Logga in

Visa fullständig version : Datorn vill inte starta!

edgen_ÖSD
2004-11-08, 00:04
Måste ha fått nåt sorts virus på datorn, för när jag kommer in på inloggningssidan (har XP) och trycker på mitt konto står det först att jag loggas in, men innan jag ens kommer in på mitt skrivbord står det direkt att jag loggas ut. Dvs jag kommer inte in på datorn!

Hoppas någon annan än jag har detta problem, för det driver mig till vansinne... :(

Mago
2004-11-08, 00:09
Nu pratar du nog i nattmössan. Du är ju inne nu. hah
Sikken lirare..

edgen_ÖSD
2004-11-08, 00:20
Jo antingen gör jag väl det, pratar i nattmössan alltså... Eller så har jag mer än en dator hemma.

Jag satsar på att det är nummer två som gäller.

MacLeod
2004-11-08, 00:46
Din andra dator har helt enkelt gått sönder. Det du KAN göra är att köpa en ny processor som du chippar in i hårddisken via en floppydisk. Eller så använder du din andra dator.

Yankeee
2004-11-08, 00:54
Din andra dator har helt enkelt gått sönder. Det du KAN göra är att köpa en ny processor som du chippar in i hårddisken via en floppydisk. Eller så använder du din andra dator.

Bra sagt :thumbup: .... :rolleyes:

edgen_ÖSD: Du får väl helt enkelt installera om xp.

reaper
2004-11-08, 06:55
Jag har sett det felet på jobbet. Det som förmodligen har hänt är att nåt spyware/virus har bytt ut den vanliga loginfilen som heter userninit.exe mot nån annan, förmodligen wsaupdater.exe. Felet löstes genom att använda recovery console. Boota på din windows xp skiva, sen väljer du r för repair. Du kommer sen till recovery console. Har för mig man körde copy userinit.exe wsaupdater.exe. Googla på wsaupdater så får du annars upp lite trådar från forum osv. Viruset/spyware har lagt in en registernyckel som ändrar loginfilen, dennar får du sedan ändra när du kan logga in.

Deadlift
2004-11-08, 07:29

Skojar du lr?? ;) Det har ingenting med processorn att göra, var den paj skulle inte burken boota upp överhuvudtaget.

Garnax
2004-11-08, 07:35
Bara formatera om disken...

Grahn
2004-11-08, 07:39
Skojar du lr?? ;) Det har ingenting med processorn att göra, var den paj skulle inte burken boota upp överhuvudtaget.

Klart han skojar ;) brukar du installera processorer genom att "chippa" in dem via en floppydisk? :laugh:

Deadlift
2004-11-08, 08:14
Klart han skojar ;) brukar du installera processorer genom att "chippa" in dem via en floppydisk? :laugh:

Nej inte direkt, men med ett trollspö och en jävla tur kanske det också kan lyckas?;)

Grahn
2004-11-08, 08:15
Därför man kallar det "computer wiz(ard)" ;)

edgen_ÖSD
2004-11-08, 11:39
Ok, tack för svaren. Nu kommer dock det som gör detta riktigt riktigt knivigt...

När jag går in med hj älp av boot-cdn kan inte den läsa att där finns en hårddisk. Det har varit så sen jag fick den här datorn, dvs det är inte det här felet som är nu som har gjort det. Summa sumaruim, jag kan varken reparera eller installera nytt. Och vaf jag vet går det inte då heller att omformatera skiten.

Så jag är ganska less ja, speciellt då man lägger 10000 på en dator som inte ens funkar.... :cryout:

reaper
2004-11-08, 12:46
Jag skulle tippa på att du har en serial-ata hårddisk. Windows är än så länge lite dåliga på att känna av dessa. Du måste ha en drivrutin till ditt kontrollerkort för att Windows ska "känna" av den. Man brukar få med drivrutinen på cd eller diskett till moderkortet. Leta om du har den annars kan jag kanske hjälpa dig om du vet vad du har för moderkort. När du sedan bootar på skivan ska du trycka på nån knapp för att den ska ladda drivrutinen, har för mig att det är f6 eller liknande, står typ "push f6 if you have scsi bla bla driver". Efter du gjort det så kommer hårddisken sen dyka upp så att du kan fortsätta.

Pez
2004-11-08, 14:02
Nej inte direkt, men med ett trollspö och en jävla tur kanske det också kan lyckas?;)
Snarare en järnsjua och ett saftigt stridsvrål... :D

Hardrocker
2004-11-08, 14:03
Om det är ett serial-ata problem så hjälper det även att installera sp2:an då den har inbyggt stöd för seriel-ata. Man kan skapa ett windows installationsprogram genom att köra programmet Autostreamer. Det du behöver är Windows xp skivan och servicepack 2 filen.

http://www.autopatcher.com/autostreamer.html

edgen_ÖSD
2004-11-09, 07:26
Tack för hjälpen grabbar, grym sjysst!

Ska jag lägga över sp2 på en cd då, och sen köra den på datorn som är sönder, innan jag kommer in till login-sidan?

reaper
2004-11-09, 12:36
Du kommer tyvärr inte kunna lägga in sp2 förrän du är inne i Windows. Hittade du nån drivrutin till ditt kontrollerkort? Eller vet du märket så kanske jag kan leta upp en. Första steget för att laga din dator måste vara att återställa loginfilen, detta kan du endast göra från recovery console.

edgen_ÖSD
2004-11-09, 15:44
Moderkortet jag använder är ABIT. Lite osäker på vad det heter mer, men det kan eventuellt vara det här:

KT7/KT7-RAID

Hardrocker
2004-11-09, 15:47
Det enda sättet att få in service pack 2 utan att göra det i Windows är ha ett Windowsinstallationsprogram med sp2:an inbakad och installera om datorn.

edgen_ÖSD
2004-11-09, 15:51
Det har jag tyvär inte

reaper
2004-11-09, 17:59
Verkar vara den här du ska ladda ner. ftp://ftp.abit.com.tw/pub/download/fae//hpt201019.exe

Ladda ner den och lägg den på diskett.

edgen_ÖSD
2004-11-10, 15:59
Jag hare testat att extrakta filerna på den till en diskett. Problemet är att det står disk strike error då jag öppnar datorn. Hur ska jag göra för att den ska kunna läsa av disketten? Har jag gjort fel då jag lade in filerna på disketten?