Logga in

Visa fullständig version : proteinpoäng överskattat?

Niclaaas
2004-11-22, 01:13
som sagt, är proteinpoäng överskattat? på min linje lär vi oss att proteinet i t.ex vetemjöl och potatis är fullständigt för en vuxen människa (inte för barn/växande) vilket iaf inte jag trodde förut.

vad innebär då detta? kan man bygga muskler på dessa livsmedel eller blir det ett annat behov då? är de bara fullständiga i avseende att bibehålla muskelmassa? om jag antar att havregryn är fullständigt, räcker det då med havregryn (mycket havregryn :eating: ) som proteinkälla till t.ex frukost?

har frågat min lärare men fick nåt slags undvikande svar så jag skulle vara tacksam om någon som var insatt i ämnet kunde förklara hur det fungerar

Yankeee
2004-11-22, 01:17
Är det BV du menar? Lite direkt så undrar man ju vilken din "linje" är.

Niclaaas
2004-11-22, 01:34
Är det BV du menar? Lite direkt så undrar man ju vilken din "linje" är.

nej proteinpoäng och BV är inte samma sak men strunt samma, du kanske kan svara på frågan ändå? det är ju ändå om proteinet är fullständigt och kan utnyttjas till muskelbygge som är intressant
läser kost A på kostekonomprogrammet

EDIT: ... och efter ditt inlägg yankeee önskar jag att jag döpt tråden till nåt annat ;)

Grahn
2004-11-22, 06:56
kostEKONOM.... ;)

Nåja nej det är inte sant lever du länge så kommer du att få bristsjukdomar.

Sverker
2004-11-22, 06:58
Ja. Fullvuxna män och kvinnor som redan fött och ammat sina barn kan leva åtskilliga år på bara vete eller ris m a p proteinet. De kan t o m ligga så lågt som 0.4 g protein / kg kroppsvikt för att överleva.

Ja, överleva.
Kroppen lär sig efter ett tag att spara på de essentiella aminosyrorna och hela tiden åtaranvända dem.
Något hårt arbete som sliter på kroppen kommer du inte att kunna utföra eftersom förmågan att återbilda och bygga nytt muskekprotein är obefintligt.

aliquis
2004-11-22, 09:47
BV for vetemjöl och dylikt är väl 0.6 eller något? Det betyder ju att det av minst en aminosyra bara finns 0.6 ggr så mycket som skulle behövas för att göra proteinet fullvärdigt. Mao äter du 100gram av proteinet kommer du bara få i dig lika mycket av en enskild aminosyra så att det motsvarar 60gram av ett fullvärdigt protein. Om du däremot äter 1.66ggr så mycket protein, dvs 166gram, får du ju i dig så mycket av den enskilda aminosyran att det motsvarar 166*0.6=100gram av det fullvärdiga proteinet (plus högre nivåer av resterande aminosyror).
Så även om proteinet inte är fullvärdigt kan du ju kompensera det genom att ta mer (eventuellt höjer väl ett högre proteinintag förbränningen av protein och du tappade en del av samtliga aminosyror, vad vet jag, isf stämmer det ju inte riktigt men nästan.).

Det jag undrar är även om kompositionen av aminosyror för muskelbyggande verkligen skall vara precis samma som den för att överleva så bra som möjligt så att säga. Men med tanke på att rött kött (som väl är rätt likt vårat?) har ett ganska högt BV så lär ju aminosyreprofilen för musklerna vara ganska nära det vi kallar fullvärdigt protein, men det är ju inte exakt? (Hoppas budskapet går fram, alltså, för muskelbygge kanske det inte är riktigt lika viktigt att få i sig "fullvärdiga" nivåer av alla essentiella aminosyror, eller?)

z_bumbi
2004-11-22, 11:33
nej proteinpoäng och BV är inte samma sak men strunt samma,

Vad är då proteinpoäng?

SwedishBeef
2004-11-22, 11:49
Vad är då proteinpoäng?

Tror att han menar Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score (PDCASS)

The Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score (PDCAAS) is superior to other methods for evaluating the protein quality of food proteins for humans because it measures the quality of a protein based on the amino acid requirements of a 2- to 5-year old child (the most demanding age group), adjusted for digestibility.

It has replaced the Protein Evaluation Ratio (PER).

Adoption of PDCAAS allows evaluation of food protein quality based on the needs of humans. Isolated soy protein such as Solae™, with a PDCAAS of 1.0, is a complete protein and has the same score as milk protein and egg white.

PDCAAS is based on a food protein's amino acid content, its true digestibility, and its ability to supply indispensable amino acids in amounts adequate to meet the amino acid requirements of a 2- to 5-year old child, the age group used as the standard.

The highest PDCAAS value that any protein can achieve is 1.0. This score means that after digestion of the food protein, it provides per unit of protein, 100% or more of the indispensable amino acids required by the two- to five-year old child. A score above 1.0 is rounded down to 1.0. Any amino acids in excess of those required to build and repair tissue would not be used for protein synthesis, but would be catabolized and eliminated from the body or stored as fat.

The following steps are necessary to calculate the PDCAAS of a food protein.

1. The food protein must be analyzed for its proximate composition, its nitrogen content.
2. Protein content is calculated by multiplying the nitrogen content by 6.25.
3. The food protein is analyzed to determine its indispensable amino acid content.
4. The uncorrected amino acid score is calculated by dividing the milligrams of a particular indispensable amino acid in one gram of the test protein by the milligrams of the indispensable amino acids in one gram of the reference protein which is the amino acid requirement pattern for the 2- to 5-year old child.
5. The digestibility of food protein needs to be determined. The classical procedure for determining digestibility is a rat balance method which has been recommended as the most suitable method for humans by the FAO/WHO Expert Consultation.
6. The PDCAAS is calculated by multiplying the lowest uncorrected amino acid score by the food protein's digestibility.

For example, Isolated soy protein has 26 milligrams of histidine per gram of protein. The digestibility factor of 97% means that out of 26 milligrams of histidine reaching the intestinal tract, 25.2 milligrams are absorbed. A 2- to 5-year old child requires 19 milligrams of histidine per gram of protein, giving isolated soy protein a PDCAAS of 1.3 for this amino acid. This means that isolated soy protein provides 130% of the histidine required by the reference pattern, which reflects the requirements of a 2- to 5-year old child.

The PDCAAS for a food protein is equal to the lowest score for a single indispensable amino acid (or amino acid pair). In this case, methionine and cystine have a PDCAAS of 1.0, which becomes the score for the entire protein. Had all of the individual amino acid scores exceeded 1.0, the PDCAAS would still have been rounded down to 1.0, the highest PDCAAS possible.

The PDCAAS is currently used for labeling protein on food products for adults and for children over one year of age.

The FDA gave two reasons for adopting the PDCAAS over PER.

1. PDCAAS is based on human amino acid requirements, which makes it more appropriate for humans than a method based on the amino acid needs of animals.
2. The Food and Agricultural Organization/World Health Organization (FAO/WHO) had previously recommended PDCAAS for regulatory purposes. FAO/WHO is a recognized international organization, which is experienced in establishing these types of standards.

Peter
2004-11-22, 12:01
Jag tycker snarare att det låter som en översättning av det engelska ordet "chemical score".

Andra värden förutom BV och Cheimcal score:

protein efficiency ratio (PER)
Net Protein Utilization (NPU)
protein digestibility corrected amino acid score (PDCAAS).

Niclaaas
2004-11-22, 12:22
precis som peter sa så är proteinpoäng det svenska ordet för "chemical score". nu var ju inte det det viktiga, insåg sen att jag skulle döpt tråden till något annat :)

men jag fick ju mina svar ändå, tack till alla som svarat.
sverker: precis det jag ville veta, tack!

BV for vetemjöl och dylikt är väl 0.6 eller något? Det betyder ju att det av minst en aminosyra bara finns 0.6 ggr så mycket som skulle behövas för att göra proteinet fullvärdigt.

nej proteinet är fullvärdigt för vuxna. men tydligen bara till att överleva då som sverker sa, inte för att bygga några muskler

kostEKONOM.... ;)

Nåja nej det är inte sant lever du länge så kommer du att få bristsjukdomar.

jag kan väl inte rå för att det inte finns några rediga kostutbildningar i det här landet ;)

Grahn
2004-11-22, 12:37
jag kan väl inte rå för att det inte finns några rediga kostutbildningar i det här landet ;)

Heheh tja tänkte bara på att perspektivet är högst relevant, tänker man ekonomiskt så finns de ju de som äter ytterst lite kött men massor av ris tex.

Mac
2004-11-22, 13:40
Niclaaas i vilken stad pluggar du?

Niclaaas
2004-11-22, 18:56
Heheh tja tänkte bara på att perspektivet är högst relevant, tänker man ekonomiskt så finns de ju de som äter ytterst lite kött men massor av ris tex.

I hear ya, är ju inte direkt styrketräningsinriktning på linjen :)
men det är ju trevligt att göra mer än att överleva så jag skippar de där tankarna tills vidare

mac: uppsala

Mac
2004-11-22, 21:23
har du nyss börjat plugga där och flyttat dit? vart bodde du innan i såfall?

Niclaaas
2004-11-22, 22:28
ja nu i höst, bodde i leksand innan

varför undrar du?

Mac
2004-11-23, 17:23
trodde att du kunde vara nån som gick i min gymnasieklass...för ca tre år sen,, :)