handdator

Visa fullständig version : Hur mycket går ni upp under bulk och hur läng bulkar ni?

burton
2004-11-09, 08:03
Jag undrar hur länge eran bulk varar och hur mycket ni går upp under denna fasen innan ni går på deff. Hur mycket muskler har ni då lagt på er om man räknar samman bulk och deff-perioden. Vet att detta är oerhört individuellt men det hade varit kul att veta.

Anledningen till att jag undrar är att jag nu för första gången vågat mig på bulk efter som jag varit rädd att lägga på mig icke önskvärd massa. Räknade ut mitt ungefärliga energibehov på uppladdningen och ligger idag på ca 3000kcal (187cm 75kg) :eating: . På dessa 4 veckor har jag gått upp 2 kg och känner på mig att det mesta av det är inte muskelmassa. Är detta något jag behöver oroa mig över? Min plan var att hålla det här högre energiintaget fram till jul (dvs 3 mån sammanlagd bulk) men nu blir jag osäker. Kanske skall jag gå på deff i december redan!? Borde jag minska energi intaget redan nu? Vore kul att veta era synpunkter och hur ni upplever er själva under bulkperioden.

Angående träningen så kör jag enl Max OT 5 dagar i veckan. :bpump:
Äter bra mat 6-7 ggr per dag.

Frukost kl 0615
1 dl fiberhavregrym + halv banan + 1 rivet äpple + mjölk
Proteindrink (mjölk + Whey 80)
1 skiva balansbröd med 1 skivat ägg på
1 tsk omega3

Mellanmål 0930
Keso + 1 äpple
1 skiva balansbröd med kalkon på

Lunch 1200
Kyckling ca 200g
Pasta 60g
+ 2 tsk olivolja
+ sallad

Mellanmål 1500
Proteindrink Protec i vatten
1 ägg
1 skiva balansbröd med kalkon på
1 äpple/päron

Innan träning 1630
1/3 servering STAR Gainer
TRÄNING ca 60min enl MaxOT
Efter träning
1/3 servering STAR Gainer + 1 servering Whey80

Middag ca 1900
se lunch

Kvällsmål
Keso/Cottage cheese 200g + 1 äpple/päron
+ 2 tsk omega 3

Tackar för åsikter och synpunkter :bow:

Johan
2004-11-09, 10:58
Jag började äta mera mat ungefär när sommaren började ta slut, samtidigt som jag pga. av skador drog ner väldigt mycket på min cardio, fick därför mycket tid över för styrketräningen och ett energiöverskott som äntligen gjorde det möjligt för mig att bygga lite muskler.
Vägde väl kanske 84kg i somras, ganska hård.
Tror jag vägde lite under 90kg som mest för några veckor sen när jag tyckte det fick vara nog.
Så cirka 4-5 kg gick jag kanske upp under "bulken".
När jag fick problem med mina benhinnor så bestämde jag mig för att gå ner några kg igen, så idag ligger jag väl och pendlar mellan 86-88kg, lagom hård.

Om du tycker att viktökningen går för snabbt, minska ditt energiöverskott så att du nästan når balans, sen lägger du på lite.
På så sätt slipper du lägga på dig onödigt mycket fläsk.

physique
2004-11-09, 12:59
Om bulka = ligga på energiplus så har jag bulkat sedan jag började styrketräna. Detta var 6 månader sedan nu. Har gått upp 13 kg sedan dess (85 till 98) och visst är det en hel del fett men jag har blivet mycket starkare i alla muskelgrupper med.

nottis
2004-11-09, 16:12
Har också bulkat sedan jag började styrketräna, har gått upp ungefär ett kilo i månaden sedan september förra året.

Metal_boy_
2004-11-09, 17:10
endast bulkat och gått upp ca 41kg på 3,5 år

Man and Machine
2004-11-09, 17:21
Jag har aldrig bulkat tidigare men i skrivande stund så är det seriös bulk. Har sedan efter sommaren gått upp nästan 20 kilo, mindre bra jag vet. Mycket fett och förhoppningsvis lite muskler (har iaf blivit starkare). Jag hade tänkt att bulka så länge det går innan det blir dags för deff. Deff=sommaren 2005 och påbörjas lite beroende på vikten i januari. När det mesta skalats av blir svarar jag på frågan om hur mycket muskler jag lagt på mig :D