Logga in

Visa fullständig version : Hjälp med projektarbete!

johnnytex
2004-11-21, 12:40
Så ja, kom fram till att mitt nuvarnade projektarbete (det man gör i tredje ring) suger; php-programmering. Så nu ska jag byta. :furious:

Vill rikta in mig på nåt historiskt, typ nån stor ledare, nåt krig lr dylikt. Någon som har förslag? Vad skrev ni om?

Hur långt har ni kommit föreseten känns som jag ligger långt efter nu när jag ska byta. Men som sagt alla förslag är välkommna. Försök vara lite seriösa, imorgon ska jag byta! Tack.

kharon
2004-11-21, 12:47
Skriv om något/någon du är intresserad av själv. Då blir det mycket intressantare att skriva och man tappar inte motivationen så lätt.

Ett annat tips är ju att skriva om någon/något som det skrivits mycket om tidigare så är det lättare att hitta källor.

johnnytex
2004-11-21, 13:09
Skriv om något/någon du är intresserad av själv. Då blir det mycket intressantare att skriva och man tappar inte motivationen så lätt.

Ett annat tips är ju att skriva om någon/något som det skrivits mycket om tidigare så är det lättare att hitta källor.

Jo, jag vet. Men jag kommer liksom inte på något. Mina intressen går likosm inte att skriva om, ska man srkiva om TV-spel eller? Kanske går? Nån som har nåt tufft förslag?

kharon
2004-11-21, 13:38
Jag föreslår Finska vinterkriget! (Eller fortsättningskriget.)

http://www.algonet.se/~bog/vinterkriget/vinterkriget.htm
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=vinterkriget&meta=

johnnytex
2004-11-21, 13:55
Jag föreslår Finska vinterkriget! (Eller fortsättningskriget.)

http://www.algonet.se/~bog/vinterkriget/vinterkriget.htm
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=vinterkriget&meta=

Nä coolt, du är samma snubbe som på SuperPlay forumet? :)

kharon
2004-11-21, 13:57
:confused:
Det måste vara någon annan, jag hänger bara här.
Coolt iaf.

johnnytex
2004-11-21, 14:03
:confused:
Det måste vara någon annan, jag hänger bara här.
Coolt iaf.

Haha, för där var liksom en snubbe som svarade samtidigt där med exakt samma svar som dig :D

Aasa
2004-11-21, 14:06
Gör ett kost- och träningsprogram, det gjorde jag. Gick utmärkt bra! :)

kharon
2004-11-21, 14:07
:)

telepati?

johnnytex
2004-11-21, 14:09
http://www.superplay.se/forum.php?action=read&thread_id=65923
kolla den länken!

Tolkia
2004-11-21, 14:12
Mina intressen går likosm inte att skriva om, ska man srkiva om TV-spel eller? Kanske går? Nån som har nåt tufft förslag?
Det skulle garanterat gå att skriva om TV-spel utifrån något sociologiskt perspektiv; typ sakersom vilka som använder TV-spel; hur det ev. har skiftat genom åren från att först primärt vara en grej för barn och numera vara en grej minst lika mycket för "barnsliga vuxna" och vad det kan bero på; hur spelandet kan påverka TV-spelaren, samhällets växlande syn på TV-spel (finns kanske främst material som rör våldsamma TV-spel) osv. Om det är särskilt "tufft" vet jag dock inte. ;)

johnnytex
2004-11-21, 14:13
Det skulle garanterat gå att skriva om TV-spel utifrån något sociologiskt perspektiv; typ sakersom vilka som använder TV-spel; hur det ev. har skiftat genom åren från att först primärt vara en grej för barn och numera vara en grej minst lika mycket för "barnsliga vuxna" och vad det kan bero på; hur spelandet kan påverka TV-spelaren, samhällets växlande syn på TV-spel (finns kanske främst material som rör våldsamma TV-spel) osv. Om det är särskilt "tufft" vet jag dock inte. ;)

Nä precis. Det blir lätt en nördstämpel där :D

kharon
2004-11-21, 14:16
Coolt.

Jag har själv gjort ett ganska omfattande projekt om vinterkriget som du skulle kunnat få, men det skulle jag nog aldrig hitta. Finns i alla fall rätt mycket källor och information, både på internet och i böcker på biblioteken.

Nåja, det är i alla fall mitt förslag. :D

Hades
2004-11-21, 14:16
Nä precis. Det blir lätt en nördstämpel där :D
Äh, det är inte alls nördigt. Nördigt skulle det vara om du skrev ett arbete där du beskriver hur ett tv-spel fungerar rent tekniskt, eller konstruerar ett eget tv-spel :)

Att skriva om det som Tolkia tog upp däremot, det är bara coolt!

paranoid
2004-11-21, 16:26
Först och främst måste du väl ha ett par frågeställningar som du skall söka svar på i ditt arbete. Vilka dessa skall vara och vilket ämnet skall vara beror som sagt på lite vad du har för intressen. Vad läser du för inriktning nu? Annars kan du ju titta lite på aktuella debatter och se om du hittar något som intresserar dig. Hittar du någon aktuell fråga som verkar vara intressant är det ju relativt lätt också att finna information om ämnet eftersom du har något att utgå ifrån.

mmartin
2004-11-21, 19:29
jag skrev en utredande uppsats om ungdomars kostvanor... kul och relativt enkelt med mycket enkät`s jobb som lärarna brukar gilla..

johnnytex
2004-11-21, 19:44
Ja det är bra, fortsätt pumpa förslag :D

Men kan man få ihop ett 100poängs arbete om ungdomarkost vanor? Är jag sent ute nu, eller när började ni göra ert projket arbete när ni gick i trean?

Tolkia
2004-11-21, 23:02
Men kan man få ihop ett 100poängs arbete om ungdomarkost vanor?
Läsa böcker, läsa artiklar, läsa böcker läsa artiklar, läsa ännu fler böcker ... om ungdomars kostvanor lär det garanterat finnas så mycket utgivet att det skulle räcka till en doktorsavhandling. Se dock till, oavsett vilket ämne du väljer, att sovra lite i ditt val av referenser; en projektuppsats med hälften av posterna i referenslistan harstämmande från Aftonbladet Hälsa är inte att rekommendera ... ;)

Droog
2004-11-21, 23:23
:)

telepati?
Finnar är ju bra på det.

Vem är du, vem är jag, kan vi få kontakt nu
Genom hjärtats telegrafi
Om jag söker sanningen, får jag den
Sänder dig signaler genom telepati

Högt över haaavet och bort emot land....

:D :D :D

kimonque
2004-11-21, 23:28
jag skrev ett arbete om bensinbolagens marknadsföring, gjorde bla en enkätundersökning här på kollo :thumbup:

Har inga direkta tips på uppgift, men tänk noga innan du börjar faktainsamlandet. Försök verkligen ta reda på vad exakt det är du vill ha ur arbetet, och arbeta utifrån det. Vet inte hur många gånger jag ändrade frågeställningen till det optimala

mmartin
2004-11-22, 10:16
njae jag läser upp lite ämnen på komvux, så det är precis nu jag gjort det arbetet..

Naturligtvis kan du få ihop 100 poäng med det, väldigt lätt.. Vi(grupparbete) tog med perspektiv som media(reklam,ideal), sjukdomar(om de kände till kostrelaterade sjukdomar och om det spelade roll vid deras kostintag), samt näringslära(vad de kände till).

Dessutom ren fakta om näringslära(protein,kolh,fetter,mineraler,vitamine r) kostrelarerade sjukdomar(fetma,anorexi,bulemi, ortorexi etc)

Sedan 3 intervjuer med nån privatperson i 3:e året samt skolsystern(huruvida hon ansåg att kostrelaterade sjukdomar var vanlit just nu).
Och 100 st enkäter på 43(!!) frågor om allt möjligt angående deras kost..

kharon
2004-11-22, 13:46
Finnar är ju bra på det.

Vem är du, vem är jag, kan vi få kontakt nu
Genom hjärtats telegrafi
Om jag söker sanningen, får jag den
Sänder dig signaler genom telepati

Högt över haaavet och bort emot land....

:D :D :D

:laugh:
ROFL!

BTW, hur omfattande är ett 100 poängs projekt? I Finland har vi inga motsvarande projekt i gymnasiet, är det liksom ett examensarbete eller?

Gymnasiet i Finland och i Sverige skiljer väl väldigt mycket åt, era är ju mer yrkesinriktande medan våra är som högstadiet fast betydligt svårare. Mera allmänbildande alltså.