Visa fullständig version : Ljudkort: prestandaskillnad på inbyggt och Audigy 2
Eftersom att det finns ett par ljudpojkar här på forumet så undrar jag om någon vet om det blir någon märkbar skillnad med ett inbyggt ljudkort och ett vanligt PCI-kort.
Har ett på mitt moderkort inbyggt ljudkort, ett realtek AC'97. Skulle jag märka någon skillnad om jag använde t.ex ett Audigy 2?
Oftast använder jag mina hörlurar (philips hp 840, funderar på att köpa nya) via min förstärkare. Tycker att ljudet är hyfsat bra nu (även fast hörlurarna är kassa, förstärkaren som gör allt :)) tror ni att det är värt att köpa ett ljudkort?
Nej, jag orkar inte fråga på swec pga att man förmodligen inte får svar eller så får man ett kasst svar ;)
Ja man märker skillnad...men om man e nöjd me inbbygda ljudet så kanske det räcker. Jag själv skulle inte köpa ett audigy 2 då det kostar en del, men Creative SB Live 5.1 kostar bara nåra hundringar och jag tycker det räcker alldeles utmärkt för mej iaf, hade oxå AC 97 innan.
Bytte precis ljudkort från ett AC97 till ett Terratec Aureon Space. Det är enorm skillnad i mina Koss Porta pro. Är lite av en ljudnörd, men det är definitivt värt det i mina ögon. Om du spelar mycket så tror jag att man får bättre prestanda med ett audigy också, eftersom det inbyggda snor processorkraft.
Tror du kommer höra stor skillnad.
Ett Audigy 2 kostar 900 kr, inte så överdrivet farligt.
Kan lägga till att jag för det mesta bara tittar på DVD-filmer, om det nu skulle på verka ett eventuellt val.
Bytte precis ljudkort från ett AC97 till ett Terratec Aureon Space. Det är enorm skillnad i mina Koss Porta pro. Är lite av en ljudnörd, men det är definitivt värt det i mina ögon. Om du spelar mycket så tror jag att man får bättre prestanda med ett audigy också, eftersom det inbyggda snor processorkraft.
Tror du kommer höra stor skillnad.
Vad kostar Terratec-kortet, bra val? Jag är också ljudnörd egentligen, bara det är ekonomin inte tillåter det just nu :) Men jag lyckas inte hitta något egentligt fel på ljudet sen jag kopplade via förstärkaren istället. Därför jag är lite kluven.
Ett Audigy 2 kostar 900 kr, inte så överdrivet farligt.
Kan lägga till att jag för det mesta bara tittar på DVD-filmer, om det nu skulle på verka ett eventuellt val.
jag köpte nytt kort delvis för att jag kopplat ihop det med min receiver med optisk utgång, så bara det är ju ett tungt argument. Men även om du kollar på datorn, med hörlurar, så är det stor skillnad.
Men om du inte ska spela med kortet, så finns det bättre än audigy, rent ljudmässigt. Audigy har bra kompatibilitet med spel som främsta argument.
Jag tycker oxå att man märker en rätt tydlig skillnad, åtminstone då jag lyssnar i mina hörlurar (ett par Sennheiser Hd-570). Sen att du har betydligt mindre cpu belastning i spel med ett audigy jämfört med de flesta inbyggda ljudkort gör ju inte saken sämre om man lirar.
Såg att de har gått ner i pris till <400:- nu så det är inget att tveka på om man vill ha bättre ljud.
jag köpte nytt kort delvis för att jag kopplat ihop det med min receiver med optisk utgång, så bara det är ju ett tungt argument. Men även om du kollar på datorn, med hörlurar, så är det stor skillnad.
Men om du inte ska spela med kortet, så finns det bättre än audigy, rent ljudmässigt. Audigy har bra kompatibilitet med spel som främsta argument.
Ok, vilket kort skulle du rekommendera under 1000kr? Har ingen koll alls på ljudkort.
Ok, vilket kort skulle du rekommendera under 1000kr? Har ingen koll alls på ljudkort.
Eftersom jag kikade på "hembiokort" så hade jag bara 2 krav.
1.Bra ljud som klarar att driva de flesta hörlurar
2. Någon form av digital utgång.
De kort som uppfyller detta är bl a audigy 2 och Terratec Aureon Space.
Det verkar som att de flesta mindre tillverkare också har mindre bra drivrutiner, jämfört med creative.
Efter att ha uppdaterat min så funkar det dock perfa.
Det kostade 929 på komplett.se, + 144 spänn frakt.
Audigy har jag ingen erfarenhet av, men jag kan säga att SB Live! hade bra ljud en gång i tiden, och det kan inte kosta mycket nu. Audigy-korten lär knappast vara sämre så det är ett bra betyg.
Terratec är nog lite bättre än audigy, men då betalar du för 7.1 dekoder + digital utgång, som kanske känns lite onödigt.
Om du bara bryr dig om ljudkvaliteten som kortet driver hörlurar med, och skiter i resten, så ska du nog komma undan billigare än 1000:-
Ska kika runt och fråga kompisar, se vad de säger. Återkommer.
EDIT: såg nyss att audigypriserna är så jävla bra att det nog blir svårt att motivera något annat. Priserna på komplett var grymma, kika där.
Vet tyvärr inte vad som skiljer de olika ändelserna på Audigy 2 - korten åt.
Så ett audigy2 blir nog ett bra val för dig.
Om du bara bryr dig om ljudkvaliteten som kortet driver hörlurar med, och skiter i resten, så ska du nog komma undan billigare än 1000:-
Tackar för infon.
Drivningen är inget problem då jag lyssnar genom förstärkaren.
Kortet ska ha optisk-utgång för framtida bruk, det är väl egentligen det enda kravet. Ljudkvaliteten bör ju bli bättre oavsett ;)
Tackar för infon.
Drivningen är inget problem då jag lyssnar genom förstärkaren.
Kortet ska ha optisk-utgång för framtida bruk, det är väl egentligen det enda kravet. Ljudkvaliteten bör ju bli bättre oavsett ;)
Ok, men då har du ungefär samma krav som jag då :D
De billigare SB kortet har ju bara koaxial digital utgång, som kan bränna förstärkaren om man har otur. Jag körde med ett sånt i 2 år, utan att förstöra förstärkaren, men man vet aldrig.
Terratec-kortet verkar vara det enda i prisklassen som har optisk ut.
Men om du nöjer dig med att BARA ha digital utgång, (det verkar räcka för dig, eftersom du driver lurarna med förstärkaren?) så finns det kort för 400kr som klarar det.
Eller hur kopplar du datorn till förstärkaren ?
Skickar med lite länkar som du kan kika på.
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=77615
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=68911&hl=bränna+förstärkare
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=139097
vet inte om man måste vara reggad på prisjakt för att läsa, du får prova.
Bara att fråga om du undrar nåt mer.
...De billigare SB kortet har ju bara koaxial digital utgång, som kan bränna förstärkaren om man har otur. Jag körde med ett sånt i 2 år, utan att förstöra förstärkaren, men man vet aldrig...
Varför kan de bränna förstärkaren?
Varför kan de bränna förstärkaren?
det stod på prisjakts forum, som ena länken leder till, det är en lång tråd.
"Visst kan man bränna ingångarna på förstärkaren med inkopplad dator!
Det kan inträffa om potentialskillnaden mellan signaljord i förstärkaren och datorn är för stor. En bra början är ju att bägge apparaterna är jordade, men även då finns det risker då vissa apparater kopplar ihop signaljord med skyddsjord medans andra har flytande signaljord.
I de allra flesta fall är det inga problem som tur är men man ska vara försiktig, framförallt ALDRIG koppla in eller ur kablar under drift, då ber man om problem!
Pioneers enklare förstärkare är ganska kända för att gå sönder då de använder en väldigt känslig switchkrets på ingångarna TCxxxx, här fordras extrem försiktighet! "
Vet som sagt inte säkert, och körde med koaxial digital kabel i 2 år utan problem. Så egentligen kvittar det väl.
Men om du nöjer dig med att BARA ha digital utgång, (det verkar räcka för dig, eftersom du driver lurarna med förstärkaren?) så finns det kort för 400kr som klarar det.
Eller hur kopplar du datorn till förstärkaren ?
Skickar med lite länkar som du kan kika på.
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=77615
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=68911&hl=bränna+förstärkare
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=139097
vet inte om man måste vara reggad på prisjakt för att läsa, du får prova.
Bara att fråga om du undrar nåt mer.
Just nu kopplar med phono -> 3,5mm. Men har planer på en ny förstärkare.
På sweclänken du skrev står det:
Hifi- och hemmabionörden
Här har vi Mr. Sound himself. Han läser "hifi-magasinet", åker på ljudmässa och vet självklart allt om watt och ohm. Vi kan förutsätta dyra högtalare, eventuellt ett par extra ljudkällor (t.ex. CD- eller MD-spelare) förutom datorn som han självklart lyssnar på sina egenencodade 192 kHz-mp3:or med. Han håller dessutom på att bygga ihop sin egen hemmabio med intern DVD-spelare och TV ut-kort.
Krav:
* Extremt låga brus- och THD-nivåer
* 5.1-utgångar (analoga eller digitala)
* 24-bit, 96 kHz-stöd (DVD-audio)
Features han behöver:
* Bra surroundinställningar (bass management, högtalaravstånd osv)
* AC3-decoding
Förslag på kort:
* M-audio - Revolution 7.1
* Creative - Soundblaster Audigy 2-serien
* Hercules - Game Theater XP 7.1
* Terratec - Aureon-serien
* nVidia - nForce / nForce2 (inbyggt på moderkort)
Har ett nForce2 moderkort, då kanske mitt ljudkort redan är i klass med de andra då?
Har ett nForce2 moderkort, då kanske mitt ljudkort redan är i klass med de andra då?
det finns 2 olika ljudchip på nForce2-korten, AC97 och Soundstorm.
Soundstorm ska hålla audigy2-klass. De moderkorten har ofta även direkt optisk utgång på baksidan. Men AC97 som du och jag har är avsevärt sämre.
Jag har ett EPoX 8RDA3+.
det finns 2 olika ljudchip på nForce2-korten, AC97 och Soundstorm.
Soundstorm ska hålla audigy2-klass. De moderkorten har ofta även direkt optisk utgång på baksidan. Men AC97 som du och jag har är avsevärt sämre.
Jag har ett EPoX 8RDA3+.
Synd. Hoppades kunna spara en slant :)
Kommer inte in på mycoms sida nu. Men det står mellan ett Audigy 2 ZS och ett Terratac (kommer inte ihåg vilket).
Löjtnant Blank
2004-11-20, 19:03
Just Realtek AC'97 är väldigt brusigt och äckligt. Du märker garanterat skillnad på ett Firewire- eller PCI-kort.
Jag har ett E-MU 1212M Emulator X (http://www.emu.com/products/product.asp?product=2212&category=298&maincategory=) (Emulator X är en mjukvarusampler som går att välja bort) - ett stereokort som låter fantastiskt, helt otroligt bra. Inte det minsta brus hur högt jag än vrider upp volymen. Jag använder min dator till hårddiskinspelning och mixning med ASIO-latency på 5 ms utan klipp eller dropouts. Det är bra.
Om låg latency är viktigt för dig skulle jag inte rekommendera Audigy-korten efter vad jag har hört. Men de duger alldeles säkert bra till att spela spel och kolla på film.
Eftersom jag är torsk på E-MU:s produkter vill jag rekommendera ett 0404 (http://www.emu.com/products/product.asp?maincategory=754&category=754&product=2220) - ett 24-bits-/96-khz-kort med stöd för ASIO 2.0 och latencyfri avlyssning. Kvalitet rakt igenom. Jag har för mig att jag har sett det på Musikbörsen för en tusenlapp. Det skulle göra dig till en lyckligare människa.
Just Realtek AC'97 är väldigt brusigt och äckligt. Du märker garanterat skillnad på ett Firewire- eller PCI-kort.
Jag har ett E-MU 1212M Emulator X (http://www.emu.com/products/product.asp?product=2212&category=298&maincategory=) (Emulator X är en mjukvarusampler som går att välja bort) - ett stereokort som låter fantastiskt, helt otroligt bra. Inte det minsta brus hur högt jag än vrider upp volymen. Jag använder min dator till hårddiskinspelning och mixning med ASIO-latency på 5 ms utan klipp eller dropouts. Det är bra.
Om låg latency är viktigt för dig skulle jag inte rekommendera Audigy-korten efter vad jag har hört. Men de duger alldeles säkert bra till att spela spel och kolla på film.
Eftersom jag är torsk på E-MU:s produkter vill jag rekommendera ett 0404 (http://www.emu.com/products/product.asp?maincategory=754&category=754&product=2220) - ett 24-bits-/96-khz-kort med stöd för ASIO 2.0 och latencyfri avlyssning. Kvalitet rakt igenom. Jag har för mig att jag har sett det på Musikbörsen för en tusenlapp. Det skulle göra dig till en lyckligare människa.
Det verkar riktigt bra. Men jag hittar inte någon svensk affär som har det. Var inne på musikbörsens sida, men inget där.
Löjtnant Blank
2004-11-20, 19:43
Det verkar riktigt bra. Men jag hittar inte någon svensk affär som har det. Var inne på musikbörsens sida, men inget där.
Jag ser att analfabeterna på Musikbörsen har stavat fel. I deras katalog heter kortet "EMU 404". Sök på artikelnumret istället: "147505". 1 295 kronor tar de visst för kortet.
Du blir inte besviken.
Jag ser att analfabeterna på Musikbörsen har stavat fel. I deras katalog heter kortet "EMU 404". Sök på artikelnumret istället: "147505". 1 295 kronor tar de visst för kortet.
Du blir inte besviken.
Nice. Har kollat upp lite recensioner. Enda nackdelen är att det är så dyrt på musikbörsen. Har sett kortet för 69$, borde finnas någon EU-sida som har kortet.
Löjtnant Blank
2004-11-20, 22:46
Nice. Har kollat upp lite recensioner. Enda nackdelen är att det är så dyrt på musikbörsen. Har sett kortet för 69$, borde finnas någon EU-sida som har kortet.
Engelska Piedog (http://www.piedog.com/default.asp) gillar jag. De är billiga, snabba på att leverera och har bra service. De säljer 0404 för £70.
Engelska Piedog (http://www.piedog.com/default.asp) gillar jag. De är billiga, snabba på att leverera och har bra service. De säljer 0404 för £70.
Nice, blir inte ens 800kr inkl frakt. Hoppas att pokern går vägen så att jag kan köpa mina grejer ;)
Löjtnant Blank
2004-11-20, 23:05
Nice, blir inte ens 800kr inkl frakt. Hoppas att pokern går vägen så att jag kan köpa mina grejer ;)
Break a leg.
När jag ändå är på g så kan jag fråga om någon har ett bra förstärkartips.
Enda egentligen kravet är digital in/ut. Eftersom att jag med största sannolikhet blir student senare så ska den endast driva ett par hörlurar, vilka vet jag inte än.
Ska jag satsa på "vanlig" förstärkare eller en hörlursförstärkare? Inte för dyr, så klart ;)
Löjtnant Blank
2004-11-20, 23:40
Uteffekten från ljudkortet räcker till dina hörlurar.
Uteffekten från ljudkortet räcker till dina hörlurar.
Även till de lite mer krävande?
Edit: dessutom är det ju aldrig fel med en förstärkare om man nu skulle vilja lyssna lite annars.
Löjtnant Blank
2004-11-21, 00:12
Sant, sant. Det kan aldrig bli fel med en bra förstärkare. Vilka hörlurar funderar du på?
Sant, sant. Det kan aldrig bli fel med en bra förstärkare. Vilka hörlurar funderar du på?
Inte en aning, det skulle jag också fråga om. Men det glömde jag. Beror lite hur det går i pokern ;) Ljudkort och hörlurar kommer först på listan iallafall.
Löjtnant Blank
2004-11-21, 00:31
Philips SBCHP890 (http://www.netonnet.se/index.asp?iid=091694) är extremt prisvärda. Diskanten är skarp, mellanregistret rent och basen klipper bra (den är inte sådär Sony-grötig). Dessutom är de väldigt sköna. Jag kan sitta i timtal och fila på en låt utan att få ont i öronen. Kuddarna är tvättbara och sladden är utbytbar. Det är märkligt att de inte kostar mer.
Ska du bara driva hörlurar, så är det ju klart du ska ha en hörlursförstärkare.
Philips SBCHP890 är fjantigt prisvärda. Sitter grymt skönt också. :thumbup:
Går det bra på pokern så slå till på ett par Sennheizer 650.
Har ett par HP840 och jag tycker inte att skillnaden är speciellt stor mellan dem och HP890. Inte så stor att det är värt att betala hundralappar för iaf. Dessutom är de så ruskigt varma att det är svårt att ha på sig dem under en hel film.
Tänkte mig någon eller några prisklasser upp.
Sennheizer 650 alltså...
Hmm 3000 var kanske i mesta laget :D
Edit: Hmm, men om man ska köpa hörlurar för 2000 kan man ju lika gärna köpa ett par 3000.....eller? :D
Helt rätt inställning :D
Var hittar du de för 3000?
Finns inget jag hatar mer än att man är lite för snål och köper något annat det man egentligen vill ha. Sen får man ångest varje gång man använder grejen man köpte. Lika bra att ta det man verkligen vill ha direkt :)
Helt rätt inställning :D
Var hittar du de för 3000?
http://www.inwarehouse.se/hemma/productdetail.aspx?id=e795495&portalId=3&node=76&category=DHLO
3300 visserligen, men jag avrundade lite :D
ok :)
likabra du avrundar uppåt och tar ett par reference på en gång
ok :)
likabra du avrundar uppåt och tar ett par reference på en gång
Någonstans måste man dra gränsen :)
Dessutom ska jag lyckas spela ihop 4000 redan nu så ;)
Löjtnant Blank
2004-11-21, 01:13
Äger du ett par 650, Spiffy? Sexiga, utan tvekan, men är de verkligen värda 3 300 kronor?
Shit...
Förslag på andra lurar mottages gärna ändå. Det gör ju inget om jag kommer undan med mindre än 3300 ;)
Hittade ett ljudkort på dustinhome: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010050922.
Kan det vara något att satsa på kanske? Billigt som satan och fraktfritt hela helgen. Något som hört något om detta kort?
mvh Micke
Philips SBCHP890 (http://www.netonnet.se/index.asp?iid=091694) är extremt prisvärda. Diskanten är skarp, mellanregistret rent och basen klipper bra (den är inte sådär Sony-grötig). Dessutom är de väldigt sköna. Jag kan sitta i timtal och fila på en låt utan att få ont i öronen. Kuddarna är tvättbara och sladden är utbytbar. Det är märkligt att de inte kostar mer.
Kostade ju 890 som lägst förr, funnits en tid på marknaden osv. KOSS är ju inte det minsta prisvärt här i Sverige, kostade ju typ hälften i USA förr. Nu har priserna gått ner här så nu har vi väl kommit ikapp något, men är säkert fortfarande dyrare, speciellt med tanke på att dollarn har sjunkit massor så vi är säkert fortfarande dubbelt så dyra. Så rent teoretiskt/logiskt sett borde ju KOSS-lurar suga i Sverige, men de kanske är ok tom till det priset. finns ju någon titanim 3aaa eller vad den heter, kostade ju 1800 förr och kostar typ 650kr nu på fyndborsen, borde ju vara rätt prisvärd den med. (kommit en 4aaa nu)
Hmm 3000 var kanske i mesta laget :D
Edit: Hmm, men om man ska köpa hörlurar för 2000 kan man ju lika gärna köpa ett par 3000.....eller? :D
Det fina/jobbiga är ju att ett par lurar för X kronor dominerar ett par riktiga högtalare för flera ggr X kronor. Nästan så man blir lite ledsen när man har köpt asdyra högtalare och alltid är själv ändå ;D
Hittade ett ljudkort på dustinhome: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010050922.
Kan det vara något att satsa på kanske? Billigt som satan och fraktfritt hela helgen. Något som hört något om detta kort?
mvh Micke
Skulle aldrig våga köpa ett randomkort då stödet i alternativa operativsystem säkert är botten. Eventuellt stödet i windows också =P
Äger du ett par 650, Spiffy? Sexiga, utan tvekan, men är de verkligen värda 3 300 kronor?
Shit...
Nä jag sitter här med ett par gamla sletna HD590 :cryout:
Det fina/jobbiga är ju att ett par lurar för X kronor dominerar ett par riktiga högtalare för flera ggr X kronor. Nästan så man blir lite ledsen när man har köpt asdyra högtalare och alltid är själv ändå ;D
Hehe, precis. Vi ensamvargar tjänar på att köpa ett par hörlurar :)
Tyvärr det blev det inga hörlurar denna gången. Köpte en skärm istället. Kom på att det var viktigare. Men nästa inköp blir hörlurarna :sleep:
Har nu beställt E-mu 0404 och HD-650. Kan inte bärga mig :D
Har nu beställt E-mu 0404 och HD-650. Kan inte bärga mig :D
haha har du vunnit mycket pengar eller :smokin:
hoppas du blir nöjd, lär vara grymt ljud i HD650.
haha har du vunnit mycket pengar eller :smokin:
hoppas du blir nöjd, lär vara grymt ljud i HD650.
Har tagit ut $1100 sen i lördags, räcker till lite smått och gott iaf :)
Ja, ljudet lär väl vara ganska ok. Synd jag måste vänta på ljudkortet bara :(
Löjtnant Blank
2004-11-25, 18:37
Bra jobbat, kompis. Du blir säkert nöjd.
Tycker inte riktigt man kan jämföra så rakt av. Helt annat känsla i lurar och med högtalare. Blir liksom inte något kroppstryck i lurar om man lirar högt. Om man inte kör med sub och lurar vill säga :)
Har tagit ut $1100 sen i lördags, räcker till lite smått och gott iaf :)
Ja, ljudet lär väl vara ganska ok. Synd jag måste vänta på ljudkortet bara :(
Svinigt :furious:
:thumbup:
Bra jobbat, kompis. Du blir säkert nöjd.
Det blir jag säkert, så fort jag kommer på hur f*n jag ska koppla in hörlurarna.
Det är ju 2st 1/4" utgångar, men jag får ju bara ljud i ena kanalen eftersom att kanalerna är uppdelade. Frågan är om jag ska köra via förstärkaren, eller om den sabbar ljudet. Det är ett senare problem, då jag inte hittar någon 1/4" splitter eller en 2x1/4" -> RCA kabel. Någon som vet var i stockholmsområdet jag kan hitta något motsv?
Passar på att tacka för all hjälp jag har fått, tack :)
Hittat, köpt, nu fungerar allt som det ska :)
Hittat, köpt, nu fungerar allt som det ska :)
Hur nöjd är du på en skala? :)
Löjtnant Blank
2004-11-26, 16:54
Visst är E-MU:s digitala signalprocessor (DSP:n i aktivitetsfältet) fin? Ta dig tid att åtminstone ögna igenom patchmixmanualen, den är oerhört användbar! Så här är min inställd för tillfället:
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/wlp1.jpg
Hur nöjd är du på en skala? :)
I början var jag inte speciellt nöjd. Körde lite mp3 och testade, visst lät det bra, men det var långt ifrån så bra som jag hade förväntat mig. Känns som att mp3 är för kass källa för att man verkligen kunna njuta av lurarna. Det var först när jag drog på en dvd-film som jag jag tappade hakan. Ljudet är verkligen snuskigt bra.
Det går knappt att förklara. Så rent, klart, helt perfekt. Basen som var lite klen när jag lyssnade på mp3 var nu djup och snabb precis som den ska vara. När väl The Corrs unplugged på dvd rullade igång var det helt kört, det gick inte att hålla tillbaka tårarna, ljudet var så underbart. De är ju inte inspelade än heller. Har man 4500:- över och gillar när det låter bra, rekommenderar jag verkligen dessa lurar och ett ljudkort, vilket man nu väljer.
Lt Blank:
Japp, den är fin. Men jag har knappt någon aning om vad något gör, drog upp diskanten lite. Gillar inte att ändra för mycket. Väldigt smidigt program ändå.
Har du något tips på någon inställning man kan göra för att det eventuellt ska låta bättre?
oh, hela 4 dagar till nästa gång, hata dom rika! :D
Du fick det på 1 dag från utlandet?
(dvd-filmer brukar ju ha dd 5.1 som väl bara är typ 384kbps eller något sådant? dts använder väl en 1500kbps eller så om man har tur men ändå. Visserligen 24bit/96kHz, riktig skillnad lär det ju dock bli med CD eller ännu hellre SACD/DVD-audio.)
Löjtnant Blank
2004-11-26, 22:13
Har du något tips på någon inställning man kan göra för att det eventuellt ska låta bättre?
Jag vill ha ljudet så rent som möjligt när jag lyssnar. Men om du vill trixa med ljudet klickar du på "Show/Hide FX Palette" och väljer en lämplig eq.
oh, hela 4 dagar till nästa gång, hata dom rika! :D
Du fick det på 1 dag från utlandet?
(dvd-filmer brukar ju ha dd 5.1 som väl bara är typ 384kbps eller något sådant? dts använder väl en 1500kbps eller så om man har tur men ändå. Visserligen 24bit/96kHz, riktig skillnad lär det ju dock bli med CD eller ännu hellre SACD/DVD-audio.)
Beställde ljudkortet i tisdags och fick det idag.
5.1 ligger oftast på 448kpbs. kortet klarar ju 24bit/96khz och även powerdvd klarar det, men jag vet inte om man måste göra något för att det ska användas eller om det används automatiskt.
Löjtnant Blank
2004-11-26, 22:19
Visserligen 24bit/96kHz, riktig skillnad lär det ju dock bli med CD eller ännu hellre SACD/DVD-audio.)
En cd är inspelad i 16 bitar/44,1 khz, så det spelar ingen roll.
I början var jag inte speciellt nöjd. Körde lite mp3 och testade, visst lät det bra, men det var långt ifrån så bra som jag hade förväntat mig. Känns som att mp3 är för kass källa för att man verkligen kunna njuta av lurarna. Det var först när jag drog på en dvd-film som jag jag tappade hakan. Ljudet är verkligen snuskigt bra.
Det går knappt att förklara. Så rent, klart, helt perfekt. Basen som var lite klen när jag lyssnade på mp3 var nu djup och snabb precis som den ska vara. När väl The Corrs unplugged på dvd rullade igång var det helt kört, det gick inte att hålla tillbaka tårarna, ljudet var så underbart. De är ju inte inspelade än heller. Har man 4500:- över och gillar när det låter bra, rekommenderar jag verkligen dessa lurar och ett ljudkort, vilket man nu väljer.
Härligt att höra! Då ska jag genast investera i ljudkortet!
Jag har ett par elektrostatiska hörlurar(Akai från 70-80-talet) som mer än väl räcker för mina behov än så länge. :)
Löjtnant Blank
2004-11-27, 13:31
Jag har ett par elektrostatiska hörlurar(Akai från 70-80-talet) som mer än väl räcker för mina behov än så länge. :)
Yes, E-MU är kungen. Du har inte någon bild på dina hörlurar? Jag blev lite nyfiken.
Det går inte att koppla hörlurar direkt till kortet (vad jag vet). Du måse ha någon form av förstärkare mellan.
Det går inte att koppla hörlurar direkt till kortet (vad jag vet). Du måse ha någon form av förstärkare mellan.
Jadå. Självklart har jag det. Tillochmed separat diskant och bas förstärkare! :thumbup:
En cd är inspelad i 16 bitar/44,1 khz, så det spelar ingen roll.
Jo, för på CDn är inte musiken komprimerad och 11/12-7/8 av informationen har inte tagits bort, från dessa 16 bit/44kHz.
650*1024/(60*74)*8=1192 kbps på CDn, nu är det väl inte samma felkorrigering som på en datacd så det rör sig väl inte om 650MB, men på ett ungefär.
ca 400kbps musik som återskapar en 24bit/96kHz signal behöver ju inte vara lika korrekt/bättre än en 1200kbps 16bit/44kHz.
Löjtnant Blank
2004-11-27, 20:26
Det går om man vill. En stereosplittare fixar biffen. Två 6,35 millimeters hanar till en 6,35/3,5 millimeters hona.
Löjtnant Blank
2004-11-27, 20:28
Jo, för på CDn är inte musiken komprimerad och 11/12-7/8 av informationen har inte tagits bort, från dessa 16 bit/44kHz.
650*1024/(60*74)*8=1192 kbps på CDn, nu är det väl inte samma felkorrigering som på en datacd så det rör sig väl inte om 650MB, men på ett ungefär.
ca 400kbps musik som återskapar en 24bit/96kHz signal behöver ju inte vara lika korrekt/bättre än en 1200kbps 16bit/44kHz.
Där tappade du bort mig.
Lt Blank. Har du testat MAD Winamp plug-in (http://www.mars.org/home/rob/proj/mpeg/mad-plugin/)? Snuskigt stor skillnad på ljudet.
Där tappade du bort mig.
Skitsamma, vet inte hur jag skall förklara det på något vettigt sätt, 24bit/96kHz ger ju en finare signal men i fallet DD/DTS är ju en del av den ursprungliga informationen borttagen för att ljudet inte skall ta så mycket plats, så ljudet på en vanlig CD har ju faktiskt en större mängd information att utgå ifrån, däremot blir ju inte den återskapade signalen lika fin.
En vanlig mp3a brukar ju vara på 128kbps, även om 160 och 192kbps väl förekommer ofta de också, en CD använder 16 bitar och 44kHz, m.a.o. 16*44000/1024=688kbps (1100 måste ha varit fel isf...), en 24bit/96kHz sample skulle använda 24*96000/1024=2250kbps, men nu är ju en del av informationen borttagen så i själva verket används ju antingen ändå upp till 1500 (dts) eller ca 400 (dd).
Kan ju göra jämförelsen med en bild, tar du en bild och får den i 640x480 och sedan tar en ny i 800x600 så kommer ju den senare vara mer detaljerad, men om du plockar bort information på vägen, säg bara öppnar en bild på 800x600 i något bildprogram och börjar försöka rita in bilden själv så visst, den kommer inte vara lika kantig som bilden i 640x480, men det är inte självklart att resultatet blir mer likt än den fotograferade i 640x480 ;D. Hur som helst, om nu musikcdn bara använder 688kbps och DD använder ca 400 så är väl chansen stor att även DD låter bättre, om det verkligen gör det får väl någon med bättre öron än jag avgöra.
Vafan, hatar att de tagit bort edit efter 10 minuter.
Iaf, MAD decodern fungerar suveränt om man lyssnar på i princip vad som helst utan djup bass t.ex hip-hop / rap. Låter förjävligt när basen går lite djupare, krävs nästan också att låtarna är i 320 kpbs för att det ska bli bra, men då blir det verkligen bra. Svårt val...
aqualis: finns väl ingen som lyssnar på 128 kpbs mp3 idag? Om det någonsin har gjort det ;)
Löjtnant Blank
2004-11-30, 16:43
Jag vet inte, Yank. Jag föredrar nog E-MU:s DSP framför en Winamp-plugg. Dessutom lyssnar jag på mycket basrik musik, så MAD är nog inget för mig. Eller?
Jag vet inte, Yank. Jag föredrar nog E-MU:s DSP framför en Winamp-plugg. Dessutom lyssnar jag på mycket basrik musik, så MAD är nog inget för mig. Eller?
Jag förklarade lite dåligt. MAD är en mp3 decoder, man ersätter Nullsofts MP3 decoder. Det är ingen eq plug-in som det lät som att det var.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.