handdator

Visa fullständig version : Köpa Stjärna?

hobbitar
2004-11-23, 11:45
För ett tag sedan gick det en reklam på tv`n där dom sa att man kunde köpa en stjärna i julklapp (alltså en riktig stjärna som finns i rymden). Sen visades en adress till en hemsida, någon som vet adressen dit????

Den hette typ "falling star" eller nåt, tror jag.

Prankie
2004-11-23, 11:46
Jag säljer de, 100kr. Skicka en pm till mig. :D

Glen
2004-11-23, 11:49
Med all respekt: att "köpa" en stjärna måste ju vara bland det mest korkade man kan göra

zcream
2004-11-23, 11:49
www.mystar.se

hobbitar
2004-11-23, 11:51
tack!

hobbitar
2004-11-23, 11:51
Med all respekt: att "köpa" en stjärna måste ju vara bland det mest korkade man kan göra

varför?

John M
2004-11-23, 11:53
Fysatan vad man skulle kunna tjäna pengar på sånnt där :D

John M
2004-11-23, 11:54
Tror knappast att Hobbitar inbillar sig att han köper själva stjärnan. Det är nog mera som en fin gest till någon skulle jag tro...men man vet ju aldrig :rolleyes:

hobbitar
2004-11-23, 11:56
Tror knappast att Hobbitar inbillar sig att han köper själva stjärnan. Det är nog mera som en fin gest till någon skulle jag tro...men man vet ju aldrig :rolleyes:

Helt rätt John M!

Personen som ska "få" stjärnan kommer nog bli väldigt glad! 600 spänn kostade den. Det är ganska billigt om man tänker på hur stor en stjärna är =)

abjorn
2004-11-23, 12:02
600 kr för en gasboll ;) Du kan få köpa en planet i ett annat solsystem av mig för 550... slå det!

Förrästen... hur kan man sälja någonting man inte äger?

Mago
2004-11-23, 12:13
Kan ju garantera att man inte köper själva stjärnan egentligen, så jag förstår inte heller riktigt meningen..

Shadow Warrior
2004-11-23, 12:18
Kan ju garantera att man inte köper själva stjärnan egentligen, så jag förstår inte heller riktigt meningen..

Inte jag heller riktigt... helt jävla idiotiskt faktiskt... om det nu ska vara "din" stjärna liksom så måste du hosta upp lite mer pengar änså... får att få namnge den officiellt alltså....

mini_Arnold
2004-11-23, 12:21
Inte jag heller riktigt... helt jävla idiotiskt faktiskt... om det nu ska vara "din" stjärna liksom så måste du hosta upp lite mer pengar änså... får att få namnge den officiellt alltså....
Att köpa chocklad till sin flickvän är också det "idiotiskt", - "här älskling, ät och bli tjock" , men vissa gör det ändå.
Syftet är att göra någon glad. Inte att ÄGA en stjärna..

Snubben
2004-11-23, 12:22
Vare sig det är en riktigt stjärna elelr inte så är det en fin gest av honom.

Jag vet att jag skulelf an blivit paff samt glad om jag fick något sådant.
Tanken som räknas, kom ihåg det. :thumbup:

Shadow Warrior
2004-11-23, 12:25
Att köpa chocklad till sin flickvän är också det "idiotiskt", - "här älskling, ät och bli tjock" , men vissa gör det ändå.
Syftet är att göra någon glad. Inte att ÄGA en stjärna..

Jo men det är inte så dyrt att få namnge en stjärna eller asteroid heller liksom... och det är ju mycket mäktigare än nått menlöst certifikat från nån internet sida....

Glen
2004-11-23, 12:48
varför?

För att du kan köpa den av mig för halva priset? jag fattar att du inte tror att du kommer att äga den på riktigt, men det är ändå helt vansinnigt att betala pengar till någon idiot på internet helt utan anledning (du betalar ju för papperet, inte nåt annat). Köp ett snyggt papper som du stoppar in i skrivaren och gör ditt eget "ägarbevis"

Slartibartfast
2004-11-23, 13:08
Vill nån köpa en hel galax av mig går det bra. tio lax skulle jag vilja ha. Det är ju inte myckte. Du får ju en hel galax :smash:

Wahlgrenus
2004-11-23, 14:09
http://www.moonshop.se/

Vad medföljer ett köp av tomt på t ex Månen?

Lunar Deed ( ägarbevis )
Lunar Map ( månkarta med aproximativa longituder och latituder )
Planetary Constitution /Bill of Rights ( lagar, rättigheter och skyldigheter )
Declaration of Ownership ( avskrift av, i FN, diariefört dokument )
Mineral Rights ( mineralrättigheter )
Alltsamman förpackat i en elegant mapp.

Micke
2004-11-23, 14:20
Varför skulle det vara idiotiskt, jag ser inget idiotisk i att köpa en stjärna åt en vän eller flickvän.

Tricklev
2004-11-23, 14:21
Det är en gest, därför är det inte meningslöst, är inte stjärnan, utan gesten han betalar för.

Annars kan ni köpa en egen tall på Klicka för skogen (http://www.ettklickforskogen.se/)

Slartibartfast
2004-11-23, 15:02
Adoptera en val istället eller nåt. Skulle åtminstone jag uppskatta mera, fast det är lite samma princip.

abjorn
2004-11-23, 15:05
jag skulle nog uppskatta en chokladask mer än en stjärna :eating:

joak1m
2004-11-23, 15:23
varför inte bara skriva ut ett papper med koordinationer till någon stjärna och skriva namnet på din flickvän, dvs gör ett "falskt" certifikat, det är ju precis samma grej fast du sparar 600kr

Garnax
2004-11-23, 15:40
Att ge någon en stjärna måste väl vara som att ge en rullstolsbunden ett par inlines, knappast något de har nytta av.

Sen kan man inte sälja NÅGOT man inte äger, finns ingen som äger någon stjärna, eller planet, eller månen osv.

Ska du lägga 600kr på något bjud ut henne på en middag ute eller något annat trevligt.

Annars ge henne 600kr och en tändare o be henne bränn upp dom och mena att du ger henne upplevelsen och känslan att elda upp 600kr.

christian
2004-11-23, 15:43
Fick en bit av månen av exet i födelsedagspresent för något år sen. Troligtvis en av de mest menlösa presenter jag fått, tyvärr.

Visst är det en trevlig gest men jag blir mest sur på att ngn sitter o håvar in kosing på sånt skit. .;)

scythe
2004-11-23, 15:45
Sen kan man inte sälja NÅGOT man inte äger, finns ingen som äger någon stjärna, eller planet, eller månen osv.

Jösses, slap me silly, jag håller med Garnax. ;)
Skämt åsido, jag håller med, hur fan fick de tag på dem från början? :confused: :rolleyes:

Då kan jag lika gärna säga att jag stjäl ALLA stjärnor. NU!
De är mina nu, köp dem av mig i fortsättningen.

[EDIT]Håller också med christian, det är vidrigt att någon sitter och tjänar pengar på det.

Tricklev
2004-11-23, 15:51
Herrejävlar folk :D

Lugna ner er lite, att man kan bli så upprörd för att man inte får den/att folk tjänar pengar på det osv, herrejävlar säger jag bara :D

Garnax
2004-11-23, 15:51
Jag tycker det är galet nog att man tror att man kan äga mark,träd,djur eller sjöar.

Jag kan aldrig äga min hund, han lever har en personlighet ett medvetande, en vilja. Men jag är hans "ledare" och har ansvar för honom i "våran" värld
(läs: Miljö) och ska se till att han får ett bra liv.

Men jag kan aldrig äga hans fysiska kropp eller hans medvetande som det låter som när folk bratar om sina djur.

Samma sak gäller alla djur o natur...

Kebab-Arne
2004-11-23, 17:36
http://www.moonshop.se/

Vad medföljer ett köp av tomt på t ex Månen?

Lunar Deed ( ägarbevis )
Lunar Map ( månkarta med aproximativa longituder och latituder )
Planetary Constitution /Bill of Rights ( lagar, rättigheter och skyldigheter )
Declaration of Ownership ( avskrift av, i FN, diariefört dokument )
Mineral Rights ( mineralrättigheter )
Alltsamman förpackat i en elegant mapp.

Fettballt, köp en tomt på venus också. Lär man ju få stor nytta av.

Köp 60 träd i Vi-Skogen istället. En hel dunge, och är jävligt vettigt.

Jense
2004-11-23, 17:40
att köpa en stjärna åt sin flickvän är ganska bra. analsex en hel månad lixom

s_himself
2004-11-23, 17:51
tänk om man köper en stjärna för massa pengar.. 1 vecka senare så ser man ett stjärnfall och man tänker "guu va coolt! nu ska jag önska mig nåt!" Dagen efter kommer du på att du skulle önskat dig tillbaka dina pengar för det va just din stjärna som ramla ner :rolleyes:

abjorn
2004-11-23, 19:13
Tänk om stjärnan man nyss köpt slocknar då? Den kanske redan har slocknat fast man inte vet om det. Tar ju ett tag innan det märks här. Nån som vill köpa en solstråle ?

Trance
2004-11-23, 19:49
Helt ok present, lite dyr kanske men ganska coolt. Även om det inte blir ett officiellt namn så registreras det ändå och blir unikt. Så att döpa en stjärna efter flickvännen eller liknande är väl inte helt fel?

Förklara vad Global Star Registry gör?
Att namnge en stjärna till någon du tycker om eller till dig själv är en symbolisk nyhet. Global Star Registry tillhandahåller en tjänst där man kan namnge en stjärna. Stjärnor som namngivits genom denna tjänst registreras i en bok som i sin tur registreras i USA (copyright office). Varje stjärna som namnges hos Global Star Registry registreras och arkiveras bara en gång. De namngivna stjärnorna registreras inte hos en officiell organisation, vetenskapsmän använder koordinater för att identifiera och lokalisera stjärnor. En stjärna består huvudsakligen av kokande gas som flyter omkring i rymden. Ägandeskap är därför ingen praktiskt möjlighet, däremot kan du namnge en stjärna och får namnet registrerat hos oss, det är det vi gör.

Är min stjärna unik för mig?
Absolut. Varje stjärna som döps registreras och arkiveras en gång. Namnet arkiveras i ett valv och införs i en bok som registreras av The copyright office of the United States of America.

abjorn
2004-11-23, 22:09
Helt ok present, lite dyr kanske men ganska coolt. Även om det inte blir ett officiellt namn så registreras det ändå och blir unikt. Så att döpa en stjärna efter flickvännen eller liknande är väl inte helt fel?

Att namnge en stjärna till någon du tycker om eller till dig själv är en symbolisk nyhet. Global Star Registry tillhandahåller en tjänst där man kan namnge en stjärna. Stjärnor som namngivits genom denna tjänst registreras i en bok som i sin tur registreras i USA (copyright office). Varje stjärna som namnges hos Global Star Registry registreras och arkiveras bara en gång. De namngivna stjärnorna registreras inte hos en officiell organisation, vetenskapsmän använder koordinater för att identifiera och lokalisera stjärnor. En stjärna består huvudsakligen av kokande gas som flyter omkring i rymden. Ägandeskap är därför ingen praktiskt möjlighet, däremot kan du namnge en stjärna och får namnet registrerat hos oss, det är det vi gör.

Är min stjärna unik för mig?
Absolut. Varje stjärna som döps registreras och arkiveras en gång. Namnet arkiveras i ett valv och införs i en bok som registreras av The copyright office of the United States of America.

Så det är USA som äger MINA stjärnor...

Kanske ska stämma dom eller nåt ;)

aliquis
2004-11-23, 22:33
Äsch:

Går ju att köpa mark på mars m.m., den ÄGER man ju iaf på riktigt. (tror det var något med att man bestämde att olika nationer inte skulle kunna äga den marken, men man glömde privatpersoner... så någon äger alla planeter i vårt solsystem ;/)

aliquis
2004-11-23, 22:34
600 kr för en gasboll ;) Du kan få köpa en planet i ett annat solsystem av mig för 550... slå det!

Förrästen... hur kan man sälja någonting man inte äger?
Står ju klart o tydligt att de säljer det namnet man ville ha på stjärnan i en bok, inget annat.

aliquis
2004-11-23, 22:38
finns ingen som äger någon stjärna, eller planet, eller månen osv.
jo

aliquis
2004-11-23, 22:39
Jösses, slap me silly, jag håller med Garnax. ;)
Skämt åsido, jag håller med, hur fan fick de tag på dem från början? :confused: :rolleyes:
Då kan jag lika gärna säga att jag stjäl ALLA stjärnor. NU!
De är mina nu, köp dem av mig i fortsättningen.
[EDIT]Håller också med christian, det är vidrigt att någon sitter och tjänar pengar på det.
Fundera på samma sak nästa gång du köper en tomt, eller bor i ett visst land.

MacLeod
2004-11-23, 23:43
Själv är jag jävligt sugen på att köpa en stor julstjärna att ha hemma i fönstret. Kan bara inte begripa hur man kan ta 2000 spänn för en stor bit papper med hål i. Någon som har sett billigare?