Visa fullständig version : Borde man variera köttet?
Slartibartfast
2004-11-11, 13:28
Köttfärs är i princip det enda kött jag äter. Borde man variera sig så att man inte får spätelska eller nåt? Kött är väl kött oavsett i vilken form det är?
Köttfärs är i princip det enda kött jag äter. Borde man variera sig så att man inte får spätelska eller nåt? Kött är väl kött oavsett i vilken form det är?
Köttfärs är väl inte den bästa formen av kött. Den innehåller ju nermalda spillbitar, det är ju knappast en hel oxfile de stoppar i köttkvarnen. Men köttfärs inbegriper ju både fläskfärs och nötfärs, så lite variation kan du ju få om du nu bara äter köttfärs.
Varför äter du inget annat kött? En god filébit är väl minst lika god som köttfärs?
Fast du behöver nog inte oroa dig för att få spetälska i alla fall. Men jag hade nog velat ha lite variation, långtråkigt med köttfärs bara.
Det är kanske priset du menar är billigt? Köttfärs är ju snorbilligt i jämförelse med vad ex fläskfilé kostar? För att inte nämna vad en oxfilé kan kosta?
Brun Mat! :d:d:d
pepparkakor?
Slartibartfast
2004-11-12, 15:41
Jag äter färs för att det är lätt att laga, billigt (tar alltid den som är under 7% fett) samt att det är lätt att äta och gott.
Men stämmer det att det bara är skitprodukter i färs? Min värld rasar samman! :cryout:
Slartibartfast
2004-11-12, 16:30
Kollade just i pauluns tabeller att mager nötfärs innehåller 19 g protein/100g. Det är ju inte så pjåkigt i alla fall.
Kollade just i pauluns tabeller att mager nötfärs innehåller 19 g protein/100g. Det är ju inte så pjåkigt i alla fall.
Det kan ju vara bra näringsinnehåll även om det är restprodukterna som mals ner. Men håll med om att det inte låter sannolikt att en hel oxfilé skulle åka ner i kvarnen.
Mager nötfärs är knappast dåligt. Dock skulle jag tröttna på det om jag bara åt det.
Restprodukter vadå ?
Nötfärs görs främst från framdelskött, dvs högrev, bringa, framlägg etc.
Det är kött med lite högre mängd bindväv/kollagen och skulle främt passa till långkok som kalops eller dillkött.
Nu är vi moderna mäniskor så bekväma så vi steker istället detta kött snabbt som köttbullar eller köttfärssås.
Nötfärs är :thumbup: bra mat.
Restprodukter vadå ?
Nötfärs görs främst från framdelskött, dvs högrev, bringa, framlägg etc.
Det är kött med lite högre mängd bindväv/kollagen och skulle främt passa till långkok som kalops eller dillkött.
Nu är vi moderna mäniskor så bekväma så vi steker istället detta kött snabbt som köttbullar eller köttfärssås.
Nötfärs är :thumbup: bra mat.
Skönt att få bekräftat. Det blir rätt mycket nötfärs här... :)
Skönt att få bekräftat. Det blir rätt mycket nötfärs här... :)
samma här.. 29:90 kr/kg, max 3 kg hela denna veckan, vet inte hur många gånger jag handlat dem här dagarna :D
Slartibartfast
2004-11-13, 09:37
WOOHOO!
Här ska ätas nötfärs! :thumbup:
Slartibartfast
2004-11-15, 15:42
Nu har jag hittat en anna typ av kött som jag kör på: Nötstrimlor! :thumbup:
Dyrare än färs, men som variation är den bra.
samma här.. 29:90 kr/kg, max 3 kg hela denna veckan, vet inte hur många gånger jag handlat dem här dagarna :D
Damn Olsson! Det säger du nu!
Var handlar du den färsen?
Slartibartfast
2004-11-16, 08:54
Hur vet man vad det är för fetthalt på nötstrimlor, då det inte står på förpackningen?
Magnusk1
2004-11-16, 09:34
Jag tycker att nöt- och fläskfärs suger. Vet inte hur länge sedan det var jag åt det. Åtminstone här i Stockholm (Hötorgshallen) går det att köpa älg- eller viltfärs för som lägst 50:-/kg om man köper minst 3 kg åt gången. Ute i landet borde tillgången vara ännu bättre.
Min erfarenhet är att nöt- och fläskfärsen innehåller en hel del vatten som går upp i rök då man steker den. Då blir det något högre kilopriset på älgfärsen konkurrenskraftigt.
Plus det viktigaste: älg- eller viltfärs innehåller nyttigt fett till skillnad från nöt- och fläskfärsen, och smakar så mycket bättre.
Jakobbus
2004-11-16, 09:52
älg- eller viltfärs innehåller nyttigt fett till skillnad från nöt- och fläskfärsen, och smakar så mycket bättre.
Källa?
Jakob/// Reser for tillfallet Jorden Runt!
King Grub
2004-11-16, 09:54
Hur vet man vad det är för fetthalt på nötstrimlor, då det inte står på förpackningen?
Titta i SLV:s tabeller och se vad delarna strimlorna kommer från har för fetthalt. Står inte det heller... får du gissa, helt enkelt.
Plus det viktigaste: älg- eller viltfärs innehåller nyttigt fett till skillnad från nöt- och fläskfärsen, och smakar så mycket bättre.
Inte innehåller det väl nyttigt fett heller, det innehåller animaliskt fett precis om all annan färs, dock oftast med mycket lägre fettinnehåll, bara några enstaka procent. Dock håller jag med dig om att att det smakar mycket bättre.
Min erfarenhet är att nöt- och fläskfärsen innehåller en hel del vatten som går upp i rök då man steker den. Då blir det något högre kilopriset på älgfärsen konkurrenskraftigt.
Det tillsätts inget vatten till nötfärs och fläskfärs på lagret bakom disken.
Allt kött släpper vatten när man steker det. Desto hårdare du steker desto mer vatten släpper köttet och blir torrare.
Förklaringen är vad som hänt med älgkroppen ?
Jag gissar att den älgen har hängt några veckor på något kallt ställe för att möras. Under denna hängning torkar givetvis älgkroppen något men säkert inte så mycket att du märker det i stekpannan.
Inte innehåller det väl nyttigt fett heller, det innehåller animaliskt fett precis om all annan färs, dock oftast med mycket lägre fettinnehåll, bara några enstaka procent. Dock håller jag med dig om att att det smakar mycket bättre.
Det är en blandning av mättat, enkelomättat och fleromättat som det är i de flesta andra fettkällor. Fett från vildlevande djur har t ex en högre halt av omega-3 än fett från uppfödda djur, hur stor skillnaden är i Sverige är jag inte säker på då man delvis baserar tabeller på utländska källor.
Som en kul effekt av detta så är antagligen köttet från tamboskap "bättre" än vad som anges i tabellerna från livsmedelsverket, någon som är bättre på innehållet i matvaror kan säkert säga om jag tror rätt på den sista punkten.
Exempel från tabellerna
Älg, ryggbiff
Mättat: 28,3% Enkelomättat: 21% Fleromättat 48,7% Omega-3: 4,4%
Nötbiff
Mättat 45,6& Enkel: 45,3 Fler: 5,9% Omega-3: 0,8%
Klar fördel för älgen med andra ord.
Magnusk1
2004-11-16, 15:37
Det är en blandning av mättat, enkelomättat och fleromättat som det är i de flesta andra fettkällor. Fett från vildlevande djur har t ex en högre halt av omega-3 än fett från uppfödda djur, hur stor skillnaden är i Sverige är jag inte säker på då man delvis baserar tabeller på utländska källor.
Som en kul effekt av detta så är antagligen köttet från tamboskap "bättre" än vad som anges i tabellerna från livsmedelsverket, någon som är bättre på innehållet i matvaror kan säkert säga om jag tror rätt på den sista punkten.
Exempel från tabellerna
Älg, ryggbiff
Mättat: 28,3% Enkelomättat: 21% Fleromättat 48,7% Omega-3: 4,4%
Nötbiff
Mättat 45,6& Enkel: 45,3 Fler: 5,9% Omega-3: 0,8%
Klar fördel för älgen med andra ord.
Tack! Det gäller att kunna svara med vetenskaplig akribi här på Kollozeum.
Det är ju detta som är problemet med uppfödda och odlade djur. Alla talar om att det är så nyttigt med lax. Men hur mycket nyttigt fett innehåller egentligen den odlade laxen? Har man tillgång till vilt är det nog alltid att föredra (om inte cesiumhalten är för hög :D ).
Det är ju detta som är problemet med uppfödda och odlade djur. Alla talar om att det är så nyttigt med lax. Men hur mycket nyttigt fett innehåller egentligen den odlade laxen? .
Det beror mycket på fodret hur nyttig laxen är.
I ett försök i Australien (99% säker på landet.) så fick man högre omega-3-halt i odlad fisk än i vild fisk av motsvarande art, den gången var det inte lax men det går alltså att reglera genom fodret.
Jag har sett siffror på odlad lax som går från nästan lika bra som vild till rejält mycket sämre men det vore kul om man kunde börja deklarera detta om man nu vill satsa på laxens bra egenskaper som försäljningsargument.
Kan tillägga att odlad lax inte är dålig mat oavsett ovanstående och det är snart en av de få sorters fisk man kan köpa med något så när bra samvete.
Vanligt nötkött inte heller det är dålig mat men man kan kanske justera lite med fettet man använder vid tillagningen om man nu tror det behövs.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.