handdator

Visa fullständig version : fett?

Gud_nu
2004-11-24, 16:39
Hur mycket fett bör man äta när man väger 90 kilo. styrketränar 5dagar/veckan. 2 kondition.

Nu käkar jag sällan något fett känns det som, äter väll ofta kött. men ganska sällan fisk.

vad ska jag äta som innehåller bra fett?

mvh...

King Grub
2004-11-24, 17:07
0.8 - 1 gram fett per kilo kroppsvikt och dygn, totalt, på ett ungefär. Raps-, olivolja, fet fisk, nötter, frön, mandlar, avokado hittar du bra fett i, förutom det som ingår i maten dina måltider huvudsakligen består av. Du varken kan eller skall utelsuta allt mättat fett, men se till att fördelningen totalt sett är bra.

Gud_nu
2004-11-24, 17:14
tänkte inte ta bort fett, undrade bara om jag åt förlite fett :)
Men så jag klarar mig att käka typ kött,fisk och mjölk ost. det räcker för att klara av intaget?
Omega tillskott bra?

ser att du ofta svara på mångas frågor med bra svar. är du utbildad inom detta?

King Grub
2004-11-24, 17:47
tänkte inte ta bort fett, undrade bara om jag åt förlite fett :)
Men så jag klarar mig att käka typ kött,fisk och mjölk ost. det räcker för att klara av intaget

Fiskfett är bra, men att låta hela fettintaget baseras på mjölk-, ost-, och köttfett är mindre bra, med mer mättat än omättat och fleromättat.

Omega tillskott bra?

Om du får för lite genom kosten.

Ja.

Proteus
2004-11-24, 19:08

Ja, jag tvivlar starkt på att han gissar :rolleyes:

swarre
2004-12-05, 13:59
0.8 - 1 gram fett per kilo kroppsvikt och dygn, totalt, på ett ungefär. Raps-, olivolja, fet fisk, nötter, frön, mandlar, avokado hittar du bra fett i, förutom det som ingår i maten dina måltider huvudsakligen består av. Du varken kan eller skall utelsuta allt mättat fett, men se till att fördelningen totalt sett är bra.

Det krävs med andra ord ordentlig bokföring över vad och hur mycket man äter?

Hur noggran journal för ni, över kosten? Finns det några sådana här på forumet som man kan kika lite i och få tips på hur man bör lägga upp en sådan?

blekfet2
2004-12-05, 14:09
ops

blekfet2
2004-12-05, 14:10
är ingen super-expert på kost men här har du vad jag stoppar i mig under en dag:
längd 172cm
vikt: 82kg
(tränar 4styrkepass samt 3-4cardio pass i veckan)

sammanlagt 2900kcal
fett: 82g (25%)
kolh: 321 (45)
prot: 214 (30%)

frukost:
osötad kornelle 90,0g
creamy peanut butter 16,0g
verum hälsofil 0.5% 280,0g
Finax bär & co 40,0g

mellanmål 1:
Tonfisk i vatten konserv avrunnen 160,0g
Äpple m skal 150,0g

lunch:
Pasta makaroner spaghetti fullkorn 130,0g
Köttfärssås hemlagad (gjutjärnsstekpanna) 150,0g
Sötmandel torkad 30,0g

mellanmål 2:
Star nutrition Whey-80 52,0g
Sötmandel torkad 20,0g

middag:
Lax 120,0g
paraboiled ris långkornigt 140,0g
sötmandel torkad 20g

mellanmål 3:
Star nutrition Whey-80 30,0g

så ser en dag ut för mig...plus att det droppar in cirka 3 glas mjölk samt nån frukt till...

min eftertränings drink la jag inte upp för jag har enbart ätit en banan samt protte tidigare men håller nu på att blanda till mig en bättre..

z_bumbi
2004-12-05, 16:58
Det krävs med andra ord ordentlig bokföring över vad och hur mycket man äter?

Nej inte direkt men vet man med sig att man kanske missar på en viss sak t ex fett så är det kanske smart att räkna efter under några dagar så ser man var man hamnar.

swarre
2004-12-06, 20:13
Nej inte direkt men vet man med sig att man kanske missar på en viss sak t ex fett så är det kanske smart att räkna efter under några dagar så ser man var man hamnar.

Har för mig att jag läste någonstans att en 7-dagarsperiod skulle räcka. Stämmer det, eller krävs det längre tid för att få fram ett tillförlitligt resultat?

King Grub
2004-12-07, 17:07
Har för mig att jag läste någonstans att en 7-dagarsperiod skulle räcka. Stämmer det, eller krävs det längre tid för att få fram ett tillförlitligt resultat?

Räcker för vad? Äter du någorlunda likartat dag för dag räcker det nog med kortare tid än så, men om dina kostvanor varierar hejvilt kanske du behöver 1 vecka på dig för att få fram ett tillförlitligt medel.