handdator

Visa fullständig version : Toavatten

Evensar
2004-11-16, 23:03
"Vi människor i dom rika delarna av världen skiter och pissar i rent vatten medans människorna i dom
fattiga delarna inte ens har vatten på bordet till mat och sjuka."

En kompis som kläckte ur sig för ett tag sen. Orkar inte få några diskussioner om detta nu om att vi ska skänka toavatten till behövande eller liknande :D

Tyckte bara att den var bra! :)

Störande med det där Garnax köret tycker jag.

TCOG
2004-11-16, 23:23
1. om du inte vill ha diskussioner varför framför du denna tråden?

2. jag vet att du kanske gillade citetet din kompis sa, men du skulle fått fram det till flera personer om du hade haft det som din signatur, igen varför denna tråd.

3. om du stör dig på Garnax köret så skriv till en moderator annars kommer denna tråd tillslut urarta inom ämnet "GARNAX", igen varför denna tråd.

;)

Evensar
2004-11-16, 23:24
Tjöta :D

Jense
2004-11-16, 23:43
hehejo,, fucked up

Löjtnant Blank
2004-11-16, 23:46
Nu ska jag gå och lägga mig i min mjuka säng för att om åtta timmar vakna till en härlig frukost bestående av rostade mackor och kaffe. Efter frukosten ska jag sätta mig vid min dator och läsa recensioner av nya musikprylar som jag ska beställa. Vad vill jag ha sagt? Ingenting. Västvärldens dåliga samvete gör sig påmint hos oss alla emellanåt. Världen är orättvis, det kommer den alltid att vara. Det kommer alltid att finnas fattiga och rika. Hacka i dig det faktumet och var glad.

Tolkia
2004-11-16, 23:46
Din kompis har faktiskt en poäng även om du kanske mests tycker att han verkar töntig. Jag hade en föreläsare i ekologi som tog upp Kalifornien som ett exempel: Där är med jämna mellanrum så torrt att de tvingas införa bevattningsförbud (alltså inte bara för gräsmattan hemma, utan även för produktionsodlare/bönder). Samtidigt har de ett toasystem från hedenhös som förbrukar grymma mängder vatten per spolning (alla som varit i USA har förmodligen noterat att man släpper loss Niagarafallet när man drar i spaken) - går väldigt bra ihop med bevattningsförbud ... Och införandet av mer snålspolande faciliteter är tragikomiskt nog knappast att vänta i detta århundrade, eftersom det är fullkomligt otänkbart att ens säga ett så skamligt ord som "toalett" på kommunfullmäktiges sammanträden etc. :D

Krub
2004-11-17, 00:03
Nu ska jag gå och lägga mig i min mjuka säng för att om åtta timmar vakna till en härlig frukost bestående av rostade mackor och kaffe. Efter frukosten ska jag sätta mig vid min dator och läsa recensioner av nya musikprylar som jag ska beställa. Vad vill jag ha sagt? Ingenting. Västvärldens dåliga samvete gör sig påmint hos oss alla emellanåt. Världen är orättvis, det kommer den alltid att vara. Det kommer alltid att finnas fattiga och rika. Hacka i dig det faktumet och var glad.

Och kom sen ihåg att tänka längre än näsan räcker och göra nått åt det. Inte bara sitta där och tugga i dig ditt kadaver och röka din kubanska cigarr.

Evensar
2004-11-17, 00:06
Din kompis har faktiskt en poäng även om du kanske mests tycker att han verkar töntig. Jag hade en föreläsare i ekologi som tog upp Kalifornien som ett exempel: Där är med jämna mellanrum så torrt att de tvingas införa bevattningsförbud (alltså inte bara för gräsmattan hemma, utan även för produktionsodlare/bönder). Samtidigt har de ett toasystem från hedenhös som förbrukar grymma mängder vatten per spolning (alla som varit i USA har förmodligen noterat att man släpper loss Niagarafallet när man drar i spaken) - går väldigt bra ihop med bevattningsförbud ... Och införandet av mer snålspolande faciliteter är tragikomiskt nog knappast att vänta i detta århundrade, eftersom det är fullkomligt otänkbart att ens säga ett så skamligt ord som "toalett" på kommunfullmäktiges sammanträden etc. :D

Nej jag tycker inte alls han var töntig.

Klart världen är orättvis.

isato
2004-11-17, 00:27

vilken ful avatar du har nu :furious:

:angel:

Löjtnant Blank
2004-11-17, 09:03
Och kom sen ihåg att tänka längre än näsan räcker och göra nått åt det. Inte bara sitta där och tugga i dig ditt kadaver och röka din kubanska cigarr.
Vad ska jag göra åt det? Läste du hela inlägget? Jag tror att det alltid kommer att finnas fattiga och rika, att världen alltid kommer att vara orättvis. Ibland skänker jag en slant till något behjärtansvärt projekt i norra Afrika, men jag tror knappast att det spelar någon roll. Majoriteten lämnar allmosor bara för att döva sitt dåliga samvete. "Jag har rätt till den här plasmateven för jag donerade tvåhundrafemtio spänn till Röda korset." Det är en äcklig form av självbedrägeri. Var glad över att du har det gott ställt, men gå för helvete inte runt och tro att du är solidarisk med tredje världen. Om du vill visa hur mycket du bryr dig åker du till något krigsdrabbat land och jobbar ideellt. Då - möjligtvis - har du rätt att känna dig som den bättre människan av oss två, inte tidigare. Tiorna som du slänger åt kärringarna med skrammelkassorna i Systembolagskön ger dig alltså inga pluspoäng.

Tolkia
2004-11-17, 12:08
Majoriteten lämnar allmosor bara för att döva sitt dåliga samvete. "Jag har rätt till den här plasmateven för jag donerade tvåhundrafemtio spänn till Röda korset." Det är en äcklig form av självbedrägeri. Var glad över att du har det gott ställt, men gå för helvete inte runt och tro att du är solidarisk med tredje världen. Om du vill visa hur mycket du bryr dig åker du till något krigsdrabbat land och jobbar ideellt. Då - möjligtvis - har du rätt att känna dig som den bättre människan av oss två, inte tidigare. Tiorna som du slänger åt kärringarna med skrammelkassorna i Systembolagskön ger dig alltså inga pluspoäng.
Visst, majoriteten av de som ger bidrag av olika slag till folk som har det sämre än de själva gör det för att lindra sitt dåliga samvete åtminstone för en liten stund, så även jag. Det är förvisso en form av självbedrägeri. Men vad är det egentligen att inta den position du beskriver ovan; att bestämma sig för att eftersom ingenting man gör kommer att leda till att det blir slut på alla krig, alla nödlidande omedelbart får allt de behöver, botemedel uppfinns mot samtliga sjukdomar och alla får leva lyckliga i alla sina dagar så behöver man inte göra någonting? Det är väl ett lika bra exempel på hur man väljer en inställning som motiverar/rättfärdigar att man lever/handlar på det sätt som är enklast för en? Du har inte mer rätt till en plasma-TV för att du donerar 250 kt till RK, men icke desto mindre är det någon som får äta för de där 250 kronorna (vi förutsätter nu att bistånd fungerar;låt oss inte göra detta till en diskussion kring huruvida RK m.fl. är korrupta e. dyl.) som inte får äta om du inte donerar pengarna. Och som förmodligen skiter högaktningsfullt i om du bara skänkte dem för att döva ditt dåliga samvete eller om du gjorde det för att du är en sann altruist så länge som han fick något att stoppa i magen. man kan välja att vara cyniker om man tycker att det är en givande inställning (eller den inställning som är mest motiverad med tanke på hur världen ser ut, vilket jag kan förstå), men man skall kanske akta sig för att upphöja sina egna åsikter till facit. Förhäver man sig t.ex. mer om man som du beskriver tycker att man är en bättre människa för att man skänker pengar till "välgörenhet" än om man tycker att man är en bättre människa än alla idioter som skänker pengar till välgörenhet för att de tror att det gör dem till bättre människor ...? Kanske är det bara jag som är dum, men jag tycker att resonemanget haltar lite.

Jag kan f.ö. inte hålla med om att det enda sättet att visa att man verkligen bryr sig är att åka någonstans och jobba ideellt. Jag vet flera som jobbat med just bistånd, och om det är något de brukar avfärda som just dövande av det dåliga samvetet så är det när ungdomar från rika I-länder åker till Afrika och skall "jobba gratis". Vanligen är det ju inte precis arbetskraft/befolkning de fattiga länderna lider störst brist på, i synnerhet inte befolkning som klarar den sortens arbetsuppgifter som volontärer utan särskild utbildning kan ägna sig åt (gräva, bära, såga, skörda frukt ...). Vad är mest effektivt: Att skicka efter en svensk för att skörda vete eller att anställa någon som finns på plats? Volontärarbete av "okvalificerat" slag kan vara bra för att öka förståelsen för förhållandena i ett land, så att man sedan kanske kan delta i någon verksamhet som leder till verklig förändring, öka medvetenheten i sitt eget land om hur det är på andra ställen, etc. (så jag säger inte att det inte har någon poäng) men om man framhåller det som det enda verkliga sättet att visa att man bryr sig är man nog farligt nära de välgörenhetsidkande societetsdamer den gode Strindberg häcklade redan på sin tid.

Löjtnant Blank
2004-11-17, 12:53
man kan välja att vara cyniker om man tycker att det är en givande inställning (eller den inställning som är mest motiverad med tanke på hur världen ser ut, vilket jag kan förstå), men man skall kanske akta sig för att upphöja sina egna åsikter till facit.

Jag är cyniker, mycket riktigt, men varför denna metadiskussion? Jag trodde att meningen med ett forum, vilket som helst, var att framhäva sina egna åsikter så starkt som möjligt. Mina åsikter är mitt facit. Jag tycker att jag har rätt. Givetvis. Tycker inte du att du har rätt? Jag är inte här för att hålla med alla andra. Den som tycker att jag har åt helvete fel får försöka tala mig till rätta.

Jag kan f.ö. inte hålla med om att det enda sättet att visa att man verkligen bryr sig är att åka någonstans och jobba ideellt. Jag vet flera som jobbat med just bistånd, och om det är något de brukar avfärda som just dövande av det dåliga samvetet så är det när ungdomar från rika I-länder åker till Afrika och skall "jobba gratis". Vanligen är det ju inte precis arbetskraft/befolkning de fattiga länderna lider störst brist på, i synnerhet inte befolkning som klarar den sortens arbetsuppgifter som volontärer utan särskild utbildning kan ägna sig åt (gräva, bära, såga, skörda frukt ...). Vad är mest effektivt: Att skicka efter en svensk för att skörda vete eller att anställa någon som finns på plats? Volontärarbete av "okvalificerat" slag kan vara bra för att öka förståelsen för förhållandena i ett land, så att man sedan kanske kan delta i någon verksamhet som leder till verklig förändring, öka medvetenheten i sitt eget land om hur det är på andra ställen, etc. (så jag säger inte att det inte har någon poäng) men om man framhåller det som det enda verkliga sättet att visa att man bryr sig är man nog farligt nära de välgörenhetsidkande societetsdamer den gode Strindberg häcklade redan på sin tid.

Sant, det går att voluntärarbeta på ett egoistiskt sätt. Om du har fem ärvda mille på banken och åker någonstans för att bära vetesäckar åt lokalbefolkningen är du äcklig, det håller jag med om. Då gör du det enbart för att rena din själ. Ett år av ditt liv betyder inte speciellt mycket om du inte behöver bry dig om en karriär. Hursomhelst: att offra ett år av sitt liv för att voluntärarbeta i en farlig miljö ser jag som mycket "ädlare" än att låta RK dra femhundra från ditt konto varje månad - om det är tid du har ont om. För generositet handlar om hur mycket du har råd att ge bort. Har du ont om tid? Ge bort den. Har du ont om pengar? Ge bort dem. (Nej, jag är inte generös.)

Du har inte mer rätt till en plasma-TV för att du donerar 250 kt till RK, men icke desto mindre är det någon som får äta för de där 250 kronorna (vi förutsätter nu att bistånd fungerar;låt oss inte göra detta till en diskussion kring huruvida RK m.fl. är korrupta e. dyl.) som inte får äta om du inte donerar pengarna. Och som förmodligen skiter högaktningsfullt i om du bara skänkte dem för att döva ditt dåliga samvete eller om du gjorde det för att du är en sann altruist så länge som han fick något att stoppa i magen.

Ett mycket bättre sätt att förändra situationen i tredje världen är att engagera sig politiskt för att försöka förmå i-länder att avskriva u-ländernas statsskulder, eller att gå med i en förening för rättvis världshandel. Sådana saker. Småslantarna du slänger åt fattiga kanske mättar en och annan mun, men de gör ingen skillnad i längden.