Visa fullständig version : Hjälp-Vad gör jag för fel?!
Har jobbat med att gå ned i vikt i snart tre månader. Men inget händer. Jag har dessutom börjat må riktigt dåligt. Yr, skakis och blöder näsblod. Något är fel, men jag vet inte vad. Snälla hjälp mig!'
Så här ser min dag ut.
Morgon promenad ca 20min.
Frukost: Bannan mixad med mjölk, eller grovt bröd med skinka.
Mellanmål:bannan, kanske lite grovt bröd.
Lunch: sallad med grovt bröd.
Mellanmål: bannan.
Middag:tex, pasta med kyckling. Rotsakslåda.Kassler.
Försöker dricka mycke vatten.
Tränar. Styrke träning, helkropps. Cycklar 30min. 3ggr/veckan.
Kanske en kvällspromenad, om jag orkar.Eller simmar.
Ibland blir jag så sockersugen att jag syndar med en liten chokladbit, men försöker låtabli.
Vad kan vara fel? Behöver jag vitaminer eller mineraller? Kanske järnbrist?
Tycker att jag, med det jag äter och hur jag trännar skulle se mera resultat. Men icke.Hjälp!
Först och främst: Att du får yrsel och blöder näsblod är allvarliga symptom på att någonting är fel, LYSSNA PÅ DIN KROPP!
Hur lång är du, vad väger du? Har du några bilder? Hur har din viktnedgång sett ut hittills?
31 år- 163cm-97kg. Har gått ned från 109kg sedan juni. Men sedan ca två månader tog det stop. Siktar på 65kg, hade tänkt gå ned 10kg till jul. Men det käns hopplöst. Jag vill så mycket, tränar och tänker noga på vad jag äter. Men något måste vara fel eftersom jag mår piss, och inget händer.
Vad kan vara fel? Behöver jag vitaminer eller mineraller? Kanske järnbrist?
Tycker att jag, med det jag äter och hur jag trännar skulle se mera resultat. Men icke.Hjälp!
Jag tycker du verkar behöva mat helt enkelt. Du äter ett mål mat om dagen så det är ju inte så konstigt att du mår dåligt och att dieten inte funkar.
jag kan inte säga hur mycket du behöver men om du väger 97 kg så bör du iaf inte ligga under 2500 kcal knappt ens i slutet av din deff... för att lätta det det för dig så är det ungefär 3pizzor dåligt exempel men men....
jag försöker äta 3500 kcal om dagen o ja väger 83kg å då går ja inte upp nåt... men det är svårt att äta så mycket om dagen...
så det är inte så konstigt att du ligger på en såkallad "platå" kroppen tror att du svälter o försöker att behålla allt fett du har! för att försöka komma ifrån denna platå så är det bara att börja käka riktigt mycket igen... så din kropp börja använda fettet igen som förbränning källa...
http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/index1-1.asp
där kan du gå in o räkna ut hur många kcal du behöver om dagen sen dra bort ca 500 så kan du köra på det för att gå ner i vikt.... inte dra bort mer än 500 då förbränner du även muskler...
King Grub
2004-11-19, 07:11
Vad kan vara fel?
Du äter något helt otroligt fel, felkomponerat och, framför allt, för lite.
Ok, jag skall alltså äta mer. Men vad? Mera lagad mat? Stadigare frukost? Eller fler måltider? Är jättedålig på kost och sånt, och det är väl därför jag ser ut somjag gör. Jag trodde jag åt bra nu, men tydligen inte.
För de första så grattis till de första kilona som försvunnit ;) Men tror nog att du får börja tänka om lite nu med din matplanering.. läss grubbs eminenta deffguide
här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)
Tänk på att ha bra fett,protein och kolydratkällor till varje mål.
Alltså människa, du måste få i dig 10 gånger mer proteiner!!!!!!!!!!! annars kommer du förlora massa muskler ÄTTTTTTTTTTTTTTTTTT
Ok, jag skall alltså äta mer. Men vad? Mera lagad mat? Stadigare frukost? Eller fler måltider? Är jättedålig på kost och sånt, och det är väl därför jag ser ut somjag gör. Jag trodde jag åt bra nu, men tydligen inte.
Fler riktiga mål bestående av vanlig mat låter som en bra början, du kan inte leva "enbart" på grovt bröd och banan som du verkar göra nu.
3-4 mål vanlig mat plus 1-2 mellanmål där det bör ingå något med protein även i mellanmålen.
Du äter antagligen alldeles för lite fett som det är nu så det är något du får kolla på.
Grönsaker är underskattat hos många, ät det oftare än till kvällsmålet.
Ok, skall skärpa mig. Äta mera, framförallt proteiner, om jag förstått rätt. Har läst deffguiden. Jätte bra läsning, måste nog programera om hjärnan lite. :eating: :bow:
Men man får ju helatiden höra av omgivningen att man är såå duktig, som tränar och äter så lite. Då är man nyttig och duktig. Tillslut får man dåligt samvete för allt man stoppar i sig.
Tack alla för hjälpen.
kanske kan byta ut bananen mot en annan frukt också, typ äpple. en banan är ganska kaloririk, du skulle kunna få i dig den kalorimängden av ett ordentligen mål mat istället som ger dig mer näring.
kanske kan byta ut bananen mot en annan frukt också, typ äpple. en banan är ganska kaloririk, du skulle kunna få i dig den kalorimängden av ett ordentligen mål mat istället som ger dig mer näring.
Jag tycker banan är rätt ok om man inte inmundigar ENDAST banan vid ett mellanmål (som inte ligger direkt efter träning). Banan ger ju rätt snabba kolhydrater.....Äter man bananen tillsammans med nötter/mandel samt exempelvis kalkon/kyckling/skinka till mellanmål så tycker jag däremot inte man känner så stora blodsockersvängningar. Dock finns det ju andra frukter än banan. Man behöver ju inte äta samma frukt jämt. Mina smaklökar skulle i alla fall dö tillslut :D . Även om banan är gott!
Men man får ju helatiden höra av omgivningen att man är såå duktig, som tränar och äter så lite. Då är man nyttig och duktig. Tillslut får man dåligt samvete för allt man stoppar i sig.
Tack alla för hjälpen.
Under den enda något så seriösa viktnedgången jag haft fick jag höra att jag åt mycket och konstant, ingen tänkte på att det bara gäller att ha ett underskott på runt 500 kcal. 500 kcal är om man kollar på det i mängd mat inte är så mycket jämfört med vad någon runt 100-110 kg äter totalt, lite mindre kolhydrater vid varje mål t ex blir ganska snabbt 500 kcal.
Lägger man samtidigt till mer grönsaker så får man minst samma volym på maten också och slipper vara hungrig pga det.
Bredband
2004-11-23, 12:45
Tack alla för hjälpen.
"Omgivningen" har förmodligen aldrig dragits med övervikt och vet då INGENTING om hur man bär sig åt för att bränna fett. Därför kommer välmenande -- men förkastliga! -- ryggdunkningar när du äter alldeles för lite. De tror ju att det är bra för dig. Men lyssna inte på dem. Risken är stor för psykologiska problem med ätstörningar och annat otäckt.
Jag hoppas verkligen du tar till dig de råd som ges i Grubs deffguide -- och av medlemmarna här. En bok som är läsvärd är också Fredrik Pauluns "Allt om fettförbränning". Finns både i pappers- och elektronisk form.
Personligen skulle jag aldrig kunna äta sallad som huvudsaklig föda. Man får ju äta kilovis för att bli mätt -- och sedan är man hungrig efter en halvtimme igen. Havregrynsgröt (gärna med psylliumfrö), grovt fullkornsbröd av tysk typ (de rektangulära förpackningarna med något års hållbarhet) och fullkornspasta håller mig däremot mätt länge. Så länge faktiskt att det känns riktigt jobbigt att gå upp från 1800 kalorier om dan till 2600-2800 som är mitt mål nu, när jag börjat träna hårt. Kanske borde jag äta ännu mer, men jag börjar så här och ser hur det går med muskel- och fettutvecklingen efter någon månad.
(Jag är en 35-årig man på 180 cm och 83 kg. För ett år sedan vägde jag 103. Alltså är jag fortfarande något överviktig, men eftersom jag vill ha igång min förbränning igen äter jag mycket mer.) :eating:
Tyvärr har dom psykologiska problemen redan satt in. Det verkar inte logiskat att man skall äta sig smal. Varje gång jag skall äta något överväger jag om det är värt det eller inte. Ångest och skuldkänslor. Som ett brev på posten. Trots att jag vet att det är fel. Att jag måste äta. Men riktigt nöjd är jag när kropen käns tom. Tom och smal. Tills jag ställer mig på vågen, och märker att inget har hänt. Man blir besviken och drar ned ännu mer på matintaget. Ligger i sängen varje kväll och mår dåligt över allt man ätit under dagen.
Fick magsjuka i början av förra veckan och tappade 3 kilo. Genast är tanken där.....
Men, jag skall försöka äta ordentligt och riktigt. Kanske kan dämpa skuldkänslorna om jag trännar mera och oftare. Försöker äta mera protein (kyckling, kassler, fisk). Mera grönsker(broccoli, majs, blomkål,). Och mera kolisar (pasta, potatis, grovtbröd,). Har svårt med andra frukter än banan,men skall bli bättre där också.
Har väldiga problem att äta frukost, havregrynsgröt är inte att tänka på. Men brukar tvinga i mig lite mussli eller annan gröt (ris,manna).
Tänker försöka göra ett mat schema på vad, hur mycket och när jag skall äta. Men då måste jag lära mig mera om mat, så jag kan sätta ihop ett bra schema. Får leta runt lite här och se om det fins några tips.
Bredband
2004-11-30, 15:52
Tyvärr har dom psykologiska problemen redan satt in. Det verkar inte logiskat att man skall äta sig smal. Varje gång jag skall äta något överväger jag om det är värt det eller inte. Ångest och skuldkänslor. Som ett brev på posten. Trots att jag vet att det är fel. Att jag måste äta. Men riktigt nöjd är jag när kropen käns tom. Tom och smal. Tills jag ställer mig på vågen, och märker att inget har hänt. Man blir besviken och drar ned ännu mer på matintaget. Ligger i sängen varje kväll och mår dåligt över allt man ätit under dagen.
Fick magsjuka i början av förra veckan och tappade 3 kilo. Genast är tanken där.....
Det låter absolut som om du är i farozonen för att utveckla ätstörningar, om du inte redan befinner dig där. Jag tycker du skall söka professionell hjälp med detta -- NU! Ring sjukvårdsupplysningen eller överviktsenheten på Huddinge Sjukhus, de bör kunna slussa dig vidare till folk som verkligen förstår de processer som pågår i ditt huvud.
Tänker försöka göra ett mat schema på vad, hur mycket och när jag skall äta. Men då måste jag lära mig mera om mat, så jag kan sätta ihop ett bra schema. Får leta runt lite här och se om det fins några tips.
Det är tämligen enkelt att göra ett matschema i Excel, med kalorier och energiprocent från protein, fett och kolhydrater. Om man för in det man äter där ser man precis hur mycket man får -- och måste -- äta. Jag kan skicka en enkel mall till dig om du vill. Detta är nästan det första man bör göra: att räkna ut hur mycket man faktiskt äter och hur mycket man *ska* äta för att gå ner i lagom takt. För äter man alldeles för lite -- vilket jag tror att du gör -- så tror kroppen att svält råder och vägrar släppa ifrån sig fett för att man skall kunna överleva så länge som möjligt.
Under min tjugoveckors/kilos viktnedgång åt jag 1800 kalorier om dagen (att jämföra med de 2500 som skulle krävts för att bibehålla 103 kg) och rörde mig ENDAST med 60-90 minuters morgonpromenader fyra gånger i veckan. Ingen annan träning. Ingen styrketräning. Och jag uteslöt i möjligaste mån socker från kosten. Det avhjälpte suget efter bara någon vecka.
Socker finns annars i det mesta i mataffärerna, så man får verkligen se sig för när man handlar. Och det står inte alltid så klart och tydligt att kolhydraterna består till största delen av socker. Ta en sån sak som honungsmelonyoghurt. Yoghurt är ju nyttigt, det vet alla. Men en deciliter av just den här sorten innehåller runt 4-5 gram mer kolhydrater än den naturella. Det är socker och inget annat som gömmer sig bakom den siffran. På en liter blir det 40-50 gram extra socker -- mer än i en marsipanbit från Anton Bergh.
Andra stora sockerbovar är bröd, müsli och flingor. Ja, till och med bantningspulver som nutrilett innehåller tillsatt socker nuförtiden.
Tycker nu att jag lagt om maten och äter nyttigt och så. Men när jag tränade idag orkade jag inte köra hela passet. Började lungt med en 30 min snabb promenad på bandet. Det kändes bra, sedan började jag köra mitt program. Efter tre övningar började jag må illa och hade ingen energi alls kvar i kroppen. Körde två övningar till, men sedan tog självbevarelsebriften över. Årkande knappt ställa mig i duschen. SÅ SKALL DET VÄL INTE VARA! :furious: :insane:
Jag kanske äter för lite i allafall. Men jag får inte i mig mera!
Kanske bara skall promenera tills kroppen kommer igång igen? Eller kan energi drycker vara nått? Jag vill ju träna!
Vill jättegärna ha hjälp med mat schema! Att det fins socker i allt är jag plågsamt medveten om, väljer allt jag äter med största omsorg.
Tack alla för allt stöd och hjälp!
Hmm, ett ovanligt problem att man tycker att man har för mkt mat för
att få i sig den under en deff. Man brukar ju istället längta efter att få
äta den största delen av tiden.
Jag tror att du äter för energifattiga livsmedel. Med din inställning så skulle jag oxå tro att du är livrädd för att äta fett. Du har fått myten om att fett är förkastligt inprogrammerad i hjärnan och kan inte släppa den.
Jag lovar dig att om du höjer ditt fettintag till rätt nivå så kommer du inte
ha några som helst problem att få i dig resterade del av din energi från
kolhydrater och protein. Fett är lätt att få i sig eftersom små mängder ger mkt energi.
Så höj nu fettet till sådär 100g/dag så har du 900Kcal fixat som inte tar plats i magen. Sedan har du bara ca 2000Kcal till som du behöver få i dig från
protein/kolhydrat. Av dessa bör väl ca 800 komma från proteinet och 1200 från kolhydraterna. Det blir 200g protein och 300g kolhydrat.
Av dessa kan du med fördel använda sådär en 100g protein från proteinpulver.
Det tar ingen plats i magen. Kör 50g till frukost och 50 efter träningen.
Nu har du bara 100g protein kvar från vanlig mat, det är inga problem att få i sig! Kolhydraterna kan du ta 100g druvsocker efter träningen. Det tar heller ingen plats i magen. Resterande 200g kolhydrat borde inte innebära något problem att få i sig från vanlig mat. Om det är problem så höjer du fettet
istället och plockar bort kolhydrater.
Lycka till
:)
Bredband
2004-12-01, 13:26
Tycker nu att jag lagt om maten och äter nyttigt och så. Men när jag tränade idag orkade jag inte köra hela passet. Började lungt med en 30 min snabb promenad på bandet. Det kändes bra, sedan började jag köra mitt program. Efter tre övningar började jag må illa och hade ingen energi alls kvar i kroppen. Körde två övningar till, men sedan tog självbevarelsebriften över. Årkande knappt ställa mig i duschen. SÅ SKALL DET VÄL INTE VARA! :furious: :insane:
Jag kanske äter för lite i allafall. Men jag får inte i mig mera!
Nej, så skall det verkligen inte vara. Det verkar som din kropp protesterar mot vad du utsätter den för.
Kanske bara skall promenera tills kroppen kommer igång igen? Eller kan energi drycker vara nått? Jag vill ju träna!
Vill jättegärna ha hjälp med mat schema! Att det fins socker i allt är jag plågsamt medveten om, väljer allt jag äter med största omsorg.
Tack alla för allt stöd och hjälp!
Om man inte kan/vill äta riktig mat är energidrycker bättre än ingenting. Men det är ren energi utan näringsämnen. Kroppen mår bättre av mat. Det är förmodligen därför du mår illa under träningspasset -- kroppen orkar inte och säger ifrån på skarpen. Ge kroppen vad den behöver, även om det känns fel, äckligt, skambelagt och så vidare.
Jag vet inte om det kan vara till någon hjälp för dig, men jag tänker så här:
Jag vill bli stor och stark. För att komma dit måste jag -- både enligt den etablerade vetenskapen och de stora och starka killarna -- träna, äta runt 3000 kcal/dag och vila. Missar jag något av detta kommer jag inte att växa. Så jag gör vad som behövs, oavsett vad den välmenande men okunniga omgivningen tror.
Kanske kan en tjejkompis historia illustrera något av vad jag och andra försöker få fram: hon tog helsingörspiller och åt nästan inte alls under två års tid. Inte gick hon ner i vikt under de två åren. Sedan började diverse bluffdieter, som alla gav initiala viktnedgångar men i slutänden ledde till mer fettvikt. Men till slut kom hon till insikt om att man måste äta -- allsidig mat -- för att kunna förbränna. Först då började fettet ge med sig. Det har inte kommit tillbaka sen dess. Många andra fd överviktiga tjejer kan berätta samma sak.
Hursomhelst: mitt eget enkla excelark kan laddas ner härifrån (http://hem.bredband.net/b285108/documents/meny.xls). I dokumentet syns hur jag gått från 2000 till 3000 kalorier/dag på någon vecka. Säg till om du vill ha hjälp med hur man gör och vad saker betyder.
Andra livsmedels näringsvärden kan hämtas från pauluns sida: tabeller (http://www.paulun.se/paulun_tabeller.asp)
Men ta först reda på hur mycket du skall äta för att bibehålla din nuvarande vikt. Dra sen bort ungefär 500 kcal. Då får du den energimängd som behövs för att gå ner i lagom takt, givet att du har en normal förbränning.
Det kan ju tänkas att du förstört din förbränning med den mycket snåla kosten. I så fall kan det ta ett tag innan förbränningen kommer igång igen, och du skall kanske äta mer än vad som krävs för att bibehålla vikten -- alltså kan du tänkas behöva GÅ UPP i vikt för att sedan kunna gå ner, hur knäppt det än kan låta.
Men sök professionell hjälp med detta. Proffsen vet vad du behöver för att börja må bra och gå ner i vikt. Du skall inte behöva gå igenom detta själv tycker jag!
Saga< Kan bara instämma med "Bredband": försök ta kontakt med någon som är utbildad inom ätstörningar! Det är nog det bästa du kan göra!! Det är faktiskt så att man inte måste ha bulimi eller anorexia för att det ska "räknas" som en ätstörning. Det finns många "ospecificerade" matproblem som kan vara minst lika allvarliga. Själv har jag fått mkt bra hjälp från både Huddinge och Serafen. Visst kan det ta en liten tid innan man får träffa någon, men bara att ringa det där samtalet är ett stort steg på vägen mot att hjälpa dig själv och din kropp!! Önskar dig lycka till!
AndersHermansson
2004-12-02, 01:29
Saga jag har en nära vän som haft bulimi. Hon har blivit helt återställt psykiskt. Hon berättade att hon var tvungen att göra det hon var mest rädd för, acceptera en viktuppgång, för att kunna bli frisk. Dvs hon konfronterade "head-on" så att säga. Att göra det är nog och ha mod att senarelägga viktnedgång (hälsosam) är nog det första steget. Andra steget borde väl vara att återställa ämnesomsättningen genom att successivt öka kaloriintaget (detta tar ett par månader). Efter det gör du som deffguiden. Att försöka gå ned i fettvikt efter en period av undernäring ger så pass lite resultat att det är helt onödigt och det är enbart stressframkallande att ens försöka få ett bra resultat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.