Visa fullständig version : Doping i kosttillskott
Vi hade en kille som kom och föreläste i skolan om droger.
Enligt honom så hade man gjort tester på alla kosttillskott på marknaden och hittat dopingpreparat i 15% av dem.
Det skulle främst bero på att man tillverkar dopingmedel i samma fabriker som man tillverkar kosttilskotten och inte rengjorde dem tillräkligt noga mellan de olika tillverkningarna.
Luktar som om han kommit på det där själv. Eller ligger det verkligen nån substans i det han sa?
Slartibartfast
2004-11-26, 17:49
Det var någon här på forumet som sade det bra en gång :"Varför sätta en Ferrarimotor i en standardvolvo och sälja den som en standardvolvo?"
Men, å andra sidan; om det inte vore för dopingtillsatserna hade man kanske fått en påse vassle för en tjuga. :smash:
Edit: läste inte tillräckligt noga :em: Om att de kokat doping i samma kastrull som de gjort kosttillskott i har jag bara en sak att säga: HA HA HA!
varför får aldrig jag någon sån där föreläsare som jag kan få ställa mot väggen. Hade faktiskt liten grundläggande kostföreläsning på biologin igår. Hoppades på att få öppna käften ett par gånger, men hon var faktiskt riktigt bra ;)
Vi hade en kille som kom och föreläste i skolan om droger.
Enligt honom så hade man gjort tester på alla kosttillskott på marknaden och hittat dopingpreparat i 15% av dem.
På svenska marknaden?
Skulle i sådant fall vara i ruskigt små mängder, annars tycker man väl att det borde vara vanligare att folk åker fast på dopingtest trotts att de inte tryckt något...
Skriv vem det var som sa det - jag har en svag känsla av att jag vet vem det är, att personen i fråga sagt det förr och har fått rejält med pisk för det också. Visst, i slutet av åttiotalet förekom det att det blandades prohomoner i tillskott som såldes som "rena" - om nån minns HotStuff - men branschen är seriösare än så idag.
För övrigt tillverkar man INTE kosttillskott i samma maskiner som steroider.
allan
om nån minns HotStuff
Köpte ett vidrigt pulver som hette så någon gång under tidigt 90-tal, banansmak, omöjligt att inmundiga.
Han sa inte om det var på svenska marknaden eller inte. Men man fick lite känslan av att han syftade på det men...
Lasse Hansson hette han. Men jag tror han var mer inriktad på stimulerande droger och ungdomar med drogproblem. Så han kanske hittade på lite för att låta kunnig när man frågade om doping.
Pudzianovski
2004-11-26, 18:33
Artikel 1:
http://www.rf.se/t3.asp?p=13306&x=1&a=50419
Artiekl 2:
http://www.rf.se/t2.asp?p=13288&x=1&a=43197 (Bla Svenska marknaden)
De där undersökningarna gjordes när pro-hormoner fortfarande inte var förbjudna i Sverige.
allan
Pudzianovski
2004-11-26, 18:52
Men de innehöll ju fortfarande dopingklassade substanser?
Jag kan inte juridiken så där jättebra, men faktum är att eftersom det inte fanns ett uttryckligt förbud fanns det vissa företag som laddade i grejorna och hoppades på "det går så länge det går". Nu fanns det inte på banan så länge, men faktum är pro-hormonerna inte ens fanns på IOKs lista (å andra sidan hann de inte finnas så länge överhuvudtaget). Det var alltså fråga om en juridisk gråzon.
allan
Pudzianovski
2004-11-26, 18:58
Jag kan inte juridiken så där jättebra, men faktum är att eftersom det inte fanns ett uttryckligt förbud fanns det vissa företag som laddade i grejorna och hoppades på "det går så länge det går". Nu fanns det inte på banan så länge, men faktum är pro-hormonerna inte ens fanns på IOKs lista (å andra sidan hann de inte finnas så länge överhuvudtaget). Det var alltså fråga om en juridisk gråzon.
allan
Men grejen är väl med prohor att de omvandlas i kroppen.
Till förbjudna substanser alltså.
Kanske någon som vet bättre?
Men grejen är väl med prohor att de omvandlas i kroppen.
Till förbjudna substanser alltså.
Kanske någon som vet bättre?
Yep.Och det var därför det dök upp - för att kunna smita förbi IOK's lista. Tyvärr funkar ju dopingen så att det inte bara är att förbjuda ett preparat. Det ska utredas och värderas - och under tiden (ett år ungefär) såldes det helt friskt. Bl a i allas vår B&K. Tilläggas bör att det förreträdesvis var mindre företag som ägnade sig åt det.
allan
Pudzianovski
2004-11-26, 19:10
Yep.Och det var därför det dök upp - för att kunna smita förbi IOK's lista. Tyvärr funkar ju dopingen så att det inte bara är att förbjuda ett preparat. Det ska utredas och värderas - och under tiden (ett år ungefär) såldes det helt friskt. Bl a i allas vår B&K. Tilläggas bör att det förreträdesvis var mindre företag som ägnade sig åt det.
allan
Fast jag menade att oavsett om det är/var förbjudet eller inte så omvandlas dessa prohormoner till ngt annat ämne i kroppen. Och DE substanserna ger utslag på dopingtest.
Så det spelar ingen roll om studien är gammal eller ej då, eftersom man testar människan och inte kosttillskottet vid tävling.
Det var så jag antog (tror) att de var.
Det finns en jävla massa mediciner som förvandlas till olagliga substanser i kroppen - p-piller, cancernediciner etc. Ska man avstängas ska det kunna bevisas att den förhöjda nivån av hormon är skapad av ett tillsatt olagligt preparat. Det är därför bl a som det alltid ska tas ett B-prov. Och nu snackar vi IOK's regler. Du kan ju t ex inte fällas för doping i domstol (jfr narkotikabrott).
allan
Ulf A Big
2004-11-26, 19:19
Med dom mängderna av pro-hormoner testerna visade är det som spårämne i andra preparat. Löjligt att ens ta upp det som risk för doping.
Pudzianovski
2004-11-26, 19:20
Det finns en jävla massa mediciner som förvandlas till olagliga substanser i kroppen - p-piller, cancernediciner etc. Ska man avstängas ska det kunna bevisas att den förhöjda nivån av hormon är skapad av ett tillsatt olagligt preparat. Det är därför bl a som det alltid ska tas ett B-prov. Och nu snackar vi IOK's regler. Du kan ju t ex inte fällas för doping i domstol (jfr narkotikabrott).
allan
Fast använder man medicin vid tävling behövs väl intyg från läkare.
Det borde det iaf.
Fast använder man medicin vid tävling behövs väl intyg från läkare.
Det borde det iaf.
Yep. Och vid både annonserade och oannnonserade kontroller. Men det förutsätter ju också att man har tävlingsplaner...
allan
Pudzianovski
2004-11-26, 19:28
Yep. Och vid både annonserade och oannnonserade kontroller. Men det förutsätter ju också att man har tävlingsplaner...
allan
Och ett sånt intyg har man inte om man köpt vanliga kosttillskott som "kan" innehålla ngn lite skit som kan komma att klassas som doping på ett test.
Tror dock risken är rätt liten att man köper ngt sådant.
NU är det iofs så att man åker även på dopningspreparat. Det är inte bara otillåtet på tävling, det är även olagligt att tex knalla runt med metandrostenolon i kroppen. (Osäker på om det finns skillnad mellan bruk och innehav längre, antagligen bara en gradskillnad).
Där ser man. Sen kan man ju undra hur många av kosttillskotten som kom från Sverige. Eller om det ens var någon av de som kom från Sverige som hade några slags tveksamma substanser i sig.
Där ser man. Sen kan man ju undra hur många av kosttillskotten som kom från Sverige. Eller om det ens var någon av de som kom från Sverige som hade några slags tveksamma substanser i sig.
Det var väl en del Svenska kosttilskottföretag som sålde prohormoner, och det var svindyrt kommer jag ihåg.
Nu vill jag inte skriva ut vad de hette men de hade en logotype med lapp för ögat och trasa på huvudet, och de sålde en jäääävla massa skit. Inklusive diverse "blandtillskott"......
allan
Minns att det var en svensk hockyspelare som hade fått i sig steroider genom kostillskott. Kan inte vara någon smart kille som köper kostillskott i USA och inte kollar upp vad det innehåller.
Animalstack var märket som innehåller just prohormoner, fast det är inget som tillverkarna smusslar med.
http://www.vi-behöver-inte-veta-mer-om-skiten.html
Nu kan jag inte IOKs lista utan och innan men jag har för mig att den är skriven så att alla substanser med en viss effekt OCH alla närbesläktade substanser och derivat också är förbjudna innan de ens är syntesiserade för första gången.
Men så var den inte skriven på den tiden.
allan
Nu vill jag inte skriva ut vad de hette men de hade en logotype med lapp för ögat och trasa på huvudet, och de sålde en jäääävla massa skit. Inklusive diverse "blandtillskott"......
allan
:D
När man ändå utvinner lite kreatin från musklerna på lik kan man väl lika gärna passa på att plocka ut hypotalamus (eller vilken körtel det nu råkar vara som gör det o det hormonet, vad vet jag, jag försöker bara vara rolig.)
Minns att det var en svensk hockyspelare som hade fått i sig steroider genom kostillskott. Kan inte vara någon smart kille som köper kostillskott i USA och inte kollar upp vad det innehåller.
Animalstack var märket som innehåller just prohormoner, fast det är inget som tillverkarna smusslar med.
http://www.vi-behöver-inte-veta-mer-om-skiten.html
Mjo, animalstacks produkter hade ju diverse knepigt innehåll senast när jag kikade.
Är vi-behöver- en censurerad länk? Den dödar nämligen firefox, dåligt.
21:41 < spdsidsj> JAAAAAAAAAAA
21:41 < spdsidsj> jag kraschade akiras dator tre gånger
21:47 -!- spdsidsj [~akira@h131n2fls33o294.telia.com] has quit [Ping timeout]
21:52 -!- AkirA^pAk [~akira@h131n2fls33o294.telia.com] has joined #örebro
21:52 < AkirA^pAk> gAAAHAHAHAH
21:52 < AkirA^pAk> två gånger till precis :P
21:52 -!- AkirA^pAk is now known as spieskeks
21:53 < spieskeks> http://www.visomkissarpåhögspänningsledningar.nu/
Även den dödade.. För att jag kör prereleasen fortfarande?
AndersHermansson
2004-11-26, 21:59
Fan det är därför jag fått så små kulor...
:(
Lasse Kongo
2004-11-26, 21:59
Skriv vem det var som sa det - jag har en svag känsla av att jag vet vem det är, att personen i fråga sagt det förr och har fått rejält med pisk för det också. Visst, i slutet av åttiotalet förekom det att det blandades prohomoner i tillskott som såldes som "rena" - om nån minns HotStuff - men branschen är seriösare än så idag.
allan
haha vafan, det åt jag för typ 10 år sen, hade ja inte en aning om, ja ha då har man dopat sig då :(
Mjo, animalstacks produkter hade ju diverse knepigt innehåll senast när jag kikade.
Är vi-behöver- en censurerad länk? Den dödar nämligen firefox, dåligt.
21:41 < spdsidsj> JAAAAAAAAAAA
21:41 < spdsidsj> jag kraschade akiras dator tre gånger
21:47 -!- spdsidsj [~akira@h131n2fls33o294.telia.com] has quit [Ping timeout]
21:52 -!- AkirA^pAk [~akira@h131n2fls33o294.telia.com] has joined #örebro
21:52 < AkirA^pAk> gAAAHAHAHAH
21:52 < AkirA^pAk> två gånger till precis :P
21:52 -!- AkirA^pAk is now known as spieskeks
21:53 < spieskeks> http://www.visomkissarpåhögspänningsledningar.nu/
Även den dödade.. För att jag kör prereleasen fortfarande?
Jag kör firefox, och det enda den säger är att jag ska kontrollera länkadressen igen. Fan aliQ - du är ju sån där datataliban - har du skrivat på grejorna nu igen?
allan
haha vafan, det åt jag för typ 10 år sen, hade ja inte en aning om, ja ha då har man dopat sig då :(
Bäst du ringer dopingjouren! Du kan ha blivit steril! :(
Nope - det var inte klassat på den tiden. Men när du vinner Olympia kommer jag att sälja den nyheten till Aftonpravdan
allan
Lasse Kongo
2004-11-26, 23:42
Nope - det var inte klassat på den tiden. Men när du vinner Olympia kommer jag att sälja den nyheten till Aftonpravdan
allan
ja, vi är nog många som tror du kommer att ringa till pravdan, eller inte :rolleyes:
Alla går att köpas för pengar, så jag kommer tysta dig med pengarna ja vunnit från mro+mina sponsorcash :naughty:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.