handdator

Visa fullständig version : Personskador/olyckor på gym

tokke
2004-11-23, 13:32
Startar denna tråd pga. mitt dåliga samvete och dåliga kunskap inom förstahjälpen. Det hände en incident på gymmet där jag tränar, en kille som fick ett epelepsianfall (stavfel) och då förstod jag att jag inget kunde. Vågar inte tänke vad som kunde hänt om killen haft otur (kört bänkpress, benpress...), utan konstaterar istället att han klarade sig hyffsat. Detta är en upplysningstråd; Vad skulle kunna hända på ett gym/vad man gör isåfall?
Om någon vet, förklara gärna hur man hjälper någon med epelespi.

1) Man ringer 112

Frazze
2004-11-23, 13:53
Let's see.

Det man brukar mena när man pratar om epilepsianfall är toniskt-kloniska anfall/stora anfall.
Då bör man skydda huvudet, och försöka se till så att personen inte skadar sig själv, exempelvis med en kudde(något mjukt) under huvudet, kanske en filt över kroppen
Man bör INTE stoppa något i munnen, det kan skada mer än det hjälper, hellre fem sönderbitna tänder än att bli kvävd så att säga... Att åka till sjukhus är inte en nödvändighet, men om anfallet inte verkar sluta inom några minuter(ett anfall brukar pågå ungefär 3-5min) är det alltid säkrast att ringa 112. Samma sak gäller om man är osäker på att det är epelipsi eller inte. 112 bör man också ringa om personen får andingssvårigheter, i början av anfallet är det vanligt att personen blir blå i ansiktet, men sedan brukar andningen komma igång lite bättre, men låter det som ett astmaanfall så ring 112.
Annars är det inte så mycket man kan göra. Man bör självklart inte lämna personen förrän denne klarar sig själv/fått hjälp av medicinsk personal.

Typ.

z_bumbi
2004-11-23, 14:23
I det här specifika fallet har jag inte ett dugg att tillföra märker jag.

Vad gäller allt annat som kan hända.
Gå en "förstahjälpen-kurs".
Be t ex gymet ordna en för intresserade, då kan även personalen friska upp sina kunskaper på samma gång.
Eller så vänder man sig direkt till rödakorset.

Wahlgrenus
2004-11-23, 14:27
En epileptiker i min klass sa att man ska dra omkull honom om han börjar skaka.

Lägga honom på den sidan som inte skakar (han skakar bara på ena).

Hålla ner honom, dra av glasögonen och skydda huvudet... Tex antar jag att ni har handdukar med er ni kan använda.

Sen ska någon han känner snacka med honom när han brörjar vakna då dem är förvirrade och oftast inte ens vet var dem är de första minuterna.

Och sen ska man akta sig för nävar som kan komma flygande ;)

RobbeliRobban
2004-11-23, 17:24
Köra upp stesolid i anus brukar väl funka (då givetvis på personen som har anfallet inte på sig själv)? Inte för att man har stesolid på sig, men personen som har epilepsi kanske har?

tokke
2004-11-23, 20:06
I det här specifika fallet har jag inte ett dugg att tillföra märker jag.

Vad gäller allt annat som kan hända.
Gå en "förstahjälpen-kurs".
Be t ex gymet ordna en för intresserade, då kan även personalen friska upp sina kunskaper på samma gång.
Eller så vänder man sig direkt till rödakorset.

En sådan kurs är nog att rekommendera. Det är bra att man lär sig sådant, men jag funderade själv på om man hade vågat. En främmande människa ligger blek vit framför dig, andas inte, ingen puls; jag hade fått panik och antagligen inte tänkt på hjärt/lungräddning. Därav mitt dåliga samvete. Inte förräns en verklig situation uppstår börjar man fundera på varför man egentligen lärt sig det där... En tankeställare jag fick mig iallfall

z_bumbi
2004-11-23, 20:20
Inte förräns en verklig situation uppstår börjar man fundera på varför man egentligen lärt sig det där... En tankeställare jag fick mig iallfall

Jo det är svårt att förbereda sig men ju fler som gör det desto större chans att någon reager på rätt sätt.

Jorgen
2004-11-23, 20:50
Vi har haft ett dödsfall på gymmet i år. Edde_1 här på forumet var med och gjorde första hjälpen men det var tyvärr redan kört. Killen hade en historia med hjärtproblem och trillade knall när han satt på cykeln. Mycket tragiskt.

//Jörgen

Hobbes
2004-11-23, 20:51
Borde inte forsta hjalpen vara nagot som gympersonal borde kunna.

Har tagit hand om nagra anfall, da jag jobbat nagra ar inom omsorgen. Stesolid funkar ju alltid, men ofta sa handlar det om som namnt tidigare att se till sa att personen inte skadar sig. Oftast kom anfallen staende, sa det var bara att lagga ner personen pa golvet, sa att han/Hon inte kom at dorrar eller mobler. Halla huvudet stilla, vara nara personen, efterat prata med dem, stalla fragor som namn, vilken dag det ar osv. Bra fragor om man inte kanner personen, sa vet man om de ar klara eller inte. Finns kudde och filt att tillga anvand det. Fick beskrivet for mig att ett anfall kan vara minst lika uttrottande som ett marathon lopp.

Angaende forsta hjalpen, med lite grundkunskap sa finner man sig ratt snabbt i en situation. Min basta van dog under ett traningspass for 10 ar sedan, jag gav honom mun-mot-mun metoden sa gott jag kunde tills ambulansen anlande. Jag visste bara inte forrens efterat, att det redan var forsent....

Apropa, att blir sjuk vid ratt tillfalle, min frisor har i Calgary, overlevde en hjartattack, han fick den vid ett hotel i Las Vegas, som tur ar sa fanns det en hjartlakare eller heter det cardiolog, samt en sjukskoterska som assisterade vid operationer. De holl hans hjarta igang med hjartmassage tills ambulansen kom, efter 7 elchoker sa kom hjartat igang igen.

z_bumbi
2004-11-23, 20:57
Borde inte forsta hjalpen vara nagot som gympersonal borde kunna.

Enligt mig ska de kunna det t o m, jag väntar själv på att en kurs hos röda korset ska bli av då det var evigheter sen jag övade förra gången.

Allan
2004-11-23, 21:09
Man kan lära sig första hjälpen på en jävla massa ställen; både i skolan, i lumpen och på de flesta arbetsplatser. Ta chansen och förkovra dig och hoppas att du aldrig behöver använda det.

allan

tokke
2004-11-24, 14:14
Vi har haft ett dödsfall på gymmet i år. Edde_1 här på forumet var med och gjorde första hjälpen men det var tyvärr redan kört. Killen hade en historia med hjärtproblem och trillade knall när han satt på cykeln. Mycket tragiskt.

//Jörgen

Jag har aldrig förr varit med om en olycka på gymmet, men egentligen så borde väl sådana anläggningar vara hårt drabbade? Hårt fysiskt arbete kan väl starta många oönskade reaktioner i kroppen (hjärtstopp och vice versa). Jag har iallafall kontaktat en bekant i räddningstjänsten och bett om en genomgång :thumbup:

Sverker
2004-11-24, 18:49
Det gäller att våga när något händer.
Många blir paralyserade när det händer något otäckt och bara står och ser på.

Kan man ge konstgjord andning och hjärtmassage så vågar man också ingripa. Det finns ingen som gör det bättre än en själv så ingrip :nono:

Skulle det finnas någon mer som vågar göra något så är det lätt att sammarbeta och dela på uppgiften.