handdator

Visa fullständig version : Hjälp mej att gå ner i vikt!

Engla
2004-11-11, 16:35
Här kommer min lilla historia och jag hoppas på bra o användbara tips så jag kommer igång igen!

Jag är närmare 30 år, 164 cm o ca 64 kg tung. Målet är ca 55 kg.

Jag började på VV för ca 2 år sedan vägde då 71.4. Gick ner till 59.3 och tappade motivationen. Har hållt på enligt VV då o då sedan dess. Hittade i våras Hälsovakten och startade i maj med den på ca 950 kcal. Gick ner till ca 59 igen.

Under sommaren slutade jag rida och således även med stallarbete då hästen lämnades bort.

Var mycket flitig under semesten i Danmark. Stavgång i timme innan frukost + löpning om jag inte var trött. Simmade 1 km i havet varje dag. Samt cyklade över timmen kanske varannan dag. Vikten gick upp igen...

Började i aug. med HV på ca 1000 kcal. Äter bra mat. Rätt fett, utspritt över dagen, mkt frukt o grönsaker, väl medveten om GI o följer det hyfsat. Började på Friskis & Svettis i samma veva. Tränade spinning, stationsgympa, vanlig gympa, skivstång, kibox mm. 4-5 ggr i v. Höll på så tills jag fick kramp i musklerna omotiverat och insåg att jag tränade varje dag samt även gick en del morgonstavpromenader dessutom. La ner träningen helt under två veckor.

Kom igång igen ligger nu på ca 1500 kcal om dagen. Tränar samma som ovan, F&S 3-5 ggr/v o morgonstavpromenader 1 timme ca 4-5 ggr/v. Försöker hålla 30/40/30 i fett/kolhydrater/proteiner.

Men till det stora problemet. Jag går inte ner i vikt! Hur mycket skall jag egentligen behöva träna, jag orkar och hinner inte så mycket mer!

Tips mottages tacksamt!

Tykna kommentarer undanbedes vänligen!

Mvh Engla

kelk
2004-11-11, 16:52
Personligen så tycker jag att du ska höja ditt energiintag samtidigt som du ökar cardion.

N1lla
2004-11-11, 17:37
Din förbränning är nog körd i botten. Tränar du sådär pass mycket och samtidigt bara äter 1500 kcal/dag så är det inte så konstigt att kroppen sänker förbränningen.

Jag är precis som du 164 cm och jag käkar säkert runt 2500-3000 kcal/dag. Då står jag visserligen stilla, men skulle jag alltså vilja dieta så bör jag ligga på mellan 2000-2500 nästan 1000 mer än du gör nu.

Jag tränar nästan uteslutande styrketräning (för att öka i muskelmassa och därmed öka förbränningen) med undantag för någon joggingtur på helgen.
Det blir nästan varje dag, men en vilodag.

Jag skulle defenitivt öka på energiintaget om jag var du.

MVH

Lasse Kongo
2004-11-11, 20:08
Var mycket flitig under semesten i Danmark. Stavgång i timme innan frukost + löpning om jag inte var trött. Simmade 1 km i havet varje dag. Samt cyklade över timmen kanske varannan dag. Vikten gick upp igen...

Mvh Engla

Eftersom du åt så lite och tränade så pass mkt men ändå gick upp i vikt så tyder det på ganska stora problem, för lite mat är inte bara dåligt, det är farligt!

Du måste börja äta mer, mkt mer om du skall träna sådär mkt.

Rataxes
2004-11-11, 20:38
Vad som funkade för mig (kille, 173 cm, 72 kg) var att helt enkelt bara äta mer. Ingen annan förändring, bara äta mer. Mot slutet av min deff kunde jag ligga så sjukt lågt som 1500 kcal, styrketräna 1 timme och gå en morgonpromenad i 2 timmar och ändå inte gå ner nånting. Insåg att nåt var galet fel, så jag ökade intaget till ca 4000 kcal i en månad(ja, jag fick några kilo fett på köpet, men vill man få igång sin förbränning igen får man räkna med det). Nu under sjukdomstiden har det i princip inte blivit nån aktivitet alls, och har ändå kunnat ligga still på 3000 kcal.

Engla
2004-11-15, 15:26
Ok, tack ni som svarat. Vad rekomenderar ni i kcal/dag för mej? Med o utan träning. Hur skall jag lyckas gå ner? Nu går jag upp...

Mvh Engla

JJ
2004-11-15, 16:44
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

no1fitness
2004-11-16, 05:36
Du borde nog höja till i alla fall 2300-2500 kcal kanske en vecka eller så. Jag är inte så insatt i stannad förbränning då jag lyckats undvika det.
Vad äter du varje dag och vilken uppdelning på protein, fett och kolhydrater. Du kanske inte äter så "bra" som du tror. :)

Numero1
2004-11-16, 11:03
Din kropp verkar vara inställd på svält och vill inte lämna ifrån sig de dyrbara fettreserverna du har kvar. Ät mer men rätt...

Slartibartfast
2004-11-16, 11:20
Eftersom du åt så lite och tränade så pass mkt men ändå gick upp i vikt så tyder det på ganska stora problem, för lite mat är inte bara dåligt, det är farligt!

Du måste börja äta mer, mkt mer om du skall träna sådär mkt.

Om man äter "för lite" så kan man inte gå upp i vikt. Det är en fysiologisk omöjlighet.

Hon borde ju få igång förbränningen igen innan hon kan öka på intaget.

Slartibartfast
2004-11-16, 11:22
Din kropp verkar vara inställd på svält och vill inte lämna ifrån sig de dyrbara fettreserverna du har kvar. Ät mer men rätt...

om man svälter så är man nog plågsamt medveten om det. Svält är nog inget man kan lida av utan att veta om det.

King Grub
2004-11-16, 13:50
om man svälter så är man nog plågsamt medveten om det. Svält är nog inget man kan lida av utan att veta om det.

Jojomen!

King Grub
2004-11-16, 13:51
Om man äter "för lite" så kan man inte gå upp i vikt. Det är en fysiologisk omöjlighet.

Hon borde ju få igång förbränningen igen innan hon kan öka på intaget.

För att få igång förbränning måste man öka på intaget...

Slartibartfast
2004-11-16, 15:18
För att få igång förbränning måste man öka på intaget...

Om hon ökar intaget innan hon fått igång förbränningen så blir hon ju bara fetare. :MrT:

Och jag tror absolut inte att man kan gå omkring och svälta utan att känna konstant hunger. Du har nog stirrat dig blind på teorin i det här fallet. :MrT:

King Grub
2004-11-16, 15:24
Om hon ökar intaget innan hon fått igång förbränningen så blir hon ju bara fetare. :MrT:

Hur får hon igång förbränningen utan att öka matintaget? Det är ju just det som behövs för att stimulera metabolismen och normalisera den.

Självklart får man acceptera en viss fettökning i initialstadiet.

Och jag tror absolut inte att man kan gå omkring och svälta utan att känna konstant hunger. Du har nog stirrat dig blind på teorin i det här fallet. :MrT:

Alla VLC-dieter innebär mer eller mindre svält!

Tro inte att svält enbart innebär flugtäckta barn i Etiopien. Svält är otillräckligt upptag eller intag av energi i relation till individens normala behov.

Hungerkänslor avtar rätt fort, speciellt vid svår svält.

Hades
2004-11-16, 15:25

Hur menar du att hon ska få igång förbränningen då?

Edit: För långsam.

jwzrd
2004-11-16, 16:14
Genom att sakta men säkert övergå till att äta enligt ett "vanligt" kostschema inriktat mot att må bra. Relativt många och små måltider, mycket fibrer så att matsmältningsapparaten har något att bita i osv. 2-2.5k kcal till att börja med, uppdelat på 6-7 måltider (mellanmål inräknade). Samtidigt gå ner i träningsfrekvens till att inte träna flera gånger varje dag, utan istället köra varje eller varannan så att kroppen får en chans att sänka stressnivån för börja kunna fungera normalt.

Det här är inriktat på att kroppens funktioner ska normaliseras. Vartefter det sker kan man sen fundera hur kroppen/huvudet ska tränas för att komma till nästa mål, men ett mål i taget.

Den träningsdos som beskrivs ska innebära att man är hungrig var tredje-fjärde timme, är man hungrig så pass frekvent så kommer man lätt upp över 2.5k kcal om dagen, och det är bra vid den träningsdosen.

Engla
2004-11-16, 21:27
[QUOTE=Slartibartfast]Om hon ökar intaget innan hon fått igång förbränningen så blir hon ju bara fetare. :MrT:

Jag har gjort just så, ökat intaget under knappt 2 v. nu och gått upp två kg!!!

Men jag tar nya tag igen.... Idag har jäg ätit knappt 1500 kcal. 25% fett, 45 % kolhydrater o 29 % protein. En timmes stavpromenad innan frukost samt skivstång på Friskis på kvällen.

Känns fel o öka intag när jag går upp som en ballong direkt...

no1fitness
2004-11-17, 01:19
[QUOTE=Slartibartfast]Om hon ökar intaget innan hon fått igång förbränningen så blir hon ju bara fetare. :MrT:

Jag har gjort just så, ökat intaget under knappt 2 v. nu och gått upp två kg!!!

Men jag tar nya tag igen.... Idag har jäg ätit knappt 1500 kcal. 25% fett, 45 % kolhydrater o 29 % protein. En timmes stavpromenad innan frukost samt skivstång på Friskis på kvällen.

Känns fel o öka intag när jag går upp som en ballong direkt...

1500 kcal är alldeles för lite !
Om du inte vill ha allvarliga problem med din förbränning i lång tid framåt så måste du försöka komma över "barriären" med att du blir tjock om du äter mer.
Visst kommer kroppen först suga åt sig allt som en svamp eftersom den är helt slutkörd, men efter ett tag ( har ingen aning om hur länge...) så vänjer sig kroppen vid ditt matintag och då kan du sakta sänka LITE på kalorierna och gå ner i vikt utan svält.
Lycka till ! :)

Slartibartfast
2004-11-17, 10:08
Svara ja eller nej på den här frågan: Är det möjligt att gå UPP i vikt om man SVÄLTER?

King Grub
2004-11-17, 10:10
"Svält är otillräckligt upptag eller intag av energi i relation till individens normala behov."

Svara på den här frågan: hur hade du tänkt att ämnesomsättningen skall ökas och normaliseras utan att öka matintaget?

Slartibartfast
2004-11-17, 10:14
"Svält är otillräckligt upptag eller intag av energi i relation till individens normala behov."

Jag vet. Du säger alltså nej? Eller svarar du ens på frågan?

Svara på den här frågan: hur hade du tänkt att ämnesomsättningen skall ökas och normaliseras utan att öka matintaget?

Inte vet jag. Öka träningen? Jag kan inget om kosthållning. Jag använder bara sunda förnuftet, som säger att man går upp i vikt av ökat näringsintag.

King Grub
2004-11-17, 10:16
Jag säger ja.

En tillräckligt låg ämnesomsättning innebär att individen kan öka i vikt på ett energiintag som innebär att man inte får tillräckligt med näring för att upprätthålla individens kroppsfunktioner från den intagna energimängden = svält.

Slartibartfast
2004-11-17, 10:22
Jag säger ja.

En tillräckligt låg ämnesomsättning innebär att individen kan öka i vikt på ett energiintag som innebär att man inte får tillräckligt med näring för att upprätthålla individens kroppsfunktioner från den intagna energimängden = svält.

Så om jag väger typ 95 kg och går upp till 98 kg på säg två månader (utan att bli starkare), så kan det bero på att jag SVÄLTER!? Du får ursäkta, men det är bullshit.

King Grub
2004-11-17, 10:35
Om du gör det beror det naturligtvis på att du äter mer än du behöver. En sådan sänkning av ämnesomsättningen sker inte på en vecka.

Nu handlar tråden om en person har sänkt sin metabolism genom att under längre tid ligga på ett energiintag som underskrider 1000 kcal. Hennes normala energibehov med tanke på kroppsvikt och aktivitetsnivå är betydligt högre än så. Hennes energibehov är även betydligt högre än 1500 kcal per dag. Hon går dock uttryckligen inte ner i vikt, trots att hon bör ligga på ett energiunderskott enligt alla kalkyler, eller hur? Alltså måste hon normalisera den. För att göra detta måste hon äta mer mat. Och därmed också acceptera en fettökning i initialskedet. Dessutom är det antagligen inte bara en förändrad basalmetabolism som ligger bakom problemet, utan även förändrade leptinnivåer och handra hormoneffekter av långvarigt och för stort energiunderskott.

Att öka träningsdosen på ett redan för lågt energiintag är en spiral rakt ner i fördärvet!

Slartibartfast
2004-11-17, 10:41
Om du gör det beror det naturligtvis på att du äter mer än du behöver.

Jag äter mellan 2500 och 2800 kcal pre dag och ligger stilla på 96 kg. Låter lite, eller hur? Vad gör jag åt det?

Tråden handlar om en person har sänkt sin metabolism genom att under längre tid legat på ett energiintag som underskrider 1000 kcal. Hennes normala energibehov med tanke på kroppsvikt och aktivitetsnivå är betydligt högre än så. Hennes energibehov är även betydligt högre än 1500 kcal per dag. Hon går dock uttryckligen inte ner i vikt, trots att hon bör ligga på ett energiunderskott enligt alla kalkyler, eller hur? Alltså måste hon normalisera den. För att göra detta måste hon äta mer mat. Och därmed också acceptera en fettökning i initialskedet. Att öka träningsdosen på ett redan för lågt energiintag är en spiral rakt ner i fördärvet!

Ok. Jag hajjar. :thumbup:

Numero1
2004-11-17, 11:57
Jag vet. Du säger alltså nej? Eller svarar du ens på frågan?

Inte vet jag. Öka träningen? Jag kan inget om kosthållning. Jag använder bara sunda förnuftet, som säger att man går upp i vikt av ökat näringsintag.

Om du inte kan något om kosthållning varför ger du dig in i en diskusion om det och dessutom försöker ge råd till en som svälter sig. Skärpning!

Numero1
2004-11-17, 11:59
Det är frågan om att öka matintaget för att gå ned i vikt på längre sikt dvs tänka längre än näsan räcker ;)

Slartibartfast
2004-11-17, 13:03
Om du inte kan något om kosthållning varför ger du dig in i en diskusion om det och dessutom försöker ge råd till en som svälter sig. Skärpning!

Därför att min mamma har lärt mig att ifrågasätta allt som jag tycker låter åt helvete.

Nu har jag i alla fall fått det förklarat för mig, så du kan tagga ner.

Numero1
2004-11-17, 13:26
Jag är alltid nedtaggad :D
Det är kanske du som bör tagga ner?

Va bra att du gör som mamma säger ;)

Åse Columbus
2004-11-17, 14:03
Om kroppen tror att den inte ska få mer i magen...så håller den i allt, ALLT som kommer...och förbränner inget....den tror att kroppen ska dö och det är den av naturen inställd på att förhindra...*ler*

Så...om man äter så mycket som kroppen behöver, så känner den att den kan göra sig av med sånt som är onödigt ...som fett som inte då längre behövs för att skydda mot svälten.

Makes sense???

Åse

Numero1
2004-11-17, 14:05
Mycket. Det är precis vad jag försökte förklara....fast med färre ord....och på mer obegripligt sätt :D

Slartibartfast
2004-11-17, 15:30
Va bra att du gör som mamma säger ;)

Visst är det. Dessutom har jag ju inte gett henne några råd, som du skriver. Jag har bara kritiserat det som Lasse Kongo, Grub och de andra sagt. Det är skillnad.

:cheers:

Numero1
2004-11-17, 15:32
Att ifrågasätta är bra, det gör jag med, trots att min mamma inte uppmanar mig till det....jag är dock försiktigare med att kritisera påståenden i ämnen som jag inte behärskar.

King Grub
2004-11-17, 15:34
Ifrågasätta är bra. Påstå "det är bullshit" samtidigt som man säger "jag kan inget om kosthållning" är... mindre bra. :D

Slartibartfast
2004-11-17, 15:35
Det går ännu över min fattningsförmåga att man, om man käkar 1000 kcal om dagen under normal nivå, kan bli TYNGRE. :confused:

Är det månne förklaringen till fetmaepidemin? Att folk faktiskt går omkring och svälter? ( ;) )

Slartibartfast
2004-11-17, 15:37
Att ifrågasätta är bra, det gör jag med, trots att min mamma inte uppmanar mig till det....jag är dock försiktigare med att kritisera påståenden i ämnen som jag inte behärskar.

Jag kritiserar friskt. Om man kritiserar det man inget kan om blir man snabbt tillrättavisad och erhåller ny kunskap. Jag har inga problem med att erkänna när jag har fel. :D

Engla
2004-11-17, 15:47
ok, det här blev ju bara rena rama pajkastningen...
Tack för de vettiga svar jag fått!

Jag får väl försöka ta hjälp av nån som kan "på riktigt".

Tack o hej!

King Grub
2004-11-17, 15:49
Du har faktiskt fått vettiga svar, om du sållar lite. :) Du märker ju uppenbarligen själv, att du inte kan fortsätta med dina VLC-upplägg, om du vill få ordning på förbränning och se resultat.

Tolkia
2004-11-17, 15:56
Många kreativa och givande inlägg i den här tråden; lite läsning under punkt 6, kanske ...? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=28874)

Slartibartfast
ok, det här blev ju bara rena rama pajkastningen...
Tack för de vettiga svar jag fått!

Jag får väl försöka ta hjälp av nån som kan "på riktigt".

Tack o hej!

Lyssna inte på vad jag säger! :D

King Grub
Det går ännu över min fattningsförmåga att man, om man käkar 1000 kcal om dagen under normal nivå, kan bli TYNGRE. :confused:

Är det månne förklaringen till fetmaepidemin? Att folk faktiskt går omkring och svälter? ( ;) )

Men... hon ligger ju inte under sin nivå! Det är ju det hela tråden har gått ut på! Förbränningen är sänkt efter långtvarig "svält"nivå och är inte längre normal! Hade den varit det hade hon legat på underskott och gått ner i vikt, men nu är tydligen örbränningen så pass sänkt.

Slartibartfast
2004-11-17, 16:01
Men... hon ligger ju inte under sin nivå! Det är ju det hela tråden har gått ut på! Förbränningen är sänkt efter långtvarig "svält"nivå och är inte längre normal! Hade den varit det hade hon legat på underskott och gått ner i vikt, men nu är tydligen örbränningen så pass sänkt.

Ok. Got it! :thumbup:

Men kan det då förklara feta människor som äter nästan ingenting och ändå går upp i vikt?

King Grub
2004-11-17, 16:26
Kanske möjligt... men i de allra allra flesta fall, där överviktiga individer uppger att de "nästan inte äter något" eller att de har en undermålig förbränning, visar det sig vid kontroll att de underskattat sitt energiintag eller utelämnat saker.

no1fitness
2004-11-18, 00:19
Kanske möjligt... men i de allra allra flesta fall, där överviktiga individer uppger att de "nästan inte äter något" eller att de har en undermålig förbränning, visar det sig vid kontroll att de underskattat sitt energiintag eller utelämnat saker.

Typ att det som ingen ser att du äter räknas inte... :rolleyes:

Slartibartfast
2004-11-18, 10:36
Typ att det som ingen ser att du äter räknas inte... :rolleyes:

:D