handdator

Visa fullständig version : Ni som kan CSS/Stylesheets

Munter
2004-11-26, 00:41
Ok, jag är riktigt desperat eftersom jag frågar här men deadline närmar sig för ett projekt, ingen annan kan hjälpa, och jag har en riktigt jobbig bug gällande stylesheets som renderas olika i IE och Mozilla. Verkar som ingen annan stött på den.

I stylesheetet: .whiteText { color: white; }
I HTML/PHP: <div class="whiteText"> Bugbug </div>

Detta renderas som vit text i IE (rätt!) och som svart text i Mozilla och Firefox (fel!). Har testat med flera versioner av respektive browser.

Vafan är det som inte stämmer, någon annan som haft tolkningsskillnader gällande stylesheets på IE och Mozilla? Blir tokig!

Arnesson
2004-11-26, 00:45
Har du testat med "#FFFFFF" som färg istället för att skriva "white"?

Olsson
2004-11-26, 00:49
Eller testa att byta namn på din class. Det kan vara så illa att whiteText är en fördefinierad class. Fast det låter orimmligt att den skulle bli svart. Hur som helst skulle jag testa när inget annat verkar hjälpa.

Munter
2004-11-26, 00:54
Arnesson: Ja, testat med #FFFFFF, white och rgb(...). Samma resultat.

Ohlsson: Ja, testat. Har skrivit alla CSS-paragrafer själv, så det blir inga kollisioner. Det pissiga är att alla andra paragrafer fungerar, men inte denna.

AndersHermansson
2004-11-26, 01:04
Arnesson: Ja, testat med #FFFFFF, white och rgb(...). Samma resultat.

Ohlsson: Ja, testat. Har skrivit alla CSS-paragrafer själv, så det blir inga kollisioner. Det pissiga är att alla andra paragrafer fungerar, men inte denna.

Grejen är att det är mycket möjligt att du använder ett reserverat ord utan att det någonstans kommer ett felmeddelande. Det fungerar bara inte.

Prankie
2004-11-26, 01:13
Använd rgb kod, exempelvis
background-color: rgb(222,218,210)

EDit: Det kan vara andra orsak också, skicka mig css filen kan jag ju alltid validera den åt dig. :)

Prankie
2004-11-26, 01:29
Doh... såg inte att du använde CSS inom div, du måste skriva DIV innan punkten då.

I stylesheet
DIV.whiteTEXT

Andyh
2004-11-26, 01:31
det är inte så att det ligger ngn body,a,td paragraf som "overridar" din .whiteText?

Munter
2004-11-26, 10:05
AndyH: Inte vad jag kan se, men det är det jag trott också :(

Prankie: http://www.fmu-music.com/tmp/stylesheet.css.txt

Det som ligger i kommentaren /* */ har jag testat - alla ger samma resultat.

Munter
2004-11-26, 10:22
Prankie: Glömde anmärka på att du har fel: .<namn> skapar ju egna klasser som kan användas med alla HTML-taggar. Behövs inga speciella i stil med div.whiteText eller p.whiteText såvida man inte vill kapsla in den specifikt till <div> eller <p>

Fidde

jwzrd
2004-11-26, 10:23
Ok, jag är riktigt desperat eftersom jag frågar här men deadline närmar sig för ett projekt, ingen annan kan hjälpa, och jag har en riktigt jobbig bug gällande stylesheets som renderas olika i IE och Mozilla. Verkar som ingen annan stött på den.

I stylesheetet: .whiteText { color: white; }
I HTML/PHP: <div class="whiteText"> Bugbug </div>

Detta renderas som vit text i IE (rätt!) och som svart text i Mozilla och Firefox (fel!). Har testat med flera versioner av respektive browser.

Vafan är det som inte stämmer, någon annan som haft tolkningsskillnader gällande stylesheets på IE och Mozilla? Blir tokig!

ändra div till span.
<div><span class="whiteText">pnug</span></div>

Munter
2004-11-26, 10:30
jwrzd: Har testat med div, span, p, headers, alla möjliga taggar - ingen skillnad. Tror jag springer ner till älven och hoppar i snart.

jakke
2004-11-26, 10:38
jwrzd: Har testat med div, span, p, headers, alla möjliga taggar - ingen skillnad. Tror jag springer ner till älven och hoppar i snart.
Det som inte fungerar skriver man som ett PRE =)

JJ
2004-11-26, 10:43
Jag har haft samma problem, ljusgrått visades rätt i Mozilla men blev grönt(!) i IE. Löste det dock med att uttrycka färgen i RGB istället (vilket du ju har testat). Så jag har inga förslag :D

jwzrd
2004-11-26, 10:49

Jag förutsätter att du testar med en helt bar sida så att du inte har andra grejer med! Om inte, gör det nu. Riv ur all skit, stoppa dit det som Fungerar(tm), alltså det som är gjort på rätt sätt. Sen är det bara att pula tillbaka kotte efter kotte tills du ser vilken kotte som gjorde skithögen :)

Det som händer är att du har nånting som cascade:ar ner genom dom trädet och override:ar. Nånting jag stött på är att table/tr/td som omsluter div/span ställer till det.

Munter
2004-11-26, 10:53
jwrzd: Ja, glömde skriva det tidigare.. har givetvis kollat så att inget cascadar över. En helt blank sida alltså. Misstänker att det är något med MIME-headers i webservern som strular till det, men då borde det ju inte vara bara color-attributet som strular.

jwzrd
2004-11-26, 10:59
DÄÄÄR säger du något! FF hårdvägrar att ladda .css som text/plain, se till att webserverns response headers för Content-Type är korrekt för .css. Kanse terra att paste:a in hela stylesheeten i:
<style type="text/css">
.epa {
font-family: Courier;
}
</style>

osv

Munter
2004-11-26, 11:04
Ja, visst var det så. Det var 2 dagar åt skogen. Tusen tack för hjälpen, jwrzd!

jwzrd
2004-11-26, 11:07
NP. Mitt arsle har suttit med skägget i samma brevlåda :D

Olsson
2004-11-26, 15:47
Skönt att du fick rätt på det tills slut. Sånna problem kan göra en gråhårig. Till slut vet man inte vad man ska ta sig till när man testat ALLT!

jwzrd
2004-11-26, 15:50
Grejen är att man inte ska köra just random-tester. Man börjar från början, gör allting "rätt" enligt så som specen säger, så man vet funkar och allt det, sen bevisar man steg för steg från minsta fungerande kod-path. Då hittar man i 99.9% var man gjort fel. Övriga fel som visar sig ligger då antagligen i produkten man använder, tex browsern osv.