handdator

Visa fullständig version : Kritisera min kost!

Grisen
2004-11-09, 20:52
Jag tycker mig ha en bra hum om hur man "ska" äta för att må bra och kunna bygga muskler, men jag kanske är helt ute och cyklar!?

Vad tycker ni? Ser dagens kost bra ut? Kosten är till för att jag ska må bra och bygga muskler, jag är således under "bulk". Denna dag är en väldigt bra "kostdag" för mig, själklart äter jag ofta mycket sämre pga skola osv.

Dagens käk, tiderna är cirka.

09.30
Frukost; Vassledrink (ca. 30 gram prot.), två dl havregrynsgröt med mjölk och en banan.

13.00
Lunch; Hemlagad laxgratäng med potatismos, löjrom och grädde, en mandarin och en tomat till efterrätt.

17.00
Middag; Köttfärsås (nöt 10 %) och spagetti.

20.30
Kvällsfika (nr.1); Två grova mackor ("leva" med omega 3) med smör ("Ica lättmargarin" gjord av raps-, palmolja och kokosfett), kalkon och ost (26 % fetthalt). Två glas mjölk, en kiwi och mandarin till efterätt.

12.00
Kvällsfika (nr. 2); En portion havregrynsgröt med mjölk och ett kokt XL-ägg.

Mjölken jag dricker är mellanmjölk dvs 1,5 % fetthalt.

Zakath
2004-11-09, 21:02
Ser väl ut som en ganska "vanlig" kost, inte onyttig. Men inte heller överväldigande nyttig eller optimal :D

Grisen
2004-11-09, 21:06
Ser väl ut som en ganska "vanlig" kost, inte onyttig. Men inte heller överväldigande nyttig eller optimal :D

Vad ska jag göra för att bli optimal (lol)!??

jakke
2004-11-09, 21:16
Jag skulle försöka äta var tredje timma. Sedan undrar jag hur det är med protein i dom 2 sista målen?

kal_erixon
2004-11-09, 21:19
tycker du verkar ganska fixerad vid vad du stoppar i dig. (innehåller rapsolja bla bla osv.)
bara man äter så man går upp i vikt när man vill och vice versa samt att man mår bra och klarar av att träna och öka skapligt är de väll inte mycket att bry sig i.
3 timmars regeln är nog ganska bra att följa om man vill vara säker på att få i sig tillräkligt.
sen behöver man kanske inte äta lagad mat varje mål.

Grisen
2004-11-09, 21:23
Jag skulle försöka äta var tredje timma. Sedan undrar jag hur det är med protein i dom 2 sista målen?

Glömde att skriva in att jag drack två glas mjölk, blir mer protte då!

Grisen
2004-11-09, 21:24
tycker du verkar ganska fixerad vid vad du stoppar i dig. (innehåller rapsolja bla bla osv.)
bara man äter så man går upp i vikt när man vill och vice versa samt att man mår bra och klarar av att träna och öka skapligt är de väll inte mycket att bry sig i.
3 timmars regeln är nog ganska bra att följa om man vill vara säker på att få i sig tillräkligt.
sen behöver man kanske inte äta lagad mat varje mål.

Skriver det bara för att ni "kostgurus" ska få veta exakt vad jag äter.. Men jag håller med att man inte ska tänka för mycket på vad man stoppar i sig.

jakke
2004-11-09, 21:25
Skriver det bara för att ni "kostgurus" ska få veta exakt vad jag äter.. Men jag håller med att man inte ska tänka för mycket på vad man stoppar i sig.
Sant. Men jag tycker att det är få mål mat per dag?

kal_erixon
2004-11-09, 21:28
har man problem med att äta var 3dje timma och har svårt för att öka annars så ta med påse nötter till skolan eller liknande. rostade, salta sojabönor finns i 150g förpackningar. 37g protein per 100g.
mycket fett också.

man behöver inte äta massor om man äter ofta

Grisen
2004-11-09, 21:31
Sant. Men jag tycker att det är få mål mat per dag?

Behöver man verkligen äta mer än fem gånger per dag när man bulkar?

Zakath
2004-11-09, 21:45
Behöver man verkligen äta mer än fem gånger per dag när man bulkar?

Det tycker inte jag behövs, skadar väl inte att äta fler gånger men 5/dag är okej. Det som spelar roll är vad man stoppar i sig så länge man äter hyfsat ofta. Jag orkar inte gå igenom allt, men det är bara att läsa på så kommer du förstå mer så småningom! :cheers: