handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp rörande datorer

Mehdi
2004-11-18, 21:37
Nåja, relaterat till dator iaf. Hur som helst så har jag en laptop som jag vill ha mer utav. Jag har länge funderat på att skaffa en digital videokamera för att spela in mina lyft (OL) för att sedan analysera dem. Men då kom jag på ideen att man kanske kunde använda en vanlig webkamera till mitt lilla behov, frågan är då om det verkligen fungerar så.

Ett lyft tar mellan 0.6-5 sekunder, beroende på utförande och lyft. Jag vill kunna analysera lyftet i slowmotion, ta stillbilder and so on. Kan föresten min dator begränsa kvaliten? Den är relativ nyinköpt så den bör väl klara av detta. Några specifikationer ni vill höra?

Oh jajuste, jag har en gammal digitalkamera också. Kan man använda den som "videokamera" kopplat till laptopen?

Tack på förhand alla data-freaks

MvH
//
Mehdi

Garnax
2004-11-18, 22:27
Skaffa en höghastihetskamera som kan ta en 20.000 bilder i sekunden så kan du se det i riktigt slow-motion och i mycket hög kvaliè.

:)

Megatuttarna
2004-11-18, 22:42
Skaffa en höghastihetskamera som kan ta en 20.000 bilder i sekunden så kan du se det i riktigt slow-motion och i mycket hög kvaliè.

:)

Finns såna i portabla format? Pris?

Lepras
2004-11-18, 22:46
vilken prisklass rör de sig om,,?
köpte en casio ex-z40(digitalkamera med vidoinspelning)
funkar skitbra att filma med, bra kvalitee på datan, man kan köra slowmotion även på kameran:)
men du kanske vill ha något bättre?

Mehdi
2004-11-18, 23:29
Garnax: Now, thats what i am talking about. Frågan är dock om min hårddisk fixar att skriva ner så mycket information på så kort tid. Jag är som bekant inte inne i datorvärlden, därför jag vänder mig till kollo :)

lepras1: Jo, alltså jag har ju en digitalkamera man kan spela in på. MEN då får jag ta ut kortet för varje gång jag vill analysera lyften och sätta in i datorn. Den har sina begränsningar också, kan inte spela in alltför långa klipp om jag nu skulle vilja göra det. Men syftet är ju att spela in lyft och analysera direkt och få feedback på någon sekund. Priset är relaterat till funktionen, vill säga om man kan använda kameran till andra syften, så jag kan ej säga något rakt av.

Några förslag guys? Come on, min tråd kan väl knappast vara mindre vettig än andra som man har stött på, hehe

Tack för responsen so far, men är inte riktigt nöjd.

Mvh
//
Mehdi

z_bumbi
2004-11-19, 09:39
Det är mycket enklare med en riktig kamera än en webkamera, du har ju en helt annan möjlighet att ändra zom mm på en riktig kamera. Bilden brukar också bli rejält mycket bättre och på en analysfilm kan det vara bra att kunna zooma in på en viss detalj t ex en armbåge eller fotled.
En vanlig digitalkamera med en "liten filmdel" funkar det också men då krävs det mer passande av den som hjälper till samt så missar den personen möjligheten att kolla på lyftet live, vilket i alla fall inom SL är frustrerande för då har man bara den lilla filmsnutten att gå på och missar den viktigaste informationen.

Mehdi
2004-11-19, 12:28
Grejen är denna att jag kan mäta vinklar på datorn och jämföra den relativa hastigheten mycket bättre än från analoga kameror. Du har fler fördelar, t ex kan du sätta på filmerna samtidigt och jämföra rörelsebanorna (Dock förutsatt att vinkeln man filmer ifrån är den samma). Du får direkt feedback från lyften på ett större format på din laptop skärm än en liten LCD-display på kameran.

Jag har iof ett tv-in kort på min stationära dator, men att välja analogt erbjuder mig som sagt inte lika mycket. Kan dock ge det ett försök. :)

Mvh
//
Mehdi