handdator

Visa fullständig version : Hur bygga muskler men samtidigt gå ner kraftigt i fett?

slowpoke
2004-11-04, 13:50
Hej,

Mitt första inlägg här så var snälla =)

Har precis börjat styrketräna 4 stenhårda pass i veckan, är cirka 1.80 lång och väger 100kg (fet, för tillfället vill jag tillägga:)

Nu är det så att jag vill gå ner i vikt samtidigt som jag inte vill påverka/skada byggandet av musklerna under min träning. Är det något som är en dröm eller går det att klara av?

I sådant fall, hur?

PS. Är inte mycket för tabeller/väga mat/äta vid exakta tidpunkter etc... Jag jobbar mycket men har väldigt hårda principer! DS.

Tack på förhand!

Mvh

Sverker
2004-11-04, 13:58
Du har precis börjatr att styrketräna ?

Inga problem. Dina muskler kommer att växa rejält eftersom de tidigare inte stött på sådant här tufft arbete.
Nybörjaren är i någon mystisk fredad zon när den kan äta precis vilken mat som helst eller hur lite som helst och ändå öka. Denna period kanske är något halvår, men utnyttja den väl :thumbup:

Menigar
2004-11-04, 14:03
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Läs igenom den om du inte redan gjort det! :)

Sen bör du få i dig 2-3 gram protein per kg kroppsvikt och 1gram fett per kg. För att motverka skador och att få in rutinen på att sköta kosten skadar ju inte ;)

slowpoke
2004-11-04, 14:26
Du har precis börjatr att styrketräna ?

Inga problem. Dina muskler kommer att växa rejält eftersom de tidigare inte stött på sådant här tufft arbete.
Nybörjaren är i någon mystisk fredad zon när den kan äta precis vilken mat som helst eller hur lite som helst och ändå öka. Denna period kanske är något halvår, men utnyttja den väl :thumbup:

Tack för ett snabbt svar!

Heh, helt sjukt, känner samma sak som dig! Jag har gjort samma sak som detta jag beskriver ocan för cirka 5 år sedan och då gick jag ner i fett och upp i muskler... (tror jag, de blev större i alla fall)

Inga generella tips? Inget mer specifikt som kan hjälpa att bygga under själva bantningen?

Mvh

slowpoke
2004-11-04, 14:29

Läs igenom den om du inte redan gjort det! :)

Sen bör du få i dig 2-3 gram protein per kg kroppsvikt och 1gram fett per kg. För att motverka skador och att få in rutinen på att sköta kosten skadar ju inte ;)

Läste den för 5 minuter sedan =)

Jag har tänkt mig så här;

Styrketräna så hårt att jag nästan dör 4 ggr i veckan, morgonpromenera lite på helgerna då jobbet tyävrr förstör i veckorna. Äta mängder med kyckling, kalkon, kött, sallad/grönsaker/frukt och lite pasta, ris och potatis, självklart inget godis/snask och skit! Kommer det att fungera?

Låter det vettigt?

stefan82
2004-11-04, 15:10
du ska nog försöka att äta enkelo och fleromättat fett också , fet fisk och nötter är utmärkta livsmedel fulla med nyttigt fett

Einar
2004-11-04, 15:12
Läste den för 5 minuter sedan =)

Jag har tänkt mig så här;

Styrketräna så hårt att jag nästan dör 4 ggr i veckan, morgonpromenera lite på helgerna då jobbet tyävrr förstör i veckorna. Äta mängder med kyckling, kalkon, kött, sallad/grönsaker/frukt och lite pasta, ris och potatis, självklart inget godis/snask och skit! Kommer det att fungera?

Låter det vettigt?

Det låter ganska vettigt tycker jag :thumbup:

Em1l
2004-11-04, 15:44
kommer att fungera kanoners tror jag me!

hur förstör jobbet morgonprommenaderna på veckorna?

slowpoke
2004-11-05, 09:28
kommer att fungera kanoners tror jag me!

hur förstör jobbet morgonprommenaderna på veckorna?

Kul att höra!

Jag hinner helt enkelt inte innan jobbet under veckorna, helt kört tyvärr =(

Men ska det inte räcka, till en början i alla fall, med 2 promenader i veckan?

King Grub
2004-11-05, 09:31
Men ska det inte räcka, till en början i alla fall, med 2 promenader i veckan?

Räcka för vad? :) Om den förbrukade energin från promenaderna innebär att du hamnar på kaloriminus totalt under dygnet går du ner i fettvikt... annars inte. Nu är inte morgonpromenaderna i sig det enbart avgörande på något sätt, utan det är helheten som måste klaffa. Det går att springa två timmar per dag och ändå bli fetare, bara man äter mer än man gör av med, och det går att bli smalare utan att lämna soffan, bara man anpassar matintaget till aktivitetsnivån. Det gäller att hitta ett energiintag och energifördelning som passar med den aktivitetsnivå man vill och orkar hålla sig till och som får en att må bra.

slowpoke
2004-11-05, 09:32
du ska nog försöka att äta enkelo och fleromättat fett också , fet fisk och nötter är utmärkta livsmedel fulla med nyttigt fett

Hmm, *fet* fisk/mat? Vilka produkter exakt, tips?

Ska man inte skära ner rejält på fettet under bantning trots att det egentligen inte är sååå bra för musklerna? Bygga med mycket protein istället? Kom ihåg, min 6-månaders period =)

Ska jag köra på lite glutamin också för att behålla det jag bygger upp under bantning? Paulun hyllar det och det verkar vettigt?

Mvh

King Grub
2004-11-05, 09:34
Ska man inte skära ner rejält på fettet under bantning

Nej, absolut inte. Så länge det är bra fett finns det ingen vettig anledning att gå ner under 0.8 - 1 gram fett per kilo kroppsvikt och dygn. Det försämrar fettförbränningen och leder till försämrad hormonell miljö.

slowpoke
2004-11-05, 09:34
Räcka för vad? :) Om den förbrukade energin från promenaderna innebär att du hamnar på kaloriminus totalt under dygnet går du ner i fettvikt... annars inte. Nu är inte morgonpromenaderna i sig det enbart avgörande på något sätt, utan det är helheten som måste klaffa. Det går att springa två timmar per dag och ändå bli fetare, bara man äter mer än man gör av med, och det går att bli smalare utan att lämna soffan, bara man anpassar matintaget till aktivitetsnivån. Det gäller att hitta ett energiintag och energifördelning som passar med den aktivitetsnivå man vill och orkar hålla sig till och som får en att må bra.

Självklart!

Om du kikar ovan så ser du att jag dels har börjat styrketräna stenhårt 4 ggr i veckan och samtidigt ska skära ner *rejält* på kosten samtidigt! (äter typ 5 pizzor i veckan)

Har du några tips på hur jag ska behålla/bygga de muskler jag nu har/får under min bantning?

Tack på förhand!

King Grub
2004-11-05, 09:36
Har du några tips på hur jag ska behålla/bygga de muskler jag nu har/får under min bantning?

Tack på förhand!

Bygga är problematiskt vid energiunderskott, men att behålla skall inte vara några problem.

1. Gå inte för lågt i energiintag.
2. Träna styrketräning.
3. Ät minst 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dag, utspritt över dagen, gärna lite extra efter träning.

No worries.

slowpoke
2004-11-05, 09:38
Nej, absolut inte. Så länge det är bra fett finns det ingen vettig anledning att gå ner under 0.8 - 1 gram fett per kilo kroppsvikt och dygn. Det försämrar fettförbränningen och leder till försämrad hormonell miljö.

OK, men om vi säger så här då, jag kommer äta den sallad som jag beskriver nedan *väldigt ofta*, dels för att den är god och dels för att den är enkel att göra..

Sallad, tomat, gurka, majs, strimlat kalkonkött, salt, peppar, citron, lite vinäger och ev lite matolja..

Är detta en schysst sallad eller ska det läggas till t ex pasta? Ingen matolja?

Är ju helt värdelös på sånt här tyvärr =(

Tack för din hjälp och snabba svar!

slowpoke
2004-11-05, 09:39
Bygga är problematiskt vid energiunderskott, men att behålla skall inte vara några problem.

1. Gå inte för lågt i energiintag.
2. Träna styrketräning.
3. Ät minst 2 gram protein per kilo kroppsvikt och dag, utspritt över dagen, gärna lite extra efter träning.

No worries.

=)

Ska försöka bygga skiten ur musklerna ändå! Sen är det fan inte tråkigt när det syns mer muskler när fettet kämpas bort =)

King Grub
2004-11-05, 09:53
OK, men om vi säger så här då, jag kommer äta den sallad som jag beskriver nedan *väldigt ofta*, dels för att den är god och dels för att den är enkel att göra..

Sallad, tomat, gurka, majs, strimlat kalkonkött, salt, peppar, citron, lite vinäger och ev lite matolja..

Är detta en schysst sallad eller ska det läggas till t ex pasta? Ingen matolja?

Är ju helt värdelös på sånt här tyvärr =(

Tack för din hjälp och snabba svar!

Du kan inte banta (deffa) på sallad om du vill behålla muskelmassa och orka träna. Du behöver kolhydrat för att orka träna ordentligt, och du måste orka träna ordentligt för att behålla muskelmassa och se bra resultat.

slowpoke
2004-11-05, 09:59
Du kan inte banta (deffa) på sallad om du vill behålla muskelmassa och orka träna. Du behöver kolhydrat för att orka träna ordentligt, och du måste orka träna ordentligt för att behålla muskelmassa och se bra resultat.

Alltså tillägga pasta?

Inga synpunkter på glutaminet?

Mvh

King Grub
2004-11-05, 10:05
Pasta, ris, gryn, potatis, korngryn, bröd, osv.

Jag har sammanfattat mina tips här:

Glutamin kommer inte på något sätt vara avgörande för om du kommer i form eller inte, men inte göra någon skada heller och kan säker vara något muskelbesparande under t ex promenaderna.

slowpoke
2004-11-05, 11:06
Pasta, ris, gryn, potatis, korngryn, bröd, osv.

Så Atkins är full av sk*t alltså? =)

Jag har sammanfattat mina tips här:

Glutamin kommer inte på något sätt vara avgörande för om du kommer i form eller inte, men inte göra någon skada heller och kan säker vara något muskelbesparande under t ex promenaderna.

Hmm, ok, ska testa det, trodde dock, enligt Paulun, att det skulle vara mycket bra?

Tack för hjälpen!

Sverker
2004-11-05, 13:08
[QUOTE=slowpoke]Så Atkins är full av sk*t alltså? =)

QUOTE]

Atkins vänder inte sina ideer till hårt tränande muskelknuttar som vill maximera sin muskelmassa och minimera sitt fett.
Vi är rätt sällsynta faktiskt :D

King Grub
2004-11-05, 13:57
Hmm, ok, ska testa det, trodde dock, enligt Paulun, att det skulle vara mycket bra?

"The purpose of this study was to determine if high-dose glutamine ingestion affected weightlifting performance...

These data indicate that the short-term ingestion of glutamine does not enhance weightlifting performance in resistance-trained men."

J Strength Cond Res. 2002 Feb;16(1):157-60.

"We conclude that glutamine supplementation during resistance training has no significant effect on muscle performance, body composition or muscle protein degradation in young healthy adults."

Eur J Appl Physiol. 2001 Dec;86(2):142-9.

"In conclusion, our results show that decreased plasma and muscle glutamine levels have no effect on whole-body protein turnover or muscle protein kinetics. Therefore, it is unlikely that, in vivo, the intracellular muscle concentration of glutamine is a major regulating factor in muscle protein kinetics."

Clin Sci (Lond). 1999 Jun;96(6):639-46.

"We conclude that intravenous infusion of amino acids increases the fractional rate of mixed muscle protein synthesis, but addition of glutamine to the amino acid mixture does not further stimulate muscle protein synthesis rate in healthy young men and women."

Metabolism. 2000 Dec;49(12):1555-60.

slowpoke
2004-11-05, 15:10
Skräp med andra ord....?

King Grub
2004-11-05, 15:12
Vi säger så här: inga studier har visat någon synbar effekt på friska, styrketränande individer.

slowpoke
2004-11-05, 15:22
Snacka om att den här killen gjort sig förtjänt utav namnet *King* Grub!

Snabba klockrena svar varje gång! Tack!

King Grub
2004-11-05, 15:30
Angående glutamins förmåga att bevara muskelmassa vid det:

"The purpose was to determine if glutamine supplementation would prevent a loss of lean mass in athletes during a 12-day weight reduction program. It was hypothesized that supplementation would spare lean body mass. Subjects (n=18) exercised and dieted to create a 4186kJ· day-1 energy deficit and a 8372 kJ· day-1 energy deficit on days 1-5, days 6-12, respectively. The glutamine (GLN) group (n=9) ingested 0.35 g· kg-1 body mass of glutamine while a placebo was administered to the remaining subjects. Body mass (BM), lean body mass (LBM) and fat mass (FM), were measured at days 0, 6, and 12. GLN and placebo groups both lost significant amounts of BM, LBM and FM. There were no significant differences between groups. The findings indicate little benefit for retention of lean mass with supplementation of glutamine during a short-term weight reduction program."

Journal of Sports Science and Medicine (2003) 2, 163-168

Castro
2004-11-05, 15:32
Snacka om att den här killen gjort sig förtjänt utav namnet *King* Grub!

Snabba klockrena svar varje gång! Tack!

Det tar inte lång tid för folk att komma underfund med det :)

slowpoke
2004-11-08, 14:15
Har märkt det =)

Dock är jag lite förvånad över bristen på svar från andra användare? Jag är övertygad om att fler varit i samma situation som mig och säkerligen lyckats med det jag försöker göra *utan* att stenhårt leva efter teorier som kapslar/väga mat/lusläsa alla böcker som skrivits i ämnet...

Vart är ni?

Mvh

WHITEFOLKS
2004-11-08, 17:47
tror många anser att det mesta redan finns att finna för dig på forumet, bl.a. i grubbens deffguide ;)

slowpoke
2004-11-08, 17:54
Mycket möjligt, men jag vet även att det finns folk som gjort samma sak jag vill göra utan att leva minutiöst på Kolozzeum och tänka varje sekn ud hur mycket riset de trycker i sig väger...

Mvh

WHITEFOLKS
2004-11-08, 18:44
räcker väl med att läsa guiden för att få en hum om det hela? hur nogrannt du sedan mäter och liknande är upp till dig.

stefan82
2004-11-08, 20:42
den salladen är bra , men ta inte bort OLJAN den innehåller nyttigt fett generellt så är alla oljor från växtriket bra, även fiskolja då det innehåller höga halter Omega-3 fettsyror.
Något du ska passa dig för är härdat vegetabiliskt fett som finns i godis choklad etc, detta fett har en extra dubbel bindning i den kemiska strukturen om jag minns rätt och viss forskning indikerar att denna struktur gör det lätt för kroppen att lagra denna fettmolekyl.

1. vegetabiliska oljor är bra( matolja, olivolja , rapsolja U name It)
2. fiskolja är bra.
3. alla sorters nötter är bra även baljväxter(jordnötter).

Sverker
2004-11-08, 21:01
[QUOTE=stefan82]
Något du ska passa dig för är härdat vegetabiliskt fett som finns i godis choklad etc, detta fett har en extra dubbel bindning i den kemiska strukturen om jag minns rätt och viss forskning indikerar att denna struktur gör det lätt för kroppen att lagra denna fettmolekyl.

QUOTE]

Vid härdning tar man bort dubbelbindningar på det omättade och fleromättade fettet och gör det mättat.

Vissa dubbelbindningar blir inte mättade utan " vrider " sig ur sin ursprungliga form och antar en annan form, transformen. Det är denna nya form som kallas transfettsyror.

Om transfettet kan sägas mycket, men det mesta är tvetydigt ifall det är hälsofarligt eller ofarligt. Oavsett vad det är så det inte bra att äta för mycket härdat fett.

slowpoke
2004-11-09, 15:14
Känns som om loggat in på www.kemigenier.com här =)

OK, slutsumman är alltså; Ät mycket kycklin, kalkon, sallader, mindre ris/pasta/potatis och träna utav helvete?

Mvh