Visa fullständig version : Diskriminering - Är det så illa?
i Dagens DN står att läsa om hur 9 av tretton krogar diskriminerade män med utländskt utseende.
DN om diskriminering (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=345039&previousRenderType=6)
Är det någon här som har erfarenhet av vaktarbete som kan ge en kanske mer nyanserad bild av det hela, eller kanske bekräfta att det förekommer i denna grad. Jag har aldrig varit med om att kompisar med "utländskt utseende" blivit nekade inträde oskäligt. Det har snarare varit jag som klätt mig för dåligt som varit boven....
Åk till stockholm och se efter själv... :)
I så fall har jag också råkat ut för diskriminering flertalet tillfällen.
Tycker faktiskt det börjar bli lite väl tjatigt nu om diskriminering hit o dit. Snart vågar väl ingen neka en invandrare arbete, inträde eller vad det nu gäller. Risken finns då att åka dit för diskriminering!!
Läste även om den riksdagsledamot som hamnat i en rutinkontroll på Arlanda. Hon bör vara glad över att de ha rrutinkontroller. Jag som blond svensk har själv hamnat i dessa rutinkontroller vid flertalet tillfällen! Inte skriker jag diskriminering direkt då!?!
Jag håller med Action helt och hållet. Är så jävla tröttsamt med folk som tycker synd om sig själv och att hela världen är emot dom yada yada yada
Ingenting jag har varit med om... Iofs far jag sällan till fjortiställer då jag är bara 19... Sen känner jag ju vakterna. :D
Mextreme
2004-11-19, 11:11
I så fall har jag också råkat ut för diskriminering flertalet tillfällen.
Tycker faktiskt det börjar bli lite väl tjatigt nu om diskriminering hit o dit. Snart vågar väl ingen neka en invandrare arbete, inträde eller vad det nu gäller. Risken finns då att åka dit för diskriminering!!
Läste även om den riksdagsledamot som hamnat i en rutinkontroll på Arlanda. Hon bör vara glad över att de ha rrutinkontroller. Jag som blond svensk har själv hamnat i dessa rutinkontroller vid flertalet tillfällen! Inte skriker jag diskriminering direkt då!?!
Att folk blir stoppade i dörren på grund av hudfärg i Stockholm är ju glasklart. Jag har själv sett det åtminstone 20-30 ggr. Det går väl inte att jämföra med när jag blir stoppad för att jag är för full eller har för taskig klädsmak.
Klart att man vågar neka någon ett arbete eller tillträde till krogen men man måste ju kunna motiverade med något bättre än att "negerkvoten är fylld".
http://www.oppnare.se/fileserver/city%2020041027.pdf
Att folk blir stoppade i dörren på grund av hudfärg i Stockholm är ju glasklart. Jag har själv sett det åtminstone 20-30 ggr. Det går väl inte att jämföra med när jag blir stoppad för att jag är för full eller har för taskig klädsmak.
Klart att man vågar neka någon ett arbete eller tillträde till krogen men man måste ju kunna motiverade med något bättre än att "negerkvoten är fylld".
absolut, men samtidigt har iaf jag blivit nekad när jag varit spiknykter, samt sett folk bakom mig bli insläppta utan problem.
Jag håller med dig, men samtidigt kan man själv bli nekad utan anledning, och då orkar jag inte reflektera över det, bara accepterar faktum.
Åk till stockholm och se efter själv... :)
Har bott i både sthlm och GB, alla här går inte i gymnasiet.... men tackar för den dryga kommentaren.
Men angående det mextreme säger, det går inte att jämföra hudfärg som orsak med t.ex. att man är för full, men antag att man är för ful (med ett l), då lär man ju inte direkt få repet upplyft. Jag har flera erfarenheter av att vakter står och i stort sett pekar ut snygga tjejer som får komma in, att killarna är snygga spelar inte lika stor roll eftersom de ändå bara ska handla i baren och bjuda de snygga tjejerna, ju snyggare tjejer, desto mer drinkar måste de fula killarna bjuda på.
Så det finns allsköns diskrminering, ska vi acceptera att krogen bestämmer vilka den vill ta in eller ska vi stifta lagar som förbjuder den att vara selektiv? I en perfekt värld skulle väl marknadsekonomin lösa detta genom att alla medvetna konsumenter helt enkelt bojkottar de ställen som inte har värderingar som överensstämmer med ens egna. Men antingen så skiter folk i om krogen de går på diskriminerar eller så tycker en majoritet att diskriminering inte gör nåt.
AndersHermansson
2004-11-19, 12:17
Jag tycker inte att man ska uppmuntra offermentalitet.
Jag har många gånger blivit nekad med just det snacket om medlemskort. Varit klädd propert och inte varit full. Antagligen var det då tillräckligt många killar inne på stället, eller ngn annan anledning. Men att det är diskriminering tycker jag inte.
Visst händer det att många färgade blir nekade inträde. Det ligger i vissa fall mer bakom än bara hudfärgen. Låter kanske tufft att skriva det jag nu gör. Men många ställen som börjar släppa in överdrivet många invandrarkillar tappar tjejer som besökare. Och när sedan tjejerna försvinner så är det en ond cirkel och tappad vinst!
Tyvärr är det väl ett fåtal som beter sig illa, vilket andra oskyldiga drabbas av!
Mextreme
2004-11-19, 13:12
Jag har många gånger blivit nekad med just det snacket om medlemskort. Varit klädd propert och inte varit full. Antagligen var det då tillräckligt många killar inne på stället, eller ngn annan anledning. Men att det är diskriminering tycker jag inte.
Visst händer det att många färgade blir nekade inträde. Det ligger i vissa fall mer bakom än bara hudfärgen. Låter kanske tufft att skriva det jag nu gör. Men många ställen som börjar släppa in överdrivet många invandrarkillar tappar tjejer som besökare. Och när sedan tjejerna försvinner så är det en ond cirkel och tappad vinst!
Tyvärr är det väl ett fåtal som beter sig illa, vilket andra oskyldiga drabbas av!
Jag köper inte argumentet att mörkhyade beter sig illa på krogen. Jag har sett hundratals människor bli utkastade från krogen efter att ha betett sig illa och jag måste säga att Svenska killar är i en sanslös majoritet.
Jag tror inte heller att de tappar tjejer på att släppa in mörka killar heller, utan snarar tappar de svenska killar.
Dessa killar super för mer pengar än någon annan grupp, bortsett från finska, och det är naturligtvis viktigt.
Jag köper inte argumentet att mörkhyade beter sig illa på krogen. Jag har sett hundratals människor bli utkastade från krogen efter att ha betett sig illa och jag måste säga att Svenska killar är i en sanslös majoritet.
Jag tror inte heller att de tappar tjejer på att släppa in mörka killar heller, utan snarar tappar de svenska killar.
Dessa killar super för mer pengar än någon annan grupp, bortsett från finska, och det är naturligtvis viktigt.
Jag tror Action har ganska rätt. De flesta svenska tjejer vill inte ha någonting med invandrarkillar att göra.
Japp, då har det varit för att det funnits för många killar INNE på stället. Men du har aldrig blivit nekad om det finns plats, man är propert kläd fast de ser bara din hårfärg som största hinder. Varit med om det många gånger trots att man dragit ut med ett gäng tjejkompisar så har jag blivit nekad inträde. Det är inget kul.
Kan lite ironiskt säga att isf så borde de inte släppa in svenska killar heller då de i mycket större grad super sig fulla, men man ser inget göras åt detta "problem". Tjejer uppskattar inte heller dyngraka tölpar... oavsett :angel:
Jag tror Action har ganska rätt. De flesta svenska tjejer vill inte ha någonting med invandrarkillar att göra.
Håller med om det. Tyvärr är min erfarenhet att det oftast blir rejält mycket mer bråk på ställen med både mycket invandrare och mycket svenskar. Personligen så har jag aldrig varit i närheten av att hamna i något gruff med en svensk men går man till ett ställe med mycket invandrarkillar så är det snarare regel än ändantag att något händer. Säger inte att alla invandrarkillar är bråkiga men min uppfattning är att få kan ha förstört för många i denna frågan.
Mextreme
2004-11-19, 13:32
Har du varit på ett invandrartätt ställe typ en latinamerikanskt salsaclub?
Förutom latinamerikaner är det knökfullt av blonda tjejer.
Samma sak med afrikanska och västindiska ställen.
Japp, då har det varit för att det funnits för många killar INNE på stället. Men du har aldrig blivit nekad om det finns plats, man är propert kläd fast de ser bara din hårfärg som största hinder. Varit med om det många gånger trots att man dragit ut med ett gäng tjejkompisar så har jag blivit nekad inträde. Det är inget kul.
Kan lite ironiskt säga att isf så borde de inte släppa in svenska killar heller då de i mycket större grad super sig fulla, men man ser inget göras åt detta "problem". Tjejer uppskattar inte heller dyngraka tölpar... oavsett :angel:
Hur ofta händer itne det även svenska killar när de är ute med tjejpolare? Säkerligen lika ofta.
Visst sker det säkerligen en viss selektering vid dörren. Men jag tror inte enbart den gäller beroende på vilken färg man har på håret!
I så fall så är det åldersdiskriminering att inte släppa in de som är mellan 18 och den åldersgräns som klubben använder sig av.
Har du varit på ett invandrartätt ställe typ en latinamerikanskt salsaclub?
Förutom latinamerikaner är det knökfullt av blonda tjejer.
Samma sak med afrikanska och västindiska ställen.
Nej, men jag har pratat med min tjejkompisar och deras kompisar osv osv.
Sen så är det faktiskt skillnad på invandrare och invandrare. Det lär vara ganska stor skillnad på ett ändå seriöst ställe som ett salsaställe och en vanlig krog / club.
Det enda jag bryr mig om i denna tråden är mextremes citat(?) "negerkvoten är fylld"
resten är old news, det är bättre nu dessutom.
men en sak kan jag säga från egen erfarenhet.
stod en timme på en resturang på lilla torg under årets malmöfestival. jag stoppade ca: 50 pers i dörren. 45 av dom va busvislande invandrare som va berusade. så va där ett speciellt exempel som kallade mig för rasse bara för att jag stoppade honom.. *"men jag hade inte kommit in om jag varit nykter"
nej sa jag, här är ju fullt.
sånt är lite störigt. det är alltså invandrana som är rasister, mot oss svenskar
Nej, men jag har pratat med min tjejkompisar och deras kompisar osv osv.
Sen så är det faktiskt skillnad på invandrare och invandrare.
Även jag kan bara se till mina tjejkomisar och bekanta. Vad de anser och tycker i ämnet!
Off-topic. Senast jag höll på att hamna i bråk var i en liten trång hiss. Snubben som trängde sig in i en överfull hiss blev irriterad över att jag satte upp min arm för att skydda en liten tjej som han mer eller mindre tryckte upp mot väggen! Jag inkräktade väl då på hans revir eller något.. "Du rör inte mig" sa han mycket hotfullt....Tyvärr är detta ett beteende man allt som oftast ser hos vissa invandrare.
Mextreme
2004-11-19, 13:40
I så fall så är det åldersdiskriminering att inte släppa in de som är mellan 18 och den åldersgräns som klubben använder sig av.
Skillnaden är att det är lagligt att ha en åldersgräns men olagligt att inte släppa in folk på grund av hudfärg.
Förr i södra USA och i Sydafrika kunde man likställa detta som du gör och ha en skylt "only whites" men nu är det förbjudet i Sverige.
Skillnaden är att det är lagligt att ha en åldersgräns.
Det väl inte lagligt? Det är väl bara en rekommendation? Det var typ den första frågan som ställdes på min väktarutbildning, det var ett par år sedan så jag kanske kommer ihåg fel.
Skillnaden är att det är lagligt att ha en åldersgräns men olagligt att inte släppa in folk på grund av hudfärg.
Förr i södra USA och i Sydafrika kunde man likställa detta som du gör och ha en skylt "only whites" men nu är det förbjudet i Sverige.
Jo jag vet om det, tyckte ändå att det var lite passande. Jag är bara lite förstående till varför klubbarna vill ha en viss fördelning av olika könstillhörighet och bakgrund.
De kunde haft ngt brottsregister databank på plats på varje krog,, så kunde man ge sitt leg, fått skrivit in sina upppgifter.. så kunde ägarna kollat om du suttit inne.. om du gjort det så hade du fått vända på klacken.
eller så sätter vi negrar i burar och kastar öl på dom
Hur ofta händer itne det även svenska killar när de är ute med tjejpolare? Säkerligen lika ofta.
Visst sker det säkerligen en viss selektering vid dörren. Men jag tror inte enbart den gäller beroende på vilken färg man har på håret!
Min polarkrets ser ungefär ut såhär, 5 svenskar, 1 bengal, 1 peruan, 1 jugoslav och lilla jag. Så vitt jag kommer ihåg och vad de berättat så har svenskarna ALLTID kommit in om inte en av dem som är känd för att dricka jävligt mycket varit stupfull. Vi har även varit ute allihopa tillsammans och har hänt ofta att vi med fel hårfärg inte kommit in. Så viss selektering skulle jag inte vilja kalla det. Dessutom tycker jag det är lite komiskt att du som är svensk kan uttala dig i hur vi svartskallar blir behandlade. Du har aldrig skådat det genom dina svenska ögon och kommer troligtvis aldrig göra det. Det är att vara naiv om man säger att så är inte fallet.
Min polarkrets ser ungefär ut såhär, 5 svenskar, 1 bengal, 1 peruan, 1 jugoslav och lilla jag. Så vitt jag kommer ihåg och vad de berättat så har svenskarna ALLTID kommit in om inte en av dem som är känd för att dricka jävligt mycket varit stupfull. Vi har även varit ute allihopa tillsammans och har hänt ofta att vi med fel hårfärg inte kommit in. Så viss selektering skulle jag inte vilja kalla det. Dessutom tycker jag det är lite komiskt att du som är svensk kan uttala dig i hur vi svartskallar blir behandlade. Du har aldrig skådat det genom dina svenska ögon och kommer troligtvis aldrig göra det. Det är att vara naiv om man säger att så är inte fallet.
Jag har inte sagt att jag vet hur ni blir behandlade. Läs texten så ser du att jag har skrivit att den behandlingen råkar även blonda svenskar ut för!! Lite svårare då bara att skrika diskriminering...
Mextreme
2004-11-19, 13:56
Det väl inte lagligt? Det är väl bara en rekommendation? Det var typ den första frågan som ställdes på min väktarutbildning, det var ett par år sedan så jag kanske kommer ihåg fel.
Du har antagligen rätt så o.k. det är lagligt att ha en rekommendation om ålder medan det troligtvis är förbjudet att ha en rekommendation om hudfärg.
"Whites only" ska det vara.
TommyBoy
2004-11-19, 14:02
Kan nog klara ut några saker här:
Åldersgräns: Det är upp till ägaren av stället att sätta vilka krav han vill på besökarna till stället så länge det inte strider mot grundlagen, dvs ras, religion osv. Man har rätt att neka alla som inte klarar "kraven".
Utlänningar: Som ordningsvakt har man en svår sits. Man ska uppfylla ägarens krav och man ska representera polismakten. För många utlänningar på en nattklubb och svenskarna försvinner --> kundantalet och intäkterna minskar. Ingen driver verksamhet av ideella skäl utan man vill tjäna pengar. Därför den hemska sanningen citat "negerkvoten uppfylld". Jag har jobbat för många krögare, de flesta som ställer krav på att de inte vill ha in invandrare är invandrare själva.
Jag jobbade för en arrangör, han är arab. Han sa: släpp in alla. Efter kvällens slut med flertalet slagsmål, polisingripanden och rena upplopp sa han: först nu förstår jag, jag skulle aldrig släppa in mig själv på en nattklubb ens.
Sen att unga juridikstuderande idealistiska människor inte lever i verkligheten får stå för dem.
Mextreme
2004-11-19, 14:12
Sen att unga juridikstuderande idealistiska människor inte lever i verkligheten får stå för dem.
Jag är varken ung eller juridikstuderande men fann din saga om att upplopp skulle uppstå om man lät invandrare ha tillträde till restauranger och nattklubbar intressant. Det var ju exakt de argumenten som man behöll segregationslagarna i Sydafrika och sydstaterna.
Klart det är så, och klart krögare vill tjäna pengar. Jag blir inte arg på någon krogägare för att han inte släpper in mig. Seriöst, som någon skrev i tråden: det är bara att främja offermentalitet. En sak är dock viktig att inse, och det är att Action inte vet vad han snackar om. Klart som fan att du har det 23487620847623 gånger enklare att komma in på krogen än vad jag har. Jag är den sista här som uttrycker någon form av offermentalitet, men det är ju faktiskt så. Problemet med invandrare på krogen är tudelat, å ena sidan försvinner svenskar (som ju faktiskt köper mer drinkar), å andra sidan bråkar nog invandrare mer (om det nu bara är invandrare på krogen, ett par invandrare bland massa svenskar gör oftast ingenting). Och i det stora hela är det verkligen naivt och kontraproduktivt att skylla på "krogägare" och "väktare". Det är ju faktiskt så systemet är uppbyggt. Alla vill ju tjäna pengar. "Problemet" ligger inte heller hos invandrarna, vad kan man göra egentligen? Jag är invandrare och anses väl "skötsam", och har tillräckligt med pengar till att köpa både en drink och två, vad ska jag göra åt att massa andra invandrare inte är som jag? Det är som att jag ska vara misstänksam mot alla svenskar för att en del är rasistiska. Det där är förövrigt helt ointressant! Det intressanta, och egentligen enda som faktiskt stämmer i den här "debatten" är att det är ett strukturellt system som ger upphov till sådana här fenomen, nämligen det kapitalistiska. Folk måste tjäna pengar, och såhär blir det. Vissa blir prostituerade, andra knarklangare och en del blir inte insläppta på krogen. Det är samma sak som är grundorsaken till alla dessa fenomen, vad man nu tycker om det. Sålänge folk tjänar pengar på att inte släppa in invandrare kommer inte invandrare att bli insläppta. Svårare än så är det ju inte.
...och så ber jag på förhand moderatorerna om ursäkt ifall detta skulle balla ut och bli en tråd likt de tidigare om invandrare vs svennar med allsköns suspekta generaliseringar...
Vackert tal.
allt du säger där.. alltså inget stämmer in på ställena jag är på, det är oftast 50/50, speciellt på ett ställe, heartbreak. och där är aldrig några bråk, förutom dödsskjutningen i sommras. men det är för att de flesta håller sig på sin plats och repsekterar varandra då där är 100% kriminella på olika skikt eller vad man ska säga. jo där glider väl in någon kareokekåt 45 årig man ibland också, men stammen.
Sen finns där självklart enstaka klubbar eller krogar med lite rasisttendens, men det kommer man aldrig komma ifrån.
finns även många svartklubbar där det är väldigt delat, men likadant där som på heartbreak, klubben jag tidigare nämnde.
vad jag ser så är det mer vänligt i dessa kretsar än om det just skulle va ett par invandrare bland många svenskar , eller vice versa.
"Whites only" ska det vara.
:laugh: :thumbup:
Gulligt tal.
Ptja, du kanske inte bor i Stockholm? Jag har gått ut en hel del i både Uppsala och Västerås också, och där är det helt andra bullar. Blattarna i Stockholm är i regel mindre integrerade och kanske i vissa avseenden jävligare...
Vackert skrev jag, och menade det. no pity!
jo, det vet jag inget om. gav ett exempel på hur det är i malmö.
anledningen till att invandrare i sthm är jävligare är att svenskarna är fjollor där, allihopa :D
wow. detta är precis ingen direkt nyhet.
och sen ja så tycker jag det pågår ett "osynligt" krig mellan svenskar & invandrare i ungdomen med rasistiska antydningar.
Vackert skrev jag, och menade det. no pity!
jo, det vet jag inget om. gav ett exempel på hur det är i malmö.
anledningen till att invandrare i sthm är jävligare är att svenskarna är fjollor där, allihopa :D
Hehe, relax son. Jag menade inget illa. Du var rolig, faktiskt. Och jag ville ju inte vara sämre jag! (Som blatte är man det ändå hela tiden :/ :/ :/ (närrå :-))).
Nä, svenskarna är inte fjollor. Svenskar är civiliserade för det mesta. Förortsblattar är oftast dumma i huvudet. Så är det ju. Det förnekar jag inte. Som Garnax brukar skriva ibland är jag absolut inte för någon som helst acceptans av äldre och i alla avseenden sämre kulturinslag. Jag själv har varken svensk- eller invandrarkultur, jag är för bra för sånt. Men det är väl klart att jag ser fler fördelar hos den svenska kulturen än hos t.ex. arabisk kultur.
JustinCredible
2004-11-19, 15:21
Zigenare är dom enda jag stör mig på. Idag kom det in en zigenarfamilj i affären med resväskor i kundvagnen och började trycka ner en jävla massa mat (för säkert 500 spänn) i väskorna och på vägen till kassan tog den äldsta tanten en skål med godis som en tomte satt och delade ut från. Hon tog skålen ur händerna på tomten. Tomten! Sen försökte dom passera kassan obemärkt :smash:
liksom man ba va?
dom borde inte släppas in någonstans.
Jag tror Action har ganska rätt. De flesta svenska tjejer vill inte ha någonting med invandrarkillar att göra.Haha, hard core white trash-snack är alltid lika underhållande :D
RobbeliRobban
2004-11-19, 15:30
Rätt kul att ni nämner ekonomiska orsaker o.dyl. som skäl för att invandrare med osvenskt utseende inte kommer in på krogen. Kan mycket väl vara så, men som svensk som gillar att kategorisera folk tycker jag personligen att det inte bara gäller invandrare med osvenskt utseende, det blir för enkelt att säga så. Invandrare av honkön i en grupp med bara tjejer oavsett nationalitet har jag aldrig sett bli nekade.
En orientalisk asiat (kines, japan, thailändare, korean, vietnames) etc. har jag aldrig sett bli diskriminerad i krogkön för vad jag uppfattar som hans rastillhörighet, ej heller en Indier oavsett att de inte "ser svenska ut", inte heller någon med osvenskt utseende oavsett nationalitet om han är ensam utlänning i en grupp med svenskar.
Däremot svarta och araber. Så det är tydligen skillnad på invandrare och invandrare, eller så är jag helt ute och cyklar.
RobbeliRobban, du har absolut rätt. Man är rädd för sådana som man tror ska vara stökiga och "ghetto". Det är ju det som är grejen. Asiater upplevs inte som hotande, man tycker mest synd om asiater och indier. De är ju datanördar ffs. :)
Metal_boy_
2004-11-19, 15:40
Nu när det är omvända roller till skillnad när vi snackar om vilka som gör mest brott är det ok att komma med sina egna erfarenheter...bevisa då bevisa då!!! finn en statistik då!!hitta studier...vart har ni fått det ifrån att det är så???.....
oj jag glömde...nu är det ju invandrarna som är drabbade...då duger både egna erfarenheter och medias historier :rolleyes:
Kan nog klara ut några saker här:
Åldersgräns: Det är upp till ägaren av stället att sätta vilka krav han vill på besökarna till stället så länge det inte strider mot grundlagen, dvs ras, religion osv. Man har rätt att neka alla som inte klarar "kraven".
Utlänningar: Som ordningsvakt har man en svår sits. Man ska uppfylla ägarens krav och man ska representera polismakten. För många utlänningar på en nattklubb och svenskarna försvinner --> kundantalet och intäkterna minskar. Ingen driver verksamhet av ideella skäl utan man vill tjäna pengar. Därför den hemska sanningen citat "negerkvoten uppfylld". Jag har jobbat för många krögare, de flesta som ställer krav på att de inte vill ha in invandrare är invandrare själva.
Jag jobbade för en arrangör, han är arab. Han sa: släpp in alla. Efter kvällens slut med flertalet slagsmål, polisingripanden och rena upplopp sa han: först nu förstår jag, jag skulle aldrig släppa in mig själv på en nattklubb ens.
Det hemska är väl att du har djävligt rätt :( Dom flesta dörrvakter som jag känner nekar alltid invandare att komma in om dom är mer en två st polare som vill in.Krogar som drivs av invandrare verkar ha mer "rasistiska" drag och vill bara ha infödda svenskar som kunder.
Metal_boy_
2004-11-19, 15:54
en krog vet nog hur det ser ut på deras ställe i regel om dom släpper in ett visst folk och då inte bara mörka...därefter går dom väl som en liten säkerhet för varför skulle dom bry sig om just själva grejen att folk har annan hudfärg? dom tjänar ju pengar på att låta folk gå in? :confused:
Det är bara att acceptera grabbar o tjejer.
Det e så det e! :D
Haha, hard core white trash-snack är alltid lika underhållande :D
Förstår inte vad som ska vara underhållande. Det är verkligheten.
TommyBoy
2004-11-19, 18:05
Jag är varken ung eller juridikstuderande men fann din saga om att upplopp skulle uppstå om man lät invandrare ha tillträde till restauranger och nattklubbar intressant. Det var ju exakt de argumenten som man behöll segregationslagarna i Sydafrika och sydstaterna.
Om du läser det jag skrev en gång till så ser du att det varken var en saga eller ett påstående. Det är vad som hände i december 2003 under några helger på en nattklubb där man inte skulle ha andra gränser än åldersgränsen. Jag stod själv i dörren och fick vackert förklara för polisbelälet varför 30 ungdomar slogs utanför klubben.
Jag har många invandrade vänner, är långt ifrån rasist. Men faktum kvarstår, sorterar man inte i dörren så blir det mer bråk, stället får problem med tillståndsmyndigheten och får så småningom stänga.
Fangface
2004-11-19, 18:18
Jag har sett hundratals människor bli utkastade från krogen efter att ha betett sig illa och jag måste säga att Svenska killar är i en sanslös majoritet.
No shit ! :rolleyes:
Konstigt vore väl annars med tanke på att iaf 80% av befolkningen i sverige ÄR svenskar....
Metal_boy_
2004-11-19, 18:45
Ptja, du kanske inte bor i Stockholm? Jag har gått ut en hel del i både Uppsala och Västerås också, och där är det helt andra bullar. Blattarna i Stockholm är i regel mindre integrerade och kanske i vissa avseenden jävligare...
tror du har en poäng...innerstan i stockholm verkar i övrigt också bara va acepterat för "fint" folk också..oavsett om det gäller vita och svarta
Det enda jag bryr mig om i denna tråden är mextremes citat(?) "negerkvoten är fylld"
resten är old news, det är bättre nu dessutom.
men en sak kan jag säga från egen erfarenhet.
stod en timme på en resturang på lilla torg under årets malmöfestival. jag stoppade ca: 50 pers i dörren. 45 av dom va busvislande invandrare som va berusade. så va där ett speciellt exempel som kallade mig för rasse bara för att jag stoppade honom.. *"men jag hade inte kommit in om jag varit nykter"
nej sa jag, här är ju fullt.
sånt är lite störigt. det är alltså invandrana som är rasister, mot oss svenskar
Alltsa svenskarna ar for radda for att bli stamplade som rasister, jag har en kompis som ar fran el salvador och han ar itne en san som ar ute och slass eller sa helt vanlig kille, men nar drar pa krogen sa kan han latt komma fore i kon och pa toa, baren whatever om han skriver:Slapp fram blatten!! folk som sager emot ar det bara att anklaga for rasister och folk slapper igenom honom direkt, svenska ar sa javla radd for att bli stamplade, och det ar nog inte bara hans som drar nytta av det utan ganska manga skulle jag tro.. :bpump:
Det där har jag aldrig sett förekomma Urban! :D
Zigenare är dom enda jag stör mig på. Idag kom det in en zigenarfamilj i affären med resväskor i kundvagnen och började trycka ner en jävla massa mat (för säkert 500 spänn) i väskorna och på vägen till kassan tog den äldsta tanten en skål med godis som en tomte satt och delade ut från. Hon tog skålen ur händerna på tomten. Tomten! Sen försökte dom passera kassan obemärkt :smash:
liksom man ba va?
dom borde inte släppas in någonstans.
Äh. vadå tyckte det verkar vara jävligt soft gjort!
Hardcore_pb
2004-11-19, 19:19
Äh. vadå tyckte det verkar vara jävligt soft gjort!
jo hemskt soft :rolleyes: håller med invandrare har jag inget problem med dom får gärna vara på krogen för mig men zigenare måste ju vara dom irriterande människorna som finns,
Sen stämmer det ju att dom ekonomiska aspekterna är väldigt viktiga det är ju inte så att ett ställla som släpper in alla lockar dom snor rika ungarna att komma dit och spendera x antal tusen per kväll nää dom vill ju vara någonstans där det ska vara svårt att komma in så dom verkligen kan visa hur täta dom är. Alltså är det ju en exteremt dålig affär för krogarna att släppa in alla.
/Hardcore
Mycket invandrar debatter på senare tid här, varför?
Bra fråga, verkar finnas ett uppdämt behov att diskutera saken, vare sig man vill ventilera sin ilska och eventuella fördomar eller bara säga sitt i integrationsdebatten.
Antagligen ett tecken på att frågan aldrig riktigt får diskuteras utan att vara hämmad av den politiska korrekthetens ok, på ett semianonymt forum kan man dock vara lite mer frispråkig (vilket ibland går till överdrift i många frågor, anonymitet är ett tveeggat svärd).
När katten är borta dansar mössen på boardet ( :laugh: )
Låt säga jag jobbat på 15 krogar totalt, varav 14 varit ägda av personer av utländsk härkomst. Dessa ägare har bestämda åsikter om vad som ska in eller inte genom dörrhålet, något jag respekterar fullt ut. Det är ju dom som lagt x antal kronor i att få stället att gå bra, varför ska då andra bestämma vilket klientel de ska ha?
I övrigt uttalar jag mig inte, jag har sett verkligheten genom åren, och har en uppfattning utifrån det.
Jag har länge undrat var invandrare kommer från. Invandrien eller...? Jag har givetvis också en karriär som ordningshållare bakom mig, och kan till viss del säga att Jet och TommyBoy har rätt. Det är givetvis en myt att INVANDRARE skulle hålla ANDRA invandrare om ryggen. Iranier gillar inte irakier, syrianer gillar inte turkar. Kurder gillar inte nån. Och så vidare.
Samtidigt finns det ju faktiskt krogar som har en allsköns blandning och det funkar bra. Personligen tror jag att åldern har större betydelse för bråkandet och inkomsterna än etnisk tillhörighet. Och jag vill nog inte tala om var jag tycker åldersgränserna ska ligga.....
allan
Metal_boy_
2004-11-19, 20:06
Jag har länge undrat var invandrare kommer från. Invandrien eller...? Jag har givetvis också en karriär som ordningshållare bakom mig, och kan till viss del säga att Jet och TommyBoy har rätt. Det är givetvis en myt att INVANDRARE skulle hålla ANDRA invandrare om ryggen. Iranier gillar inte irakier, syrianer gillar inte turkar. Kurder gillar inte nån. Och så vidare.
Samtidigt finns det ju faktiskt krogar som har en allsköns blandning och det funkar bra. Personligen tror jag att åldern har större betydelse för bråkandet och inkomsterna än etnisk tillhörighet. Och jag vill nog inte tala om var jag tycker åldersgränserna ska ligga.....
allan
precis...det finns hat mellan alla olika folkgrupper...det är inte bara vitt och svart med andra ord
jo hemskt soft :rolleyes:
/Hardcore
japp, visst var det. Mer dekadens hos folket!
Hardcore_pb
2004-11-19, 20:24
allan
vad tycker du vi ska säga då istället för invandrare ? samma sak gäller väll för mig om jag flyttar till ett annat land då klassas jag som invandrare är väll inget fel med det eller ?
Åldern håller jag med om men så länge den är 21 lr högra så tror jag det kvittar det är ju 18åringar som bråkar men sedan så tycker jag det är ett hopp betydlgit högra upp till ca.40 åringar som kan sköta sig riktigt dåligt.
Sen att det finns krogar som funkar bra med folk från olika länder tror jag säkert men dessa är inga "inneställen" och det är ju den stämpeln dom flesta krogar vill ha, vad vill du helst ha för folk på klubben: filmstjärnor, artister, kändisar osv eller ett gäng förortskillar, sen att stämningen kan vara bättre på det senare alternativt skiter du ju som krogägare till eftersom pengarna ska in och dom kommer in i betydligt bättre utsträckning om du får stämpeln exklusivt "inneställe"
/Hardcore
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.