handdator

Visa fullständig version : En fråga om hemmabio.

Lasse Kongo
2004-11-16, 12:56
Klarar alla hemabiosystem att få ut ljudet från när man kollar på vanlig tv sas.

Är det ngt speciellt man skall kolla efter som systemet måste ha för att man ska få ut ljud i högtalarna när man kollar på tv?

Kan inte så mkt om det här så ja frågar.

rossi
2004-11-16, 12:56
Klarar alla hemabiosystem att få ut ljudet från när man kollar på vanlig tv sas.

Är det ngt speciellt man skall kolla efter som systemet måste ha för att man ska få ut ljud i högtalarna när man kollar på tv?

Kan inte så mkt om det här så ja frågar.

Vad menar du med att få ut ljudet? Självklart får du ut ljudet med hjälp av en förstärkare om det är det du menar.... :confused:

ceflower
2004-11-16, 12:58
Måste ha en stereo-tv. Dvs ha stereoutgång för ljudet.

Lasse Kongo
2004-11-16, 12:59
Vad menar du med att få ut ljudet? Självklart får du ut ljudet med hjälp av en förstärkare om det är det du menar.... :confused:

Aa det är det jag menar, har för mig att det inte funka med alla, men som sagt ja är inte så styv på sånt här.

Johan
2004-11-16, 13:14
Har du en boxer eller digital mottagare så kan du på vissa modeller koppla en kabel direkt till förstärkaren/hemmabion utan att gå igenom tvn.

Pontus
2004-11-16, 13:30
Man behöver inga speciella kontakter på TVn för att det ska fungera, jag har endast en scartkontakt på min TV men har ändå ljudet kopplat till TVn plus att jag har DVDn inkopplad samtidigt. För att koppla ljudet till TVn använder jag en sån här (http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=47984), men då kan jag bara ha antingen ljdet till TVn inkopplad eller DVDn inkopplad. Därför fixade jag en sån här (http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=20139) också, så nu funkar båda fast jag bara ha en scart-kontakt på TVn.

Edit: Det är möjligt att ljudet eller bildkvaliten på DVDn blir sämre, men jag är ingen hejare på bild/ljud så jag märker inget.

ante
2004-11-16, 13:32
Nja alla system klarar att få ut ljudet, men sen finns det lite olika system för hur det fördelas över alla 5,6,7 högtalare...

T ex Dolby Pro Logic II är ett system för att "dela upp" ljudet från 2 kanaler till 5. Det gör det dessutom jävligt bra.

Fast jag kanske svarade på nåt annat ser jag nu... aja skitsamma

rossi
2004-11-16, 13:37
Förstärkare får du med om du köper ett hemmabio_PAKET_ om du inte får det med så be försäljaren dra åt helvete ! :D

adde
2004-11-16, 13:43
Jag tror han undrar OM ljudet från vanliga, analoga TV sändningar via koaxialkabel (som ju i de flesta fall går direkt in i TV:n eller VHS:en) går att få ut i biosystemet. För att göra det behöver alltså ljudet kopplas FRÅN TV till förstärkaren! En normal bioförstärkare har ju inte en tv-antenn-ingång.

En lösning är att köra TV signalen via videon, och koppla ljudet från video till stärkaren, evt. fungerar allt av sig själv om du har en fulldragen scartkabel.

eller?

/adde

Lasse Kongo
2004-11-16, 14:32
Jag tror han undrar OM ljudet från vanliga, analoga TV sändningar via koaxialkabel (som ju i de flesta fall går direkt in i TV:n eller VHS:en) går att få ut i biosystemet. För att göra det behöver alltså ljudet kopplas FRÅN TV till förstärkaren! En normal bioförstärkare har ju inte en tv-antenn-ingång.

En lösning är att köra TV signalen via videon, och koppla ljudet från video till stärkaren, evt. fungerar allt av sig själv om du har en fulldragen scartkabel.

eller?

/adde

precis