Visa fullständig version : Olika tips på skräckfilmer här
JustinCredible
2004-11-18, 23:14
Att ettan är scenen som vann är ju skandal på min ära. Enormt överskattad scen. Nog är Event Horizon scenen långt mer skrämmande.
Jag känner bara igen en bråkdel av filmerna hur som helst, fast jag lär "köpa" en del av dom nu :)
http://www.retrocrush.com/scary/index.html
Att ettan är scenen som vann är ju skandal på min ära. Enormt överskattad scen. Nog är Event Horizon scenen långt mer skrämmande.
Jag känner bara igen en bråkdel av filmerna hur som helst, fast jag lär "köpa" en del av dom nu :)
http://www.retrocrush.com/scary/index.html
Antar att man som med mycket annat far satta den i sitt sammanhang, i detta fallet tidsperioden da filmen kom. Det ar en otroligt stark scen, en av mina skrackfilms favoriter.
Manga av de filmer som namns dar ar klart sevarda, har sett de flesta. Finns i nyutgivna format nu!
Jag tycker att duschscenen i Psycho är fruktansvärt överskattad liksom hela filmen. Det faktum att den kanske var skrämmande när den kom spelar ingen som helst roll...
Om hur Kubrick fick ungen i the Shining att se så skräckslagen ut när han möter de två unga flickorna:
"I recall reading somewhere that he got Danny to give such a fearful reaction for this scene by telling him he was going to spend the night at Michael Jackson's house. " :laugh:
Skräckfilmer min favorit. Många bra filmer finns det i den där listan. Filmer som väldigt många anser ruggigt dåliga och allmänt blaha är "Un chien Andalou" och "Nosferatu". Enligt mig är dom helt underbara. Då filmerna är gjorda på 1920 talets senare del är helt fantastiskt tycker jag.
Sen finns det ett par filmer som inte finns med i den där listan som är helt bedrövligt sjuka. Filmer som Nekromantik och Cannibal Hollocaust. Har väl inte så mycket att säga om dom filmerna egentligen förutom att se dom :D Nekromantik är så sjuk så den nästan bli rolig att se på. Jaja det var allt från mig här kommer en svensk site med bra recensioner av skräckisar.
http://www.skrackfilm.com/
Den scenen jag blivit mest rädd av är i filmen Feardotcom. Filmen har blivit rätt ordentligt sågad, men läskig tycker jag den var i alla fall. Ska inte skriva några spoilers om det nu är någon som vill se den.
Edit: Jag håller med JC om att Event Horizon borde ligga högt på listan.
Edit2: Kom även på att en sen i Taking Lives var jäkligt oväntad och jag hoppade till rejält.
Edit2: Kom även på att en sen i Taking Lives var jäkligt oväntad och jag hoppade till rejält.
Jag tror jag vet vilken scen du menar och jag höll på att få hjärtattack :D
Får nog kolla genom hela sidan efter maten. :(
Jag och min bror har alltid varit hemskt förtjusta i just Fredagen den 13´e filmerna, så vi gick ihop ett gäng och bestämde att göra en svensk slasher, resultatet blev Killermood (1999), sen kom även 2an 2002 och en 3a är planerad!:devil:
www.greymountain.net/produktion
Tigerkotten
2004-11-19, 01:48
såg Saw idag, thriller/Skräck/Crime var helt okej film.
Shadow Warrior
2004-11-19, 07:34
Missed Phone Call, scenen på sjukhuset i slutet är ju bara för bra! Påminner mycket om Silent Hill 2...
Jag tyckte det var sann skrackfilms anda i THE EYE, nar hon star i hissen och mannen uppenbarar sig bakom henne.
Shadow Warrior
2004-11-19, 07:41
Jag tyckte det var sann skrackfilms anda i THE EYE, nar hon star i hissen och mannen uppenbarar sig bakom henne.
Ja det var helt klart bra! :thumbup:
Allt asiatiskt rular fett helt enkelt! :D
När hon satt i stolen och den döde blev vansinnig på henne i the eye då??
f-n hoppade 3 meter...
Fattar inte att han inte har med The Ring, eller åtminstone orginalet Ringu högt på den listan. The Ring är fan den otäckaste film jag sett i vuxen ålder.
När jag var liten tyckte jag att Huset som Gud glömde 2 (eller 3) var jätteläskig! :)
Håller med er om Event Horizon också.
Shadow Warrior
2004-11-19, 11:21
Fattar inte att han inte har med The Ring, eller åtminstone orginalet Ringu högt på den listan. The Ring är fan den otäckaste film jag sett i vuxen ålder.
När jag var liten tyckte jag att Huset som Gud glömde 2 (eller 3) var jätteläskig! :)
Håller med er om Event Horizon också.
Ringu trilogin är helt överlägsen som sagt... sjävl gillar jahg nollan bäst ;)
Föredrar ni en lite mer krypande spänning när ni ser på skräckfilmer eller vill ni ha skrämseleffekten?
Shadow Warrior
2004-11-19, 11:40
Föredrar ni en lite mer krypande spänning när ni ser på skräckfilmer eller vill ni ha skrämseleffekten?
Den krypande med inslag av skämsell effekten :D
Sjukhus scenen i Missed Phone Call e som sagt klockren... mycket krypande men även riktigt skämmande som när dom försöker få upp dörren och den är fast kedjad och när mannen försöker lirka bort kedjan från handtaget genom att sträcka ut handen genom springan så tar något tag i honnom... höll på bajja ner mej när jag såg den på bio :D Nästan....
ölobrännvin
2004-11-19, 16:12
Här kommer en lista på mina favvosar
The ring, The hole, Cabinfever, Darkness falls, the thing, huset som gud glömde 1, terror på elm street 1, Exorsisten, och så får vi inte glömma den svenska och mycket skrämmande filmen som jag inte kommer ihåg vad den heter men det är ett gäng studenter som far ut i skogen i norrland och blir en efter en smittade med nån slags parasit som tar över deras kroppar, och så klart blairwitch projekt 1 och 2. Hmm ja det var väl min tips, jag älskar skräckisar så mycket att jag blivit lite mörkrädd så här på hösten.
Här kommer ett par tips:
The Beyond
Dellamorte Dellamore
She Creature
Dagon
Secret Window
Hellraiser I - VI
s_himself
2004-11-19, 19:01
Jag hatar verkligen barn som är med i skräckfilmer, fy fan :(
Ju-On (The grudge) bör ni se ;) jag va rädd genom nästan hela filmen :D :em:
The ring är ju extremt mycket bättre än det japanska originalet, och han hade med den på listan. Hursom helst så tycker jag personligen att den är den bästa skräckfilm jag sett.
Darkness falls var väldigt dålig, blev aldrig närheten av att vara rädd.
Nekromantik och liknande är inte bra, de vill bara vara så äckliga som möjligt.
Är det någon mer än jag som har tänkt på att skäckfilmer blir några snäpp bättre om det är lite kyligt i rummet? Det är lättare att få gåshud och när gåshuden infinner sig så blir den intensivare så man luras att tro att man är rädd:D
Allt handlar om känsla! Man kan se en skräckfilm en dag och tycka att den är dålig men sen så ser man samma film en annan dag och helt plötsligt så är den hur bra som helst
s_himself
2004-11-20, 02:24
Är det någon mer än jag som har tänkt på att skäckfilmer blir några snäpp bättre om det är lite kyligt i rummet? Det är lättare att få gåshud och när gåshuden infinner sig så blir den intensivare så man luras att tro att man är rädd:D
Allt handlar om känsla! Man kan se en skräckfilm en dag och tycka att den är dålig men sen så ser man samma film en annan dag och helt plötsligt så är den hur bra som helst
tror det beror mer på hur man lever sig in i filmen, sitter man och bara tittar på det sitter man och gäspar. Men lever man sig in i att det hände en själv och man föreställer sig hur man skulle reagera osv så tror jag det blir läskigare.
Lillstrumpa
2004-11-20, 09:28
Den här filmen skrämde skiten ur mig när jag var liten... fick inte se den för mamma men passade på att slå på TV'n då min brorsa kopierade den från en VHS till en annan apparat vi hade hemma. Kunde inte sova på flera nätter och vågade inte vara ensam hemma... hehe...
http://www.retrocrush.com/scary/67.html
Annars måste jag hålla med om att Event Horizon är en kungfilm. Har den på DVD och ser den med jämna mellanrum. En kul detalj... eller ja... kul och kul... för mig, men inte för den jag skojade med... anyway... Jag ringde på skoj upp en tjejkompis och viskade med väsande röst in ett meddelande på hennes telefonsvarare: "Liberate tu temet ex inferis!". Det är inte korrekt latin, men i Event Horizon betyder det ungefär "Rädda dig från helvetet!". Jag hörde inget från tjejen på ett tag, men när jag till slut ringde och kollade läget var hon helt hispig och hade inte sovit ordentligt på flera dagar. Det visade sig att hon hade haft en riktig "stalker" efter sig under flera veckor och mitt i detta hade jag läst in det där meddelandet på hennes svarare. Hon hade tagit hjälp av en universitetslärare i latin att tyda meddelandet och hade sedan kopplat in polisen. Utredning pågick... ajaj... Jag fick snällt begå självkritik och säga som det var samt göra två miljarder armhävningar som straff... Så kan det går när man ser för mycket på film... :(
För övrigt måste jag säga att 13 Ghosts var ganska skrämmande nere i källaren. Annars var den rätt medioker.
King Grub
2004-11-20, 09:51
Den svenska TV-filmen Månguden med bl a Per Myrberg och John Harryson skrämde slag på mig på 80-talet. Jag har velat se om den länge nu, men inte lyckats få tag på den.
Besökarna med Johannes Brost och Kjell Bergkvist är riktigt bra. Jag minns att jag var rädd som fan när jag såg den som liten påg. Den är rolig också.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.