handdator

Visa fullständig version : Äter jag nog?

Ms. Trickster
2004-11-19, 09:33
Jag är en tjej på 18 år och är 175cm lång och väger nära 75kg.
Jag har styrketränat i ca 8 mån men då helt enligt nautilusmetoden och har inte tagit seriöst på träningen förrän nu. Nu har jag börjat träna 3 dagar/veckan men endast styrke (kondition blir ev. ett senare kapitel :em: ) och jag försöker att äta rätt.

Men nu till min fråga: jag ligger nu på ett energiintag på ca 2400kcal/dag och har läst mig fram att det är ungefär det jag ska ligga på om jag ska stå still i vikt, men om jag nu vill öka styrkan och massan i musklerna ska jag ligga över det energiintaget eller är det bra som det är?
Är det för sent sedan att hinna deffa till sommaren nu när jag börjat att bygga (seriöst) så sent? Eller blir det bara "haffsigt" då?

King Grub
2004-11-19, 09:39
Hej!

Du bör ligga på 10-15 procents överskott energimässigt från din "plusminusnollsiffra" för att försäkra dig om att maximera förutsättningarna för muskeltillväxt. Precis på gränsen får du väldigt svårt att öka. Givetvis är vad din kost består av, näringsfördelningen och val av livsmedel, minst lika viktigt som själva energiintaget.

Om det är för "sent" att deffa är svårt att säga, eftersom vi inte vet hur utgångsläget är. :) Räkna med 0.5 kilos fettförlust per vecka för optimal nedgångstakt; hur lång tid det tar innan du når ditt mål under deff beror både på utgångsläge och mål.

Brenner
2004-11-19, 09:44
Jag är en tjej på 18 år och är 175cm lång och väger nära 75kg.
Jag har styrketränat i ca 8 mån men då helt enligt nautilusmetoden
JAg säger så här, sluta träna med nautilusmetoden! Den suger något så otroligt stort. Börja med fria vikter :bpump: det är där musklerna växer!

Ms. Trickster
2004-11-19, 09:48
Du bör ligga på 10-15 procents överskott energimässigt från din "plusminusnollsiffra" för att försäkra dig om att maximera förutsättningarna för muskeltillväxt. Precis på gränsen får du väldigt svårt att öka. Givetvis är vad din kost består av, näringsfördelningen och val av livsmedel, minst lika viktigt som själva energiintaget.

Tack för svaret! Jag ska tänka på det.
Jag äter ganska bra, ser till att fördelningen ser bra ut osv. Ett problem som jag dock har är att få i mig nog med proteiner utan att få med så mycket kolhydrater och fett. Har du någon bra idé hur jag ska få i mig nästan enbart proteiner? Ligger på ca 130g/dag som det är nu.

Brenner
2004-11-19, 09:49
Jag äter ganska bra, ser till att fördelningen ser bra ut osv. Ett problem som jag dock har är att få i mig nog med proteiner utan att få med så mycket kolhydrater och fett. Har du någon bra idé hur jag ska få i mig nästan enbart proteiner? Ligger på ca 130g/dag som det är nu.

Koka kyckling bröst! :thumbup:

Ms. Trickster
2004-11-19, 09:49
JAg säger så här, sluta träna med nautilusmetoden! Den suger något så otroligt stort. Börja med fria vikter :bpump: det är där musklerna växer!

Jo Brenner, det är redan gjort! Det slutade jag med då jag började satsa lite mer på träningen. Nu tränar jag större delen med fria vikter.

Brenner
2004-11-19, 09:51
Jo Brenner, det är redan gjort! Det slutade jag med då jag började satsa lite mer på träningen. Nu tränar jag större delen med fria vikter.

Omen det är la gött :D så ska det vara!

King Grub
2004-11-19, 09:53

Alla former av magert kött, fisk, fågel och skaldjur är i princip rent protein.

Callister
2004-11-19, 09:55
Det ultimata är Hamburgerkött, alltså skivat som man har på smörgåsen.

Årets recept förövrigt:
Grovt bröd
Potatissallad
MÅNGA SKIVOR HAMBURGERKÖTT

Helt godkänt (av Grub :))

Ms. Trickster
2004-11-19, 09:58
Årets recept förövrigt:
Grovt bröd
Potatissallad
MÅNGA SKIVOR HAMBURGERKÖTT

Helt godkänt (av Grub :))

Potatissallad? Trodde jag var helt förbjudet... :confused:

Callister
2004-11-19, 09:59
Potatissallad? Trodde jag var helt förbjudet... :confused:
Nej nej och nej. :)
Det är bra fetter, eller iaf hyffsade. Och GI blir OTROLIGT lågt med tanke på massa saker som Grub vet om. Mig veterligen är det väldigt bra, men kanske inte ska ätas jämt? :D

Ms. Trickster
2004-11-19, 10:01
Nej nej och nej. :)
Det är bra fetter, eller iaf hyffsade. Och GI blir OTROLIGT lågt med tanke på massa saker som Grub vet om. Mig veterligen är det väldigt bra, men kanske inte ska ätas jämt? :D

Oj, oj. Där lärde jag mig nå nytt. Det blir affären nästa :eating:

Callister
2004-11-19, 10:03
Det är suveränt! Superlågt GI, och fettet har bra sammansättning. King Grub

:)

King Grub
2004-11-19, 10:20
Förutsatt att det är fullfettsvarianten, inte den Creme Fraiche-baserade lättvarianten.

Fangface
2004-11-19, 17:55
Förutsatt att det är fullfettsvarianten, inte den Creme Fraiche-baserade lättvarianten.

Oops... :em:
Och här har jag käkat den kalori-snåla varianten som är svindyr i jämförelse med den vanliga...
Inte bra alltså ?
Iofs bara 13% fett, men det är alltså bättre fetter i den vanliga ?

King Grub
2004-11-19, 18:15
Iofs bara 13% fett, men det är alltså bättre fetter i den vanliga ?

Exakt. Mycket bättre, t o m.