Visa fullständig version : Målare-gymnasieutbildning ( jag söker )
Nån som vet någon Målare-gymnasieutbildning?
Alltså, bara Målar linje, inte någon linje då man måste gå introduktion på 18 veckor och testa många olika "bygg-yrken" som snickare, rörmokare mfl.
Skolan ska ligga relativt nära Örebro där jag bor.
Läser du bygg i örebro blir du nog nöjd.. har ett gäng polare som gjort det och alla har idag jobb..
Ja men jag skulle vilja gå en linje då man kan börja direkt med måleri.
Får prata med SYO om jag kan lösa det på nåt smidigt sätt.
mangemani
2004-11-25, 20:07
ja själva målar utbildningen vet jag om eftersom jag är utbildad målare,men nån utbildning där du går på måleri linjen direkt vet jag inte om tyvär.
om du nu söker till gymnasie målerilinjen,så tror jag nästan att du måste gå den där rundgången där du får testa på allt inom bygg.
kommer ihåg att det var en som ville in på trä linjen direkt pga att han redan visste och var absolut säker på vad han ville bli och han pratade med en hel del folk om att få gå på trä direkt,men det fick han inte,hur mycket han än bad om det.
så det jag tror är att om du söker en gymnasieutbildning inom måleri,så måste du gå rundgången.
men det där borde du väl kunna kolla upp?
Ofta är anledningen till att du ska gå den där "rundgången" för att du när du tex kommer till ett bygge eller dylikt ska kunna prata och disskutera med andra byggarbetare och diverse saker. Plus att du måste ha vissa ämnen i bagaget i vilket fall som helst. Även om du inte kommer använda dem nångång.
Går själv EC.. Var helt bestämd på att gå installation från början men fick endå gå igenom alla grundkurser i Styr-regler, elektronik osv.
Är dessutom aldrig fel att ha lite utbildning i fler än ett ämne. Om du nångång skulle vilja jobba med något annat i ditt liv :).
Lycka till!
Tack så mycket för svaren!
Har tid hos SYO på Tisdag så då kan jag fråga han lite om hur jag kan göra.
mangemani
2004-11-25, 21:36
man lärde sej knappt nått på den där rundgången.
trä:mäta och såga upp bräder för att sen göra en bock.
mureri:göra en sten spis.
plåtslegeri:göre en plåtmugg och nått rör har jag för mej.
anläggning väg:använda nått mätredskap och slå ner en massa stenar i sand så det bildade en väg.
och sen måleri där man fick skrapa ner tapeterna,måla och sätta upp nya.
fick faktiskt mvg på mureri..läraren var lite udda,han gav oss en tärning utav trä och den som fick en 1:a fick mvg(2 vg osv),jag fick lyckligtvis en 1:a :D :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.