Visa fullständig version : Nu börjar det svåra...
Cupofcoffee
2004-11-18, 14:33
Ni som följt mig de senaste månaderna vet att jag nu har kommit väldigt långt och känner mig näst intill odödlig när jag tränar. Jag kan springa och cykla hur långt och hårt som helst, jag kan klättra i rep som en kommandosoldat och tömmer hela kartongvagnar med en enda avlastning. :D
Jag har - kort sagt - börjat känna på hur det känns att vara en riktigt vältränad kille i en (fortfarande) fet kropp.
Men nu har tjockisen jag kommit tillbaka! Tjockisen som inte kan låta bli att småäta. Tjockisen som inte kan låta bli godis som ligger framme. Tjockisen som tar två bitar av tårtan i fikarummet. Tjockisen som inte kan sluta!
Jag vet inte vad jag ska ta mig till nu. Det har ju gått så bra hittils! I femton, sexton veckor - inte rört något sött eller onyttigt. Inte ett mellantugg, ingenting. Men nu kan jag inte låta bli den där jävla pepparkaksburken. Jag skäms för att jag inte har självkontrollen att låta bli, jag skäms för att jag "försvarar" varje liten munsbit (det är ju inte så farligt. jag tränar mer imorgon. jag tar bara en.) och jag skäms för att jag inte vet hur jag ska lösa det här. Jag har ju varit så stark och strikt ända sedan jag började - det har ju varit så lätt!
Någon sade (Dr Phil?) att man har ett svagt ögonblick varje dag. Om man identifierar dem så kan man ta hand om dem på ett konstruktivt sätt. Okej, tänkte jag, och försökte skriva ned de här "farliga" ögonblicken.
1. När någonting står framme och jag "exponeras" för det länge. Fikabrödet på ett möte. Tårtan i fikarummet under halvtimmesrasten.
2. När jag går upp på morgonen. Om det står godis kvar ifrån lördagen, om det står rester ifrån en mumsig ostbricka och massor av goda kex, osv.
3. När jag kommer hem ifrån jobbet. Om det finns rester av middagen kvar på spisen, fast då är det så klart värre om det står något sött och onyttigt kvar... Poängen är att jag inte borde äta då, för jag ska gå och lägga mig.
Jag vet bara inte vad jag ska göra nu. Jag äter frukt på rasterna, men om där står en tårta så är ett stort äpple inget hinder för tjockisen att ta en bit tårta _också_. Just det där - "ersätt det onyttiga med något nyttigt" - blir ju så meningslöst när man tar _både_ det onyttiga och det nyttiga. Jag äter glykemiskt korrekt, med rätt intervaller och näringsmässigt balanserat. Jag äter helt enkelt så som jag gjort sedan jag började. Men sötsuget (som förut knappt förekom) är mycket starkare nu.
Det är något mentalt (antar jag), och jag vet inte ur jag ska hantera det. Hjälp någon?
Jag kan inte riktigt formulera vad jag vill er egentligen, jag går ut en sväng och försöker igen lite senare. Förlåt om jag whinar för mycket. :(
Arnesson
2004-11-18, 14:38
Om du har ätir bra i massa veckor har du säker gått ner i vikt?
Har du inga gamla bilder på din kropp, respektive nya?
Om du ser resultat kanske du kan lyckas hålla uppe motivationen?
Lycka till
Kan du inte köra med ätardagar då??
Så att du har en bestämd dag som du får äta hur mycket du vill på, eller en unnar dag. Då du unnar dej en chips påse eller något.
Detta har hjälpt mej mycket att hålla disiplinen dom andra dagarna!
Se till att inte ha "skräp" hemma. Blir det godis över på lördagen så släng det (och klappa dig själv på axeln för att du inte åt upp allt). Svårare blir det på jobbet. Kanske försöka att innan du äter något vänta några minuter så kanske suget försvinner.
Bit ihop eller höj kalorierna något i en eller två veckor sen sänker du igen. Efter 16 veckor låter det som det är dags att äta lite mer för att "ladda om kroppen" (Mycket vetenskaplig beskrivning. :D).
1 Gå ut och gå på halvtimmesrasten om den riktiga maten inte fyller ut den tiden.
2 Röj undan innan du lägger dig, är det inte du som är ansvarig så be den som lämnar saker efter sig att röja.
3 Du måste väl äta efter jobbet (?!) så se till att äta något bra då istället.
Som sagt, ibland måste man unna sig något.. En ätardag är ypperligt för detta... Du behöver/ska inte på denna dag äta ALLT du vill, men en chipspåse, en pizza en chokladkaka ja någonting bör du unna dig en gång i veckan!!
ps. bit ihop nu och orka fortsätta!!! du har gjort otroligt fina framsteg, så kom igen nu!! jag tror på dig!! :)
mvh stenis
Semiramis
2004-11-18, 20:06
Det är helt normalt med svackor, det viktiga är att inte stanna där! Det låter litet som om du har ett "allt eller inget" syndrom. Det är inte hela världen att ha en eller ett par dåliga dagar, problemet är om dåliga dagar blir ett bevis på att man själv är värdelös, då är det lätt att hamna i en ond cirkel. Tänk också på att det är nu du ska hitta ett sätt att leva på som funkar för resten av livet.
Cupofcoffee
2004-11-19, 01:41
Det är helt normalt med svackor, det viktiga är att inte stanna där! Det låter litet som om du har ett "allt eller inget" syndrom. Det är inte hela världen att ha en eller ett par dåliga dagar, problemet är om dåliga dagar blir ett bevis på att man själv är värdelös, då är det lätt att hamna i en ond cirkel. Tänk också på att det är nu du ska hitta ett sätt att leva på som funkar för resten av livet.
Du träffar mitt i prick. Jag blev helt ställd när jag läste det här, för det stämmer så kusligt väl.
Det är just precis så där - allt eller inget. Det blir liksom inte en synd, för har det skitit sig en gång så skiter sig i princip resten av dagen, och en dag som skitit sig trycker ner mig i skorna. Jag känner mig helt värdelös.
Kanske borde jag slå av lite på tempot och kraven, slappna av lite och se det hela ur ett något längre perspektiv. Jag kan ju inte gå omkring och ta livet av mig själv varenda gång någon fyller år på jobbet...
Som du säger; dåliga dagar är oundvikliga. Lika bra att vänja sig och försöka göra det bästa av situationen. Och jobba på att hålla de dåliga dagarna till undantag och inte regel.
Tack för insikten.
no1fitness
2004-11-19, 02:01
Jag är också en allt-eller-inget person...
Deffar jag så fuskar jag aldrig och off-season är det tokmängder mat... :em:
Tänkte försöka bryta den trenden nu efter FF att äta normalt och nyttigt och ha en dag i veckan där jag äter godis/chips och liknande.
Tror som z_bumbi sa att du kanske ska höja kalorierna lite även om det tar emot och gå tillbaka till den gamla dieten efter en stund.
Unna dig något en dag i veckan med gott samvete och var stenhård resten av dagarna.
Tänk på ( som någon nämnde ) hur du mådde/såg ut i starten och jämför med hur du mår nu. Du vill väl inte tillbaka dit ?
Gå ner i vikt är inte alltid en dans på rosor och vissa persioder är jättejobbiga. Men snart vänder det och du känner dig som förut. För mig kan det svänga våldsamt bara på en dag i humöret och hunger. :)
Cupofcoffee
2004-11-19, 02:26
Jag är också en allt-eller-inget person...
Deffar jag så fuskar jag aldrig och off-season är det tokmängder mat... :em:
Tänkte försöka bryta den trenden nu efter FF att äta normalt och nyttigt och ha en dag i veckan där jag äter godis/chips och liknande.
Tror som z_bumbi sa att du kanske ska höja kalorierna lite även om det tar emot och gå tillbaka till den gamla dieten efter en stund.
Unna dig något en dag i veckan med gott samvete och var stenhård resten av dagarna.
Tänk på ( som någon nämnde ) hur du mådde/såg ut i starten och jämför med hur du mår nu. Du vill väl inte tillbaka dit ?
Gå ner i vikt är inte alltid en dans på rosor och vissa persioder är jättejobbiga. Men snart vänder det och du känner dig som förut. För mig kan det svänga våldsamt bara på en dag i humöret och hunger. :)
Jag är livrädd för ätardagar. Dels är jag rädd att det går överstyr och spoilerar hela veckans ansträngningar. Dels har jag svårt att motivera ett frosseri så där. Och dessutom tror jag inte att jag har psyke nog att hålla mig "ren" hela veckan bara för att jag tryckte i mig en alhgrens bilar på lördagen. Jag fungerar bara inte så.
z_bumbis råd var väldigt bra, och jag har faktiskt inget försvar till varför jag inte infört ett vettigt sista mål på dagen ännu. Jag ska göra plats i matsedeln för ett protein/fett-baserat mål efter arbetsdagen. Motion på rasterna hade varit toppen, men om jag ska lämna byggnaden måste jag byta om till civil klädsel, och eftersom att det är jag som ansvarar för rastavbyten så har jag i praktiken aldrig någon hel rast.
Och nej - jag vill absolut aldrig bli vad jag varit. Det var därför det kändes så jävla läskigt att tappa kontrollen så som jag gjort de sista dagarna ( inga förbrytelser idag dock). Jag har dessutom stått still i vikten de senaste två veckorna, så det kändes lite panikartat. Nu ser det inte så hemskt allvarligt ut dock, det var en viktig insikt Semiramis gav mig.
För mig handlar detta inte om en deff eller en diet - det är så här jag ska leva resten av mitt liv. Och ska jag kunna göra det så är det nog bäst att jag lär mig ta lite olyckor och kompromissa ibland.
Ingenting att behöva skämmas för, jag är precis som du. Finns det framme så äter jag det, därför hade jag aldrig nånting hemma förutom bra mat som kräver tillagning. Sen kan du alltid berätta dina planer för alla, då har de koll på dig och peppa dig. När alla kollar på dig blir det lite svårare att ta extra bit kaka på jobbet.
Visst är det mentalt. Lite i alla fall.
Både frukandidaten och jag blev av med sötsuget när vi började käka kromtabletter. Speciellt för henne var det en stor bedrift och hon var riktigt stolt när hon berättade hur hon kan passera godishyllan i affärer och inte ens tänka på att godis är gott. Tidigare vart det en regel att hon köpte en påse.
Jag själv tappade mitt godissug och när jag äter godis så ger det inte samma kick längre. Nöjer mig gott på några bitar istället för en påse som tidigare...
Krom hade nåt med insulin att göra? Minns inte ens det längre :)
1. När någonting står framme och jag "exponeras" för det länge. Fikabrödet på ett möte. Tårtan i fikarummet under halvtimmesrasten.
2. När jag går upp på morgonen. Om det står godis kvar ifrån lördagen, om det står rester ifrån en mumsig ostbricka och massor av goda kex, osv.
3. När jag kommer hem ifrån jobbet. Om det finns rester av middagen kvar på spisen, fast då är det så klart värre om det står något sött och onyttigt kvar... Poängen är att jag inte borde äta då, för jag ska gå och lägga mig.
Jag vet bara inte vad jag ska göra nu. Jag äter frukt på rasterna, men om där står en tårta så är ett stort äpple inget hinder för tjockisen att ta en bit tårta _också_. Just det där - "ersätt det onyttiga med något nyttigt" - blir ju så meningslöst när man tar _både_ det onyttiga och det nyttiga. Jag äter glykemiskt korrekt, med rätt intervaller och näringsmässigt balanserat. Jag äter helt enkelt så som jag gjort sedan jag började. Men sötsuget (som förut knappt förekom) är mycket starkare nu.
1an är ju svårt att göra något åt om du inte kan påverka de andra, 2an är ju dock enklare. Köp helt enkelt inte hem skiten någonsin så slipper du lockas. Vad gäller 3an är det väl bara bra om du äter när du kommer hem, äter du inte tillräckligt med mat kommer du ju lockas att äta annan sämre kost istället, äter du mer före läggdags blir det nog mindre vid något annat tillfälle.
Gällande sötsuget kommer det ju tillbaka direkt om man väl ruckar på principerna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.