Visa fullständig version : Mitt deffschema!
Hej alla, nu närmar sig deffen snart och jag har börjat slipa på ett matschema tills dess.
Nuvarande vikten ligger på ca 100kg målvikten ligger på 90kg, alltså en viktnedgång på 10kg. kommer sikta på att gå ner 0.5 kg i veckan alltså kommer jag deffa i 20 veckor.
Kosten kommer se ut ungefär såhär:
Frukost:
Havregryn 70g (till gröt)
Minimjölk 400g
kaffe 200g
Whey 80 40g
Protein 55,6 kolhydrater 66,4 fett 8,1 kcal 576,4
Lunch (skolmat) tar inte med matlåda, så de blir skollunch, uppskattning:
Potatis 40g
köttbitar(nöt) 100g
lättmjölk 400g
p 34,6 k 27,6 f 10,8 kcal 348,8
Mellanmål 1:
1 äpple
200g keso
Mellanmål 2:
1 äpple
2 ägg
minimjölk 200g
Middag:
Kycklingkött 160g
Pasta 60g
whey 80 40g
p 73,9 k 45,1 f 8,5 kcal 567,8
Efter träning:
whey 80 70g
druvsocker 80g
Kvällsmål:
cashewnötter 40g
1 tonfiskburk 120g
Summa dagens intag :
Protein 300g Kolhydrat 277,8g Fett 70,8g Kcal 3008,1
Är detta okej? skulle gärna vilja ha ett alternativ till proteindrinken på middagen eftersom det annars blir en onödig insulinpeak. Synpunkter och ev förändringar uppskattas!
ingen som har nå kommentarer?
King Grub
2004-11-14, 19:27
ingen som har nå kommentarer?
Skärp dig! Söndagkväll och 50 minuter sedan du postade inlägget! :smash:
men 8a views :P nä var nog för snabb där men de e första deffen å har suttit hela dagen med schemat så e rätt ivrig
no1fitness
2004-11-15, 05:15
Ta lite protein från middagen och lägg till på målet före istället. Lite onödigt med över 70 g protein i ett mål när det före innehåller lite lite protein...
Ta 20 g av nötterna innan läggdags och ta de vid något av mellanmålen.
Jag rekommenerar verkligen att du äter kolhydrater också i det sista målet som en del av återhämtningen av träningen. Vet att det är sista målet för dagen, men tycker det är en klar fördel med kolhydrater här. Om du absolut inte vill äta kolhydrater här får du väl försöka träna tidigare.
Lite mer kyckling till middagen istället för drinken borde inte vara omöjligt.
blekfet2
2004-11-15, 06:01
nu kommer sälert många börja skrika åt mig med jag tycker nästan du kan dra ner på proteinet..typ till 260g dag...varför plocka en whey till middag...köttet i den måltiden bör täcka proteinbehovet.....
Ta lite protein från middagen och lägg till på målet före istället. Lite onödigt med över 70 g protein i ett mål när det före innehåller lite lite protein...
Ta 20 g av nötterna innan läggdags och ta de vid något av mellanmålen.
Jag rekommenerar verkligen att du äter kolhydrater också i det sista målet som en del av återhämtningen av träningen. Vet att det är sista målet för dagen, men tycker det är en klar fördel med kolhydrater här. Om du absolut inte vill äta kolhydrater här får du väl försöka träna tidigare.
Lite mer kyckling till middagen istället för drinken borde inte vara omöjligt.
Okej nu ska jag se om jag fattat det rätt.
Frukost:
Havregryn 70g (till gröt)
Minimjölk 400g
kaffe 200g
Whey 80 40g
Protein 55,6 kolhydrater 66,4 fett 8,1 kcal 576,4
Lunch (skolmat) tar inte med matlåda, så de blir skollunch, uppskattning:
Potatis 40g
köttbitar(nöt) 100g
lättmjölk 400g
p 34,6 k 27,6 f 10,8 kcal 348,8
Mellanmål 1: (skolan)
1 äpple
200g keso
20g cashewnötter
Mellanmål 2: (direkt när jag kommer hem )
1 äpple
2 ägg
minimjölk 200g
Middag:
Kycklingkött 180g (får man i sig så mycket?)
Pasta 60g
p 46,2 k 43,1 f 6,3 kcal 418,7
Efter träning:
whey 80 70g
druvsocker 80g
Kvällsmål:
cashewnötter 20g
1 tonfiskburk 120g
2 Bananer
Summa dagens intag :
Protein 278,3 g Kolhydrat 338,6 g Fett 70,2 g Kcal 3152,1
Nånting sånt? fast jag får ju inte i mig fullt 3g protein per kroppsvikt då men de spelar kanske ingen roll?
Sen är det lunchen som gör det hela svårt, lite lite protein i det målet... men de kanske man kan lösa på nåt sätt, har sett att det finns bönsallad i grönsaksbaren, hoppas dom e proppfulla med protein =)
blekfet2
2004-11-15, 12:03
ett tips för att få i dig all kyckling är att steka filerna i små bitar...
okey, de låter bra, kommer nog bli många goda variationer med kycklingen! =D
blekfet2
2004-11-15, 21:24
=)
no1fitness
2004-11-16, 05:10
180 g kyckling är inte så mycket. :)
Ser bra ut tycker jag !
Kan inte så mycket om bönor, men proteinrika är de, men också en del kolhydrater om jag inte misstar mig.
Lycka till med deffen. :cheers:
King Grub
2004-11-16, 07:21
Men den allra bästa sortens kolhydrater. :) Förutsatt att det inte är burkbönor.
längtar riktigt mycket till deffen nu! även fast jag har börjat få lite kalla fötter :S bygga eller deffa? bygga eller deffa? väger endå 100 kg nu och känner att foten kanske läker bättre om den inte belastas så herrans mycket hela tiden, men känner även att lite mer massa skulle inte skada..Äh jag vet inte, kanske borde lägga upp bilder så ni får bedöma? om det finns intresse dvs!
En liten fråga. Är det ok att äta samma frukost och mellanmål under en längre tid eller behöver man alternera dessa på något sätt?
Tacksam för svar.
King Grub
2004-11-16, 18:09
En liten fråga. Är det ok att äta samma frukost och mellanmål under en längre tid eller behöver man alternera dessa på något sätt?
Tacksam för svar.
Det är helt okej, så länge du får i dig de näringsämnen du behöver sett över hela dygnet.
Bilder för dom som e intresserade finns i Medlemsbilder "Nya bilder på CroCop"
Men den allra bästa sortens kolhydrater. :) Förutsatt att det inte är burkbönor.
Lånar tråden lite!
Finns det något sätt o se om det är burkbönor??
King Grub
2004-11-17, 20:17
Lånar tråden lite!
Finns det något sätt o se om det är burkbönor??
Om du inte sett någon öppna burken? Nej. Men är det en normal restaurang eller storkök det är frågan om kan du utgå från att dom inte har kokat bönorna själva.
Mellanmål 1: (skolan)
1 äpple
200g keso
20g cashewnötter
Hur äter du keson? Har du med den på lektionen och slevar i dig eller har du en lång rast? Har själv väldigt svårt att få i mig mellanmål i skolan eftersom jag tycker det känns dumt att dricka proteindrink eller liknande i korridoren. Har ibland gått in på toaletten och gjort det. :)
äter keson ur paketet, inget konstigt med det? förut var jag dock lite generad av sånt men vafan bättre det är att gå och vara hungrig hela dan!
Jag undrar oxo lite King ang burkbönor. Är de mycket sämmre och varför? Det är ju rätt lätt o öppna en burk o hälla ner i sallad eller maten. E det samma med alla typer av bönor? linser oxo eller? Alltid trott att det är bra näring i konserverna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.