Visa fullständig version : Ni som programmerar
Vad använder ni (eller har förslag på) för notation (heter det va)?
Alltså, någon slags praxis för variabelnamn, klasser etc.
Jag haxxar python själv, men det spelar väl mindre roll.
Jag är så pass tråkig att jag använder Suns föreslagna namngivnings- och formateringsstandard. Dvs, klasser börjar med stor bokstav, och sen ny stor bokstav för varje delord. Metodnamn och variabler börjar med liten bokstav och fortsätter på samma sätt som klassnamn. static final-fält skrivs i enbart versaler med '_' mellan delord.
En tab sätter jag till att ritas 8 tecken lång, men med tab-tecken. Mitt enda open source-projekt innehåller en del kod, kika på: wilkosz.dev.java.net för att se lite mer kod.
Hehe, om jag ska vara ärlig så brukar jag vara ganska dålig på att följa ett mönster i mina egna projekt. Visserligen, i ett och samma program brukar jag använda liknande notation iaf :)
Dock har jag slaviskt försökt följa de kodningsregler som finns i de flermannaprojekt jag deltagit i...
Ungersk notation är ju rätt populär.
Huvudsaken är väl att man är konsekvent genom hela utvecklingen.
tre små bokstäver för vilken typ av information det är
typ int, var osv...
sedan följs det ett ord med en stor bokstav som är beskrivningen.
varFname
varLname
intSum
Jag använder bara asp och sql.
Man följer såklart den rekommenderade standarden för språket.
Jag kör i alfabetisk ordning, a,b,c,...,a1,b1,... :D
Kodar Matlab, Maple, C/C++ (även kopplat till Matlab) och Latex. Fuskar lite i Perl och andra script språk under UNIX, Pascal (om jag måste - som att tenta en kurs i pascal tex), Visual Basic (endast i nö(r)dfall tex om man behöver egna funktioner i Excell).
I stort sett autodidakt, så koden brukar bli svårläst :D
/adde
använt för många notationer så jag är kroniskt förvirrad om vilken man ska använda, så jag håller väl med Trance egentligen.
Jag kör i alfabetisk ordning, a,b,c,...,a1,b1,... :D
/adde
Ungefär sånt jag försöker undvika då fler kommer att läsa min kod :D
MunsöHustla
2004-11-05, 16:43
Jag brukar använda namn jag tycker är roliga, bajs är nog i särklass det vanligaste variablen i mina program :D
Ingen som har har lust att skriva ett simpelt java spel till mig? Jag kan erbjuda upp till 200 spänn i belöningen för den som gör så jag slipper eländet...
Agent Orange
2004-11-05, 17:02
Alldeles för många använder Addes eller Munsöhustlas metoder, gärna kombinerade :nono:
Jag brukar använda namn jag tycker är roliga, bajs är nog i särklass det vanligaste variablen i mina program :D
Ingen som har har lust att skriva ett simpelt java spel till mig? Jag kan erbjuda upp till 200 spänn i belöningen för den som gör så jag slipper eländet...
Intresserad av mitt mastermind spelet som jag gjorde som första asp projekt? :D
MunsöHustla
2004-11-06, 11:08
Intresserad av mitt mastermind spelet som jag gjorde som första asp projekt? :D
Måste vara JSK 1.4! Annars kommer min handledare bli misstänksam :angel:
Ungersk notation, jag är så lyckligt lottad att det finns fina dokument som man kan läsa i om man blir osäker på vad en variabel ska heta.
men kodar jag saker bara för skojs skull eller om det ska va färdigt jävligt snabbt så blir det mkt bajs, mongo, cp, anus och liknande.
Har en blandning av Ellemtel (stor inom svensk telekom) och GNU-rekommendationer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.