handdator

Visa fullständig version : Fettvävnad

erk
2004-11-20, 00:08
I kroppen finns både brun och vit fettvävnad, bestående av vita och bruna fettceller. Jag läste på något ställe att det fanns en teori om att de bruna fettcellerna kunde bli fler på bekostnad av de vita, och att man hos bland annat eskimåer observerat ovanligt mycket brun fettvävnad.

Jag har dock inte hittat något mer om detta. Är det någon som känner till något mer? Nu börjar ju kylan komma krypande, och då vore det inte dumt om lite av den vita fettvävnaden kunde omvandlas till brun :D

Sverker
2004-11-20, 07:19
Brunt fett.

Fettvävnad fullproppad med mitokondrier som ger färg till fettet.
Har som uppgift att producera värme genom att i mitokondrien förbränna fettet utan att bilda användbar energi/ATP.

Alla har det i liten mängd. Mycket små barn, upp till ca 8 månader har en större mängd. Helt enkelt för att små barn som skall hålla sig varma, inte kan skaka/huttra och på så sett producera värme.

Vi lite äldre får i hög frekvens spänna våra muskler dvs huttra och producera värme på detta sett. Slutresultatet blir det samma. Vi fryser, men fryser inte ihjäl.

Finns mycket forskning kring detta men vad jag förstår så är det en återvändsgränd.

Verkar ju troligt att inuiter som lever i ett kallt klimat genom årtusenden förvärvat egenskapen att producera värme utan att skaka. Är ju en uppenbar fördel när man jagar och ligger stilla i bakhåll på säl.

erk
2004-11-20, 10:11
Ja, det är jag också medveten om. Vad jag läste var att man vid upprepad och långvarig vistelse i kyla kunde få fler av dessa mitokondrierika fettceller och genom det slippa eller minimera värmealstring genom huttring. Kommer inte ihåg var jag läste det.

Jag själv är ganska tveksamt inställd till det, men det är intressant.

Allan
2004-11-20, 10:21
Eftersom jag jobbar utomhus så gott som hela året kan jag säga att det måste ta en evinnerlig tid att lära sig att frysa. Tills man lärt sig det får man leva efter de vanliga reglerna - flerlagersprincip, dricka mycket vätska, äta rejält med kolisar och fett, använda rena kläder, röra sig ekonomiskt, undvika att stå still, se till att man har rejäla skor etc. MÖSSA PÅ!!!!!!

allan

HenrY
2004-11-20, 11:51
Eftersom jag jobbar utomhus så gott som hela året kan jag säga att det måste ta en evinnerlig tid att lära sig att frysa. Tills man lärt sig det får man leva efter de vanliga reglerna - flerlagersprincip, dricka mycket vätska, äta rejält med kolisar och fett, använda rena kläder, röra sig ekonomiskt, undvika att stå still, se till att man har rejäla skor etc. MÖSSA PÅ!!!!!!

allan

va jobbar du som?

Callister
2004-11-20, 12:01
va jobbar du som?
Timmerman - tror jag.

J.Saarela
2005-03-03, 10:36
va jobbar du som?

På kontor tror jag det var

z_bumbi
2005-03-03, 10:41
En teori är att man om man utsätts för kyla under sin uppväxt inte förlorar lika mycket brunt fett alt bygger upp en högre mängd i kroppen, eskimåer har genom en kombination av att ha bra anlag för att ha mycket brunt fett och att leva ganska kallt mycket brunt fett.
Det var kanske 15 år sen jag läste om den teorin så jag har inget mer att tillföra och jag har ingen aning om hur det stämmer med verkligheten.

PopEye2
2005-03-03, 12:50
jag stod å skruva i bilen i minus 25 iförrgår, utan handskar å med gasp mesh braller, inga problem ;)

n1tro
2005-03-03, 14:51
jag fryser hela jävla tiden... är ju iofs inte svensk heller så :D mina tår t.ex... is