handdator

Visa fullständig version : Styrkeskillnad på rotatorcuffen

Xponent
2004-11-23, 22:16
Har nu kört rotatorcuffen ett tag (inåt och utåtrotation). Hade styrkeskillnad i början mellan inåtrotation och utåtrotation, som jag trodde skulle minska med tiden. Men det verkar nästan som om jag ökar mer på den starkare av dom (inåtrotation).
Är det meningen att det ska vara ganska så stor skillnad på inåt och utåtrotation? Finns det någon uppfattning hur stor styrkeskillnad det skall vara mellan inåtrotation och utåtrotation för att det skall vara "balans"? Vill ju gärna kunna förebygga skador.

Arne Persson
2004-11-23, 22:24
Det är alltid stor skillnad mellan utotrotatorerna och inåtrotatorerna. Inåtrotatorerna är alltid i majoritet när det gäller att kunna utveckla styrka. Kom ihåg att M. subscapularis får bl.a hjälp av M. pectoralis major, M. latissimus dorsi, M. teres major och M. deltoideus pars clavicularis vid inåt rotation. Utåtrotatorerna såsom M. supraspinatus bakre delar, M. infraspinatus, M. teres minor samt M. deltoideus pars spinalis är betydligt blygsammare, nästan fjuttiga i jämförelse.

mange_
2004-11-23, 22:41
Det är alltid stor skillnad mellan utotrotatorerna och inåtrotatorerna. Inåtrotatorerna är alltid i majoritet när det gäller att kunna utveckla styrka. Kom ihåg att M. subscapularis får bl.a hjälp av M. pectoralis major, M. latissimus dorsi, M. teres major och M. deltoideus pars clavicularis vid inåt rotation. Utåtrotatorerna såsom M. supraspinatus bakre delar, M. infraspinatus, M. teres minor samt M. deltoideus pars spinalis är betydligt blygsammare, nästan fjuttiga i jämförelse.

hur menar du emd supraspinatus bakre delar?

Arne Persson
2004-11-23, 22:47
hur menar du emd supraspinatus bakre delar?

De bakre fibrerna som ev. kan hjälpa till vid utåtrotation, annars är ju M. supraspinatus en mkt viktig abduktor av armen, speciellt i starten av rörelsen.

Xponent
2004-11-23, 22:55
nästan fjuttiga
Det är precis så de känns, fast tyvärr gäller det stora delar av kroppen.... Men just vid utåtrotation känns det som att där inte finns några muskler, så jag antar att man inte kan förvänta att styrkeökningarna kommer att vara enorma i absoluta mått mätt (möjligen procentuellt sett).

Arne Persson
2004-11-23, 22:58
Det är precis så de känns, fast tyvärr gäller det stora delar av kroppen.... Men just vid utåtrotation känns det som att där inte finns några muskler, så jag antar att man inte kan förvänta att styrkeökningarna kommer att vara enorma i absoluta mått mätt (möjligen procentuellt sett).

Helt riktigt det lär tyvärr inte bli några fantomökningar direkt, möjligen om du hade varit en neandertalmänniska. Dessa hade förutom en brutal overall fysik även ovanligt välutvecklade utåtrotatorer! :thumbup:

Xponent
2004-11-23, 23:10
Helt riktigt det lär tyvärr inte bli några fantomökningar direkt, möjligen om du hade varit en neandertalmänniska. Dessa hade förutom en brutal overall fysik även ovanligt välutvecklade utåtrotatorer! :thumbup:

Tyvärr, är ingen neandertalare. (Eller jag kanske ska vara glad för det). Men de behövde väl välutvecklade utåtrotatorer för att fösa undan alla mammutar. :rolleyes:

Arne Persson
2004-11-23, 23:17
Tyvärr, är ingen neandertalare. (Eller jag kanske ska vara glad för det). Men de behövde väl välutvecklade utåtrotatorer för att fösa undan alla mammutar. :rolleyes:

Ja, och Mercks noshörningar. :)

Bärs
2004-11-23, 23:48
Är det över huvud möjligt att se SITS-musklerna med blotta ögat hos tränade individer (utan att skära i dem förstås), eller är de alltid gömda?