Visa fullständig version : HjÄlp !!!... Diet !!!.. ViktÖkning !!!
Tjenare..
om mig : 17år, studerande, bor med familjen, tränat 1år, tränar 5ggr i veckan atm.
---------------------
Kroppsfet: 9-10%
---------------------
Väger: 80kg
---------------------
Längd: 190cm
---------------------
Hals/Nacke 40 cm
---------------------
Bröst 102cm
---------------------
Överarm 36 cm
---------------------
Underarm 30 cm
---------------------
Midja 83 cm
---------------------
Höft 92 cm
---------------------
Lår 57 cm
---------------------
Vader 38 cm
---------------------
Behöver hjälp med viktökning !.. legat på 80kg i ca. 6månader.
Obs. går inte på någon diet..
---------------------------------------------------------------
Frukost: Lättfil + müsli + äpple
Lunch: skolmat
Middag: pasta + korv/köttbullar/hamburgare/körrfärssås
Kvällsmål: morsan lagar....
nubben81
2004-11-23, 19:00
Åhh snälla, säg att jag får svara :)
Ät mer....andra vet exakt vad du ska äta men jag vet i alla fall att det är det som saknas :)
Mellanmål innan lunchen..något mellan luch och middag och innan träning....jag käkar 6-7 gånger per dag nu för tiden..har ökat på bra
Frukost: Lättfil + müsli + äpple
Lunch: skolmat
Middag: pasta + korv/köttbullar/hamburgare/körrfärssås
Kvällsmål: morsan lagar....
Svårt att säga nåt när du inte skriver mängd. Gå in på uppladdningen.nu (tror det är rätt adress) och plottra in lite siffror där så får du ett hum om vad du behöver få i dig.
Frukosten är väl ok om det inte är allt för små mängder och muslin inte är den "söta" sorten. Kanske lägga till några ägg för att få upp protein och fättmängd. Grovt bröd med makrill är ett annat förslag.
Mellanmål mellan frukost och lunch. Allt från proteindrink och frukt till bröd med kyckling.
Skolmaten varierar ju kraftigt i kvallitet, och vill du inte göra matlådor får du göra det bästa av det som finns.
Mellanmål mellan lunch och middag.
Middag: kanske skippa hamburgare (om dom nu inte är hemgjorda) och korv. Köttbullar och köttfärssås är helt ok om det inte är en massa grädde och skit i. Kan ju variera med fisk, kyckling, kassler, fläskkotlett mm. Bara fantasin som sätter gränser
Kvällsmål: Kan ju vara allt från pitepalt till kålsoppa. Laga själv kanske?
Ett till mål på kvällen om du inte äter kvällsmålet allt för sent.
Har du råd kan du slänga in en proteindrink med maltodextrin/druvsocker efter träning.
Hoppas du får lite mer kött på benen av detta.
Skivstång
2004-11-23, 19:41
Till frukost: stor mängd långsamma kolhydrater stor mängd protein, inge fett
sen siktar du på att äta varannan timma och det sammanlagda proteinintaget över dan bör ligga 3g/kg du väger
sen siktar du på att äta varannan timma och det sammanlagda proteinintaget över dan bör ligga 3g/kg du väger
Varannan timme? Låter jobbigt och onödigt.
Skivstång
2004-11-23, 20:33
Varannan timme? Låter jobbigt och onödigt.
jobbigt..kan det vara, men kan vara en bra ide om man har svårt att gå upp i vikt! onödigt det tycker jag inte men det är ju inte på minuten så går det 3h mellan några mål är ju inte det hela världen.
Dock så behöver ju inte varenda mål innehålla t.ex pasta o kött...går ju med nåt flytande några mål oxå!
jobbigt..kan det vara, men kan vara en bra ide om man har svårt att gå upp i vikt! onödigt det tycker jag inte men det är ju inte på minuten så går det 3h mellan några mål är ju inte det hela världen.
Dock så behöver ju inte varenda mål innehålla t.ex pasta o kött...går ju med nåt flytande några mål oxå!
Magen bör få tid att vila mellan varven också, att fylla på varannan timme är något man får ta till om man har extremt hög förbrukning av kalorier men inget jag skulle slänga ur mig som allmänt tips.
Skivstång
2004-11-23, 21:27
Magen bör få tid att vila mellan varven också, att fylla på varannan timme är något man får ta till om man har extremt hög förbrukning av kalorier men inget jag skulle slänga ur mig som allmänt tips.
Det är nog det bästa "allmäna tipset" man kan ge, finns ingen som helst anledning att låta det gå mer än max 3h innan man fyller på med mer näring vare sig man är på diet eller bulkar.
tror inte tänderna tycker om att man äter varannan timme heller!
Skivstång
2004-11-23, 23:11
TricOn : Du få självklart göra som du vill men mitt tips är att äta varannan timme eller låta det gå max 3h...se bara till att få i dig rikligt med protein ung. 3g/kg du väger fördelat på alla måltiderna.
Geni-argumenten mot det var ju att magen måste vila och dåligt för tänderna...hmm kanontips grabbar!!
Tvärtom: Var inte rädd för fett! Självklart ska du inte överdriva mängden men se till att få i dig några gram nyttigt fett.
Sedan anser jag att max 2g protein/kg kroppsvikt räcker. Har personligen inte fått några negativa resultat sedan jag drog ned från 3g/kg till 2g/kg. Däremot spar jag en hel del pengar, något som en skolpojke kanske inte har något överflöd av. Dessutom mår magen betydligt bättre.
Skivstång
2004-11-23, 23:47
Tvärtom: Var inte rädd för fett! Självklart ska du inte överdriva mängden men se till att få i dig några gram nyttigt fett.
Sedan anser jag att max 2g protein/kg kroppsvikt räcker. Har personligen inte fått några negativa resultat sedan jag drog ned från 3g/kg till 2g/kg. Däremot spar jag en hel del pengar, något som en skolpojke kanske inte har något överflöd av. Dessutom mår magen betydligt bättre.
Nja där är vi inte riktigt överens iom att fettet gör så att kroppen tar åt sig proteinet o kolhydraterna saktare och efter att ha sovit ett X antal timmar så skriker kroppen efter just pro & kolh
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.