handdator

Visa fullständig version : Jasmineris, hur nyttigt/onyttigt är det?

axlpxl
2004-11-16, 21:52
Ja som sagt, är jamineris nyttigt? Är annat ris nyttigare? Är fullkornspasta bättre t.ex? HUr är det jmfört med kokt potatis?

heinz
2004-11-16, 22:00
näringsmässigt tror jag brunt ris/råris är bäst, dvs det innehåller mest vitaminer och sånt.

axlpxl
2004-11-16, 22:00
som vanligt "tråkigt" unclebens ris?
Vanligt alltså.. vet inte vad det heter :P

heinz
2004-11-16, 22:05
ju längre tid det tar att koka ju nyttigare är det, tror jag man kan ha som nån slags tumregel.
sen får man väl kompromissa beroende på om man gillar smaken, priset eller har bråttom...
råris lär smaka lite annorlunda (läs: sämre) ta längre tid, och förmodligen e det dyrare också eftersom det säljs färre kvantiteter..

Trance
2004-11-16, 22:07
ju längre tid det tar att koka ju nyttigare är det, tror jag man kan ha som nån slags tumregel.
sen får man väl kompromissa beroende på om man gillar smaken, priset eller har bråttom...
råris lär smaka lite annorlunda (läs: sämre) ta längre tid, och förmodligen e det dyrare också eftersom det säljs färre kvantiteter..

Lågt GI är inte alltid nödvändigt, har du lågt GI på en maträtt så är det ingen ide att ytterligare försöka göra det långsammare. Man kan även få i sig för mycket fibrer och det är heller inte bra.

heinz
2004-11-16, 22:09
mycket möjligt, men för säkerhetsskull väntar jag på att grub ska posta en studie i ämnet - på engelska :rolleyes:

Trance
2004-11-16, 22:14
mycket möjligt, men för säkerhetsskull väntar jag på att grub ska posta en studie i ämnet - på engelska :rolleyes:

Sök på detta forumet annars, finns massor redan postat om dessa ämnen.

SiiM
2004-11-16, 22:53
Rött ris från thailand/indonesien anser jag nog vara den nyttigasre kolhydratskällan man kan få tag på.

Red Rice. Highest in carbohydrate. This rice doesnt turn to sugar in your body so therefor is considered to be the most healthy of all rices.

Taget ur en thai-kokbok.

heinz
2004-11-16, 22:57
rött ris!? aldrig hört talas om

Trance
2004-11-16, 22:59
Rött ris från thailand/indonesien anser jag nog vara den nyttigasre kolhydratskällan man kan få tag på.

Red Rice. Highest in carbohydrate. This rice doesnt turn to sugar in your body so therefor is considered to be the most healthy of all rices.

Taget ur en thai-kokbok.

Eh, vad blir det då? Är det rent fiber som inte kroppen tar upp? Då är det ju ännu värre ur näringsynpunkt. :)

SiiM
2004-11-16, 23:05
Eh, vad blir det då? Är det rent fiber som inte kroppen tar upp? Då är det ju ännu värre ur näringsynpunkt. :)

Tjaa,, men lättupptagligt är det, och stark blir man :)

Diggar ditt nick förresten, ITWT;)

SiiM
2004-11-16, 23:06

Fråga i din närmaste asiatiska livsmedelsaffär, de kanske har.

Jay-Z
2004-11-16, 23:23

Då finns det inte! :thumbup:

Trance
2004-11-16, 23:40
Tjaa,, men lättupptagligt är det, och stark blir man :)

Diggar ditt nick förresten, ITWT;)

Hehe, men alla kolhydrater som tas upp blir till någon sockerart innan tror jag.

King Grub
2004-11-17, 08:46
Ju mindre behandlat ett ris är, desto nyttigare är det. På de bästa sorterna av råris och fullkornsris har endast ytterskalet tagits bort.

GI:t är inte direkt korrelerat till "nyttighet", och det finns en så stor mängd rissorter att det är svårt att ge någon exakt siffra, om inte ett test gjorts på just den sorten.

King Grub
2004-11-17, 08:57
Ju mindre behandlat ett ris är, desto nyttigare är det. På de bästa sorterna av råris och fullkornsris har endast ytterskalet tagits bort.

GI:t är inte direkt korrelerat till "nyttighet", och det finns en så stor mängd rissorter att det är svårt att ge någon exakt siffra, om inte ett test gjorts på just den sorten.

B-jay
2004-11-17, 09:17

Detta känns lite fel faktiskt.
en thailändare som borde läsa näringslära för högskolan kanske!

z_bumbi
2004-11-17, 10:55

Lär? Förmodligen?

Du har ingen aning med andra ord. Testa och se vad du tycker och sen kan du återkomma.

Ris är ingen stor bov i en sammansatt måltid och jag brukar gå efter vad jag är sugen på, rå, jasmin-, basmati eller vanligt "paraboiled" ris.

heinz
2004-11-17, 11:42
Lär? Förmodligen?

Du har ingen aning med andra ord. Testa och se vad du tycker och sen kan du återkomma.

Ris är ingen stor bov i en sammansatt måltid och jag brukar gå efter vad jag är sugen på, rå, jasmin-, basmati eller vanligt "paraboiled" ris.

ja. tillskillnad mot vissa experter på detta forum med tusentals posts så är jag uttrycker jag min osäkerhet när jag är just det - osäker.
men vi kanske inte ska posta utan vänta på forumets 2 forumexperter ska få tävla om vem som hinner svara först, som är brukligt?

att testa och se vad jag tycker är ganska ointressant eftersom det är en smaksak. "lär" syftar i det här fallet på att generellt brukar det som är nyttigare inte vara lika populärt för smaklökarna - dom flesta verkar föredra t ex vanliga makaroner före fullkorn, och det är rimligt att tro att detsamma gäller t ex råris jämfört med det vanliga ris som serveras överallt i alla sammanhang och som folk är vana vid.
att riset förmodligen är dyrare, bottnar i dom priser JAG har sett, och det är som jag skriver rimligt att tro att det vanligaste också säljer mest vilker innebör fler försäljningsställen och ökad konkurrans och lägre priser.
säg till om du har nåt mer att anmärka på.
kanske kan jag hitta en studie på pubmed också och posta. på engelska givetvis.

Olsson
2004-11-17, 11:52
ja. tillskillnad mot vissa experter på detta forum med tusentals posts så är jag uttrycker jag min osäkerhet när jag är just det - osäker.
men vi kanske inte ska posta utan vänta på forumets 2 forumexperter ska få tävla om vem som hinner svara först, som är brukligt?

att testa och se vad jag tycker är ganska ointressant eftersom det är en smaksak. "lär" syftar i det här fallet på att generellt brukar det som är nyttigare inte vara lika populärt för smaklökarna - dom flesta verkar föredra t ex vanliga makaroner före fullkorn, och det är rimligt att tro att detsamma gäller t ex råris jämfört med det vanliga ris som serveras överallt i alla sammanhang och som folk är vana vid.
att riset förmodligen är dyrare, bottnar i dom priser JAG har sett, och det är som jag skriver rimligt att tro att det vanligaste också säljer mest vilker innebör fler försäljningsställen och ökad konkurrans och lägre priser.
säg till om du har nåt mer att anmärka på.

Att gissa och dra slutsatser kan vem som helst göra. Men det är först när man har nån fakta att stöda det med som det blir intressant.

heinz
2004-11-17, 11:58
Att gissa och dra slutsatser kan vem som helst göra. Men det är först när man har nån fakta att stöda det med som det blir intressant.

återkommer när jag hittar en test på nätet som jämfört världens alla rissorter. till dess får vi väl försöka klara oss ändå. stackars oss.

z_bumbi
2004-11-17, 12:28
att testa och se vad jag tycker är ganska ointressant

Oki. :cheers:

Metal_boy_
2004-11-17, 12:32
nån mer än jag som iaf tycker att parboiled är godast??

jag tycker den suger åt sig vatten bra och därav har en saftig och god konsistens

Olsson
2004-11-17, 12:35
återkommer när jag hittar en test på nätet som jämfört världens alla rissorter. till dess får vi väl försöka klara oss ändå. stackars oss.

Jag tror helt klart vi klarar oss. Men så länge kan ju hålla oss till den faktan vi har om vi ska påstå något. Eller i alla fall stödja det med egen erfarenhet.

Det har inte gjorts några tester på elefantkött men jag tror det är godare än giraff, och det är förmodligen billigare. Eller öööh jag vet inte. Men nu vet ni ju mer om elefant och giraff ialla fall. ;)

Frazze
2004-11-17, 12:35

Att de allra flesta studier som genomförs publiceras på engelska är det inte så mycket att göra åt...

heinz
2004-11-17, 12:44
Jag tror helt klart vi klarar oss. Men så länge kan ju hålla oss till den faktan vi har om vi ska påstå något. Eller i alla fall stödja det med egen erfarenhet.

Det har inte gjorts några tester på elefantkött men jag tror det är godare än giraff, och det är förmodligen billigare. Eller öööh jag vet inte. Men nu vet ni ju mer om elefant och giraff ialla fall. ;)

vi kan konstatera ett par saker i alla fall. jag har bidragit till denna tråd genom mina åsikter om ris, du däremot har inte tillfört ett skit.
sen får väl folk dra sina egna slutsatser vilket som är bäst.

jesse
2004-11-17, 12:56

Seriöst :thefinger Att råris är dyrare generellt än vad t ex jasmin ris är står ställt utom allt rimligt tvivel :D , o de e inte så svårt att lista ut. Precis som nån här innan skrev så säljs råris i mindre kvantiteter o även i mindre paket vilket direkt ger ett högre pris, o för dom som vill ha bevis är de bara o gå in i vilken vanlig affär som helst o jämföra själv. I övrigt håller jag med Z bumbi i att riset inte har så stor del i en bra sammansatt måltid, så att variera o prova lite olika sorter är mitt tips :)