Visa fullständig version : Att utesluta mjölkprodukter
johnnytex
2004-11-09, 15:01
Det är så att jag nu börjat med att utesluta mjölkprodukter från min kost, pga att jag vill se om det har nån effekt på min akne. Många har ju sagt att de blir sämre med mjölk så jag tänkte ge det en chans.
Föresten någon som gjort likande test här?
Iaf så vill jag nu hittade källor som kan ersätta all den protein jag fick från mjölkprodukterna. Man förlorar ju mkt protein på att utesluta det :(
Har börjat köra mkt med tonfisk och sötmandel. Men vill ha fler tips! Får gärna vara lätt och billigt :rolleyes: Lätt va hhaha?
Nä men seriöst hade varit kul om någon kunde hjälpa mig. Både med ersättningen av mjölken samt och ni har testat detta mot akne tidigare.
King Grub
2004-11-09, 15:05
Att ersätta mjölkens protein med andra källor kan väl inte vara något problem alls? Bara att ta lite mer kött, fisk, fågel, skaldjur och ägg.
johnnytex
2004-11-09, 15:31
Att ersätta mjölkens protein med andra källor kan väl inte vara något problem alls? Bara att ta lite mer kött, fisk, fågel, skaldjur och ägg.
Jo men det är inte så lätt :(, typ mellanmål närm an kommer hem från skolan, vi har inte liggande en massa fläskfile och färdigköttfärssås i kylen som man kan ta. Kanske är det jag som e jag lat. Det är nog sant. Men jag menar finns det inget mer som e lätt, tonfisk e ju kanon bara öpnna burken och käka mums :)
Vad tror ni annars om att utesluta mjölkproudkter. Funkar det mot akne? Nåt man bör tänka på, tex vissa vitaminer när man skippar dessa produkter?
Vad tror ni annars om att utesluta mjölkproudkter. Funkar det mot akne? Nåt man bör tänka på, tex vissa vitaminer när man skippar dessa produkter?
Tron kan försätta berg.
Akne är ju ett problem i tonåren för att könshormonen ökar bildningen av sebum/ talg i huden. Att koppla det till något speciellt i kosten är ju svårt.
johnnytex
2004-11-09, 16:25
Tron kan försätta berg.
Akne är ju ett problem i tonåren för att könshormonen ökar bildningen av sebum/ talg i huden. Att koppla det till något speciellt i kosten är ju svårt.
Det jag har hört är att mjölken kan rubba hormonbalansen i kroppen :confused: Mjölken är ju till för kalven och inte för människan, därför vissa reagerar på den? Ja det med att tron kan förtsätta berg är nog en stor del, så såga nu inte detta utan ge mig positiv feedback haha :angel:
Jag skulle inte klara mig utan mjölk! Dricker nästan 2 liter mjälk om dagen :sleep:
Har du varit hos läkare? Det finns väldigt effektiva mediciner mot akne...
johnnytex
2004-11-09, 17:03
Har du varit hos läkare? Det finns väldigt effektiva mediciner mot akne...
Om jag har varit ja! Har precis slutat min tetralasyl kur a 100tabletter. Har blivit "rätt fin" nu och hoppas det håller i sig! Men man gör verkligen allt för att bli av med aknen jag lovar dig. Har du poblem med det skulle du kunna döda för att bli av med det. Det är hemskt. Helt ärligt.
Metal_boy_
2004-11-09, 18:52
jag försökte klara mig utan mjölkprodukter när jag hade dille på det där med II, men jag pallade inte länge...mjölk är så förbannat gott till maten och har mer fördelar än nackdelar...dessutom har jag svårt att hålla mig ifrån resten av mejeriprodukternas frestelser så som yogurt, fil, keso och kessella m,m :eating:
Jag äter nästan inga mjölkprodukter. Vassleprotein, några skivor ost och någon kesella då och då. Personligen tycker jag att enda fördelen mjölkprodukter har är att det är relativt lätt att få i sig protein, vitaminer och mineraler (ganska bra fördel iof ;)). Men jag tror fortfarande inte att det är bra för vuxna att äta mjölkprodukter. Min mage mår mycket bättre utan mjölk och yoghurt, jag känner mig bättre osv kan ju vara placebo. Huvudsaken är att jag mår bättre :)
bonydrop
2004-11-09, 19:36
Jag tror inte det har någon större effekt på aknen faktiskt, eller det kanske är olika från person till person. Innan jag började träna drack jag i princip ingen mjölk, nu kanske jag dricker runt 1 liter per dag och har inte märkt att jag fått mer akne iaf.
Om du trots Kolozzeums massiva protest ;) inte vill fortsätta med din efterskolanmjölk kan du testa sojamjölk istället. Finns goda sorter i butiken, dock fetare än lättmjölk (bra fett) och annan näringssammansättning.
johnnytex
2004-11-09, 22:29
Jag tror inte det har någon större effekt på aknen faktiskt, eller det kanske är olika från person till person. Innan jag började träna drack jag i princip ingen mjölk, nu kanske jag dricker runt 1 liter per dag och har inte märkt att jag fått mer akne iaf.
Nänä en "vanlig" person kanske inte märker skillnad, men de som är mkt aknebenäga gör?
Jag gick från att aldrig någonsin dricka mjölk, till att klunka ~3½L mjölk om dagen. Märkte ingen skillnad på antalet finnar...
Det är nog högst individuellt hur man reagerar på olika födoämnen vad gäller akne; en del säger ju att de märker stor skillnad beroende på om de äter/inte äter olika saker (vanligt är choklad, ost, korv; ofta feta och söta saker) och då fär man väl tro på det. Men i och med att det är så individuellt blir det nog svårt att hitta några "bevis" för att födan spelar roll eller inte spelar roll. Har man hittat en metod som fungerar spelar det ju egentligen ingen roll om det är fråga om en ren placeboeffekt; huvudsaken är ju resultatet, inte om resultatet håller för att publiceras i "Nature" ... Det är ju högst individuellt hur mycket akne man alls får med, för den delen.
Thegatekeeper
2004-11-10, 10:13
Om jag har varit ja! Har precis slutat min tetralasyl kur a 100tabletter. Har blivit "rätt fin" nu och hoppas det håller i sig! Men man gör verkligen allt för att bli av med aknen jag lovar dig. Har du poblem med det skulle du kunna döda för att bli av med det. Det är hemskt. Helt ärligt.
Har lite problem med akne själv och är över 30.
Kan man boka tid till vårdcentralen och få tabletterna genom dom?
Är dom receptbelagda?
/Jeppe
Doctor Snuggles
2004-11-10, 14:34
Vet att folk har fått hjälp genom syrade produkter som surkål, syrad gurka osv
Så det kan ligga något i kosten, förutom rent hormonella obalanser. Det finns ju sk vuxenacne som rimligtvis inte har att göra med hormonella obalanser.
Intressant nog så var acne relativt okänt i det forna östblocket tills för inte så länge sedan, där kosten har ett stort inslag av just syrade matvaror.
Fortfarande är det rätt så ovanligt. Varför det överhuvudtaget har ändrats kan bero på att de äter mer färdigfabrikat som resten av västvärlden nuförtiden.
johnnytex
2004-11-10, 15:05
Har lite problem med akne själv och är över 30.
Kan man boka tid till vårdcentralen och få tabletterna genom dom?
Är dom receptbelagda?
/Jeppe
Då har du vuxenakne. Ja, dem är recpetbelagda.
Thegatekeeper
2004-11-10, 15:12
OK, tack Johhny!
Ska genast snacka med morsan som e sjuksyrra om en tid.
Kanske ska ta å göra ett testosterontest när man ändå e på G...
/Jeppe
Köttbullen
2004-11-10, 17:13
jag har testat det, var ingen större skillnad.
En sak som abslout påverkar akne e att träna.
Avstå från träningen en månad o jag är säkert på du är mycke bättre från aknen.
Tycker att det är tvärtom jag. Ju mer jag svettas desto mindre finnar och sånt får jag.
Thegatekeeper
2004-11-10, 18:02
Varför skulle vanlig simpel motionsträning påverka akneutslag?? :confused:
/Jeppe
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.