handdator

Visa fullständig version : Överskott och underskott varierat?

luckyfour
2004-11-13, 12:04
Jag har en fråga som jag inte har hittat något om vare sig här eller någon annanstans. Nämligen vad händer om en styrketränande och konditionstränande person äter och tränar ungefär så här:

Måndag: Styrketräning (Bröst, mage) Kaloriplus 375 kcal.
Tisdag: Styrketräning (Rygg, traps) Kaloriplus 375 kcal.
Onsdag: Styrketräning (Axlar, Triceps) Kaloriplus 375 kcal.
Torsdag: Styrketräning (Biceps, underarmar, mage) Kaloriplus 375 kcal.
Fredag: Konditionsträning (ca 1 timme) Kaloriminus 500 kcal.
Lördag: Konditionsträning (ca 1 timme) Kaloriminus 500 kcal.
Söndag: Konditionsträning (ca 1 timme) Kaloriminus 500 kcal.

Sammanlagt så jämnar alltså kaloriöverskottet/underskottet ut sig varje vecka. Men jag undrar om man genom detta sätt skulle kunna lägga på sig muskler eftersom man ligger på kaloriplus de dagar man styrketränar, och samtidigt tappa fett eftersom man ligger på kaloriminus de dagar man konditionstränar. Tacksam för svar!

erk
2004-11-13, 12:19
När du tittar på energiöverskott/underskott kan du inte titta på endast en dag. Du får se över ett längre intervall, en vecka till exempel. Ser man över en vecka kan man kvitta överskottet mot underskottet vilket innebär att du ligger på plus minus noll.

Rom byggdes inte på en dag. Att bygga muskler är inte en process som pågår endast timmarna efter att du styrketränat. Men ditt schema är bättre än om du skulle legat på noll alla dagar eftersom kroppen får mer näring när den behöver det som mest, efter styrketräningen (eftersom du verkar vilja gå upp i muskelmassa men ner i BF).

Jag tycker ditt schema ser ganska intensivt ut, har du testat att lägga in åtminstone en vilodag?

Metal_boy_
2004-11-13, 13:15
jag tror inte det händer så jättemycke med dom där marginalerna

skaparn
2004-11-15, 08:53
Om inte en vilodag, så sprid iallafall styrkepassen över veckans dagar lite mer, fyra i rad känns lite dumt och du kanske inte har samma styrka den fjärde dagen som du skulle ha ifall du körde st,st,kond,st,kond,st,kond till exempel.