Visa fullständig version : hur mycket hvre gryn trycker ni?
hur ofta om dagen äter ni havregrynsgröt och hur många dl har ni i varje portion??
skulle vara kul o veta vilka märken ni kör på...själv trycker man i sig axa's grova 2dl på morgonen 2dl till middag o 2dl till kvällsmaten...
havregryn rockar!! :hbang:
Oj jäklar! Du vinner, jag äter drygt två dl. på morgonen i form av gröt och cirka en dl. på kvällen också i form av gröt.
vilket märke käkar du då?
vad har du till...jga brukar dra lite hallon sylt o lätt mjölk till..helt otroligt gött! :eating:
Jag är en av de som älskar frukost... drar 3 dl havregryn till gröten... minst :eating:
axa's.. 1.5dl till frukost och 1dl till kvällsmat!
OBS! I form av havredrink!
mvh stenis
2dl när det blir något, men det blir det sällan.
2dl på morgonen också AXA :=) sen kan det bli en 2dl till kvällen.
vilket av dem märken som ni stött på har det "bästa" näringsvärdet per 100g
flamingeric
2004-11-21, 17:09
Låt er inte luras att köpa "Sportgrynen" från Axa bara, de har SÄMRE proteininnehåll än vanliga grynen samt att det faktiskt innehåller mindre vitaminer+mineraler än vanliga. Det enda som skulle kunna vara positivt med dem är att de innåller mer kolisar. Konstigt att kalla någonting för sportgryn när det försämrat grynen :confused:
Annars så mumsar jag i mig 2 dl till frulle, tilsammans med kanel och sötningsmedel. Mums!! :eating:
Låt er inte luras att köpa "Sportgrynen" från Axa bara, de har SÄMRE proteininnehåll än vanliga grynen samt att det faktiskt innehåller mindre vitaminer+mineraler än vanliga. Det enda som skulle kunna vara positivt med dem är att de innåller mer kolisar. Konstigt att kalla någonting för sportgryn när det försämrat grynen :confused:
Annars så mumsar jag i mig 2 dl till frulle, tilsammans med kanel och sötningsmedel. Mums!! :eating:
asså ärligt talat..kan ni tänka er hur många extra köpare dem får genom att kalla det "Sportgryn" de tär dyrare än vanliga gryn o dem har "försämrat" innehållet enligt mig iaf...pallar inte med alla vinst giriga små korv-gubbar som ploppar fram lite överallt med sina "super produkter" som egentligen bara är bull-shit... :insane: var tvungen att trycka ur mig lite ilska...tycker sånt här e så jädra dumt bara
Det skiljer ytterst lite mellan olika havregryn. Processen att valsa grynen ställer stora krav på havrekornen och det är i princip det bästa som blir havregryn. Sämre havre blir djurfoder.
Fetthalten varierar mellan 5 - 7 % och proteinhalten ligger mellan 11 - 13 %. Vattenhalten i grynen skiljer mer över året ( fuktigt på sommaren, snustort på vintern ) än mellan olika märken.
2-3 dl på morgonen, med frusna hallon och mjölk. blandas till en röra- blir inte lika varmt då heller :eating:
mystic[-_-]
2004-11-21, 18:48
1.5 dl fiberhavregryn på morgonen
De dagar jag äter gröt till frukost blir det 2 dl AXA's "vanliga". Sen kan det bli i en shake nångång om man har bråttom på lunchen eller nåt, blir kanske nån dl då.
har blåvitt vanliga havregryn..
och fiberhavregryn.. märktet är det där kända vad det nu heter.. ja ni vet nog..
1dl av varje.. alltså 2dl.. till frukost VARJE morgon.. utan mjölk.. och med 1-2 nedskivade bananer.. 30-40gram chokladprotein.. stor klick messmör som smälter.. muuums.. vill att det ska vara morgon..
Brukar bli ca 1.5 dl fem dagar i veckan. till det blir mjölk och bär och massor med kanel.
3dl havregryn + massa kanel + keso och har även på lite önos äppelmos ibland! suppergott,, :eating: ca 100g keso + lite loppfrön
0,5 dl vanliga gryn och 0,5 dl fiberberikade, alltså 1 dl totalt till frukost.
En banan och lite minimjölk till det.
frasselito2
2004-11-21, 21:49
2 dl på morgonen med kanel sötningsmedel och minimjölk
60 gram, det är närmare 2 dl tror jag. Sen gillar jag inte söta mat så jag brukar salta och ha köttbitar i gröten. :)
2 dl havregryn, en stor banan, halv liter mjölk och lite oboy Mixa i mixer så har man världens goaste och bra fruckost "tycker jag"
fredde80
2004-11-21, 22:06
2 dl ICA havregryn med lingonsylt och 2 dl mjölk. ICA's gryn är inte ångpreparerade :D
Sen är det gott med några kokta ägg till också :hbang:
Jag kan inte säga att jag äter havregryn direkt ofta, men jag rekommenderar ICA:s ekologiska gryn (Sunda); de har en fin smak (min mormor hävdar att de, merän andra märken, smakar som havregrynen gjorde på den tiden de mlade från egen odlign; hur sant detta är kan jag dock givetvis inte svara för) och grynen är oftast betydligt "helare" än i påsar från andra märken, t.ex. Blåvitt och Axa.
kal_erixon
2004-11-21, 22:37
axa's sport havrekli innehåller 19% protein, kan de vara nått?
men är så små förpackingar bara :/
käkar typ 4 dl(150 g) till frukost o sen ca 2 dl på eftermiddagen
Niclaaas
2004-11-22, 00:18
det blir 7dl till frukost i form av drink tillsammans med en burk makrill
har haft väldiga problem med att äta frukost hela livet så det är tur att det finns havredrinkar
jag äter ICA:s ekologiska gryn 1 1/2 dl med mjölk och en banan ,
super gott
TrasMannen
2004-11-22, 11:30
Jag testade havregrynsgrötsmetoden. Men skall man äta 3 dl havregrynsgröt måste man ju hålla på och äta i evigheter. Blir väl 2 stora tallrikar?
Jag körde 1.5 dl med vatten rapsolja och vassle i blendern, och drack havregrynen "råa" är det bra eller anus?
King Grub
2004-11-22, 17:20
När jag äter havregröt blir det dylik (kastrull)kokt på 2-3 deciliter (oftast 3), beroende på vad jag mer äter till. Axa är favoriten.
3.5 dl havregryn (coop eller ica) kokat till gröt på morgonkvisten och sen 1.5-2 dl havregryn i kvällsfilen. Ibland kan det slinka ner gryn i nåt mellanmål också.
det blir 7dl till frukost i form av drink tillsammans med en burk makrill
har haft väldiga problem med att äta frukost hela livet så det är tur att det finns havredrinkar
jäävlar...hur gör du när du gör en drink då??
då värmer du det inte till nån gröt då...
Ungefär 1½ dl coops havegryn och 1dl Sojamjöl. Jätte gott!
Niclaaas
2004-11-22, 18:49
jäävlar...hur gör du när du gör en drink då??
då värmer du det inte till nån gröt då...
8dl vatten, 7dl havregryn i en stor tillbringare sen ner med stavmixern
kanske inget att rekommendera men det funkar för mig :D
käkar alltid 1,5 dl till frukost har varit så över 1 år nu.
till andra målen finns det ris.
Metal_boy_
2004-11-22, 22:16
1dl frukost, 2,5dl till matmål, 2,5dl igen till matmål och 2dl till kvällsmål
8dl om dagen typ hehe :eating:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.