handdator

Visa fullständig version : Yougurt + Rapsolja

absaa
2004-11-19, 10:20
Jag har börjat ta 0.5 dl Rapsolja och 5,6 dl jordgubbsyougurt och mixa det i mixern o dricka.
Jag undrar bara, med tanke på hur mycket energi det finns i Rapsolja, är 0.5 dl dagligen (utöver det jag lägger över mina andra 5 måltider) lite väl magstarkt? Kan det rent av vara farligt att få i sig för mycket rapsolja på en dag?

Frazze
2004-11-19, 10:46
Det är bara farligt på det sättet att du kan få ett kaloriöverskott och därigenom gå upp i fettmassa.
Men 0,5dl låter onödigt mycket.

Sverker
2004-11-19, 10:59
Rapsoljas densitet = 0.92.

Oljan energiinnehåll = 9.3 kcal/g

=> 50 X 0.92 X 9.3 = 428 kcal, avrundas snabbt till 450 kcal eftersom decilitermått inte är något exakt instrument.

Farligt och farligt, möjligen är det onödigt att ta 450 kcal från bara ett livsmedel.
Du får ju mer fibrer, protein, mineraler etc ifall du skulle välja nötter.

Tjuckot
2004-11-19, 11:55
Jag har börjat ta 0.5 dl Rapsolja och 5,6 dl jordgubbsyougurt och mixa det i mixern o dricka.
Jag undrar bara, med tanke på hur mycket energi det finns i Rapsolja, är 0.5 dl dagligen (utöver det jag lägger över mina andra 5 måltider) lite väl magstarkt? Kan det rent av vara farligt att få i sig för mycket rapsolja på en dag?

är det inte mängder med socker i fruktyoghurtar? eller kanske inte just i din? =p naturell är väl bättre val isf? :)

absaa
2004-11-19, 16:26
är det inte mängder med socker i fruktyoghurtar? eller kanske inte just i din? =p naturell är väl bättre val isf? :)

Jo det är sant, eller jag vet faktiskt inte vad detta var, det var nån Light produkt allafall, ja hittade den i kylskåpet bara så ja tänkte prova. Alltså, det är ju godare med fruktyougurt = lättare att få ner =)

drkrupp
2004-11-19, 19:16
Valio har kommit med en ny yoghurt "utan vanligt socker, tillsatt fruktsocker". Finns i sommarbär och blåbär. Smakar helt okej tycker jag.