Visa fullständig version : Natrium i äggvita ?
Är det någon som vet ifall det är mycket natrium i äggvita ? eftersom jag ska strypa saltet på torsdag innan lucia måste jag veta vad jag kan äta . Eftersom min kropp inte heller gillar förändringar i maten så vore det bra om man kunde använda äggvita , förslag på andra saker vore även fint
King Grub
2004-11-05, 14:53
Är det någon som vet ifall det är mycket natrium i äggvita ?
152 mg per 100 gram äggvita.
152 mg per 100 gram äggvita.
oj då kan man glömma det då , tack för svaret :thumbup:
Klassiskt exempel på något som förstör formen på kroppsbyggare under tävlingsdagen.
Behövs egentligen ingen proteinkäll dagarna innan tävling ifall man fyller upp med kolhydrat. Det stoppar endå bara upp magen och tar plats från kolhydraterna.
Livsmedelsverket har bra listor där man ser vad alla livsmedel innehåller.
Tänk på att kranvatten innehåller runt 2mg Natrium per 100gram.. ;) :D
Har man ökat saltmängden massor innan och sedan skippar salt i 3dagar innan tävling borde inte lite äggvita göra någon större skillnad för vätskenivåerna. Iaf har jag inte haft några problem med det vid tävlingar!
Men man behöver som sagt inte käka lika mycket protein sista dagarna som tidigare!!
[QUOTE=Action]
Har man ökat saltmängden massor innan och sedan skippar salt i 3dagar innan tävling borde inte lite äggvita göra någon större skillnad för vätskenivåerna. Iaf har jag inte haft några problem med det vid tävlingar!
QUOTE]
Saltladdar du också Action ?
Nöjd med effekten ?
Nä men det är ju just det att jag kommer nog knappt ladda upp med några kolisar .Det är väl den stora anledningen att en del ser ut som dom håller östersjön under huden ,för ivrigt kolis laddande . Som sagt jag vill äta precis som jag gjort under sista tiden på deffen så kroppen inte får för sig att göra något olämpligt ,sen om jag ser ut som jag vill på fredag kväll/natt så kan det hända att jag laddar upp med ris men absolut inga överdriva mängder
[QUOTE=Action]
QUOTE]
Saltladdar du också Action ?
Nöjd med effekten ?
Om du menar att man börjar äta en del salt en stund före scen så gör jag det endast genom naturligt salt i Honung, Chokladsås o sånt. Brukar inte dra på mig så mycket vätska under dagen, men väl på kvällen när man kommit hem.
Saltladdning känns lite nervpirrigt att göra. :D
Brukar du göra det?
Saltladdning veckan innan och inget salt två dagar före tävling, för att sänka halten aldosteron, gör jag.
Chansen att lyckas är kanske som på roulette, 1 på 37 men för mig fungerar det.
Berge skall göra precis som han tänkt. Varför ändra ett vinnande lag :thumbup:
Saltladdning veckan innan och inget salt två dagar före tävling, för att sänka halten aldosteron, gör jag.
Chansen att lyckas är kanske som på roulette, 1 på 37 men för mig fungerar det.
Berge skall göra precis som han tänkt. Varför ändra ett vinnande lag :thumbup:
Jo precis så gör jag. Fungerar kanon för min del. Gör fruktansvärt stor skillnad, men jag är utan salt i 3 dagar! Om tävlingen är på lördag skippar jag saltet på onsdagen. Saltat rejält då i 5 dagar innan! Jag tror detta fungerar på de flesta. Iaf de jag hjälpt och coachat har avsevärt förbättrat formen på detta sätt.
Sen finns det de som har ett tredje steg där man X antal timmar före de ska upp på scen börjar äta salt igen, vilket ska ge ett grymt tryck. Men då pratar vi verkligen roulette!
Håller med om att Berge ska hålla sig till den plan han redan bestämt sig för. :thumbup:
Jag tänkte testa detta med "shitload" som jag läst om på nått forum i nästa vecka. Det fungerar så att man tömmer på kolhydrater till dagen innan tävling (på ett ungefär). Även att man där saltladdar och slutar med saltet några dagar innan tävling, exempelvis på torsdag morgon (om tävlingen är på lördag). Vatten dricks i mängder till fredag eftermiddag. På fredag kväll så börjar man ladda med kolisar och då får man även lov att äta salt. Kroppen skall ha ett "fönster" öppet under viss tid då den inte slätar ut av saltet samt om jag fattat rätt så är det lättare att fylla med kolhydrater om man äter salt. Menar inte att man skall äta mängder med salt utan bara lite (som vanligt ungefär). Det vatten man får är det vatten som följer med maten. Själv tänkte jag fylla med ris (med någon krydda och svagt saltat) och glass, men har någon förslag på annat så tipsa gärna.
Synpunkter på detta mottas gärna.
Orsaken till att jag testar detta är att jag tidigare märkt att det är mycket svårt för mig att flylla på med kolhydrater om jag inte äter något salt. Och vad jag förstår så tar det längre tid innan kroppen slätar ut om man är tömd innan, "trycket" skall även ökas med salt.
Jag har inga synpunkter alls men sett att det fungerar :confused:
Två killar har på ett SM-kvalet för länge sedan hade tömt sig fullständigt och på fredagkvällen vägt in på 79.9 respektive 89.9. Det sista hg försvann i bastun innan invägningen.
Därefter tankades de rejält med det vanliga riset på Kinakrogen :confused:
De åt alltså det vanliga kladdiga riset som finns på alla kinakrogar och som är rejält saltat. En eller två flaskor Vichy Neveu slank också ned.
På lördagen vann de båda sina klasser klart.
Inget som jag själv skulle pröva men de blev hårda så det räckte med bra " tryck ".
Jag tänkte testa detta med "shitload" som jag läst om på nått forum i nästa vecka. Det fungerar så att man tömmer på kolhydrater till dagen innan tävling (på ett ungefär). Även att man där saltladdar och slutar med saltet några dagar innan tävling, exempelvis på torsdag morgon (om tävlingen är på lördag). Vatten dricks i mängder till fredag eftermiddag. På fredag kväll så börjar man ladda med kolisar och då får man även lov att äta salt. Kroppen skall ha ett "fönster" öppet under viss tid då den inte slätar ut av saltet samt om jag fattat rätt så är det lättare att fylla med kolhydrater om man äter salt. Menar inte att man skall äta mängder med salt utan bara lite (som vanligt ungefär). Det vatten man får är det vatten som följer med maten. Själv tänkte jag fylla med ris (med någon krydda och svagt saltat) och glass, men har någon förslag på annat så tipsa gärna.
Synpunkter på detta mottas gärna.
Orsaken till att jag testar detta är att jag tidigare märkt att det är mycket svårt för mig att flylla på med kolhydrater om jag inte äter något salt. Och vad jag förstår så tar det längre tid innan kroppen slätar ut om man är tömd innan, "trycket" skall även ökas med salt.
Den enda synpunkten jag har är att man bör testat detta innan då "fönstret" varierar väldigt mycket från person till person. Börjar du med salt för tidigt är risken att du är slät på finalen på eftermiddagen!
Annars kan det nog fungera kanon om man känner till storleken på sitt "fönster"
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.