handdator

Visa fullständig version : Varför bulka?

heinz
2004-11-16, 21:16
finns det nån fördel med att bulka som är så vanligt att folk gör? jag har svårt att se det.

Vi vet ju, eller tror oss veta, att för att bygga muskler behövs ett kaloriöverskott. däremot finns det ingen anledning att överdriva detta överskott, så vitt vi vet (vad jag förstått/läst)

det innebär att väger man 75kg och ligger på 2000 kalorier om dan säger vi, så behövs det 300-500 kalorier för att man ska öka muskelmassa. om man däremot bulkar och äter mer då sätter det sig runt magen, blir en massa onödigt ätande, kostar mer pengar etc. men man tjänar ingenting på det, eller?

det smartaste torde väl vara att äta precis det man behöver varje dag, varken mer eller mindre, och det borde ju vara ganska enkelt för många som bygger har ju rutiner och liknande vanor. så varför bulkar då folk? det innebär ju bara att dom blir feta, och sen måste deffa ner sig. om dom däremot äter precis så mycekt dom behöver så blir deffen minimal och dom skulle vara i hyfsad bra form året runt.

så till vida man inte bygger MER och då helst avsevärt mycket mer muskler av att bulka, men finns det nåt som tyder på det ?

King Grub
2004-11-16, 21:29
men finns det nåt som tyder på det ?

Nej.

Den här gången håller jag med dig helt. :D

Trance
2004-11-16, 21:30
finns det nån fördel med att bulka som är så vanligt att folk gör? jag har svårt att se det.

Vi vet ju, eller tror oss veta, att för att bygga muskler behövs ett kaloriöverskott. däremot finns det ingen anledning att överdriva detta överskott, så vitt vi vet (vad jag förstått/läst)

det innebär att väger man 75kg och ligger på 2000 kalorier om dan säger vi, så behövs det 300-500 kalorier för att man ska öka muskelmassa. om man däremot bulkar och äter mer då sätter det sig runt magen, blir en massa onödigt ätande, kostar mer pengar etc. men man tjänar ingenting på det, eller?

det smartaste torde väl vara att äta precis det man behöver varje dag, varken mer eller mindre, och det borde ju vara ganska enkelt för många som bygger har ju rutiner och liknande vanor. så varför bulkar då folk? det innebär ju bara att dom blir feta, och sen måste deffa ner sig. om dom däremot äter precis så mycekt dom behöver så blir deffen minimal och dom skulle vara i hyfsad bra form året runt.

så till vida man inte bygger MER och då helst avsevärt mycket mer muskler av att bulka, men finns det nåt som tyder på det ?

Det är mycket svårare att äta exakt, många kanske vill ha friheten att äta lite mer och inte behöva äta exakt.

Det var väl ingen större skillnad om man ligger 500 eller 1000 över tror jag Grub postade en undersökning som sade. Nu säger ju inte det att det är hel sanning heller, men det är nog inte helt fel ute och cyklar.

Allan
2004-11-16, 21:32

Ja. Väger man mer kan man lyfta tyngre vikter och då bygger man större muskler! Dessutom är det KUL att bulka!

allan

Zakath
2004-11-16, 21:35
Nej.

Den här gången håller jag med dig helt. :D

Men då antar jag att du menar +-0 nivån för energiintaget om man räknar med hur mycket som krävs för att bygga musklerna? Vilket inte är helt lätt att räkna ut ;)

King Grub
2004-11-16, 21:36
Men då antar jag att du menar +-0 nivån för energiintaget om man räknar med hur mycket som krävs för att bygga musklerna? Vilket inte är helt lätt att räkna ut ;)

Han nämner ju 3-500 plus.

aliquis
2004-11-16, 21:45
Järight, skitlätt att veta precis hur mycket man har förbrukat en dag, eller hur mycket man har ätit för den delen. Plus att likförbannat är det människorna som äter mycket som får resultat.

heinz
2004-11-16, 21:48
men folk som bygger räknar ju ut allting annat. måltider, hur mkt protein dom får i sig, hur mycket dom lyft i respektive övning etc men det viktigaste - att veta var man ligger kaloriemässigt - det verkar många strunta i. antingen äter man för lite och då får man inga eller få resultat, eller också verkar folk ta det säkra för det osäkra och äter för mycket.

men som allan sa, ju mer man väger, ju mer orkar man lyfta, hur pass mycket ligger i det? och i så fall hur mycket kan man tänkas tjäna på att väga lite mer, jämfört med att ligga mer exakt i kaloriemängd tro.

Allan
2004-11-16, 21:48
Plus att likförbannat är det människorna som äter mycket som får resultat.

Det är bara att börja väga maten och skriva i bok. Och väga dig själv. Efter ett år brukar man ha fått en hyfsad bild av hur näringsintaget bör ligga.

allan

Allan
2004-11-16, 21:51
men folk som bygger räknar ju ut allting annat. måltider, hur mkt protein dom får i sig, hur mycket dom lyft i respektive övning etc men det viktigaste - att veta var man ligger kaloriemässigt - det verkar många strunta i. antingen äter man för lite och då får man inga eller få resultat, eller också verkar folk ta det säkra för det osäkra och äter för mycket.

men som allan sa, ju mer man väger, ju mer orkar man lyfta, hur pass mycket ligger i det? och i så fall hur mycket kan man tänkas tjäna på att väga lite mer, jämfört med att ligga mer exakt i kaloriemängd tro.

De flesta som bygger har inte en jäkla susning om hur mycket det förbränner. De tränar hårt istället. Men de som verkligen blir bra missar inga detaljer.

För mig personligen är skillnaden ungefär så här - vid kroppsvikt 95 kg gör jag mellan 220-230 i knäböj. Väger jag under nittio får jag nöja mig med 200. Och det här är inga gissningar - jag har hoppat upp och ner i vikt så många gånger under dessa år att jag vet att det är de skillnaderna.

allan

heinz
2004-11-16, 21:57
ok men det är ju styrka, styrka och stora muskler går ju inte alltid hand i hand.
men om man tar på en mer amatör-nivå när man vill bygga muskler så verkar det som att träna är inga problem för folk, men att äta är det.
äter dom då för lite, blir det lite eller inga resultat, och om man dessutom behandlar alla kalorier lika när man räknar, då blir det ju fel också om man inte kan räkna med vissa kalorier (bröd, pasta, ris, potatis, kakor, läsk etc)
så då borde ju många hamna på ett kalorieunderskott oavsett hur många proteindrinkar dom sveper per dag.
ja till och med dom som bulkar, kanske äter för lite av "rätt" kalorier. så deras extra 1000 kalorier dom äter inte kan tillgodogöras. OM man nu är av den åsikten att alla kalorier inte räknas. detta har vi ju diskuterat i en annan tråd.

Metal_boy_
2004-11-17, 00:06
Ja. Väger man mer kan man lyfta tyngre vikter och då bygger man större muskler! Dessutom är det KUL att bulka!

allan

jag håller på dig Allan!!!!

http://www.jammerbabe.com/images/Smiley/homerandasub.gif

Beast
2004-11-17, 02:19
Instämmer med topicstartaren. Sålänge man verkligen känner sin kropp kan man göra så. Och så sm Allan säger is the way to go! Men samtidigt hellre lite mer än lite för lite.

heinz
2004-11-17, 12:13
för man matdagbok i en månad t ex och sen med hjälp av ett program eller en dietist så borde man ju ganska lätt kunna räkna ut vad man bör ligga på och så har man det klart sen. alternativet är att man chansar och höftar år efter år och det verkar ju ganska dumt i längden med all den extra maten alternativt för lite mat.
märkligt att folk som annars har koll på det mesta inte bryr sig om att kolla upp det viktigaste - hur mkt dom äter