Visa fullständig version : Leverpastej Sport
victoria3
2004-11-22, 16:37
Någon som testat? Nyttigare än leverpastej light? Såg att den hade färre kcal iaf!
Råkade köpa en sån, den var iaf inte särskilt god. Säkert näringsmässigt lite bättre än "vanlig"
Här passar tråden bättre.
Jag tycker den är god, men det kanske är för att jag inte ätit leverpastej på säkert ett halvår och köpte den nu när jag ville ha lite leverpastej igen. Vet inte om jag vågar köpa Arboga eller liknande, tror att beroendet kommer att bli för stort...
userfriendly
2004-11-22, 19:40
Någon som testat? Nyttigare än leverpastej light? Såg att den hade färre kcal iaf!
Den är ju inte lika god som vanligt men innehållet kompenserar smaken ; )
Är leverpastej "dåligt" pålägg? rökt/kokt skinka, är det nyttigare?
krambanan
2004-11-22, 22:11
Har kollat på leverpastej i ett mikroskop en gång. Ingen rolig syn....Bara stora fettfolliklar (fettbubblor). :rolleyes: Trots det älskar jag fortfarande leverpastej men tycker att orginalet helt klart är godast. Dessutom äter man ju inga större mängder åt gången så det blir ju inte så många kaloriers skillnad / macka. :thumbup:
/Maria
Metal_boy_
2004-11-22, 22:13
går ju inte bre den..den är ju torraktig i konsistensen fast ändå inte..typ som jäst...ush
Har kollat på leverpastej i ett mikroskop en gång. Ingen rolig syn....Bara stora fettfolliklar (fettbubblor). :rolleyes: Trots det älskar jag fortfarande leverpastej men tycker att orginalet helt klart är godast. Dessutom äter man ju inga större mängder åt gången så det blir ju inte så många kaloriers skillnad / macka. :thumbup:
/Maria
Jodå, man äter mycket på varje macka....
Beror väl på vad man anser vara nyttigt. Skinka innehåller i alla fall oftast mycket mindre fett, inga kolhydrater och mer protein. Sen kanske skinka inte är lika mineral eller vitaminrikt, men på den punkten är jag inte säker.
Nej inte direkt. Det beror även på vad du menar med dåligt...
Alla tjejer mellan 10-45 års ålder borde äta det regelbundet i alla fall.
King Grub
2004-11-23, 16:43
Jag tycker den smakar apa. :D Så "farlig" är väl inte vanlig mager leverpastej?
En macka med leverpastej ger dig drygt dagsbehovet av A-vitamin ( retinol ).
Det skulle alltså vara mer logiskt att anklaga leverpastej för att orsaka benskörhet än ge sig på minimjölk.
Nu tror inte jag att tränande överhuvudtaget ska bekymra sig för benskörhet. Tvärtom så ger ju träning en starkare benmassa som håller längre upp i åren.
En burk leverpastej är helt okay då och då, :eating: som omväxling på mackan
Ursäkta om jag glider ifrån ämnet lite, men jag undrar om det finns några allvarliga hälsorisker med att äta lever ofta, då det är kroppens avfallsplats?
Isåfall, finns det några rekommendationer för hur mycket man kan äta?
En burk leverpastej är helt okay då och då, :eating: som omväxling på mackan
En burk per macka? Låter precis lagom för min smak. :angel:
Ursäkta om jag glider ifrån ämnet lite, men jag undrar om det finns några allvarliga hälsorisker med att äta lever ofta, då det är kroppens avfallsplats?
Isåfall, finns det några rekommendationer för hur mycket man kan äta?
Den nöt och svinlever vi äter kommer från ungdjur som äter kontrollerat foder. Halterna av tungmeteller och organiska miljögifter ( DDT, PCB etc ) är alltså mycket låga.
När det gäller A-vitamin finns en del fakta i denna länk till Livsmedelsverket:
http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____5179.asp
Längst ned står det att kostrekomendationer finns endast för gravida som inte skall äta lever och leverrätter pga det kan bli för mycket A-vitamin.
Tack så mycket för ditt svar Sverker!
Det brukar bli en del lever så det var skönt att få det utrett.
LunaSpice
2004-11-24, 11:24
Lightpastejen är väl isf det bästa alt. efter sporten. Sporten smakar förfärligt och likaså Balanspastejen med ytterst små mängder omega3. Sporten är dessutom jobbig att tillverka så den får gärna sättas ut sortimentet. :D
Metal_boy_
2004-11-24, 15:42
En burk per macka? Låter precis lagom för min smak. :angel:
:laugh: :laugh:
Den Gröna slaktarens pastej är i af jäkligt god, i mitt tycke! :D 3g fett/100 g, 130 kcal/100 g. :D
vildängel
2004-11-25, 23:18
Den nöt och svinlever vi äter kommer från ungdjur som äter kontrollerat foder. Halterna av tungmeteller och organiska miljögifter ( DDT, PCB etc ) är alltså mycket låga.
När det gäller A-vitamin finns en del fakta i denna länk till Livsmedelsverket:
http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_Page____5179.asp
Längst ned står det att kostrekomendationer finns endast för gravida som inte skall äta lever och leverrätter pga det kan bli för mycket A-vitamin.
Är kycklinglever lika bra som svin- och nötlever? Har hittat ett recept på leverpastej med kycklinglever som vi ska prova, kan lägga ut det här sen om det blir gott :eating:
Är kycklinglever lika bra som svin- och nötlever? Har hittat ett recept på leverpastej med kycklinglever som vi ska prova, kan lägga ut det här sen om det blir gott :eating:
Vet faktiskt inte :confused:
Kycklinglever är ju lever och BORDE vara mycket rik på protein, mineraler, vitaminer.
Men kycklingslever används mer och mer i leverpastej eftersom den är mildare i smaken och blir aldrig lika frän när pastejen blir magrare.
Den ända ätbara leverpastejen jag smakat av magrare slag är scans magra ungnsbakade pastej. Typ 15% fett.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.