handdator

Visa fullständig version : Compaq - Är det nåt att ha?

Dipshit
2004-11-03, 20:03
Försökt ställa dessa frågor i hacker-forum, men de verkar inte lika vettiga där.. :D

Jag ska som sagt köpa laptop och har snubblat på en helt OK och billig Compaq!
Anledningen till att den är så billig är att jag får den momsfritt!
Så jag får alltså bra med prestanda för stålarna..

Men min första tanke vart ju - Compaq - är inte det skit?
Man har ju hört så mycket olika åsikter!
Men allt förändras ju..

Tacksam för alla sorters hackertips! ;)

MVH.. :cheers:

Latmasken
2004-11-03, 20:17
Compaq är skit ja. Motivering? Använd Google.

Tom BAK
2004-11-03, 20:17
Jag har en bärbar compaq, funkar mycket bra.

Halldin
2004-11-03, 20:19
Beror lite på hur gammal datorn är och om du hade tänkt göra några fysiska ingrepp (byta minne t ex.)

Äldre (vet inte hur det är med nyare) Compaq-datorer är kända för att jävlas något extremt.

Pudzianovski
2004-11-03, 20:21
Jag har Compaq, vilket numer ägs av Hewlett Packard TROR jag!!

Min dator heter compaq men det är egentligen en H&P.

Aldrig haft problem med den. köpt till RAM minne, HD, DVDbrännare...digitalkameror (flera), mp3 spelare...osv...aldrig ngt som inte funkat. :thumbup:

Dipshit
2004-11-03, 20:26
Jag har Compaq, vilket numer ägs av Hewlett Packard TROR jag!!

Min dator heter compaq men det är egentligen en H&P.

Aldrig haft problem med den. köpt till RAM minne, HD, DVDbrännare...digitalkameror (flera), mp3 spelare...osv...aldrig ngt som inte funkat. :thumbup:
JA! precis! Jag har en kompis som har compaq! Inga problem med den saken!
Compaq-skitsnack tycker jag mest man hörde förr i tiden!
Nuförtiden är det bara besserwissers på hacker-forum som klankar ner på dem!

Ja, det är väl HP och compaq som slagits samman? :confused:
Jaja.. det här är iaf en renodlad compaq.. ny likaså..

ps. tack för alla svar

Halldin
2004-11-03, 20:31
Min far har haft två st Compaq's, och jag har även haft vänner med Compaq.

Samtliga gamla (nuförtiden i alla fall) 200-300mhz...
Och alla har krånglat som fan.

Men dom nyare är säkert bättre ... annars hade dom nog inte sålt såpass bra som dom ändå gör.

Pudzianovski
2004-11-03, 20:34
"År 1982 satt de tre ingenjörerna på Texas Instruments, Joseph "Rod" Canion, Jim Harris och Bill Murto, på en pajrestaurang i Houston och skissade på ett tallriksunderlägg. Skissen föreställde en bärbar dator. Det resulterade i företaget Compaq som tretton år senare blev världens största tillverkare av persondatorer. År 2002 slogs Compaq samman med HP. Dessa båda innovatörer och banbrytare har bildat det nya HP."

Från http://www.hp.com/country/se/sv/companyinfo/aboutus.html

ante
2004-11-03, 20:57
har haft 3 olika compaqdatorer i minst tre år var, och det enda jag kan klaga på är att de lät som fan mot slutet, men annars är de som alla andra märkesdatorer.

Prankie
2004-11-03, 21:20
Köp inte compaq. ;)

Trance
2004-11-03, 21:26
Compaq har dåligt rykte för att de ville göra allting integrerat innan och det var ett helvete att byta grejor. Nuförtiden är det inte så, de har lika mycket standardelar som vilken dator som helst.

Köp en om du får en billigt och gillar vad du får.

Halldin
2004-11-03, 21:27
Compaq har dåligt rykte för att de ville göra allting integrerat innan och det var ett helvete att byta grejor. Nuförtiden är det inte så, de har lika mycket standardelar som vilken dator som helst.

Köp en om du får en billigt och gillar vad du får.
Ett annat fint exempel är ju hur nästan alla 266'or i Presario-serien hade problem med CD-läsaren. :sleep:

jakke
2004-11-03, 21:36
Jag har hört av folk jag litar på i datorvärlden att compaq gör bra Laptops.
Varför inte knalla in på en datorbutik och lyssna vad dom har att säga om olika märken.

kalleHUND
2004-11-03, 21:37
När du köper bärbara är det svårt att hitta icke-märkesdatorer och att plocka ihop en själv går ju inte heller som det gör med stationära. Alltså får du gå efter vad du får för pengarna! Kan dock inte svara på om compaq är bättre/sämre än andra märken, men min gissning är att det är likvärdigt.

Halldin
2004-11-03, 21:39
Jag har hört av folk jag litar på i datorvärlden att compaq gör bra Laptops.
Varför inte knalla in på en datorbutik och lyssna vad dom har att säga om olika märken.
Dom gör säkert dugliga laptops. Åtminstone nuförtiden.

Angående datorbutik kan jag väl dra ett annat exempel...
En kompis skaffade ett nätverkskort till sin gamle Compaq. Det vägrade dock installera sig trots att drivrutiner följde med på diskett.

Gick tillbaka till affären och expediten undrade varför det inte funkade.
När han fick höra att det var en Compaq sa han bara "Jaha, det förklarar saken" och gav tillbaka pengarna. :sleep:

Dipshit
2004-11-03, 21:47
Jahajaha! Tack för alla svar!
Drar slutsatsen att en ny compaq är helt OK att köpa!

Inlägg som "Köp inte Compaq, punkt slut" ger jag inte så mkt för! ;)

Minns också, nu när jag blev påmind, att det klagades mkt på compaq för att de försökte integrera allt!

jakke
2004-11-03, 23:39
Dom gör säkert dugliga laptops. Åtminstone nuförtiden.

Angående datorbutik kan jag väl dra ett annat exempel...
En kompis skaffade ett nätverkskort till sin gamle Compaq. Det vägrade dock installera sig trots att drivrutiner följde med på diskett.

Gick tillbaka till affären och expediten undrade varför det inte funkade.
När han fick höra att det var en Compaq sa han bara "Jaha, det förklarar saken" och gav tillbaka pengarna. :sleep:

Ja deras gamla grejer är ju inte så bra..

Att allt är integrerat gör väll ingenting på en lap-top?

Andyh
2004-11-04, 00:15
Jag har haft ett antal datorer och det har i princip enbart varit compaq, visst dom trilskas ibland med vissa grejjer man köpt till men standard-stuff som CD, nätverk/ljud/grafik kort och liknande har jag aldrig haft problem med. på företaget där jag jobbar har vi köpt in ett par laptops och dom verkar köra på hur fint som helst och det verkar som att compaq har mest problem med sina stationära datorer, då den enda bärbara jag har haft problem med var nån sorts multimedialaptop som det troligen sitter en AMD processor i för den blir sjukt varm och råkar man lägga ngt lite för nära fläkten får den en termisk shutdown ganska snabbt.

jag tycker helt klart att om du kan köpa en compaq momsfritt så gör det.

Dipshit
2004-11-04, 00:30
jaha... men iom att det är en AMD athlon... så ska jag skita i det? ;)
nämen allvarligt, är det så farligt? menar ditt överhettnings-snack?

det största kruxet är väl att det förmodligen är en utgången mackapär..
för det är jevvligt svårt att hitta den på nätet.. finns på vissa ställen..
mest engelska..(det är UK keyboard på)..
men jag vet inte när den gick ut... fast med tanke på att det är ganska
bra prestanda för en laptop så kan den ju inte va för gammal..
aaait?

Halldin
2004-11-04, 07:56
AMD är inte varmare än Intel i Full Load (tvärtom), men Intel har s.k throttling, processorn klockar ner sig när den inte arbetar för fullt och på så vis blir den kallare.

AMD har väl någon liknande teknik nuförtiden, men jag vet inte om just den du hade tänkt köpa har det.
Om värmeproblemen hade vart så stora som för Andyh hade dom nog inte fått säljas. :)