handdator

Visa fullständig version : hur mycket "kcal" bränner om dan

BigDaddy
2004-11-11, 09:36
Ok, låt oss gå igenom en vanlig träningsdag, för er. Hur ser en vanlig träningsdag ut för er och hur mycket kalorier bränner ni. Nu snackar jag inte bulk, utan lite åt deff hållet. Om man deffar och äter ca 2500 kalorier om dan, och tränar bort mer än de, har jag lite svårt att komma på hur det är man ska träna. Hur mycket bränner man en vanlig styrkepass t ex? Hur mycket ska man träna för att bränna mer än vad man äter, för man tränar ju bara en gång om dagen, iallafall jag. Man lägger ju självklart in cardio under dagen (innan frukost), men det är ju allt. eller?

King Grub
2004-11-11, 09:42
Obs att du har en basalmetabolism som förbrukar energi dygnet runt, även i total vila. Du behöver inte förbränna allt du äter genom aktivitet.

I total vila förbrukar levern 200 kcal, hjärnan 240 kcal, hjärtat 400 kcal, njurarna 400 kcal, fettvävnad 4.5 kcal/kilo och muskelmassa 13 kcal/kilo. Allt per dygn och i total vila.

Ref: McClave SA and HL Snider. Dissecting the energy needs of the body. Current Opinion in clinical nutrition and metabolic care (2001) 4: 143-147.

Du förbrukar alltså energi oavsett vad du gör, dygnet runt. Det kostar energi att leva.

Hur mycket olika aktiviter "kostar" kan du se här:

http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html

aliquis
2004-11-11, 10:26
Jag hoppas verkligen du inte tänker spendera 2500kcal på träningsaktiviteter, utan menar att totalt komma upp i en förbränning på över 2500kcal. Hur mycket träning som behövs för det lär ju vara individuellt. Men får jag gissa på 0-40min på valfri cardiomaskin? Ingen här lär ju ha en förbränning utan träning på under 2000kcal?
Hur mycket du förbränner på ett vanligt träningspass lär ju bero på hur långt det är och hur intensivt du kör, och eventuellt även på hur du tränar, själv tycker jag helkroppspass verkar kräva bra mycket mer av kroppen än splittar, även om man kör ungefär lika många set totalt. Men kanske en 400kcal extra/timme om man tar det lite lagom slappt?

aliquis
2004-11-11, 10:27
Så gåre när man öppnar tusen tabbar o svarar mycket senare när man väl har läst dem ;/

Numero1
2004-11-17, 14:24
I total vila förbrukar levern 200 kcal, hjärnan 240 kcal, hjärtat 400 kcal, njurarna 400 kcal, fettvävnad 4.5 kcal/kilo och muskelmassa 13 kcal/kilo. Allt per dygn och i total vila.

Vore intressant att klura ut en formel som beskriver detta...
jag skall tänka till lite....
(dvs. förvänta er inte svar inom det närmaste halvåret :D )

King Grub hur stor % av kroppsvikten består skelett, senor osv (dvs det som inte är fett eller muskler) ?

N1lla
2004-11-17, 14:30
Obs att du har en basalmetabolism som förbrukar energi dygnet runt, även i total vila. Du behöver inte förbränna allt du äter genom aktivitet.

Ref: McClave SA and HL Snider. Dissecting the energy needs of the body. Current Opinion in clinical nutrition and metabolic care (2001) 4: 143-147.

Du förbrukar alltså energi oavsett vad du gör, dygnet runt. Det kostar energi att leva.

Hur mycket olika aktiviter "kostar" kan du se här:

http://www.caloriesperhour.com/index_burn.html

Är detta generellt för ALLA?

King Grub
2004-11-17, 14:34
Är detta generellt för ALLA?

Det är genomsnittsvärden för alla, ja.

King Grub
2004-11-17, 14:36
Vore intressant att klura ut en formel som beskriver detta...
jag skall tänka till lite....
(dvs. förvänta er inte svar inom det närmaste halvåret :D )

King Grub hur stor % av kroppsvikten består skelett, senor osv (dvs det som inte är fett eller muskler) ?

Skelettet utgör mellan 12% (kvinnor) och 15% (män) av kroppsvikten.

"The skin is the largest organ in the body: 12-15% of body weight, with a surface area of 1-2 [square] meters."

M.J. Farabee. Integumentary System. Estrella Mountain Community College, 1992-2000.

Resten känner jag inte till.