handdator

Visa fullständig version : Om man inte dyker upp på mönstringen så händer ??

kim
2004-11-17, 19:05
Ja som rubriken säger.

Yankeee
2004-11-17, 19:06
Tror du bara får en påminelse efter första gången. Sen vet jag ej.

Pez
2004-11-17, 19:08
Teoretiskt sett så kan väl polisen komma och hämta dig hemma och sen köra ut dig.. vet inte om det är nåt som hänt eller händer på riktigt dock.

kollle1
2004-11-17, 19:11
jag har inte åkt heller...har inte fått nån påminnelse....sjuksystern skulle skicka in en grej om mina knäna kanske har gjort de har inte en jävla aning

erk
2004-11-17, 19:11
Första gången inget, tredje gången tror jag det är som polisen kommer. Du kan sedan dömmas för att du vägrat. Om detta händer i praktiken nu för tiden vet jag ej, dock har det hänt.

kim
2004-11-17, 19:21
Ok då har jag lite kött på benen ialf får försöka kolla upp det lite mer noggrant. Troligen kommer jag endå inte behöva att åka och mönstra då jag har skickat in papper på att mina knä inte är riktigt 100 och att jag har haft tidigare magproblem. Men det skadar endå inte att höra sig för :thumbup:

heinz
2004-11-17, 19:28
då blir man utvisad pga landsförräderi

påven
2004-11-17, 19:29
skule inte tro att ett skit händer, förutom att dom ringer och frågar vart du är typ. Tror ni polisen lägger ner några resurser på att hämta folk och skjutsa dom 20-30 mil för att dom ska mönstara?

kim
2004-11-17, 19:34
då blir man utvisad pga landsförräderi

:laugh: :thefinger :booty:

Jag kommer ALDRIG att göra lumpen.
Över min döda kropp att jag gör lumpen.
Jag har 0,nada,zero,inget intresse av lumpen

heinz
2004-11-17, 19:38
nej men då har du ingen rätt att kalla dig svensk heller. lumpen handlar ju ytterst om att ställa sig till förfogande för att skydda sitt land, kvinnor, gamla och barn.
är man inte beredd att göra det då kan man ju sticka.

Brenner
2004-11-17, 19:40
Dom blir ursinniga och skickar massa jas plan efter dig!

kelk
2004-11-17, 19:44
Det är faktist inte så jobbigt att gå dit och säga att man fullständigt skiter i landets försvar. Men om du ändå inte orkar gå dit så händer nada.

Frantic
2004-11-17, 19:46
En av mina vänner glömde bort det och då kom polisen (det var första gången). Det är alltså 100%säkert

Sen har jag hört av mina vänner att en kille här i stan fick fotboja men det är jag inte säker på (det var också första gången). Det är inte riktigt 100%procent säkert

hobbitar
2004-11-17, 19:46
Om du inte dyker upp drunkar du väl?

Jag menar, om du dykit i bassängen på mönstringen måste du väl dyka upp också :confused:

John M
2004-11-17, 19:47
Gå dit å säg att du har självmordstankar, hur jävla dåligt du än ljuger så kan dom ändå inte tvinga dig :D

kim
2004-11-17, 19:50

:hbang: :hbang:

kim
2004-11-17, 19:51
Det är faktist inte så jobbigt att gå dit och säga att man fullständigt skiter i landets försvar. Men om du ändå inte orkar gå dit så händer nada.

Handlar faktiskt inte om att jag inte orkar.

z_bumbi
2004-11-17, 19:53

Då får de hyra in massor av plan eftersom det inte finns massor av "jas" i Sverige. Jag gillar idén som sådan dock. :D

kim: Hur jobbigt är det att åka till mönstringen och säga att man inte är intresserad? Med dagens minimala försvar så har de inget större intresse av att låta folk som absolut inte vill göra lumpen.
De flesta ska ju kunna användas som en rekryteringsbas för utlandstjänst i framtiden och då väljer man nog ganska hårt bland de man tar in.

kim
2004-11-17, 19:56
nej men då har du ingen rätt att kalla dig svensk heller. lumpen handlar ju ytterst om att ställa sig till förfogande för att skydda sitt land, kvinnor, gamla och barn.

Jag är född i sverige jag är svensk jag har all rätt i världen att kalla mig svensk. Jag kommer ALDRIG att döda nån annan människa pga att ledarna i landet inte kommer överäns med ledarna i nått annat land (såvidare det inte handlar om att nån vän/familjemedlem blir direkt utsatt). Jag annser att det är en kränknig i mot mig att jag ska behöva bli tvingad till nått i form av lumpen. Jag tänker heller inte riskera mitt liv pga att ledarna i detta land inte kommer överäns med ledarna i nått annat land. PUNKT

TCOG
2004-11-17, 19:59

:sleep: :sleep:

dina inlägg verkar vara vettiga :thumbup:

:rolleyes:

kim
2004-11-17, 20:00
Då får de hyra in massor av plan eftersom det inte finns massor av "jas" i Sverige. Jag gillar idén som sådan dock. :D

kim: Hur jobbigt är det att åka till mönstringen och säga att man inte är intresserad? Med dagens minimala försvar så har de inget större intresse av att låta folk som absolut inte vill göra lumpen.
De flesta ska ju kunna användas som en rekryteringsbas för utlandstjänst i framtiden och då väljer man nog ganska hårt bland de man tar in.

z_bumbi det handlar INTE om att det skulle vara JOBBIGT att åka in och mönstra. Utan som sakt tycker jag det är en kränkning mot mig och alla andra som inte vill in i lumpen. För övrigt som jag nämnde tidigare så behöver jag troligen inte åka ditt enns då jag har skickat ditt intyg från läkare ang mina knä och mage :)

Edit: hundra gränsen sprängd :D

*Flash*
2004-11-17, 20:01
Det jag har hört är att man först ska få en/ett antal påminnelser innan någon polis/militär elelr vad det nu är komemr hem till dig och hämtar dig.
Varför inte bara åka dit och spara på deras ynka kronor som dom har?
Eller är du så j*vla lat och egotrippad att du skiter i det?

Halldin
2004-11-17, 20:03
Om du inte dyker upp drunkar du väl?

Jag menar, om du dykit i bassängen på mönstringen måste du väl dyka upp också :confused:
Det måste vara ett halländskt drag, riktigt dålig humor. :D

heinz
2004-11-17, 20:04
Jag är född i sverige jag är svensk jag har all rätt i världen att kalla mig svensk. Jag kommer ALDRIG att döda nån annan människa pga att ledarna i landet inte kommer överäns med ledarna i nått annat land (såvidare det inte handlar om att nån vän/familjemedlem blir direkt utsatt). Jag annser att det är en kränknig i mot mig att jag ska behöva bli tvingad till nått i form av lumpen. Jag tänker heller inte riskera mitt liv pga att ledarna i detta land inte kommer överäns med ledarna i nått annat land. PUNKT

knappast det det handlar om, det handlar om att stå till förfogande och FÖRSVARA sitt land mot ANGREPP.

din inställning är ungefär som att se på när nån våldtas utan att göra nåt åt saken. fast värre.

kim
2004-11-17, 20:08
Okej för det första så har jag problem med min stavning ja. Jag blev nekad extra hjälp genom hela grundskolan då jag inte har dyslexi men jag jobbar så gott det går med det genom att läsa böcker.

För det andra så som jag har nämnt så handlar det INTE om att jag är lat läs vad jag skrivigt.

ölobrännvin
2004-11-17, 20:10
Polisen kom och hämtade min polare och det blev inget straff, dom skjutsade honom 20 mil, för övrigt så tycker jag att man är en liten fjollig smitare om ger fullständigt fan i sveriges försvar.

Tricklev
heinz, sluta att försöka köra ner dina åsikter i folks munnar, vi kan tänka själva.
Så kvinnor har inte heller rätt att vara i armen, eller har du kvar den åsikten om att kvinnor har inget i armen att göra?

Har inte en aning va som händer, men testa och säg sen, har inte för länge kvar till min egna :)

kim
knappast det det handlar om, det handlar om att stå till förfogande och FÖRSVARA sitt land mot ANGREPP.

din inställning är ungefär som att se på när nån våldtas utan att göra nåt åt saken. fast värre.

Hur i helvete kan du jämföra en våldtäkt med att jag inte vill göra lumpen. :smash:

heinz
2004-11-17, 20:11
Polisen kom och hämtade min polare och det blev inget straff, dom skjutsade honom 20 mil, för övrigt så tycker jag att man är en liten fjollig smitare om ger fullständigt fan i sveriges försvar.

håller med. önskar vi kunde utvisa sånt pack men det finns väl inget land som vill ta emot dom.

heinz
2004-11-17, 20:12
heinz, sluta att försöka köra ner dina åsikter i folks munnar, vi kan tänka själva.
Så kvinnor har inte heller rätt att vara i armen, eller har du kvar den åsikten om att kvinnor har inget i armen att göra?

Har inte en aning va som händer, men testa och säg sen, har inte för länge kvar till min egna :)

har kvar en åsikt? jag kan inte ha kvar en åsikt jag aldrig haft.

Tricklev
2004-11-17, 20:12
håller med. önskar vi kunde utvisa sånt pack men det finns väl inget land som vill ta emot dom.

Själv önskar jag att vi kunde köra ut små diktator wannabies.

heinz
2004-11-17, 20:13
Hur i helvete kan du jämföra en våldtäkt med att jag inte vill göra lumpen. :smash:

är väl inga problem, du säger ju själv att det enda du bryr dig om är dina familjemedlemmar.

Tricklev
2004-11-17, 20:14
har kvar en åsikt? jag kan inte ha kvar en åsikt jag aldrig haft.

Oj, ska förtydigla.
Menade har du kvar ett gammaldags åsikt, inte just att du som person har haft den åsikten.

Så kvinnor som inte gör lumpen borde också bli utslängda ur landet?

heinz
2004-11-17, 20:14
Själv önskar jag att vi kunde köra ut små diktator wannabies.

ja diktatorwannabes som anser att människor bör skyddas mot våldtäkter, mord, terror och död.
vilken hemsk inställning va! bättre att skita i folk och bara bry sig om sig själv, inte sant!

Tricklev
2004-11-17, 20:15
ja diktatorwannabes som anser att människor bör skyddas mot våldtäkter, mord, terror och död.
vilken hemsk inställning va! bättre att skita i folk och bara bry sig om sig själv, inte sant!

ja, vi får passa oss så inte 8miljoner norgmän stormar och våldtar våra fruntimmer.

Jävla normänn... :insane:

heinz
2004-11-17, 20:15
Oj, ska förtydigla.
Menade har du kvar ett gammaldags åsikt, inte just att du som person har kvar en av dina egna åsikter.

Så kvinnor som inte gör lumpen borde också bli utslängda ur landet?

vi har ingen allmän värnplikt för kvinnor.

Tricklev
2004-11-17, 20:16
vi har ingen allmän värnplikt för kvinnor.

Så du säger att du skiter i att folk inte vill skydda sitt land, men dom måste följa regler som någon gubbe har bestämt?

heinz
2004-11-17, 20:17
ja, vi får passa oss så inte 8miljoner norgmän stormar och våldtar våra fruntimmer.

Jävla normänn... :insane:

nej men den moraliska principen förblir densamma oavsett om ett hot är aktuellt eller inte, och det är den vi diskuterar. vissa tycker uppenbarligen att försvara sitt land, dom svagaste som gamla, sjuka kvinnor och barn ja det är något man helst ska slippa.
och med den inställningen så är inte steget långt från att skynda hem till internet och datorn om man ser en våldtäkt på stan eller nåt annat.
det är exakt samma fega mentalitet som råder i den skallen.

heinz
2004-11-17, 20:18
Så du säger att du skiter i att folk inte vill skydda sitt land, men dom måste följa regler som någon gubbe har bestämt?

förstår inte ens vad du skriver.

Tricklev
2004-11-17, 20:21
förstår inte ens vad du skriver.

Tur att du editade ditt inlägg, passar inte med personliga påhopp när man ska verka mogen.

Min poäng va, som du hade insätt om du hadde läst rätt, vilket du är kännd för att göra.

Går vi igenom dina åsikter för att se vad som är fel.

Killar som inte gör lumpen är fega jävlar som ska hängas, eller iaf bli utkastade ur landet, pga det är tvång att göra den(eller vad?)

Tjejer som inte gör lumpen får bo kvar i landet, och slipper bli straffade, för det är inte tvång för dom.

Så om en tjej och en kille inte vill, så ska killen hängas, men inte tjejen? ingen av dom vill ju försvara sitt land ju, så vad är skillnaden?

hobbitar
2004-11-17, 20:22
Sluta bråka nu pöjkar, annars kommer pappa och styr upp det......

Jag tycker man skall göra lumpen även om man inte vill. Men jag tycker man ska ha analsex med sin tjej även om hon inte vill. Oj nu blev det fel! Man skall givetvis INTE ha analsex (det kan ju göra ont om man inte är bög) Men nu menade jag att om tjejen inte vill ha det ska man inte ha det.

Iaf, eftersom det fortfarande är allmän värnplikt SKA man gå och mönstra, så enkelt är det.

kim
2004-11-17, 20:31
är väl inga problem, du säger ju själv att det enda du bryr dig om är dina familjemedlemmar.

Det jag säger är att jag tycker inte det är rätt att nån ska tvingas till att behöva göra nått som lumpen. Tvingas till att behöva lyda under nån som kan bestämma att man ska springa ut på "fält" och riskera att dö eller döda nån person som jag inte har nått otalt med.

Mina kompisar och familjemedlemmar väger allra tyngst för mig ja MEN blir det bråk på stan så hjälper jag till i den mån jag kan till att avbryta bråket (och ja jag vet att det är en jävla skilnad på bråk på stan och krig)

Är jag feg tja vette fan jag är ärlig jag skulle knappast vilja dö i krig för att nån lag har bestämmt att jag ska mönstra och göra lumpen om så önskas. Jag dör hellre av att nån pundare har gjort inbrott i huset och jag försvarar min familj då det är mitt val då.

ÄR DU BEREDD ATT DÖ FÖR SVERIGE DÅ ??

kim
2004-11-17, 20:35
Iaf, eftersom det fortfarande är allmän värnplikt SKA man gå och mönstra, så enkelt är det.

Vilket jag troligen kommer att göra om inte deras läkare godtar mina skador för att slippa mönstra. Tråden startades i syfte med att jag va nyfiken på vad som händer :thumbup:

alle
2004-11-17, 20:38
Heinz: Det finns flera sätt att stå upp för sitt land, enligt mig bidrar det mer att utbilda sig till något vettigt än att springa runt i skogen 9 månader.

Det är därför allmän värnplikt är så idiotiskt, vissa är inte gjorde för att slåss. Därför är det bättre att ha en yrkesarmé, rätt man på rätt plats så att säga.

kim
2004-11-17, 20:40
Heinz: Det finns flera sätt att stå upp för sitt land, enligt mig bidrar det mer att utbilda sig till något vettigt än att springa runt i skogen 9 månader.

Det är därför allmän värnplikt är så idiotiskt, vissa är inte gjorde för att slåss. Därför är det bättre att ha en yrkesarmé, rätt man på rätt plats så att säga.

Word :thumbup: bättre med 5 st som verkligen går in för uppgiften än 10 st som "skiter i vilket"

Jense
2004-11-17, 20:43
ta tåget dit. säg att gillar att skada folk och att du är en aktiv nynasist, så får du gå hem.

Chopsuey
2004-11-17, 20:46
Jag åkte dit utan någon speciell inställning om jag ville göra det eller inte.
Såg till att vara mig själv och svara ärligt på frågor som psykologen ställde, samt drog allt vad jag orkade i den där stången.

Dom ville inte ha mig... :confused:

Så det lär ju inte vara svårt att slippa?!

Jorgen
2004-11-17, 20:46
Kim: Polisen kommer nog och hämtar dig om du inte tar dig till mönstringen.
Vill du inte göra lumpen så är det bara att säga att du inte vill så lär du slippa. Fösvaret vill gärna ha in motiverad personal.
Jag förstår inte vad det är som är så jobbigt med att mönstra däremot?

//Jörgen

Tricklev
2004-11-17, 20:48
Vill du inte göra lumpen så är det bara att säga att du inte vill så lär du slippa. Fösvaret vill gärna ha in motiverad personal.

Men det svåra är ju att alla som vill är vapengalna nynasister :D

Jense
2004-11-17, 20:48
Kim: Polisen kommer nog och hämtar dig om du inte tar dig till mönstringen.
Jag förstår inte vad det är som är så jobbigt med att mönstra däremot?

//Jörgen

meh.. man måste uuuupp ur sängen.. och gååå till tåget..... sen ska man svettas och lyfta ..=(

Jorgen
2004-11-17, 20:49
meh.. man måste uuuupp ur sängen.. och gååå till tåget..... sen ska man svettas och lyfta ..=(
Som ett pass på gymmet alltså? :D

//Jörgen

Jense
2004-11-17, 20:50
Som ett pass på gymmet alltså? :D

//Jörgen

speciellt delen med tåget! :D

TCOG
2004-11-17, 20:50
jag fick inte ens göra de fysiska testerna.

jag var och mönstra för 1 månad sen och fick bara göra data-testet sen träffa jag psykologen och hon sa "ok du vill inte gå lumpen så kan du gå hem".
jag var där i ca 2 h bara. tror att mest den här skräcken alla ungdomar hör är BS. dom skär ner på försvaret och då tar dom hellre in de som verkligen VILL gå lumpen.

Shadow Warrior
2004-11-17, 20:52
Ja som rubriken säger.

Mönstringen är ju inga problem... du blir säkert inte antagen i allafall och i såfall så avviker du ifrån skiten då istället, sen får du har fotbojja i 4veckor... precis som jag fick, och jag kan säga som så att jag kommer aldrig ångra det valet! :thumbup:

Frantic
2004-11-17, 20:55
Jag tror att det handlar lite om när på året man mönstrar. Mönstrar man nu så är kvoten förmodligen redan fylld men det kan va lite svårare tidigare på året. Min klasskompis ville absout inte göra lumpen men de sicka in honom iaf. Hans farsa är läkare så de försökte komma på olika anledningar men det hjälpte inte...

Callister
2004-11-17, 20:58
Jag tror att det handlar lite om när på året man mönstrar. Mönstrar man nu så är kvoten förmodligen redan fylld men det kan va lite svårare tidigare på året. Min klasskompis ville absout inte göra lumpen men de sicka in honom iaf. Hans farsa är läkare så de försökte komma på olika anledningar men det hjälpte inte...
Han bodde inte i någon stor stad va?
Om hans farsa var läkare så räcker ju intyg för att slippa mönstringen t.o.m.. :P

watertouch
2004-11-17, 21:02
Vad som är jobbigt med att mönstra.. JO det där jävla datatestet.. Lackade totalt på den där jävla sega aset som snacka.. satt o klicka förtvivlad inget kunde stoppa han från att babbla!! :insane: :furious:
Slocka till typ 4ggr oxå. :( .. Nej usch.. det var hemskt

JustinCredible
2004-11-17, 21:18
lika bra att gå dit och få frisedel än att inte dyka upp och få en massa tjafs.

Jag behövde inte göra ngt test överhuvudtaget, varken fys eller psyk. Dom sa typ "alla som har allergi, skada osv, gå till vänster" och då fick vi gå och få frisedel direkt! Behövde inte ens pappaer från läkaren :)

Fast jag hade en massa skador så jag hade troligtvis inte blivit uttagen ens om jag ville.

kim
2004-11-17, 21:22
Mönstringen är ju inga problem... du blir säkert inte antagen i allafall och i såfall så avviker du ifrån skiten då istället, sen får du har fotbojja i 4veckor... precis som jag fick, och jag kan säga som så att jag kommer aldrig ångra det valet! :thumbup:

:bow: :thumbup: Enormt starkt tycker jag dok så kommer jag troligen att gå ditt om läkarna nu vill ta en titt på mig (tvivlar dok på det) för jag är endå lite rädd för konsikvenserna om jag inte går dit och mönstrar.

Allan
2004-11-17, 21:25
Ge dig iväg dit din jävla smitare. Om det gäller alla så gäller det ALLA. När du väl är där kan du väl dra en gråtvals om dina dåliga anlag eller att du har samvetskval eller vad det nu är. Men se för helvete till att gå dit.
Vadfan är det med ungdomen idag? Bekväma, bortskämda, uppkäftiga, odugliga, olydiga, sa jag bekväma och bortskämda.....

allan

kim
2004-11-17, 21:26

Glöm inte att jag desutom måste fixa fram en karta så jag hittar dit + att jag måste ta reda på vilket tåg + att jag måste vara från mamma i flera timmar :D ;)

Lillgrabben
2004-11-17, 21:29
Om det är ngt som man ska undvika på mönstringen så är det att ljuga ihop ngn skum historia om avvikande sexualmönster, skumma böjelser, konstiga politiska ideologier etc.

De punkterna som jag radat upp är inget man vill ha i ngn form av register - iallafall skulle inte jag vilja ha det...... Ni vet aldrig när i framtiden som dina mönstringshandlingar kommer att poppa upp som gubben ur lådan.

Var ärlig & säg som det är - att du inte är intresserad av värnplikten. Allt torde vara bättre än att ljuga ihop ngn rövarhistoria.

MVH

Hobbes
2004-11-17, 21:31
Ge dig iväg dit din jävla smitare. Om det gäller alla så gäller det ALLA. När du väl är där kan du väl dra en gråtvals om dina dåliga anlag eller att du har samvetskval eller vad det nu är. Men se för helvete till att gå dit.
Vadfan är det med ungdomen idag? Bekväma, bortskämda, uppkäftiga, odugliga, olydiga, sa jag bekväma och bortskämda.....

allan

:thumbup:

Nar det var dags for mig sa gjorde jag allt for att fa gora lumpen. Snackade till mig ett extra intyg fran min lakare. Men icke....

Jag fick inte ens monstra, fick en javla gul lapp: Pa grund utav att din fysiska/psykiska halsa kan forsamras under militartjanstgoring sa ar du harmed fristalld fran militartjanstgoring. Nagot sant stod det, har aldrig kant mig sa jakla nere som jag gjorde da.

Diabeters sen 11 ars alder....

Allan
2004-11-17, 21:33
Om det är ngt som man ska undvika på mönstringen så är det att ljuga ihop ngn skum historia om avvikande sexualmönster, skumma böjelser, konstiga politiska ideologier etc.

De punkterna som jag radat upp är inget man vill ha i ngn form av register - iallafall skulle inte jag vilja ha det...... Ni vet aldrig när i framtiden som dina mönstringshandlingar kommer att poppa upp som gubben ur lådan.

Var ärlig & säg som det är - att du inte är intresserad av värnplikten. Allt torde vara bättre än att ljuga ihop ngn rövarhistoria.

MVH

Exakt. Oavsett vad som sägs är den största nackdelen med att på i ett byråkratiland att INGENTING GLÖMS BORT!!!

allan

kim
2004-11-17, 21:36

allan

De va ju jävlar va vissa är glada att tracka ner på andra för att dom inte har samma principer och åsikter. :love:

Edit: lillgrabben jag hade inte tänkt att ljuga ihop nån historia utan som jag har nämnt tidigare i tråden så har jag problem med knäna + att jag även har en väldigt krasslig mage som har fått ett par omgångar med losec

heinz
2004-11-17, 21:38

allan

:bow:

Spinkot
2004-11-17, 21:42
Hmmm,om man är medlem i RKU,kan man bli intagen då?

Johan1986
2004-11-17, 21:43
Gå dit å säg att du har självmordstankar, hur jävla dåligt du än ljuger så kan dom ändå inte tvinga dig :D

Kul o bli stämplad som psykiskt labil?

Va för övrigt och mönstrade i måndags. Tyckte mönstringen i sig va en upplevelse + att det var en liten läkarundersökning.

Så mitt tips oavsett om du vill göra lumpen eller inte åk dit och ljug inte för psykologen.

Tricklev
2004-11-17, 21:44

RKU :confused:

heinz
2004-11-17, 21:44

Ja, i Nordkorea.

Tricklev
2004-11-17, 21:45
Alla ni som tycker att man absolut måste göra lumpen för annars är man en mes osv, gäller det kvinnor också? för om inte är ni ju direkt trångsynta.

Spinkot
2004-11-17, 21:46
RKU :confused:

Revolutionär Kommunistisk Ungdom

heinz
2004-11-17, 21:46
Alla ni som tycker att man absolut måste göra lumpen för annars är man en mes osv, gäller det kvinnor också? för om inte är ni ju direkt trångsynta.

Jag tycker kvinnor borde göra lumpen ja.

heinz
2004-11-17, 21:47
Klart man ska göra lumpen om man är medlem av RKU, hur ska man annars kunna göra REVOLUTION! om man inte lärt sig hur bössan funkar. Tror inte det räcker med att man är en jäkel på ljuspistol i duckhunt till nintendo.

Allan
2004-11-17, 21:48
De va ju jävlar va vissa är glada att tracka ner på andra för att dom inte har samma principer och åsikter. :love:

Edit: lillgrabben jag hade inte tänkt att ljuga ihop nån historia utan som jag har nämnt tidigare i tråden så har jag problem med knäna + att jag även har en väldigt krasslig mage som har fått ett par omgångar med losec

Du får ha vilka principer du vill - det handlar inte om det. Det handlar om att du omfattas av en lag och lagar följer man. Annars kan man flytta härifrån. Har du synpunkter på lagen må så vara - men man följer lagen. Du kan alltid på olika bevekelsegrunder se till att du slipper rekryten, men först ska du iväg till mönstring!

Den dagen riksdagen säger att mönstring/militärtjänstgöring är frivilligt får du bestämma själv. Men in till dess följer du lagen. Begrips?

allan

Spinkot
2004-11-17, 21:49
Klart man ska göra lumpen om man är medlem av RKU, hur ska man annars kunna göra REVOLUTION! om man inte lärt sig hur bössan funkar. Tror inte det räcker med att man är en jäkel på ljuspistol i duckhunt till nintendo.

Ja,precis men jag undrar om de låter mig göra lumpen,kanske borde gått med efteråt,klantigt av mig

nordland
2004-11-17, 21:51
7,5 månader av en livstid.... herregud, vad är ni för F****r egentligen...
Den man som inte gjort lumpen trots att personen i fråga inte haft fysiska/ psykiska problem som omöjliggjort militärtjänstgöring ÄR Landsförrädare...

Det är din skyldighet att ställa upp för ditt land.... Som sagt, 7,5 månader av en livstid. Kan du inte ställa upp för ditt land under en så kort tid, så.......

Det är fan skrämmande att se vart det barkar........ Snart anfaller Sovjet och då är det färdigt.... Jävla kommunistpack.....

Lillgrabben
2004-11-17, 21:56
Ja,precis men jag undrar om de låter mig göra lumpen,kanske borde gått med efteråt,klantigt av mig

RKU?!

Betyder det "Rumphuggen Kraftbefriad Ungdom" månne?

Att du inte flyttar till ngn av de gamla Sovjetstaterna? Säkerligen så finns det ngn plats för dig hos KGB.s efterträdare.

Militärtjänstgöringen är till för dom som har vettiga värderingar, andra ska inte besvära sig att söka.

/ Stefan

alle
2004-11-17, 22:02
Du får ha vilka principer du vill - det handlar inte om det. Det handlar om att du omfattas av en lag och lagar följer man. Annars kan man flytta härifrån. Har du synpunkter på lagen må så vara - men man följer lagen. Du kan alltid på olika bevekelsegrunder se till att du slipper rekryten, men först ska du iväg till mönstring!

Den dagen riksdagen säger att mönstring/militärtjänstgöring är frivilligt får du bestämma själv. Men in till dess följer du lagen. Begrips?

allan

Gäller detta piratkopiering och trafikförseelser också?

Isåfall kan vi ju skicka ut halva sveriges befolkning på stubben.

Spinkot
2004-11-17, 22:03
RKU?!

Betyder det "Rumphuggen Kraftbefriad Ungdom" månne?

Att du inte flyttar till ngn av de gamla Sovjetstaterna? Säkerligen så finns det ngn plats för dig hos KGB.s efterträdare.

Militärtjänstgöringen är till för dom som har vettiga värderingar, andra ska inte besvära sig att söka.

/ Stefan

Tack för att du bryr dig om att kolla upp vad jag står för och mina åsikter innan du kommer med ett sådant fördomsfritt och väl genomtänkt inlägg

kim
2004-11-17, 22:04

allan

Tack för jag får ha mina principer ifred :)

Om riksdagen beslutar att det är olagligt att ha randiga skjortor lyder du det då? Om riksdagen beslutar att det är olagligt att utöva tyngdlyftning lyder du det då (om du nu utövar tyngdlyftning)? Förstår du var jag är på väg visst mina exempel är lite långsökta men endå.

För övrigt så följer jag dom flesta lagar jag misshandlar inte folk, jag våldtar inte folk, jag dödar inte folk. I regel så sköter jag mig väldigt bra. Jag har satt upp en gräns för mig själv att jag gör inget som kan skada nån annan fysiskt (och även mentalt).

Men åldersgränsen för alkohol skiter jag i för det är mitt val.
Jag går ofta mot röd gubbe ingen tar skada av det eller hur.
Jag brukade köra cross på några åkrar en bit från där jag bor innan när jag hade cross och det va ingen som tog skada av det.

Det jag menar är att vissa av våra lagar är faktiskt löjliga och ingen kommer ta skada av att dom inte följs till punkt och pricka eller hur.

Mvh: Kim

Tricklev
2004-11-17, 22:06
Allt jävla snack oma tt stlla upp för sitt land osv, varför blir ni inte politiskt engagerade och ger fan i sysslor som på något sätt skulle kunna skada landet och dess invånare?

Hoppas ingen av er dricker.

alle
2004-11-17, 22:09
Den man som inte gjort lumpen trots att personen i fråga inte haft fysiska/ psykiska problem som omöjliggjort militärtjänstgöring ÄR Landsförrädare...

Det är din skyldighet att ställa upp för ditt land.... Som sagt, 7,5 månader av en livstid. Kan du inte ställa upp för ditt land under en så kort tid, så.......

Det är fan skrämmande att se vart det barkar........ Snart anfaller Sovjet och då är det färdigt.... Jävla kommunistpack.....

Grejen är att man inte får välja när dessa 7,5 månader ska vara. Efter gymnasiet vill de flesta plugga vidare direkt eller jobba. Jag vill fan inte tappa en massa mellan gymnasiet och högskolan. Det hade vart mycket bättre om lumpen var friviliig samt att man fick välja när man skulle göra den, då hade jag övervägt att göra dessa 7,5 månader som jag tror kan vara rätt roliga och lärorika.

alle
2004-11-17, 22:11
Allt jävla snack oma tt stlla upp för sitt land osv, varför blir ni inte politiskt engagerade och ger fan i sysslor som på något sätt skulle kunna skada landet och dess invånare?

Hoppas ingen av er dricker.

De har sett för många amerikanska krigsfilmer.

Det finns ingen ära i att dö för ett land. När man ligger där med sönderskjutna organ tror jag det sista man tänker på är "plikten" är nog mer "fan va jag ångrar att jag försvarade det här ***-landet"

heinz
2004-11-17, 22:11
uppenbarligen är det så att dom allra flesta klarar av att både göra lumpen och skaffa sig en utbildning, eller hur tror ni 40-50-60-talisterna gjorde? och då var det betydligt fler som gjorde värnplikten än nu...
bara massa ursäkter hela tiden, tröttnar ni aldrig på att leta ursäkter för ert slappa leverne och eran egostiska inställning?

heinz
2004-11-17, 22:13

Det finns ingen ära i att dö för ett land. När man ligger där med en sönderskjutna organ tror jag det sista man tänker på är "plikten" är nog mer "fan va jag ångrar att jag försvarade det här ***-landet"

med ditt resonemang skulle inte ryssarna försvarat sig under 2a världskriget t ex mot nazisterna heller.

slobban
2004-11-17, 22:14
Grejen är att man inte får välja när dessa 7,5 månader ska vara. Efter gymnasiet vill de flesta plugga vidare direkt eller jobba. Jag vill fan inte tappa en massa mellan gymnasiet och högskolan. Det hade vart mycket bättre om lumpen var friviliig samt att man fick välja när man skulle göra den, då hade jag övervägt att göra dessa 7,5 månader som jag tror kan vara rätt roliga och lärorika.

*Vi hade dom på våran pluton som hade pluggat/jobbat 2 år.
*Skönt att göra nått annat ett år.
*Vad tappar man av att göra lumpen?
*Lumpen är i princip frivillig.

Johan1986
2004-11-17, 22:15
Jag har satt upp en gräns för mig själv att jag gör inget som kan skada nån annan fysiskt (och även mentalt).

Finns vapenfritjänst :D

alle
2004-11-17, 22:15
uppenbarligen är det så att dom allra flesta klarar av att både göra lumpen och skaffa sig en utbildning, eller hur tror ni 40-50-60-talisterna gjorde? och då var det betydligt fler som gjorde värnplikten än nu...
bara massa ursäkter hela tiden, tröttnar ni aldrig på att leta ursäkter för ert slappa leverne och eran egostiska inställning?
Jag tycker du ska acceptera att folk har olika åsikter. Vissa vill göra lumpen andra inte, vissa tycker om ketchup andra inte. Själv vill jag inte göra lumpen efter gymnasiet men är jag lat, nej. Jag är förmodligen dubbelt så ambitiös som du.

slobban
2004-11-17, 22:16
Jag tycker oxå att du verkar vara lat.

alle
2004-11-17, 22:17
med ditt resonemang skulle inte ryssarna försvarat sig under 2a världskriget t ex mot nazisterna heller.

Så du tror ryssarna och nazisterna dog med leenden på sina läppar och kände sig rejält jävla nöjda?

heinz
2004-11-17, 22:19
Så du tror ryssarna och nazisterna dog med leenden på sina läppar och kände sig rejält jävla nöjda?

med ditt resonemang ska ingen ägna sig åt t ex polisarbete, vara brandman etc eftersom risken finns att dom dör när dom försöker hjälpa någon annan.
vad får vi för samhälle och för värld när alla resonerar som du?

heinz
2004-11-17, 22:20
Jag tycker du ska acceptera att folk har olika åsikter. Vissa vill göra lumpen andra inte, vissa tycker om ketchup andra inte. Själv vill jag inte göra lumpen efter gymnasiet men är jag lat, nej. Jag är förmodligen dubbelt så ambitiös som du.

ja att folk har olika åsikter vet jag. en del, som du, skiter i allt utom sig själva. ambitiös egoism kanske man skulle kunna kalla det.

Shadow Warrior
2004-11-17, 22:21

Givetvis ska man göra den om man kan... jag kunde inte... men inge brydde sej.

alle
2004-11-17, 22:22
med ditt resonemang ska ingen ägna sig åt t ex polisarbete, vara brandman etc eftersom risken finns att dom dör när dom försöker hjälpa någon annan.
Militären går ut på att man ska försvara sitt land mot inkräktare, därav fokuserar själva uppgiften på att döda. Självklart finns det befattningar i armén som är annorlunda men grundtanken är ändå att man ska strida för sitt land i ett eventuellt krig.

Ett samhälle där inga dödar varandra.

kim
2004-11-17, 22:22
Finns vapenfritjänst :D

Vapenfri tjäns är jag inte intresserad av då jag tycker att det är kul att stå och peppra dok skulle jag inte kunna tänka mig att skjuta nån (mer än under dom lägena jag nämnt innan)

heinz
2004-11-17, 22:23
Militären går ut på att man ska försvara sitt land mot inkräktare, därav fokuserar själva uppgiften på att döda. Självklart finns det befattningar i armén som är annorlunda men grundtanken är ändå att man ska strida för sitt land i ett eventuellt krig.

Ett samhälle där inga dödar varandra.

grundtanken är att man ska försvara sitt land.
om du inte anser det är rätt att försvara ditt land, då anser du även att det inte är rätt att försvara dig själv och din familj.

kim
2004-11-17, 22:24

Polis och brandman är nått man valt själv.

alle
2004-11-17, 22:24
ja att folk har olika åsikter vet jag. en del, som du, skiter i allt utom sig själva. ambitiös egoism kanske man skulle kunna kalla det.

Gogo Heinz ut med dig i fält och döda lite rödingar!!!111 Ställ upp för moder Svea!! RÄDDA DET SVENSKA FOLKET FRÅN HOTET I ÖST INNAN DET ÄR FÖR SENT.

Herregud att det bara finns människor som du fortfarande.

heinz
2004-11-17, 22:25
Polis och brandman är nått man valt själv.

ja. men det är ju samma resonemang nämligen att riskerar man att stryka med själv ska man inte ägna sig åt det.

alle
2004-11-17, 22:26
grundtanken är att man ska försvara sitt land.
om du inte anser det är rätt att försvara ditt land, då anser du även att det inte är rätt att försvara dig själv och din familj.
Varför?

nordland

Lumpen är ju också en utbildning. Och med rätt befattning så kan den ge dig många bra utbildningar....

I mitt fall. Min befattning var Skyddsman/Flygbasbrandman. Efter avslutad utbildning så fick vi intyg som gör att vi kan söka jobb på vilken Flygplats/flygbas som helst runt om i världen utan någon kompletterande utbildning. I utbildningen ingick även NBC tjänst, med sanering som huvudinriktning. Och även ammunitionsröjjning samt sjukvård.... ju fler utbildningar desto bättre....

heinz
Gogo Heinz ut med dig i fält och döda lite rödingar!!!111 Ställ upp för moder Svea!! RÄDDA DET SVENSKA FOLKET FRÅN HOTET I ÖST INNAN DET ÄR FÖR SENT.

Herregud att det bara finns människor som du fortfarande.

ja tänk att det finns folk som jag som tycker man ska göra sin plikt. som tycker att hjälpa andra är beundransvärt.
tänk att inte alla är fullständiga själviska egoister som du som bara gör det man tycker är skojigt och sätter sin KARRIÄR före allt annat.

heinz
2004-11-17, 22:27
Varför?

därför att konsekvensen blir densamma, eller vad tror du genom historien har hänt länder som ockuperats? att det inte påverkat befolkningen negativt?
du tror att så länge du bara lever i din lilla bubbla och skiter i allt och alla, så kommer ingenting påverka dig?

alle
2004-11-17, 22:29
ja tänk att det finns folk som jag som tycker man ska göra sin plikt. som tycker att hjälpa andra är beundransvärt.
tänk att inte alla är fullständiga själviska egoister som du som bara gör det man tycker är skojigt och sätter sin KARRIÄR före allt annat.
Vem fan hjälper du genom att göra lumpen?

Jag väljer själv vad jag vill göra med mitt liv. Jag sätter min familj och mina vänner före resten av sverige, alltså tänker jag inte i ett eventuellt krig slösa bort mitt liv för nån tjomme i Östersund.

kim
2004-11-17, 22:30
ja. men det är ju samma resonemang nämligen att riskerar man att stryka med själv ska man inte ägna sig åt det.

Men det är fortfarande nått som poliserna och brandmännen har valt själva. Och välja om man blir intagen till lumpen eller inte är inte man själv som bestämmer igentligen (tje man kan ev välja fängelse)

alle
2004-11-17, 22:31
därför att konsekvensen blir densamma, eller vad tror du genom historien har hänt länder som ockuperats? att det inte påverkat befolkningen negativt?
du tror att så länge du bara lever i din lilla bubbla och skiter i allt och alla, så kommer ingenting påverka dig?
Heinz, detta låter kanske naivt, men om Sverige blir utsatt för ett oprovocerat anfall de närmsta åren ska jag gladeligen svälja ditt resonemang.

slobban
Och vi som har gjort lumpen tar en rökpaus när ryssarna skjuter ner.... ja du förstår.

Tricklev

Det finns ingen ära i att dö för ett land. När man ligger där med sönderskjutna organ tror jag det sista man tänker på är "plikten" är nog mer "fan va jag ångrar att jag försvarade det här ***-landet"

Var ju det jag sa :D

heinz
2004-11-17, 22:32
Men det är fortfarande nått som poliserna och brandmännen har valt själva. Och välja om man blir intagen till lumpen eller inte är inte man själv som bestämmer igentligen (tje man kan ev välja fängelse)

ja vi har förstått din synpunkt, du vill inte göra ett skit i livet som du inte bestämmer själv, du vill inte rösta, du vill inte göra lumpen, du vill inte gå i grundskolan ja helst vill du bara sitta hemma och dricka proteindrinkar hela dagarna och se på disney channel.
det är bra så.

Tricklev
2004-11-17, 22:34
Heinz :D

Jo, vi vill gå i grundskolan, ja, vi vill dricka våran prottedrink, men säg mig vad är så dåligt med detta? och varför glamofieras lumpen så mycket? finns ju andra sätt att få sig erfarenhet och utbildning.

Låt folk gå sin egna väg.

heinz
2004-11-17, 22:35
Heinz, detta låter kanske naivt, men om Sverige blir utsatt för ett oprovocerat anfall de närmsta åren ska jag gladeligen svälja ditt resonemang.

poängen är ju på det moraliska planet, och där har du ju med tydlighet visat var du står, din "karriär" går före - att sen varenda generation innan dig klarat av både militärtjänst (dubbelt så lång som idag dessutom) + karriär spelar tydligen ingen roll. du bara letar ursäkter.
tar du med dig samma ursäkts-mentalitet i affärslivet eller vad du nu satsar på så slutar det med att du får städa på mcdonalds (nej förresten, dom accepterar nog inte den mentaliteten där)

Tricklev
2004-11-17, 22:36
patt sen varenda generation innan dig klarat av både militärtjänst (dubbelt så lång som idag dessutom) +

Vad spelar det för roll? du menar att vi ska eftersträva att leva så gammalmodigt som går?

heinz
2004-11-17, 22:38
Heinz :D

Jo, vi vill gå i grundskolan, ja, vi vill dricka våran prottedrink, men säg mig vad är så dåligt med detta? och varför glamofieras lumpen så mycket? finns ju andra sätt att få sig erfarenhet och utbildning.

Låt folk gå sin egna väg.

jag glorifierar inte lumpen men grundtanken är ju att alla ska hjälpas åt för ett större mål än sig själv, och eftersom det då finns en massa egostiska svin som inte vill ställa upp på det så är det en plikt. detta har dock inte hindrat dom egoistiska svinen, utan dom gör allt dom kan för att slippa i alla fall - t ex vägra gå på mönstring.

Tricklev
2004-11-17, 22:38
jag glorifierar inte lumpen men grundtanken är ju att alla ska hjälpas åt för ett större mål än sig själv, och eftersom det då finns en massa egostiska svin som inte vill ställa upp på det så är det en plikt. detta har dock inte hindrat dom egoistiska svinen, utan dom gör allt dom kan för att slippa i alla fall - t ex vägra gå på mönstring.

Finns andra sätt att ställa upp för andra, som att skaffa en bra utbildning få ett bra jobb och på så sätt betala mer skatt, vilket bidrar mer till samhället.

heinz
2004-11-17, 22:39
Vad spelar det för roll? du menar att vi ska eftersträva att leva så gammalmodigt som går?

ursäkten var att man inte skulle klara sin karriär om man "slösade bort" tid på lumpen när vi vet att tidigare generationer inte bara klarat sin karriär med råge utan dessutom "slösat bort" dubbelt så lång tid.

heinz
2004-11-17, 22:40
Finns andra sätt att ställa upp för andra, som att skaffa en bra utbildning få ett bra jobb och på så sätt betala mer skatt, vilket bidrar mer till samhället.

ja och uppenbarligen har dom allra flesta i sverige i generationer klarat BÅDA DELARNA.

Tricklev
2004-11-17, 22:40
ursäkten var att man inte skulle klara sin karriär om man "slösade bort" tid på lumpen när vi vet att tidigare generationer inte bara klarat sin karriär med råge utan dessutom "slösat bort" dubbelt så lång tid.

Snarare att det är slöseri med livet, är minst lika själviskt att tvinga in folk i lumpen som inte vill för att det uppfyller ERA åsikter om det hela.

Tricklev
2004-11-17, 22:41
Och vad är hotet? på vilket sätt mår jag bättre av att min granne har gått i lumpen?

Nej, dags att sova, får hoppas att diskussionen inte är död imorgon när jag kommer hem igen.

Metal_boy_
2004-11-17, 22:50
Jag gjorde inte lumpen pga panikångesten ...skulle det bli krig så tar jag på mig tangastring och börjar kastam omega-3 kapslar

kim
2004-11-17, 23:27
ja vi har förstått din synpunkt, du vill inte göra ett skit i livet som du inte bestämmer själv, du vill inte rösta, du vill inte göra lumpen, du vill inte gå i grundskolan ja helst vill du bara sitta hemma och dricka proteindrinkar hela dagarna och se på disney channel.
det är bra så.

För det första så har vi inte disney channel men vi har cartoon network :angel:

För det andra så förstod jag inte hur du kunde få med rösta bland dina exempel då det är fullt frivilligt och personligen så tycker jag dessutom att det är viktigt då det är den största och enda chansen man har att påverka :thumbup:

För det tredje Grundskolan har jag gått igenom och jag var dessutom den 3 bästa i klassen betygsmässigt (och många hade bättre betyg i svenska om du nu hade tänk att klagga på min stavning)sen så gav grundskolan mig nått i gengäld dvs en utbildning. Jag skulle aldrig kommigt på tanken att hoppa över grundskolan då det var utan tvekan den bästa tiden i mitt liv. Dessutom så fick jag först reda på att vi har skolplikt i sverige först när jag började gymnasie. Jag såg aldrig grundskolan som nått tvång utan jag gick gladerligen ditt :thumbup:

För det fjärde lumpen har jag förklarat min syn på redan :booty:

För det femte så tycker jag även att ren mjölk är godare än proteindrinkar :D

Tror du vi kommer att komma nån stans med denna diskution ?

Edit: God natt på alla

TommyBoy
2004-11-17, 23:42
En god vän till mig satt inne någon månad för vapenvägran. Han vägrade göra lumpen. Nu är han runt 40 så det är 20 år sedan, kanske har det ändrats sedan dess.

Jag åkte upp i rosa byxor, rosa skjorta, guldkedjor o tjafs o sa att jag var bög när jag skulle rycka in, fick besöka läkaren och blev sjukskriven på studs. En vecka senare fick jag frisedel på posten. Jag skulle tävla i bb och tänkte fan inte förstöra mina planer. Vann förresten...

kim
2004-11-17, 23:59
En god vän till mig satt inne någon månad för vapenvägran. Han vägrade göra lumpen. Nu är han runt 40 så det är 20 år sedan, kanske har det ändrats sedan dess.

Jag åkte upp i rosa byxor, rosa skjorta, guldkedjor o tjafs o sa att jag var bög när jag skulle rycka in, fick besöka läkaren och blev sjukskriven på studs. En vecka senare fick jag frisedel på posten. Jag skulle tävla i bb och tänkte fan inte förstöra mina planer. Vann förresten...

:laugh: Kyligt gjort

nu får jag fan lägga mig natti nati för andra gången :smash:

Allan
2004-11-18, 05:12
Tack för jag får ha mina principer ifred :)

Om riksdagen beslutar att det är olagligt att ha randiga skjortor lyder du det då? Om riksdagen beslutar att det är olagligt att utöva tyngdlyftning lyder du det då (om du nu utövar tyngdlyftning)? Förstår du var jag är på väg visst mina exempel är lite långsökta men endå.

För övrigt så följer jag dom flesta lagar jag misshandlar inte folk, jag våldtar inte folk, jag dödar inte folk. I regel så sköter jag mig väldigt bra. Jag har satt upp en gräns för mig själv att jag gör inget som kan skada nån annan fysiskt (och även mentalt).

Men åldersgränsen för alkohol skiter jag i för det är mitt val.
Jag går ofta mot röd gubbe ingen tar skada av det eller hur.
Jag brukade köra cross på några åkrar en bit från där jag bor innan när jag hade cross och det va ingen som tog skada av det.

Det jag menar är att vissa av våra lagar är faktiskt löjliga och ingen kommer ta skada av att dom inte följs till punkt och pricka eller hur.

Om det nu vore så att du verkligen ansåg att vissa lagar var löjliga och onödiga, skulle jag vilja veta vad du gör för att avskaffa dem? Jag kan nära nog respektera en aggressiv anti-militarrist som vägrar att göra lumpen; för den personen drivs av ett engagemang.
Men när det HELT UPPENBART handlar om lättja och bekvämlighet är det inte ursäktligt. Man kan inte välja att ge fan i att följa vissa lagar. Gör man det är man en lagbrytare.
Jag gillar inte att betala skatt för att en massa små skitungar ska kunna utbilda sig till glassiga yrken med fria arbetstider, roligt innehåll och bättre betalt än jag. Men det får jag betala i varje fall. Det finns en massa lagar jag egentligen tycker är onödiga, därför att de i VISS MÅN begränsar mitt liv. Jag får ta det för att samhället ska funka.

Herregud - nu kommer de, generationerna som slapp bli fostrade av argsinta befäl. Bevare oss väl - det kommer att gå helvete....

allan

no1fitness
2004-11-18, 05:34
Min sambo mönstrade med inställningen att han vill göra lumpen. När han senare skulle dit hade han stora problem med ryggen och ville slippa. Fick rådet att han skulle åka dit och prata med läkaren där och på så sätt slippa fullföra. Pga en läkare som var totalt inkompetent ( fick förövrigt sparken en stund senare )fick han ingen frisedel och stack från allt efter en vecka med resultatet : rättegång och skadestånd och en massa tjafs hit och dit. Borde väl finnas nog med personer som vill göra lumpen och som verkligen får ut någonting av det så man kan sluta tvinga folk som inte vill eller som har diverse fysiska hinder.

Tur att man är tjej och slipper... :angel:

kim
2004-11-18, 09:04
Om det nu vore så att du verkligen ansåg att vissa lagar var löjliga och onödiga, skulle jag vilja veta vad du gör för att avskaffa dem? Jag kan nära nog respektera en aggressiv anti-militarrist som vägrar att göra lumpen; för den personen drivs av ett engagemang.
Men när det HELT UPPENBART handlar om lättja och bekvämlighet är det inte ursäktligt. Man kan inte välja att ge fan i att följa vissa lagar. Gör man det är man en lagbrytare.
Jag gillar inte att betala skatt för att en massa små skitungar ska kunna utbilda sig till glassiga yrken med fria arbetstider, roligt innehåll och bättre betalt än jag. Men det får jag betala i varje fall. Det finns en massa lagar jag egentligen tycker är onödiga, därför att de i VISS MÅN begränsar mitt liv. Jag får ta det för att samhället ska funka.

Herregud - nu kommer de, generationerna som slapp bli fostrade av argsinta befäl. Bevare oss väl - det kommer att gå helvete....

allan

Mindre skatt= rösta på moderaterna

Förklara gärna hur man kan göra nått som ensam person för att påverka lagarna för det känns knappast som om att jag kan göra nån skillnad.

heinz du erkar ju vara väldigt mogen som sticker in i min andra tråd och sktiver skit bara för att jag inte delar din åsikt

palme
2004-11-18, 09:08

Är det gamla tommyboy som kommit tillbaka?

Kan bara hålla med Allan, kommer gå utför Sverige (ännu mer) med dagens ungdomar. Tål ingenting och allmänt fjolliga.

Grisen
2004-11-18, 12:02

allan

:laugh:

Slartibartfast
2004-11-18, 13:10
Jag gillar inte att betala skatt för att en massa små skitungar ska kunna utbilda sig till glassiga yrken med fria arbetstider, roligt innehåll och bättre betalt än jag. allan

Så alla borde bli bittra byggarbetare? Det är fritt fram för dig också att högutbilda dig.

AngelLove
2004-11-18, 13:52
Det hade ju varit lätt att få reda på även innan en mönstring vilka som är intresserade eller ej intresserade av en ev. militärtjänstgöring. Skulle vi sluppit kalla tusentals personer till mönstring som ändå har som primärt mål att få frisedel skulle en hel del pengar lätt kunna tjänas in.

Jag förstår de som anser det vara onödigt att mönstra om man inte vill göra lumpen, samtidigt kan jag ju enkelt säga att mina 11 månader inom flygvapnet med hundarna är en guldstund i mitt liv som jag saknar ofta. Nu är kanske hundförare största glass-tjänsten, rent träningsmässigt så blev det några mil på cykel varje dag med hundarna men som sagt. Jag fick mer tillbax från hundarna än jag någonsin kunde ge dem, även om man kelade och gosade konstant.

En fråga då till alla er som tycker vi skall skydda landet.. Mot vilket hot ??? Hur stort är hotet att något land skall anfalla Sverige ? Släpp eran drömbild om att Sverige är ett viktigt och strategiskt viktigt land, vi betyder inte ett skit i ett ev världskrig / krig.

Heinz, du säger att det är vår plikt att beskydda svaga, gamla, kvinnor, barn etc. Hur många sådana personer räddar du dagligen ifrån övergrepp som sker ?? Har du överhuvudtaget räddat någon någon gång ? Har du inte det har du ju misslyckats totalt och kapitalt..!!

RobbeliRobban
2004-11-18, 14:07
hett tips! Skit i plikt, landsförräderi ideologi, sveriges väl etc. Mönstra och gör lumpen. Lumpen är kul, befriande och ytterligare 7,5+ mån. då man slipper tänka på framtiden, och kan med gott samvete regridera tillbaks till fjortonårs ålder, se på grov porr i grupp, dra bögvitsar, supa sig vettlös under ledigheterna och lukta fotsvett. Låter fånigt, men det är kul.

Slartibartfast
2004-11-18, 14:09
hett tips! Skit i plikt, landsförräderi ideologi, sveriges väl etc. Mönstra och gör lumpen. Lumpen är kul, befriande och ytterligare 7,5+ mån. då man slipper tänka på framtiden, och kan med gott samvete regridera tillbaks till fjortonårs ålder, se på grov porr i grupp, dra bögvitsar, supa sig vettlös under ledigheterna och lukta fotsvett. Låter fånigt, men det är kul.

Allt det där gör jag ändå i civila livet. Lumpen är onödig.

adde
2004-11-18, 14:12

allan

Är som Allan man blir när man blir gammal?

Jaha, då har jag blivit väl blivit gammal då...

/adde

Numero1
2004-11-18, 14:28
Varför chansa?

Åk dit och berätta att du är omotiverad och har pajjat knäna, axlarna och armbågarna pga din hårda styrketräning. Det är ju inte många som behöver göra lumpen i dag och då väljer de självklart de som är motiverade och friska.

När jag skulle ha mönstrat för 13 år sedan var det betydligt svårare att få frisedel!

Jag fick en pga torr hud :laugh:

dude
2004-11-18, 14:44
orka göra lumpen...

Jag gick dit gjorde så kasst jag kunde på allt. Blev bevakningssoldat. Sökte vapenfri och slapp skiten.

VI kan ju fan lägga ner försvarsmakten, onödigt slöseri med cash :notme:

Slartibartfast
2004-11-18, 14:52

Om Sverige blir anfallet så skickar vi nog ändå över några gubbar som driver ut inkrätarna. Finland vill inte ha något strul på sin bakgård. ;)

dude
2004-11-18, 14:58
vem i helvete skulle anfalla sverige?

Jense
2004-11-18, 15:22
vem i helvete skulle anfalla sverige?

polen, estland, norge, dk, finland, .. ja

nu snackar vi full on invasion!

stefannn
2004-11-18, 17:18

tycker det är en direkt kränkning av svnerige du begår.. .du har fått allt av landet men vill inte ge nått tillbaks??

stefannn
2004-11-18, 17:21
orka göra lumpen...

Jag gick dit gjorde så kasst jag kunde på allt. Blev bevakningssoldat. Sökte vapenfri och slapp skiten.

mmm för det blir ju inte dyrare att rusta upp sen om 10 år när eu bestämmer att alla länder ska ha si och så stor arme

Hnke
2004-11-18, 17:37
polen, estland, norge, dk, finland, .. ja

nu snackar vi full on invasion!
för att inte snacka om ryssen!! eller dansken iaf...

palme
2004-11-18, 17:49
för att inte snacka om ryssen!! eller dansken iaf...

Vad tror du dk betyder?

Ryssarna har fullt upp i tjetjenien, mer utmanning hehe.

Chris
2004-11-18, 17:53
Jag gjorde mitt bästa på mönstringen, men jag sa jag hade ont i ryggen, och dåliga knän vilket jag också hade då. Så blev jag bevakningssoldat, haha.. tragiskt. Dom tyckte jag hade så pass bra resultat att ja skulle få vara med ändå, även fast ja hade ont. Skulle ja inte sagt nått skulle jag fått en mycket bättre tjänst. jaja.. thats life. Jag hade kanska roligt ändå, många roliga minnen!

Hnke
2004-11-18, 18:00
Vad tror du dk betyder?

Ryssarna har fullt upp i tjetjenien, mer utmanning hehe.

haha, såg inte att bacon hade skrivit det....

Fartman
2004-11-18, 18:01
alla ni som är omotiverade, se för helvete till att få frisedel.. det är så inihelvete jobbigt att varje dag höra gnället från alla bortskämda mesar som inte klarar av värnplikten.. bort med dom som inte vill, dom förstör bara för dom motiverade.

dude
2004-11-18, 18:11
precis det jag gjorde ;)

Tricklev
2004-11-18, 18:35
tycker det är en direkt kränkning av svnerige du begår.. .du har fått allt av landet men vill inte ge nått tillbaks??

Har fått allt ifrån mina föräldrar, är dom som betalat skatterna som tillslut har gått för att finansiera min uppväxt.

Spike
2004-11-18, 18:39
Inte för att jag är av den åsikten att sverige inte har full rätt att hunsa runt dagens fjollungdom som man vill, men en strategi om man nu VILL att folk ska bli mer motiverade är att låta mönstringen/tjänstgöringen va någorlunda flexibel. Hade jag fått göra den om ett par år hade jag gjort den utan att blinka, nu var det dock så mycket annat jag ville göra efter skolan så jag sket i det! Synd för försvaret om dom nu är intresserade av bra folk! Synd för mig men jag kan väl leva med det :)

heinz
2004-11-18, 18:50
Synd för försvaret om dom nu är intresserade av bra folk! Synd för mig men jag kan väl leva med det :)

ja det är väl ett bra exempel på bra folk när man skiter i sin plikt för man vill göra annat istället

Spike
2004-11-18, 18:59
Enligt testerna på lumpen var jag exemplarisk och kunde bli precis vad jag ville (vilket psykologen även sa till mig). Så om vi ska prata om dom så får vi prata om deras sätt att bedömma om jag är bra eller inte också! :thumbup:

heinz
2004-11-18, 19:01
Enligt testerna på lumpen var jag exemplarisk och kunde bli precis vad jag ville (vilket psykologen även sa till mig). Så om vi ska prata om dom så får vi prata om deras sätt att bedömma om jag är bra eller inte också! :thumbup:

ja men i skallen var det ju fel uppenbarligen då motivationen inte fanns där, och en soldat som hellre vill sitta hemma och surfa på nätet eller vad det nu må vara, är väl inte särskilt lämpad.

Spike
2004-11-18, 19:03
ja men i skallen var det ju fel uppenbarligen då motivationen inte fanns där, och en soldat som hellre vill sitta hemma och surfa på nätet eller vad det nu må vara, är väl inte särskilt lämpad.

Vad min primära sysselsättning just nu är för nåt har du ingen aning om! Och nej just nu var jag inte lämpad men jag skrev min POST för att säga att om lumpen ville motivera fler kunde man rucka lite på tiderna. Det är sant att jag inte skulle va bra NU, för jag vill inte nu. Men jag hade velat sen om jag bara hade haft chansen, och då hade jag varit såbra som jag påstår att dom nu missar om dom som gärna vill ha bra folk!

kim
2004-11-18, 19:31

Precis som Tricklev skrev så är det inte "sverige" som har gett mig allt jag har idag utan det är mina föräldrar som har skatta en jävla massa pengar specielt min pappa som är egenföretagare.

Bidra till landet kommer jag att gör i form av att betala en åt helvetes för hög skatt inom en nära framtid bra va :thumbup:

dude
2004-11-18, 20:58

Jag tycker du är helt veck i huvudet bara så du vet.

krigsskadad ;)

Allan
2004-11-18, 21:01
Precis som Tricklev skrev så är det inte "sverige" som har gett mig allt jag har idag utan det är mina föräldrar som har skatta en jävla massa pengar specielt min pappa som är egenföretagare.

Bidra till landet kommer jag att gör i form av att betala en åt helvetes för hög skatt inom en nära framtid bra va :thumbup:

I smell some serious BULLSHIT here!!!!! Inte fan har din farsa betalt ALLT du har kostat genom åren. Iväg och gör din plikt!

allan

s_himself
2004-11-18, 21:15
Vad är det som är så svårt, jobbigt, tråkigt med att mönstra? Sure, 4 timmar buss och en jäkla massa väntan.. Men jag tyckte det va rätt skoj ändå, träffa lite folk från andra städer, sedan drog man till stan och fika när man va klar och vänta på bussen hem.

Chrilleman
2004-11-18, 22:04

Vem har sagt att de pengarna har gått till dig och din uppväxt? Jag tror snarare att det är så att de pengarna har gått till att betala tillbaka dina föräldrars uppväxt. Alltså gör staten en investering i dig (skola mm) för att du i framtiden ska kunna bidra med ex skattepengar.
Dessutom har dina föräldras skattepengar gått till allt annat gemensamt som de har utnyttjat. Ex sjukvård, vägar, offentliga inrättningar, mm mm.
Inte att förglömma så ska de även betala in pengar för sin kommande pension.
Som jag ser det så betalar man in skatt för sig själv. Dels för att betala tillbaka statens investering, dels för dagen uppgifter och slutligen för framtida pension (och utnyttjande av ex sjukvård).
Att sen pengarna används nu är en helt annan sak.

Tricklev
2004-11-18, 22:07
Vem har sagt att de pengarna har gått till dig och din uppväxt? Jag tror snarare att det är så att de pengarna har gått till att betala tillbaka dina föräldrars uppväxt..

Min släkt har varit svensk soppas länge att vi visst har betalat soppas mycket skatt.

Vet inte vad sverige gjorde för mina förfädder under 1400-talet.

Jense
2004-11-18, 22:14
Min släkt har varit svensk soppas länge att vi visst har betalat soppas mycket skatt.

stava då som en svensk! :D

Tricklev
2004-11-18, 22:19
stava då som en svensk! :D

Får nog börja använda "prewiev post" funktionen mer regelbundet :D

kim
2004-11-18, 22:22
I smell some serious BULLSHIT here!!!!! Inte fan har din farsa betalt ALLT du har kostat genom åren. Iväg och gör din plikt!

allan

Fick idag brev från pliktverket då jag har ansökt om att få min mönstring uppflytad till senare datum så att läkarna ska hinna läsa igenom journalerna och intygen som jag har skickat till dom. Jag fick fick det beviljat och kommer inom dom närmsta veckorna få besked om jag behöver mönstra eller ej. Tycker dom att jag inte behöver åka ditt så bra då är det ett avslutat kapitel vill dom endå ha ditt mig så kommer jag att åka ditt då jag gärna inte vill få en massa problem. Risken att jag blir intagen till lumpen är MINIMAL men vill dom endå ha in mig så kommer jag att totalvägra även om det innebär fängelse.

Ang om mina föräldrar har betalt ALLT för mig genom skatt är svårt att svara på varken du eller jag vet det.

För övrigt är det lönt att vi diskuterar vidare eller vi lär ju knappast komma nån vart :confused:

Inga sura miner :) (eller ??)

oyeah
2004-11-18, 22:45
Det kanske har sagt förut, men tinnitus. Funkar alltid. Jag mönstrade i maj, en snubbe hade 8 i styrka och kondis, sexa på psykologi/intelligens-delen. Perfekt hörsel på alla frekvenser och perfekt syn. Inne hos läkaren sa han "innan jag somnar hör jag, ibland, ett svagt pipande" Hejdå, du har tinnitus. Verkar vara ngt de tar på jävligt stort allvar det här med tinnitus. Annars är det väl bara o skicka in läkarintyg så slipper du det.
Du är enligt lag skyldig att mönstra och göra lumpen om du blir intagen inte så mkt att snacka om. Men det är väldigt lätt att inte bli antagen.
Tycker förövrigt inte att man ska bli påtvingad lumpen, det är många som vill göra det ändå. De som vill och är lämpliga kan väl göra det. Fyller inte dessa personer den kvot som behövs kanske man måste ha det obligatoriskt, men jag menar, 50 000 sökande cirkus 15000 som blir intagna. Det borde inte vara ngt problem.

Kwon
2004-11-19, 09:55

Vad är ingredienserna i denna svenska soppa Tricky? :D

Champinjoner kanske? :laugh:

Eller menar du soppa som i bränsle till fordon? "Drar så mycket soppa"

Eller är Soppas en person (som tex Täppas Fogelberg).

I detta fall kanske Soppas Fågelben.

:laugh: