Visa fullständig version : Knark
Styrkebyggare
2004-11-02, 22:47
Bildspelet i artikeln visar verkligen på ett hemskt tydligt sätt hur skiten bryter ner kroppen:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,555751,00.html
Här är ett annat exempel
http://poetry.rotten.com/spiral/
Ja fy fan...
Gudfadern
2004-11-03, 00:25
Man blir ju ledsen när man ser dom bilderna :(
Här är iaf 2 till :
Melissa Collora (http://www.crackcocaineincamden.co.uk/pages/drugs/what%20crack%20can%20do%20for%20you/the%20results%20of%20crack%20cocaine.htm)
Penny Wood (http://www.crackcocaineincamden.co.uk/pages/drugs/what%20crack%20can%20do%20for%20you/the%20results%20of%20meth.htm)
kalle_banan
2004-11-03, 14:10
att generalisera knark är fel, tro det eller ej men det finns droger som kan göra gott för dig. men jag glorifierar inte droger, det finns fruktansvärda bieffekter även med den bästa drogen (bäst = inte särskilt farlig för kroppen)
det är psykedeliska droger jag snackar om, i ett nötskal kan man äsga att det är inga fysiska bieffekter what so ever, men psyket kan förändras till det bättre, och tyvär till det sämre. läs lite mer om det på tex www.erowid.org så hittar ni ett o annat om alla droger ni kan tänka er, nästan iaf.
be open minded
att generalisera knark är fel, tro det eller ej men det finns droger som kan göra gott för dig. men jag glorifierar inte droger, det finns fruktansvärda bieffekter även med den bästa drogen (bäst = inte särskilt farlig för kroppen)
det är psykedeliska droger jag snackar om, i ett nötskal kan man äsga att det är inga fysiska bieffekter what so ever, men psyket kan förändras till det bättre, och tyvär till det sämre. läs lite mer om det på tex www.erowid.org så hittar ni ett o annat om alla droger ni kan tänka er, nästan iaf.
be open minded
:laugh:
Dagens inlägg :thumbup:
Man KAN säga att det inte finns några fysiska bieffekter?
Man KAN få bättre psyke?
Snacka om att famla efter smulor.
kalle_banan
2004-11-03, 14:29
det finns folk som snetrippar och blir psykfall.
det finns folk som befrias från självmordstankar och blir lyckliga.
det är ingen underkur med garanterat positiva reslutat, vad förväntar du dig?
det finns folk som snetrippar och blir psykfall.
det finns folk som befrias från självmordstankar och blir lyckliga.
det är ingen underkur med garanterat positiva reslutat, vad förväntar du dig?
Ja, men hur ser fördelningen ut?
Och hur kan du sitta och "rekommendera" något som med största sannolikhet inte fungerar och som kan sabba folks liv?
kalle_banan
2004-11-03, 14:35
har jag rekomenderat folk att knarka?
jag sa mest att det finns en annan sida av drogerna, allting är inte så negativt alltid, men därmed inte sagt att droger är guld och gröna skogar.
hur fördelningen ser ut har jag aldrig sett, det finns få seriösa forskningar gjorda om psykedeliska droger (men dom förekommer, jag har bla en dokumentär om psykdeliska droger och dess användning i terapeutiska syften (bota alkoholister och kokainister bla))
hangatyr
2004-11-03, 14:38
det itnressanta att många som högröstat fördömer droger samtidigt drogar sig själva med sprit. För det är tydligen ingen drog eftersom det är lagligt. jösses vad kortsiktigt en del tänker. :rolleyes:
det itnressanta att många som högröstat fördömer droger samtidigt drogar sig själva med sprit. För det är tydligen ingen drog eftersom det är lagligt. jösses vad kortsiktigt en del tänker. :rolleyes:
Tur att jag är nykterist då :thumbup:
har jag rekomenderat folk att knarka?
jag sa mest att det finns en annan sida av drogerna, allting är inte så negativt alltid, men därmed inte sagt att droger är guld och gröna skogar.
hur fördelningen ser ut har jag aldrig sett, det finns få seriösa forskningar gjorda om psykedeliska droger (men dom förekommer, jag har bla en dokumentär om psykdeliska droger och dess användning i terapeutiska syften (bota alkoholister och kokainister bla))
Jo, jag har också sett dokumentärer om t.ex reumatiker eller vad det var som tog lsd och plötsligt kunde de röra sig. Men de har konstant läkarövervakning, tog tester osv. Det var inte ofarligt heller, men vissa är beredda att ta riskerna.
Droger är och kommer aldrig att vara bra, även fast någon promille får "bra resultat".
MiniYates
2004-11-03, 15:30
Att bara säga droger och klumpa ihop en massa preparat med olika effekter är ganska dumt. Nikotin, Koffein och alkohol är alla droger men påverkar dig inte direkt på samma sätt som Crack!
Jag tycker inte synd om henne, hon har själv valt det livet...
JustinCredible
2004-11-03, 16:37
vad fan vet du om det? Har du hört talas om kvinnor som blir nerdrogade och utnyttjade? Det finns flera sätt att bli beroende på.
vad fan vet du om det? Har du hört talas om kvinnor som blir nerdrogade och utnyttjade? Det finns flera sätt att bli beroende på.
Hon väljer fortfarande att fortsätta, även om någon annan skapar hennes beroende.
Styrkebyggare
2004-11-03, 16:40
Det är klart att det är skillnad på olika droger. Syftet med tråden var bara att visa hur ett längre missbruk av tyngre narkotika (glömde att förtydliga detta i början) som crack och heroin kan bryta ner kroppen.
När ni diskuterar "välja att fortsätta" om heroin så tror jag inte riktigt ni vet vad ni pratar om. Visst kan man skylla allt på personen i och med att denne var dum nog att börja, men är man väl inne i skiten så är det ju inte direkt som att sluta röka om man vill lägga av.
mm det vanliga är att någon slår dom medvetslösa eller sätter en pistol emot huvudet och ser till att dom blir beroende. Sen sitter dessa och konstant tvingar dem så de aldrig har en chans att komma ifrån o söka hjälp.
Efter det så tvingas dom begå brott för att deras "styrande" ska kunna fortsätta tvinga i dom drogerna...
Skitsnack...undrar hur många av 1000 missbrukare som blev Tvingade in i ett beroende.
mm det vanliga är att någon slår dom medvetslösa eller sätter en pistol emot huvudet och ser till att dom blir beroende. Sen sitter dessa och konstant tvingar dem så de aldrig har en chans att komma ifrån o söka hjälp.
Efter det så tvingas dom begå brott för att deras "styrande" ska kunna fortsätta tvinga i dom drogerna...
Skitsnack...undrar hur många av 1000 missbrukare som blev Tvingade in i ett beroende.
håller med dig. är man missbrukare idag har man valt att bli en tidigare i livet.
om jag i min uppväxt får det illa, så illa att jag måste ta till knark så skjuter jag mig hellre och slutar där. vad fan ska jag knarka för? vad är meningen med det?
att säga att de har haft dålig uppväxt utan föräldrar, misshandel m.m. är skitsnack också. jag känner några som lyckats ta sig upp UTAN knark.
alla som knarkar har valt det själv och jag gissar på att de velat krydda sina liv lite grann eller varit nyfikna och kört fast i skiten. säger bara RÄTT ÅT DE.
det som svider mest är att rehab och kliniker finns för att hjälpa de. alla psyksjuka och knarkare samt alkisar borde stå utan hjälp, pengarna borde gå till barn som är i fara, hemlösa, fattiga allmänt eller sjukvårde kanske.
När ni diskuterar "välja att fortsätta" om heroin så tror jag inte riktigt ni vet vad ni pratar om. Visst kan man skylla allt på personen i och med att denne var dum nog att börja, men är man väl inne i skiten så är det ju inte direkt som att sluta röka om man vill lägga av.
Det är ingen som säger att är lätt. Dock är det inte omöjligt, alltså har man ett val.
Styrkebyggare
2004-11-03, 16:54
Supercynikerna har möjligen inte tänkt på att det kan vara samhällsekonomiskt lönsamt att satsa pengar på drogavvänjning och hjälp?
Yankee: Ja men det valet är definitivt inte realistiskt att jämföra med de flesta andra val man måste göra i livet.
Bara för att något är möjligt så kan det ju inte betraktas som nån sorts självklarhet.
JustinCredible
2004-11-03, 16:56
alla som knarkar har valt det själv
Beskriv gärna hur ett barn som får en spruta i sömnen väljer det själv.
Kom ihåg att du skrev alla.
Supercynikerna har möjligen inte tänkt på att det kan vara samhällsekonomiskt lönsamt att satsa pengar på drogavvänjning och hjälp?
Där har vi ordet igen: Kan.
Har du några siffror?
Hur många % återfaller?
Styrkebyggare
2004-11-03, 17:01
Där har vi ordet igen: Kan.
Har du några siffror?
Hur många % återfaller?
Cynikerna nämner inga siffror, så det behöver inte jag heller göra - syftet var kort och gott att presentera denna synvinkel.
Yankee: Ja men det valet är definitivt inte realistiskt att jämföra med de flesta andra val man måste göra i livet.
Bara för att något är möjligt så kan det ju inte betraktas som nån sorts självklarhet.
Nej, det har jag inte sagt heller. Jag förstår väl också att det är svårare att sluta med heroin än med läsk till maten.
Det är klart att det är skillnad på olika droger. Syftet med tråden var bara att visa hur ett längre missbruk av tyngre narkotika (glömde att förtydliga detta i början) som crack och heroin kan bryta ner kroppen.
Många som provar Heorin eller Crack inser inte innan vad de provar..eller jo, det vet säkert att det är just Heorin eller crack, men inte HUR de kommer uppleva det. Anledningen att just de två drogerna är så svåra att sluta med är att upplevelsen de drogerna ger ersätter allt annat i livet..det blir den stora sanna kärleken, glädjen, meningen med livet etc..svårt att tänka kalrt o logiskt under de omständigheterna. MEN man har ett val att aldrig prova! o det är det valet man trots allt gör. Dock finns det undantag där personen får i sig heroin på ett mindre medvetet sätt...men iom att känslan är så outstanding fastnar. Men det torde höra till undantagsfallen!
/T-train
Cynikerna nämner inga siffror, så det behöver inte jag heller göra - syftet var kort och gott att presentera denna synvinkel.
Det var ju du som drog upp den vinkeln, alltså borde du ha något att backa upp det med.
Vad ska vi lägga fram för siffror? Hur många som har blivit beroende genom hot och våld?
Många som provar Heorin eller Crack inser inte innan vad de provar..eller jo, det vet säkert att det är just Heorin eller crack, men inte HUR de kommer uppleva det. Anledningen att just de två drogerna är så svåra att sluta med är att upplevelsen de drogerna ger ersätter allt annat i livet..det blir den stora sanna kärleken, glädjen, meningen med livet etc..svårt att tänka kalrt o logiskt under de omständigheterna. MEN man har ett val att aldrig prova! o det är det valet man trots allt gör. Dock finns det undantag där personen får i sig heroin på ett mindre medvetet sätt...men iom att känslan är så outstanding fastnar. Men det torde höra till undantagsfallen!
/T-train
Man har ett val att inte fortsätta också.
Styrkebyggare
2004-11-03, 17:07
Det var ju du som drog upp den vinkeln, alltså borde du ha något att backa upp det med.
Vad ska vi lägga fram för siffror? Hur många som har blivit beroende genom hot och våld?
Det finns naturligtvis inga precisa siffror på hur mycket samhället sparar i och med sina insatser - detta blir alltid en diskussionsfråga i slutändan.
Vinkeln gällde kostnaderna - jag anser inte att man kan se missbrukarvården som en kostnad som inte ger något tillbaka (åsikten om att samhället sparar pengar genom att dra in detta borde således ursprungligen backats upp). Thats it!
kalle_banan
2004-11-03, 17:49
usch, det är inte bra o missa såhär mycket i en debatt :D
men som ngn sa, att heroin förstör kroppen, jag läste att om man skulle sätta in två enäggstvillingar i varsitt rum under en femårs period och den ena skulle få heroin o den andra alkohol skulle alkoholisten må sämre fysiskt jämfört med heroinisten. jag vill inte säga att heroin är bra, men man ska vara rättvis i debatter och dra upp så många olika synvinklar som möjligt.
men de droger ni debatterat har huvudsakligen (uteslutande?) varit TUNGA droger, men vad har ni för syn på de lätta drogerna?
Man har ett val att inte fortsätta också.
Men fan va du snackar om val hela tiden!....du måste även se saken ur det psykiska perspektivet....snälla nån vem som helst förstår ju att psyket är EXTREMT viktigt när nån ska sluta eller börja....Jag känner folk som har gått och går på heroin...de säger alla samma sak....det krävs enormt mycket psyke för att klara det...och det e mycket få som klarar det på egen hand...man behöver nån/några som hjälper en på vägen...
Besserwisser
2004-11-03, 20:15
Gabber / Garnax... Ni saknar totalt sympati för personer som gör misstag... eller? Gör du ett misstag och det går åt helvete så skyll dig själv, loser.
Visst är det lätt att säga att den som provar knark av nyfikenhet och hamnar i ett beroende, har sig själv och skylla och bör lämnas för att själv lösa problemet. Har ni minsta spår av medkänsla i kroppen förstår ni själva hur löjlig en sådan åsikt är. Att dessutom antyda att en människa alltid själv har att fritt välja sitt öde (underförstått antar jag att ni menar att bara svaga individer faller i drogberoende), är inget annat än absurt och barnsligt.
Ni behöver inte försöka spela tuffa med era fräna och häftiga åsikter. Tro mig, ni kommer att hitta människor som tycker om er även om ni bara har högst ordinära värderingar och åsikter.
ölobrännvin
2004-11-03, 20:19
Jag har provat en del lättare droger och förstår inte hur fan man kan tycka om det, hungrig av hasch och hjärtklappning av amfetamin, sömnig av piller ( :smash: som ska få en sömnig) Men en del som provar tycker att det är jättefantastiskt
Ninjasmurf
2004-11-03, 20:26
Dom flesta beroende smyger sig på, en drink för att koppla av en helg, en drink för att koppla av en kväll. En efter jobbet...en på morgonen osv. Det samma gäller nog droger, det är lätt att sitt på sina höga hästar och fördömma droger, men umgås man i kretsar där det brukas narkotika tror jag ens motstånd sakta bryts ner. Det är ju ändå ens vänner, och dom verkar inte fara illa (till en början).
När det gäller crack så är det knappast ett val efter man provat första gången, kroppen utvecklar väldigt fort ett fysiskt behov. I stil med behovet av att äta och dricka.
ErikWrestlingFreaket
2004-11-03, 21:01
Beskriv gärna hur ett barn som får en spruta i sömnen väljer det själv.
Kom ihåg att du skrev alla.
Det där är ju så väldans vanligt dessutom :rolleyes:
JustinCredible
2004-11-03, 21:16
Det där är ju så väldans vanligt dessutom :rolleyes:
Tänk så det gör ont i det lilla du har. Med det jag sa menar jag inte att Peter Pan flyger in genom fönstret med crack mitt i natten :smash:
The majority of the addiction among children originate from homicides, assaults, and child abuse/neglect cases. Sexual abuse is often used with other drugs including alcohol wich in many cases leads to a life long addiction... (Källa DEA)
Sen skiter väl jag i om det inte är en majoritet.
Javisst. Jag står själv vid ett vägskäl just nu - jag kan inte bestämma mig om jag ska knarka ner mig eller börja på Chalmers.
Allvarligt talat, det var den dummaste skiten jag hört idag. Under fel omständigheter kan du hamna där också.
Jag använder crack dagligen. :D
Men fan va du snackar om val hela tiden!....du måste även se saken ur det psykiska perspektivet....snälla nån vem som helst förstår ju att psyket är EXTREMT viktigt när nån ska sluta eller börja....Jag känner folk som har gått och går på heroin...de säger alla samma sak....det krävs enormt mycket psyke för att klara det...och det e mycket få som klarar det på egen hand...man behöver nån/några som hjälper en på vägen...
Vilket perspektiv tror du att jag ser det ifrån? Jag har inte sagt att det är lätt att sluta, jag säger att om man börjar och fortsätter får man skylla sig själv.
En del människor som rökt o knarkat samtidigt har sagt att det är svårare att sluta röka än att sluta knarka. Mer eller mindre alla läkare säger idag att nikotin beroende är minst lika starkt som narkotikaberoende.
Hur svårt det är skiter jag faktiskt i, det är som med allt annat, en fråga om vilja. Finns människor som slutat, men för det krävs en enorm vilja för det lättare är att fortsätta.
Nej jag tycker inte synd om missbrukare och ingen sympati. Jag tycker de ska ha all rätt i världen att knarka om de vill de. Deras liv. Deras val. Men jag kan inte tycka synd om människor som AKTIVT valt en väg emot undergång.
Och nej, inga omständigheter kan få mig att knarka. Omständigheter kan få mig att mörda, men de kan inte få mig att knarka.
Innan denna personen stog i vägskälet så hade hon säkert fel umgänge. Vilket även det är ett aktivt val. Jag väljer mitt umgänge mycket noga och det finns inte plats för en typen av människor där.
Javisst. Jag står själv vid ett vägskäl just nu - jag kan inte bestämma mig om jag ska knarka ner mig eller börja på Chalmers.
Allvarligt talat, det var den dummaste skiten jag hört idag. Under fel omständigheter kan du hamna där också.
Likadant val som mig. och nu sitter jag här. vad tror du jag valde
High1ander
2004-11-04, 06:44
På nått ser det ut som narkotika är ett bra bantingsmedel, tror nog Atkins får se upp så de inte tappar marknadsandelar. Fast iofs så blir de ju inte så "snygga" av att bli benrangel, med sketna tänder, och sliten hy...
Nej, usch för knark.
Squat alla som knarkar är inte oskyldiga lamm, jag känner "smarta" människor som börjat med skiten, inte för de är fattiga, eller saknar framtid etc. utan för det är "kul".
Shadow Warrior
2004-11-04, 06:48
Here we go again: Sammhällets uppgift är att ta hand om dess invånare. PUNKT.
Man kan inte säga att någon får skylla sej själv i ett välfärdssamhälle, alla gör vi dåliga val i livet och ingen vill igentligen vara tex missbrukare... det fattar ni väl själva? Och sen måste ju tilläggas att mång invånare inte har alla hemma men dessa måste ha samma rättigheter och skydd det med.
Detta är grundläggande moral.
Vilket perspektiv tror du att jag ser det ifrån? Jag har inte sagt att det är lätt att sluta, jag säger att om man börjar och fortsätter får man skylla sig själv.
Är du så säker? Hereoin är i stort sett ofarlig för människans kropp, det som slår ut dem är de sociala effekterna. Dvs drogen är så dyr att det som prioriteras är att skaffa drogen. Finns rätt mycket hereonister ute bland "vanligt folk" som man aldrig märker av pga låga doser och en ekonomi som möjliggör missbruket. Droger är just droger för att de påverkar ditt omdömme och är beroendeframkallande. Är du så säker på att det bara är att "sluta" när man väl testat att du skulle våga testa själv?
Personligen avstår jag från att testa, jag är inte alls lika säker som du på "att man får skylla sig själv".
Livet är inget spel man kan reloada när man känner för det.
Man får ta ansvar för sina egna handlingar och sina egna val i livet.
Samhället ska inte behöva vara storebror åt en tänkande individ.
Ibland gör man mindre bra val, som t.ex leder till att man får det något sämre eller att man är hungrig en timme extra for man sket i luchen.
De val som leder till totalt haveri är oftast så klara att man kan hålla dom ifrån sig, skjuta sig i huvudet, skära armen av sig, knarka ner sig osv...
Vill de knarka är det deras val, låt dem hållas och det konsikvenser de får har de bett om.
Är de kompitenta nog att klara sig in i ett missbruk borde de också få klara sig ur det...ev hjälp ska de själva betala för, jag vill inte betala för att folk inte inser att det går åt helvete när man sjukter sig i huvudet eller knarkar ner sig...
För öppenbart och för simpelt att hålla sig ifrån..
Jaha och när de i ett drogdelerium slårihjäl din farmor, vad har hon gjort för ont för att förtjäna sitt öde då?
Samhället hjälper sina medborgare av egenytta lika mycket som av någon annan anledning.
Är du så säker? Hereoin är i stort sett ofarlig för människans kropp, det som slår ut dem är de sociala effekterna. Dvs drogen är så dyr att det som prioriteras är att skaffa drogen. Finns rätt mycket hereonister ute bland "vanligt folk" som man aldrig märker av pga låga doser och en ekonomi som möjliggör missbruket. Droger är just droger för att de påverkar ditt omdömme och är beroendeframkallande. Är du så säker på att det bara är att "sluta" när man väl testat att du skulle våga testa själv?
Personligen avstår jag från att testa, jag är inte alls lika säker som du på "att man får skylla sig själv".
Vems fel är det annars? Det är lika larvigt som att säga att det är mcdonalds eller sockerbolagens fel att du blir tjock. Det är ingen som tvingar dig.
Nu förstår jag inte vad du menar. Jag har ju sagt att det förmodligen inte är lätt att sluta. Men det är ingen omöjlighet, annars skulle det inte finnas folk som lyckats sluta.
Jag är är ganska säker på att det bara är att sluta, ja. Självklart skulle det inte vara lätt. Dock så ser jag ingen anledning till att testa då jag gör ett val som gör att jag kan bli beroende, precis som alla andra som är fast.
Allt handlar om självförtroende och karaktär.
Alltså, skuldbördan ligger alltid på den som provar, något annat har jag inte påstått.
Däremot att heroin skapar ett så starkt fysikt o psykiskt beroende att det inte bara är att sluta. Allt handlar inte bara om självförtroende och karaktär. Unga människor som "testar" droger är inte alltid dummare eller har sämre bakgrund än andra som inte testar. Att känna empati för de som hamnat i missbruket (o då menar jag inte som i att slänga alla pengar på drogavvnänjning, bara att man kanske kan inse att det är fysiskt eller psykiskt möjligt att bara sluta från en dag till en annan för många) eller att lära sig mer om hur tunga droger påverkar den mentala förmågan att ta beslutet att sluta är däremot det jag eftersöker i ditt resonemang. Att ta beslutet att aldrig testa är naturligtvis den enklaste lösningen.
Vore väldigt enkelt om världen vore enbart svart eller vit...men nu är den inte det.
Allt handlar om självförtroende och karaktär.
De flesta inser att om alla var perfekta så behövde vi inte hastighetsbegränsningar, förbud mot vissa preparat eller ens poliser. Det handlar inte om hur det borde vara det handlar om hur man bäst hanterar den situation vi har.
Att bara peka finger och säga att folk saknar karaktär, ansvar eller framförhållning är bara slöseri på luft. ;)
Alltså, skuldbördan ligger alltid på den som provar, något annat har jag inte påstått.
Däremot att heroin skapar ett så starkt fysikt o psykiskt beroende att det inte bara är att sluta. Allt handlar inte bara om självförtroende och karaktär. Unga människor som "testar" droger är inte alltid dummare eller har sämre bakgrund än andra som inte testar. Att känna empati för de som hamnat i missbruket (o då menar jag inte som i att slänga alla pengar på drogavvnänjning, bara att man kanske kan inse att det är fysiskt eller psykiskt möjligt att bara sluta från en dag till en annan för många) eller att lära sig mer om hur tunga droger påverkar den mentala förmågan att ta beslutet att sluta är däremot det jag eftersöker i ditt resonemang. Att ta beslutet att aldrig testa är naturligtvis den enklaste lösningen.
Vore väldigt enkelt om världen vore enbart svart eller vit...men nu är den inte det.
Det är speciellt i ungas fall som det handlar om självförtroende och karaktär.
Hur du får det till dummare och sämre bakgrund vet jag inte. Hur många börjar inte röka och snusa pga grupptryck och viljan att passa in? Det ju där det börjar.
Jag känner inte empati för folk som har själva har valt något. Min inställning handlar inte om droger i sig, utan rent allmänt vett. Gör man något så står man för det, och tar på sig ansvaret.
Yank, klart man har sig själv att skylla. Men hur hjälper det situationen?Man måste ju tänka konstruktivt med!
Ninjasmurf
2004-11-04, 10:43
Det är speciellt i ungas fall som det handlar om självförtroende och karaktär.
Hur du får det till dummare och sämre bakgrund vet jag inte. Hur många börjar inte röka och snusa pga grupptryck och viljan att passa in? Det ju där det börjar.
Jag känner inte empati för folk som har själva har valt något. Min inställning handlar inte om droger i sig, utan rent allmänt vett. Gör man något så står man för det, och tar på sig ansvaret.
Få människor är så principfasta i alla lägen. Förutom övermänniskor som du då ;)
De flesta inser att om alla var perfekta så behövde vi inte hastighetsbegränsningar, förbud mot vissa preparat eller ens poliser. Det handlar inte om hur det borde vara det handlar om hur man bäst hanterar den situation vi har.
Att bara peka finger och säga att folk saknar karaktär, ansvar eller framförhållning är bara slöseri på luft. ;)
Det vet väl jag också.
Jag säger inte att någon är pefekt heller, men bara för att man kan göra något betyder inte det att man måste.
Yank, klart man har sig själv att skylla. Men hur hjälper det situationen?Man måste ju tänka konstruktivt med!
Om man inser att det är ens eget fel, istället för att skylla på annat. Då bör man också inse att om man själv har satt sig i sitsen så kan man också ta sig därifrån.
Om man inser att det är ens eget fel, istället för att skylla på annat. Då bör man också inse att om man själv har satt sig i sitsen så kan man också ta sig därifrån.
Kanske är ute och cycklar helt nu men är det inte just det som mycket av den terapi de får gå igenom går ut på?!
Få människor är så principfasta i alla lägen. Förutom övermänniskor som du då ;)
Jag har inte sagt att jag är alltid gör precis som jag tycker att man ska göra.
Kanske är ute och cycklar helt nu men är det inte just det som mycket av den terapi de får gå igenom går ut på?!
Jag har inte en aning om vad missbrukarvården använder för metoder.
Jag skriver bara mina egna tankar ;)
Jag har inte en aning om vad missbrukarvården använder för metoder.
Jag skriver bara mina egna tankar ;)
Håller med dig på mitt eget sätt, jag tycker det är synd att vårt samhälle producerar barn som behöver denna vård.
en sak jag undrar om är att i ett land som Sverige där man i ung ålder i skolan får reda på allting om knark, sex, alkohol och rökning och att det är någonting DÅLIGT ändå har så stora problem med narkotika och alkoholism?
kan någon förklara detta? jag kommer från Armenien, där är det stora klyftor mellan rika och fattiga, de som kör Ferrari och de som äter gammalt bröd ur soptunnan. där finns ingen info i skolorna för unga om knark, akohol eller sex.
barnen där lär sig själva eller från föräldrarna att man inte ska våldta folk, inte supa sig full och inte heller knarka.
i ett fattigt land som Armenien utan sågon som helst info eller vårdsystem som fungerar finns det inga våldtäktsmän, inga narkomaner eller alkoholister.
kan ju även säga att i Armenien är det tradition att dricka till frukosten(speciellt bönderna) då arbetet är hårt. men även i stan där folk är rika och välmående så dricks det varje dag till maten, frukosten och till kvällen. men om du(vem som helst) kan hitta en våldtäktsman, en alkoholist och en narkoman i Armenien så tar jag hand om de, med mina pengar och med mitt liv. men det kommer du inte att göra.
kan någon förklara för mig då varför det är så mycket åt helvete här i Sverige? våldtäkter, pedofiler, deprissionsproblem, mördare, narkoamner och en massa annat....
det är därför jag inte bryr mig om någon knarkare eller annan som VALT det själv. om någon tvingas in i det så är det ju självklart synd om de, men kom inte o säg att alla är tvingade att ta knark.
en sak jag undrar om är att i ett land som Sverige där man i ung ålder i skolan får reda på allting om knark, sex, alkohol och rökning och att det är någonting DÅLIGT ändå har så stora problem med narkotika och alkoholism?
kan någon förklara detta? jag kommer från Armenien, där är det stora klyftor mellan rika och fattiga, de som kör Ferrari och de som äter gammalt bröd ur soptunnan. där finns ingen info i skolorna för unga om knark, akohol eller sex.
barnen där lär sig själva eller från föräldrarna att man inte ska våldta folk, inte supa sig full och inte heller knarka.
i ett fattigt land som Armenien utan sågon som helst info eller vårdsystem som fungerar finns det inga våldtäktsmän, inga narkomaner eller alkoholister.
kan ju även säga att i Armenien är det tradition att dricka till frukosten(speciellt bönderna) då arbetet är hårt. men även i stan där folk är rika och välmående så dricks det varje dag till maten, frukosten och till kvällen. men om du(vem som helst) kan hitta en våldtäktsman, en alkoholist och en narkoman i Armenien så tar jag hand om de, med mina pengar och med mitt liv. men det kommer du inte att göra.
kan någon förklara för mig då varför det är så mycket åt helvete här i Sverige? våldtäkter, pedofiler, deprissionsproblem, mördare, narkoamner och en massa annat....
Självklart finns det våldtäktsmän etc i Armenien, att tro något annat är bara naivt.
Varför det är så stora problem i Sverige kan man ju diskutera. Jag vet vad jag tror, men det är inget jag orkar blaba om här och nu.
För det första så är det vanliga att folk provar nya droger när de är i ett rus av andra droger. Någon säger att man ska vara karaktärsstark och omdömesfull och måste ta ansvar för sina beslut. Detta är inte fallet om man är full tex, och då är det enklare att testa hach eller nån annan drog. Och är man hög på en drog är det enklare att testa nån annan, osv... Dessutom påverkas man av sin omgivning och normen sätts i många fall utefter vad sina kamrater tycker är ok. De flesta droger kan vara ofarliga att prova en eller ett par gånger, tom crack och heroin, men man vet aldrig när man trillar dit. I mångas fall handlar det om psykiska problem (som i många fall kan hörröra från kemisk obalans i hjärnan, som ofta avhjälps med sk "lyckopiller" numer) som man omedvetet försöker "bota" med diverse kemikalier, man känner mer välmående med droger i kroppen. Som med alla droger så påverkas receptorer och man känner sig ännu dekigare när man är utan droger ju mer man använt under en tid och man har skaffat sig en ond spiral. Jag har hört förklaringen av alkoholister sagd att när de får ett sug efter alkohol känns det som att andas genom ett smalt sugrör som endast försvinner om man dricker alkohol. För en som inte varit beroende är det inte möjligt att sätta sig in i vad det innebär, då är det lätt att prata om att vara karaktärsstark och ansvarsfull osv. Att alkohol och droger förstör liv och familjer ger ju en liten hint om vad det handlar om. Folk skulle inte "välja" den vägen om de verkligen var så enkelt att sluta.
Visst, man kan resonera som Garnax och Yankee att om man gör misstag får man betala för det. Så kan man resonera innan man själv gjort några misstag. Dessutom är det så att man är mer eller mindre mottaglig för droger och hamnar mer eller mindre lätt i missbruk. Jag tror inte att heroinister är speciellt nöjda med sin situation och bara säga att de väljer själv visar på en avsaknad av empati och tankeförmåga. Vad man borde inse är att om folk slösar bort sitt enda liv på att ligga nerdekad i en trappuppgång så finns det en orsak till det. Och orsaken är inte pga man "valt" att ha det så...
...därmed inte sagt att det är omöjligt att sluta. Tyvärr kan det i många fall gå så långt att narkomaner/alkoholister får någon gång i sitt livet valet att leva eller dö (på något konkret sätt... överdos eller akuta skador) innan de inser allvaret. Vissa väljer det senare, och om man funderar vidare på varför så ger det ytterligare en hint om vad drog/alkohol- beroende handlar om, och det är inte om man ska ta en runda golf på eftermiddan eller en sup med polarna.
I ett fattigt land som Armenien tjänar man inget på att kränga knark. Det finns dock fattiga länder med stora problem, tex så nära som i Portugal. I Armenien har man inte mycket statistik eller upplysning, därför vet du inte hur stora problemen är för landet som helhet.
Alkoholproblemen i fd Sovjetunionen är gigantiska. Att de inte upplever det som ett problem är att det är accepterat att vara full på jobbet. Skadorna/effekterna bryr sig dock inte om hur socialt accepterat det är att dricka vodka ur pappmuggar till lunchen.
Som exempel kan jag nämna en bekant som byggt bensinmackar i Europa och i Ryssland, och blev tvungen att sluta med projekten i Ryssland pga att alla byggen tog minst tre gånger så lång tid pga allt festande bland arbetarna under arbetstid. Dvs problemen är så stora att det är svårt att driva företag. Det säger ju lite om vad som sker.
det är därför jag inte bryr mig om någon knarkare eller annan som VALT det själv. om någon tvingas in i det så är det ju självklart synd om de, men kom inte o säg att alla är tvingade att ta knark.
Varför har du valt att flytta till Sverige? Varför ska vi bry oss om fattiga länder som valt att vara fattiga , tex hjälpa till med bistånd eller tillåta flyktingar från fattiga länder? (Enl. ditt resonemang)
Eller vidare... varför ska de som har det bättre betala mer i skatt?
...varför ska de som skadas i trafiken få hjälp?
...osv
EDIT: För att förtydliga, om situationen man befinner sig beror på de val man/folket har gjort, dvs man har mentaliteten att alla "har sig själv att skylla" alt "har sig själv att tacka" och det finns ingen anledning att hjälpa/tycka synd de som har det svårt eftersom att de är där de är pga deras val att vara där de är.
kalle_banan
2004-11-04, 11:55
garnax, yankee, tänk er detta: ni älskar att köra cross, ni kör varje dag, ni älskar det av hela erat hjärta, det finns inget på hela jorden som kan få er att sluta för det är så sjukt kul.... känslan att flyga genom luften ett stort platåhopp är oslagbar.
en dag bryter ni båda benen och ena armen och vill åka till sjukhus, MEN INTE FAN SKA NI FÅ HJÄLP AV NÅGON! ERA JÄVLA IDIOTER SOM KÖR CROSS FÅR FANIMEJ SKYLLA ER SJÄLVA SOM SKADAR ER!!!!!
känner ni igen resonemanget?
För det första så är det vanliga att folk provar nya droger när de är i ett rus av andra droger. Någon säger att man ska vara karaktärsstark och omdömesfull och måste ta ansvar för sina beslut. Detta är inte fallet om man är full tex och då är det enklare att testa hach eller nån annan drog. Och är man hög på en drog är det enklare att testa nån annan, osv... "
Där har du ju ett utmärkt exempel på en bortförklaring.
Det handlar ju om val där också, vet man att man inte kan kontrollera sig när man är full, man ska till något ställe där det kan förkomma droger. Ja, då får man skylla sig själv om man åker dit. Det handlar ju inte bara om valet man gör när man ska testa utan vilka kompisar man festar med, var osv osv.
Dessutom påverkas man av sin omgivning och normen sätts i många fall utefter vad sina kamrater tycker är ok.
Om man har kamrater som är drogliberala så får man väl sluta umgås med dem om man att man inte har karaktär nog att stå emot.
De flesta droger kan vara ofarliga att prova en eller ett par gånger, tom crack och heroin, men man vet aldrig när man trillar dit. I mångas fall handlar det om psykiska problem (som i många fall kan hörröra från kemisk obalans i hjärnan, som ofta avhjälps med sk "lyckopiller" numer) som man omedvetet försöker "bota" med diverse kemikalier, man känner mer välmående med droger i kroppen. Som med alla droger så påverkas receptorer och man känner sig ännu dekigare när man är utan droger ju mer man använt under en tid och man har skaffat sig en ond spiral. Jag har hört förklaringen av alkoholister sagd att när de får ett sug efter alkohol känns det som att andas genom ett smalt sugrör som endast försvinner om man dricker alkohol.
Så för att det kan vara ofarligt att prova några gånger så är det ok?
Det kan väl inte finns någon som seriöst tänker så, möjligtvis för att bortförklara sitt egna beteende.
Som jag har sagt tidigare, självklart är det inte lätt att sluta. MEN vill man verkligen sluta, då gör man det. Det är väl lite av problemet också, på en nivå vill man sluta på en annan vill man inte.
För en som inte varit beroende är det inte möjligt att sätta sig in i vad det innebär, då är det lätt att prata om att vara karaktärsstark och ansvarsfull osv. Att alkohol och droger förstör liv och familjer ger ju en liten hint om vad det handlar om. Folk skulle inte "välja" den vägen om de verkligen var så enkelt att sluta.
Tur då att jag har varit beroende, så att jag har rätt att uttala mig.
Jag har något som jag ofta går efter "den svåra vägen är oftast den rätta".
Självklart är det lättare att förbli beroende än att försöka sluta. Det säger sig själv.
Visst, man kan resonera som Garnax och Yankee att om man gör misstag får man betala för det. Så kan man resonera innan man själv gjort några misstag.
Varför skulle man inte ha gjort misstag om man resonerar så? Om man inte är fast i något beroende så har man inte gjort några misstag enligt dig eller?
Det är ju också ett sätt att skylla på annat än missbrukaren själv.
Jag tror inte att heroinister är speciellt nöjda med sin situation och bara säga att de väljer själv visar på en avsaknad av empati och tankeförmåga. Vad man borde inse är att om folk slösar bort sitt enda liv på att ligga nerdekad i en trappuppgång så finns det en orsak till det. Och orsaken är inte pga man "valt" att ha det så...
Bara för att man är missnöjd betyder inte det att man inte har ett val. Mycket möjligt att de tycker att de inte har något att "komma tillbaka" till eller något att kämpa, men de har fortfarande ett val.
Jag känner empati, men inte för folk som själva har gjort sina val.
Ligger man i en trappuppgång så har man självklart valt det. Var det någon som tvingade en att börja? Någon som tvingade en att fortsätta?
garnax, yankee, tänk er detta: ni älskar att köra cross, ni kör varje dag, ni älskar det av hela erat hjärta, det finns inget på hela jorden som kan få er att sluta för det är så sjukt kul.... känslan att flyga genom luften ett stort platåhopp är oslagbar.
en dag bryter ni båda benen och ena armen och vill åka till sjukhus, MEN INTE FAN SKA NI FÅ HJÄLP AV NÅGON! ERA JÄVLA IDIOTER SOM KÖR CROSS FÅR FANIMEJ SKYLLA ER SJÄLVA SOM SKADAR ER!!!!!
känner ni igen resonemanget?
Ja, man får skylla sig själv där också.
Vem har sagt något om att inte få vård och hjälp? Jag säger att man själv har valt det och att man inte ska skylla på annat. Personligen tycker jag att var och en ska betala för sina sjukhuskostnader, bortsett från akutvård. Men det är en annan diskution.
Varför har du valt att flytta till Sverige? Varför ska vi bry oss om fattiga länder som valt att vara fattiga , tex hjälpa till med bistånd eller tillåta flyktingar från fattiga länder? (Enl. ditt resonemang)
...osv
EDIT: För att förtydliga, om situationen man befinner sig beror på de val man/folket har gjort, dvs man har mentaliteten att alla "har sig själv att skylla" alt "har sig själv att tacka" och det finns ingen anledning att hjälpa/tycka synd de som har det svårt eftersom att de är där de är pga deras val att vara där de är.
Det är lite skillnad på ett land och en person. En person har valet att välja själv och är bara beroende av sig själv. I ett land är man beroende av i princip alla och att alla väljer samma sak samtidigt.
Hur kan du jämföra trafik och droger? Behövs droger? Är i princip varje land beroende av droger för att det ska fungerar? Osv osv. Självklart får de som kör för fort eller på annat sätt uppträder fel i trafik skylla sig själva om de krockar.
Man har ju sig själv att skylla. Det är ingen som tvingar en att städa kontor istället för att utbilda sig. Det är ingen som tvingar en att bo kvar i byn i norra Kenya istället för att försöka komma någonstans. Osv osv. Det ÄR upp till var och en att välja om man vill komma någonstans eller inte. Förstår inte hur du kan lägga ansvaret på andra?
Edit: la till lite.
...osv
blanda inte in Ryssland i detta d åjag pratar om Armenien. f.d. Sovjet stat betyder inte Rysslandkopia idag. Armenien är ett intellektuellt och fragångsrikt land som glömts bort helt enkelt. det finns inget bättre statistik än att man känner över 300 personer där, eller hur? att mina föräldrar bott där hela livet och att jag dagligen har kontakt där betyder ingenting eller hur?
i Armenien är det inte lika lätt att gå till jobbet full och köra bil full, allt det är fungerar korrekt.
att jämföra länder när vi pratade om knarkare från början vet jag inte varför du gör.
och var har du fått det där med att det är accepterar att vara full på jobbet ifrån? att någo eller några är det och det är ok beytyder det inte att ALLA i hela landet gör så.
jag vet inte heller varför Sverige ska bry sig om fattiga länder, jag fattar inte varför Sverige alltid är först med att skicka hjälp till drabbade länder, kan inte svara på det men inte fan tycker jag det är rätt.
att Armeniens ekonomi suger beror på att Sovjet släppte de lös under fel tidpunkt och de klarade inte av det, det är inte Sovjets fel då, Armenien får skylla sig själv(MITT HEMLAND får skylla sig själv).
jag lever enligt det, gör du nåt fel och får skit för det ska du också få lida för det. har hänt mig många gånger och inte fan skyllde jag ifrån mig, jag gjorde fel och för det fick jag lida för.
att ta upp trafikskador är ju inte ens relevant i detta fall, trafiken är hemsk, allt kan hända, det har inget med knark att göra vilket var anledningen till att jag skrev något.
sen om kör för snabbt och krockar och blir förlamad tycker jag samma sak, skyll dig själv. har du skadat en annan familj ska du fan skjutas för ditt misstag, på plats. hårt men rätt enligt mig.
dricka sig full och köra över 5 personer, familj och inte få något STRAFF är ju åt helvet.
jag har testat cannabis/hasch och extasy och det är världens rus och kick, speciellt för mig då jag älskar hardcore fester i Holland, där allt är nästan gratis att få tag på. jag har provat allt som jag har haft råd med. men inte fan är jag knarkare, jag provade kände ruset och tyckte om det, men aldrig mer sa jag efter det.
jag känner lusten att röka varje gång jag står på dansgolvet men väljer att avstå, varför gör jag det tro?
JustinCredible
2004-11-04, 13:07
jag känner lusten att röka varje gång jag står på dansgolvet men väljer att avstå, varför gör jag det tro?
för att du har levt ett lättare liv än vissa andra och inte känner att du behöver komma bort från något.
för att du har levt ett lättare liv än vissa andra och inte känner att du behöver komma bort från något.
nej, jag har inte haft ett lätt liv kan jag säga. det har inget med saken att göra. jag väljer att inte röka vidare då jag har sett vad det kan göra mot en, jag har läst mycket om knark och det är inget att leka med. men jag var tvungen att prova innan.
JustinCredible
2004-11-04, 13:39
Att du kan "stå emot" :rolleyes: knark på ett dansgolv är inte samma sak som att stå emot det om du är naken i en trappuppgång. Det ni babblar om har inget med viljestyrka att göra. Att resa till Holland och dansa verkar ju vara ett riktig thug life. Du borde hålla föredrag till brasilianska gatubarn. Ge dom din berättelse så kanske dom vaknar upp och tar sig i kragen.
Ta med dig Garnax.
nej, jag har inte haft ett lätt liv kan jag säga. det har inget med saken att göra. jag väljer att inte röka vidare då jag har sett vad det kan göra mot en, jag har läst mycket om knark och det är inget att leka med. men jag var tvungen att prova innan.
Bra för dig att du inte faller dit, andra gör det. So? Vissa kan bli kompositörer andra kan inte stampa takten. Vad är er poäng?!
Bra för dig att du inte faller dit, andra gör det. So? Vissa kan bli kompositörer andra kan inte stampa takten. Vad är er poäng?!
vad är vår poäng??? vad är er poäng?? jag säger bara vad jag tycker, ingen poäng. jag skriver vad jag tycker och hade gjort.
vad är vår poäng??? vad är er poäng?? jag säger bara vad jag tycker, ingen poäng. jag skriver vad jag tycker och hade gjort.
Jasså...jag trodde det var en ståndpunkt mot vård av missbrukare jag. För det är så det låter.
Att du kan "stå emot" :rolleyes: knark på ett dansgolv är inte samma sak som att stå emot det om du är naken i en trappuppgång. Det ni babblar om har inget med viljestyrka att göra. Att resa till Holland och dansa verkar ju vara ett riktig thug life. Du borde hålla föredrag till brasilianska gatubarn. Ge dom din berättelse så kanske dom vaknar upp och tar sig i kragen.
Ta med dig Garnax.
har någon av oss sagt att vi e balla för att vi kan stå emot knark eller? försöker vi verka coola? sen ville jag bara be om ursäkt för att jag låter som om jag kan lösa alla problem genom att ignorera de men så är icke fallet.
det finns ingen som kan lösa frågan om narkotika, aldrig. sen finns det och kommer alltid att finnas människor som är för och emot. så den här tråden kan fortsätta hur länge som helst.
jag kan gärna berätta min lite historia för brasilianska gatubarn, jag är säker på att jag kan göra någon nytta.
Tricklev
2004-11-04, 13:57
Gabber det spelar väll ingen roll om du känner folk där, beror ju en hel del på i vilka kretsar du känner folket också.
Jag känner en massa i sverige som inte tar någon narkotika, WOHO! LANDET ÄR NARKOTIKA FRITT! FETT NAJS! :D
Eller vad är din poäng? ;)
Gabber det spelar väll ingen roll om du känner folk där, beror ju en hel del på i vilka kretsar du känner folket också.
Jag känner en massa i sverige som inte tar någon narkotika, WOHO! LANDET ÄR NARKOTIKA FRITT! FETT NAJS! :D
Eller vad är din poäng? ;)
vad min poäng är kan du läsa själv ovan. för att sammanfatta vad jag tycker lite kort.
klart det räcker ju inte att känna folk men det hjälper lite. ett annant exempel: i Armenien så känner jag ingen som känner någon som blivit våldtagen, mördad eller klassade som narkoman.
i Sverige där jag känner färre människor så känner jag en narkoman, min bästa kompis bror har druckit ihjäl sig med piller, en i min förra hemstad blev våldtagen och så har en släkting till mig blivit antastad m.m.
det ger en klar överblick för mig, jag kan därför säga som jag har sagt.
och för att klargöra en gång till så tycker inte jag att man ska få hjälp för att man klantat till sig med sitt liv. gör jag det någon gång(har varit nära en gång då jag var yngre) så ska inte jag heller förvänta mig hjälp.
De får hjälp för att svensson ska slippa snubbla över deras lik i trappuppgången eller bli rånmördad för en tia i tvättstugan.
och för att klargöra en gång till så tycker inte jag att man ska få hjälp för att man klantat till sig med sitt liv. gör jag det någon gång(har varit nära en gång då jag var yngre) så ska inte jag heller förvänta mig hjälp.
Så om en kompis till dig "väljer" att förstöra sitt liv så skulle inte du vilja se att han får hjälp?
Med "väljer" menade jag att det helt enkelt går snett för honom i livet. Utifall du inte förtår ironi och sarkasm.
Man förtjänar inte en andra chans? Jag förstår inte.
Så om en kompis till dig "väljer" att förstöra sitt liv så skulle inte du vilja se att han får hjälp?
Med "väljer" menade jag att det helt enkelt går snett för honom i livet. Utifall du inte förtår ironi och sarkasm.
Man förtjänar inte en andra chans? Jag förstår inte.
nej, det får man inte, vad är det som är svårt att förstå? vet man om att man får flera chanser i livet så testar man gränserna hela tiden. får hjälp och skiter till det igen, vet man att man har en chans i livet så gör man sitt bästa.
Måste vara skönt att se saker som så enkla.
Måste vara skönt att se saker som så enkla.
jo det är det. och för att ge ett exempel till.
min storebror som är 28 år. är alkoholist. han började med bil, utbildning och borätt och han förlorade allt och fick bo hos min föräldrar. han fick sig en varning av oss, skärp dig eller det kommer gå åt helvete.
han har nu sin bil, borätt och fru och jobb och han har aldrig druckit igen sen dess. han började drick i 15 års åldern och han var diagnostiserad alkoholist vid 20, han tog en drink till allt och det ökade och ökade. till slut gick alla hans pengar till alkohol. han vägrade lyssna på oss i början och det tog flera år innan han själv förstod att det han gör är att förstöra för sig själv. det är viljestyrka.
så med andra ord så hjälper det att släppa taget och få individen att hjälpa sig själv, men inte för alla och för de behövs det väl proffesionell hjälp, men det är inget jag är för. jag tror alla kan klara sig ur det.
Heimdahl
2004-11-04, 21:05
Vafan, dom borde få knarka som dom vill, så länge dom inte är någon fara för någon annan. Det är ju deras egna kropp det handlar om.
Jag har gått i skolan, lagt ner 11 år för att kunna vara till nytta för samhället.
Nu kommer jag jobba 160 timmar i månaden o betala skatt för att leva o käna samhället. Helst ska jag även föda ett par barn som senare kan göra samma sak. När jag är gammal kommer sjukvården ta hand om resterna av mig tills jag är totalförfrukad och jag grävs ner.
Om någon annan väljer att:
Skita i skolan, lever sitt eget liv på gatan med sina vänner, kämpar för mat och drogar sig först för kicken ocg festerna, sen för att man måste.
Sliter ut sin kropp med drogerna och kommer dö en tidig död och grävas ner.
Vilket är rätt? Vem kan avgöra vilket av de 2 som är rätt?
Jag vet vilket jag väljer av de 2, men hur kan jag eller någon annan säga att det är rätt sätt att leva?
Vad betyder "rätt sätt att leva" finns det en mall man ska följa i livet?
Om man föds till att leva efter en mall någon annan skapat till dig som man faktiskt gör när man följer alternativ 1, är det rätt?
Det borde vara dödstraff på att bestämma hur andra ska leva, min rätt till att välja hur jag vill leva är essensen av mitt liv. Annars är man en styrd maskin o behöver inte finnas. Samtidigt som samhället har en massa regler för vad jag inte får göra med mig själv och mitt liv.
Dock ska man inte förvänta sig att få ta del av samhällets fördelar och hjälp om man inte finns där o hjälper till när andra behöver hjälp, vilket man gör via skatter och arbete. Med vissa undantag av problem en människa kan födas eller få, dock ingår inte medvetna val att hamna i en sådan situation undantagen...
nej, det får man inte, vad är det som är svårt att förstå? vet man om att man får flera chanser i livet så testar man gränserna hela tiden. får hjälp och skiter till det igen, vet man att man har en chans i livet så gör man sitt bästa.
Åh....herre....jääävlar! Komiskt.
Slösar inte mer tid på detta nu. Du tänker inte särskilt långt. Det är sorligt, samtidigt som jag avundas dig.
Man förtjänar en andra chans om man kan klara sig ur det som man valt att sätta sig i. Annars är det bara att acceptera konsikvenserna av sina val och handlingar.
Om någon skjuter av sig benet av helt fri vilja, "bara för att" så vill inte jag betala 1kr till honom i vård när det finns så många som behöver. Missbrukare är exakt samma sak.
Knarkaren skadar bara sig själv, har knarkaren små barn är det undantaget.
Alla andra släktingar ska bara finna sig i det val människor gör. Jag lägger mig inte i min mammas val av yrke, hon lägger sig inte i mitt utan låter det vara mitt val. Hon dricker vin o cider och jag säger inget, jag dricker öl och groggar och hon acceptera att det är min smak.
Exakt samma sak ska det vara med droger, bara acceptera folks vilja och val även om du kanske inte gillar valet.
Att knarkare begår brott för att få droger kan man inte säga något om. Det är en annan handling. Knarka ska vara okey i lagens mening, råna för att ha råd med det är det inte. Dricka är okey, köra full är det inte.
Känner en kille vars tjej jag setat barnvakt åt som var heroinmissbrukare mellan 16 års ålder och 27, han tog sig ur det själv. han valde att sluta för han såg vart han var påväg, nu har han hus tjej och snart en till unge som bakar i ugnen och han har ett vanligt 7-4 jobb. Nu är han 36 och man ser det inte på honom, som vilken svensson som hälst...Mycket trevlig kille.
Är det så svårt att fatta att man ska acceptera vad olika människor väljer att göra av sina egna liv?
Mycket konstigt att folk som försöker ta sit liv men misslyckas inte döms till mordförsök alternativt grov misshandel, det vore helt i linje med de lagar som styr vad vi får eller inte får göra
JustinCredible
2004-11-04, 22:11
Tror ni att knarkaren köper drogerna med hederligt tjänade pengar från en ompalompa i en kiosk för att sedan sitta helt isolerat och trycka???
Illegal drugs and violence are linked primarily through drug marketing: disputes among rival distributors, arguments and robberies involving buyers and sellers, property crimes committed to raise drug money and, more speculatively, social and economic interactions between the illegal markets and the surrounding communities.
Det hela handlar om omständigheter men som du så fint vill säga det så har ju personen valt det själv....snälla nån du måste verkligen få ett bredare perspektiv på saker....att sluta kräver att en person måste ha orken att klara det...om personen inte har det så måste den ha stöd....med andra ord så är det inte lika lätt som du vill påstå...det finns många personer som verkligen vill sluta men som varken har ork eller stöd för att kunna klara det...
Besserwisser
2004-11-05, 10:56
....och för att klargöra en gång till så tycker inte jag att man ska få hjälp för att man klantat till sig med sitt liv. gör jag det någon gång(har varit nära en gång då jag var yngre) så ska inte jag heller förvänta mig hjälp.
....min storebror som är 28 år. är alkoholist. han började med bil, utbildning och borätt och han förlorade allt och fick bo hos min föräldrar. han fick sig en varning av oss, skärp dig eller det kommer gå åt helvete.
....så med andra ord så hjälper det att släppa taget och få individen att hjälpa sig själv, men inte för alla och för de behövs det väl proffesionell hjälp, men det är inget jag är för. jag tror alla kan klara sig ur det.
Får jag lite försynt fråga varför i h-vete ni hjälpte din bror. Det var hans egna fel, varför lät ni honom inte då lösa det på egen hand? Varför ställde ni som familj upp för honom med bostad och gav honom stöd? Utan er, tror du då ärligt att han hade klarat sig själv? Tror du att du skulle klarat dig ur en liknande situation själv? Tror du att alla har en familj?
Slutligen, då jag är en aning förvirrad; vad menar du egentligen med att det finns de som behöver professionell hjälp, men då det inte är något du är för, så klarar de sig själva? Endera motsäger du dig själv, eller så menar du att den omständigheten att DU inte är för det, betyder att alla i själva verket kan klara sig själva (en logik jag har svårt att instämma i).
Jag har gått i skolan, lagt ner 11 år för att kunna vara till nytta för samhället.
Nu kommer jag jobba 160 timmar i månaden o betala skatt för att leva o käna samhället. Helst ska jag även föda ett par barn som senare kan göra samma sak. När jag är gammal kommer sjukvården ta hand om resterna av mig tills jag är totalförfrukad och jag grävs ner....
Ursäkta, men hur hade du tänkt dig att föda ett par barn?
Har för mig att du har en sån där pillefjong.. Såg så ut ifrån dina bilder iaf :smash: :laugh:
Det är lika stor andel som fastnar på narkotika som fastnar på alkohol. Sedan är det där extrem fall av missbruk, vad ni än tror. Självklart ska man inte röra någon drog, efedrin som heroin, alkohol som steorider. Men om man nu vill göra det så tycker jag att man ska få friheten då det faktiskt är ens egen kropp, lite ansvar bör man få ta. Ger man folk ansvar tar de i regel ansvar med tiden, menar våra lagar hjälper ändå inte, de bara förhindrar staten att hålla lite kontroll över det.
Vilka som verkligen vill ta knark har stoppats av våra lagar?
Det är lika stor andel som fastnar på narkotika som fastnar på alkohol. Sedan är det där extrem fall av missbruk, vad ni än tror. Självklart ska man inte röra någon drog, efedrin som heroin, alkohol som steorider. Men om man nu vill göra det så tycker jag att man ska få friheten då det faktiskt är ens egen kropp, lite ansvar bör man få ta. Ger man folk ansvar tar de i regel ansvar med tiden, menar våra lagar hjälper ändå inte, de bara förhindrar staten att hålla lite kontroll över det.
Jamen då kan väl du betala vårdkostnaderna för folks "frihet"?
Jamen då kan väl du betala vårdkostnaderna för folks "frihet"?Hade det varit lagligt hade det gått att kontrollera så som vi kontrollerar alkohol idag, det funkar inte jättebra men jäkligt mycket bättre än om man jämför med olagliga substanser som heroin. Priserna hade varit betydligt lägre, så missbrukarna hade inte behövt begå lika många brott. Vilket resulterar i färre personer som får lida samt mindre kostanader för samhället. Det kostar nämligen inte direkt lite för polisen att ta sig till en lägenhet, kolla igenom vad som hänt osv, sedan så tar det också en del på brottsofferts psyke. För att inte tala om rån...
Det tragiska är ju att varje pundare har en gång varit en nyfiken unge som inte hade en aning om hur livet skulle gestalta sig. Och det var nog ingen som trodde att den där första fyllan en gång skulle leda till ruttna tänder, parkbänk och misär.
allan
Det tragiska är ju att varje pundare har en gång varit en nyfiken unge som inte hade en aning om hur livet skulle gestalta sig. Och det var nog ingen som trodde att den där första fyllan en gång skulle leda till ruttna tänder, parkbänk och misär.
allan
Nej klart ingen vet hur det ska bli, jag tycker däremot inte synd om a-lagare och pundare, man får ta sig ur skiten bara. De lever på våra skattepengar utan att göra nånting posetivt för samhället...nackskott...
allanEget ansvar :thumbup:
heltzonicka
2004-11-05, 21:31
min storebror som är 28 år. är alkoholist. han började med bil, utbildning och borätt och han förlorade allt och fick bo hos min föräldrar. han fick sig en varning av oss, skärp dig eller det kommer gå åt helvete.
han har nu sin bil, borätt och fru och jobb och han har aldrig druckit igen sen dess. han började drick i 15 års åldern och han var diagnostiserad alkoholist vid 20, han tog en drink till allt och det ökade och ökade. till slut gick alla hans pengar till alkohol. han vägrade lyssna på oss i början och det tog flera år innan han själv förstod att det han gör är att förstöra för sig själv. det är viljestyrka.
Då fick han ju en andra chans?
Dålig stil av dina föräldrar att ta hem honom, han borde ha fått gå omkring på gatorn och försöka fixa det själv.
Nej klart ingen vet hur det ska bli, jag tycker däremot inte synd om a-lagare och pundare, man får ta sig ur skiten bara. De lever på våra skattepengar utan att göra nånting posetivt för samhället...nackskott...
Tänk om det vore så enkelt att ta sig ur det. Då skulle det ju krylla av folk som varit på och av horse hela tiden. Eller alkisar som bara slutade. För det var så lätt.
Fast då kunde de ju börja igen....Och sluta....
allan ;)
Eget ansvar :thumbup:
Yeah right! De flesta narkomaner grundlägger sina drogvanor i femton till artonårsåldern. Hur fan ska man kunna kräva eget ansvar av en femtonåring?
allan
Har du bytt sida nu eller? Med den där storyn argumenterar du nästan mot dig själv.
Efter att ha sett det på så nära håll borde väl du fatta hur lätt hänt det är. Jävla tur för honom att han hade er som hjälpte honom. Det är så det borde vara.
Dock är det inte alla som har någon som kan hjälpa dem på fötter igen. Kanske ytterligare en "anledning" för dem att fortsätta supa?
Yeah right! De flesta narkomaner grundlägger sina drogvanor i femton till artonårsåldern. Hur fan ska man kunna kräva eget ansvar av en femtonåring?
allanDe får lika mycket problem fast det är lagligt, bara att är det lagligt klassas de inte som kriminella och kanske vågar söka hjälp. Dessutom behöver de inte ha lika många kriminella kontakter som binder de till undervärlden.
De får lika mycket problem fast det är lagligt, bara att är det lagligt klassas de inte som kriminella och kanske vågar söka hjälp. Dessutom behöver de inte ha lika många kriminella kontakter som binder de till undervärlden.
Lagligt betyder att det förr eller senare måste vara accepterat, du tror itne det leder till attt det blir FLER missbrukare av dessa droger?
De får lika mycket problem fast det är lagligt, bara att är det lagligt klassas de inte som kriminella och kanske vågar söka hjälp. Dessutom behöver de inte ha lika många kriminella kontakter som binder de till undervärlden.
Ännu en sån där "vi-får-leva-med-några-dödsfall-under-tiden"-mentalitet? Svara på frågan istället - hur ska man kunna kräva nån slags vuxenansvar av en femtonåring? Och är det RÄTT att en femtonåring drar i sig tjack?
allan
Lagligt betyder att det förr eller senare måste vara accepterat, du tror itne det leder till attt det blir FLER missbrukare av dessa droger?Nej, de som har problem och söker sig till droger av den anledningen gör det oasvett. En normal svensson fastnar jäkligt sällan i ett missbruk, utan de absolut flesta är de som passar in i "missbrukar profilen"...
Nej, de som har problem och söker sig till droger av den anledningen gör det oasvett. En normal svensson fastnar jäkligt sällan i ett missbruk, utan de absolut flesta är de som passar in i "missbrukar profilen"...
Så är det mer eller midnre nu ja men om det blir accepterat och lagligt så blir det ju som sprit, varför skulle vi inte få fler missbrukare med tanke på hur beroendeframkallande vissa av dessa preparat du förespråkar är?
Nej, de som har problem och söker sig till droger av den anledningen gör det oasvett. En normal svensson fastnar jäkligt sällan i ett missbruk, utan de absolut flesta är de som passar in i "missbrukar profilen"...
Och hur ser den profilen ut då? jag vet att den inte finns men det vore kul att se hur du tror att den ser ut.
allan
Och hur ser den profilen ut då? jag vet att den inte finns men det vore kul att se hur du tror att den ser ut.
allanFinns inte på "papper", men folk som har arbetat med missbrukare mm kan hålla med. Vissa börjar missbruka MYCKET lättare än andra.
Ska fortsätta att leta länk, men tillsvidare kan ni kolla den här: http://cannabisfakta.swecan.org/framgangsrik.html
(Ja, jag länkar till en knarkarsida, men de hänvisar till källor för sina påstånde)
Menar knarkliberala Holland har färre missbrukare i % än Sverige, hur kan det gå till? Där du kan gå till lab å få dina extascy tabletter testade, gå till ett kaffe och knarka, helt lagligt. Borde inte de har en massor av fler missbrukare enligt era resonemang?
Menar knarkliberala Holland har färre missbrukare i % än Sverige, hur kan det gå till? Där du kan gå till lab å få dina extascy tabletter testade, gå till ett kaffe och knarka, helt lagligt. Borde inte de har en massor av fler missbrukare enligt era resonemang?
De har fler missbrukare också. Det finns två sidor av myntet - dels det som man av tradition visar upp i Holland, dels den som bl a EU förfäktar. Och där räknar man på ett annat sätt. I Holland måste man röka på en hel del för att räknas som missbrukare - deras "normalbrukare" skulle anses som missbrukare i Sverige (och resten av Europa). Och vi har heller inte enormt hårda lagar kring narkotikan i Sverige - ännu en myt. Både straffsatser och bötesbelopp ligger vida under vad andra länder sopa till med. Pröva att bli tagen med några gram hasch i Italien så få du se...
Däremot har Holland en högre andel trafik- och arbetsplatsolyckor där narkotika varit inblandat än i resten av Europa.
allan
De har fler missbrukare också. Det finns två sidor av myntet - dels det som man av tradition visar upp i Holland, dels den som bl a EU förfäktar. Och där räknar man på ett annat sätt. I Holland måste man röka på en hel del för att räknas som missbrukare - deras "normalbrukare" skulle anses som missbrukare i Sverige (och resten av Europa). Och vi har heller inte enormt hårda lagar kring narkotikan i Sverige - ännu en myt. Både straffsatser och bötesbelopp ligger vida under vad andra länder sopa till med. Pröva att bli tagen med några gram hasch i Italien så få du se...
Däremot har Holland en högre andel trafik- och arbetsplatsolyckor där narkotika varit inblandat än i resten av Europa.
allanKälla på alla punkterna hade varit intressant.
Finns inte på "papper", men folk som har arbetat med missbrukare mm kan hålla med. Vissa börjar missbruka MYCKET lättare än andra.
Snack. Då skulle det ju vara enkelt att motarbeta det på ett tidigt stadie. Men de gemensamma nämnare som finns för missbrukare är så generella att vi alla är potentiella offer. Vilket kan vara med sanningen överensstämmande iofs.
allan
Källa på alla punkterna hade varit intressant.
http://www.usdoj.gov/dea/demand/speakout/09so.htm
Jag klipper och klistrar
Furthermore, drug abuse has increased in the Netherlands. From 1984 to 1996, marijuana use among 18-25 year olds in Holland increased two-fold. Since legalization of marijuana, heroin addiction levels in Holland have tripled and perhaps even quadrupled by some estimates.
allan
Exakt var de hämtat sin information vet jag inte men eftersom det är en ytterligt officiell amerikansk sida utgår jag från att de har på fötterna när det gäller källorna (som jag f ö sett nån annanstans också). Jag återkommer med länkar till trafik- och arbetsplatsolyckorna.
allan
http://www.usdoj.gov/dea/demand/speakout/09so.htm
Jag klipper och klistrar
Furthermore, drug abuse has increased in the Netherlands. From 1984 to 1996, marijuana use among 18-25 year olds in Holland increased two-fold. Since legalization of marijuana, heroin addiction levels in Holland have tripled and perhaps even quadrupled by some estimates.
allanDroganvändadet har stigit överallt, även i Sverige. Faktum kvarstår att Sverige har hårdare lagar, men fler missbrukare.
Statlig sida behöver ju absolut inte betyda att man ska tro på informationen, kolla www.knarkarbajs.nu.
Droganvändadet har stigit överallt, även i Sverige. Faktum kvarstår att Sverige har hårdare lagar, men fler missbrukare.
Jag citerar från samma sida
Not all of Europe has been swept up in the trend to liberalize drug laws. Sweden, Finland, and Greece have the strictest policies against drugs in Europe. Sweden’s zero-tolerance policy is widely supported within the country and among the various political parties. Drug use is relatively low in the Scandinavian countries
Jag ska ge mig på CAN's rapporter nu (har inte uppdaterat mig på ett tag) men det skulle förvåna mig ytterligt om det vore så att vi har fler missbrukare per capita än andra länder i Europa. Snarare betraktas väl vi svenskar som ett renlevnadsfolk eftersom vi har fler nykterister än resten av Europa (tillsammans med Norge).
allan
Jag citerar från samma sida
Jag ska ge mig på CAN's rapporter nu (har inte uppdaterat mig på ett tag) men det skulle förvåna mig ytterligt om det vore så att vi har fler missbrukare per capita än andra länder i Europa. Snarare betraktas väl vi svenskar som ett renlevnadsfolk eftersom vi har fler nykterister än resten av Europa (tillsammans med Norge).
allanSkillnad på brukare och missbrukare.
Besserwisser
2004-11-05, 23:38
Skillnad på brukare och missbrukare.
Läs den sidan du själv länkat till en gång till. Som du ser används uttrycket "tunga missbrukare", ett begrepp som definieras högst olika från land till land. Sveriges definition (missbrukare som 1)injicerar och/eller 2)dagligen använder narkotika), gör att tämligen många missbrukare räknas som just "tunga", till skillnad från länder där exempelvis endast missbrukare av vissa droger räknas som tunga missbrukare.
Hur just Holland definierar tungt missbruk vet jag ej, dock kan jag inte låta bli att nämna att jag sett siffror på att Holland har 8ggr fler missbrukare av heroin än Sverige, alltså en proportionellt högre andel missbrukare av en av de tyngsta drogerna.
Läs den sidan du själv länkat till en gång till. Som du ser används uttrycket "tunga missbrukare", ett begrepp som definieras högst olika från land till land. Sveriges definition (missbrukare som 1)injicerar och/eller 2)dagligen använder narkotika), gör att tämligen många missbrukare räknas som just "tunga", till skillnad från länder där exempelvis endast missbrukare av vissa droger räknas som tunga missbrukare.
Hur just Holland definierar tungt missbruk vet jag ej, dock kan jag inte låta bli att nämna att jag sett siffror på att Holland har 8ggr fler missbrukare av heroin än Sverige, alltså en proportionellt högre andel missbrukare av en av de tyngsta drogerna.Jag har sett ett UFO, utan bevis betyder det lika lite som det du skriver.
Besserwisser
2004-11-06, 00:10
Jag har sett ett UFO, utan bevis betyder det lika lite som det du skriver.
Sverige har runt 2000 missbrukare av heroin, motsvarande siffra för Holland har, beroende på undersökning, visats vara så hög som 25 000 (se exempelvis (http://www.ccbh.nl/rapport_engels_html/index.htm - 1.3 Illicit heroin use in the Netherlands).
Angående skilda definitioner på "tungt missbruk"; trodde det var allmänt känt.
Sverige har runt 2000 missbrukare av heroin, motsvarande siffra för Holland har, beroende på undersökning, visats vara så hög som 25 000 (se exempelvis (http://www.ccbh.nl/rapport_engels_html/index.htm - 1.3 Illicit heroin use in the Netherlands).
Angående skilda definitioner på "tungt missbruk"; trodde det var allmänt känt.Tungt missbruk räknar man väl inte sprutnarkomaner. Sverige är ett amfetaminland, här är amfetamin mycket vanligare än heroin. Siffrorna ovan känns inte så troliga dock.
Besserwisser
2004-11-06, 12:34
Tungt missbruk räknar man väl inte sprutnarkomaner. Sverige är ett amfetaminland, här är amfetamin mycket vanligare än heroin. Siffrorna ovan känns inte så troliga dock.
Siffrorna "känns" inte troliga. Du menar att för att siffror, hämtade från omfattande undersökningar, för dig inte "känns" som troliga, så stämmer de inte?
Angående den i Sverige använda definitionen av tung missbrukare kan du ta en titt i någon av UNO-undersökningarna.
Vill även påminna dig om att vi fortfarande väntar på en källa för ditt tidigare påstående (om att Sverige har en högre andel missbrukare än Holland). Den av dig tidigare länkade sidan kan du väl knappast mena är en seriös källa?
Siffrorna "känns" inte troliga. Du menar att för att siffror, hämtade från omfattande undersökningar, för dig inte "känns" som troliga, så stämmer de inte?Thomas Lundqvist gjorde också en omfattande undersökning när han tog reda på att marijuana sorten "skunk" orsakade mer hjärnskador än annan marijuana. Han frågade lodisar helt enkelt, eftersom han fick svaren han sökte så nöjde han sig med det, han fråga inte vidare. Statestik är inte alltid så rättvisst.
Angående den i Sverige använda definitionen av tung missbrukare kan du ta en titt i någon av UNO-undersökningarna.
Vill även påminna dig om att vi fortfarande väntar på en källa för ditt tidigare påstående (om att Sverige har en högre andel missbrukare än Holland). Den av dig tidigare länkade sidan kan du väl knappast mena är en seriös källa?De hänvisar till en källa; http://annualreport.emcdda.eu.int
Besserwisser
2004-11-06, 13:02
Thomas Lundqvist gjorde också en omfattande undersökning när han tog reda på att marijuana sorten "skunk" orsakade mer hjärnskador än annan marijuana. Han frågade lodisar helt enkelt, eftersom han fick svaren han sökte så nöjde han sig med det, han fråga inte vidare. Statestik är inte alltid så rättvisst.
De hänvisar till en källa; http://annualreport.emcdda.eu.int
Och på vilket sätt brister de undersökningar som kommit fram till de siffror jag uppger? Med ditt sätt att resonera hade jag inte ens behövt gå i polemik med dig och hävda att din uppfattning är felaktig, jag hade kunnat nöja mig med att säga att undersökningar som visar att Sverige har en högre andel missbrukare än Holland, bygger på statistik, och statistik går ej att lita på. Genom att göra det bekvämt för dig själv, ogiltigförklarar du de resonemang du tidigare själv fört.
Och vad säger den källan? Var nämns att Sverige har en högre andel missbrukare än Holland (märk, ej tunga missbrukare, missbrukare som du hävdar)? Vad bygger måttet som används på (d v s hur har i undersökning fastställts vad som är en missbrukare och vad som blott är en tillfällig användare)? Det är du som åberopar källan, så jag antar att du sitter inne med svaren.
Och på vilket sätt brister de undersökningar som kommit fram till de siffror jag uppger? Med ditt sätt att resonera hade jag inte ens behövt gå i polemik med dig och hävda att din uppfattning är felaktig, jag hade kunnat nöja mig med att säga att undersökningar som visar att Sverige har en högre andel missbrukare än Holland, bygger på statistik, och statistik går ej att lita på. Genom att göra det bekvämt för dig själv, ogiltigförklarar du de resonemang du tidigare själv fört.
Och vad säger den källan? Var nämns att Sverige har en högre andel missbrukare än Holland (märk, ej tunga missbrukare, missbrukare som du hävdar)? Vad bygger måttet som används på (d v s hur har i undersökning fastställts vad som är en missbrukare och vad som blott är en tillfällig användare)? Det är du som åberopar källan, så jag antar att du sitter inne med svaren.Eftersom andra siffror säger annat. 25% av de tunga missbrukarna är heroinmissbrukare i Sverige. Senast jag kolla var inte 2 000 25% utav 25 000, testa att tre dubbla.
http://annualreport.emcdda.eu.int/sv/page020-sv.html
Besserwisser
2004-11-06, 14:44
Eftersom andra siffror säger annat. 25% av de tunga missbrukarna är heroinmissbrukare i Sverige. Senast jag kolla var inte 2 000 25% utav 25 000, testa att tre dubbla.
http://annualreport.emcdda.eu.int/sv/page020-sv.html
Nu vill jag gärna inte ifrågasätta statistik, som jag som fenomen tidigare tagit i försvar, men jag måste ändå anmärka. Statistiken du åberopar bygger de nationella Reitox-rapporterna, vilka baseras på missbrukare i behandling (runt 4000 i just Sverige och den aktuella rapporten). Du anmärkte själv tidigare att Sverige är ett amfetamin-land, ändock är siffrorna för amfetamin och heroin likvärdiga enligt rapporten. Kan förklaringen möjligtvis finnas i det faktum att det saknas effektiv medicinsk behandling mot amfetamin och flera andra droger, medan heroinmissbruk effektivt kan behandlas med metadon eller subutex (runt 600 behandlas väl med metadon i Sverige årligen har jag för mig)? Att använda en siffra som visar på antal i behandling, och därigenom dra slutsatsen hur hög antalet heroinmissbrukare i Sverige är, är vanskligt.
Men även om den siffra du får fram mot all rim och reson skulle stämma, skulle det ändock innebära att Holland har 4ggr så många heroinmissbrukare som Sverige, detta på en befolkning som inte ens är den dubbla. Heroinmissbrukare är alltså alltjämt ett större problem i Holland än Sverige.
Nu vill jag gärna inte ifrågasätta statistik, som jag som fenomen tidigare tagit i försvar, men jag måste ändå anmärka. Statistiken du åberopar bygger de nationella Reitox-rapporterna, vilka baseras på missbrukare i behandling (runt 4000 i just Sverige och den aktuella rapporten). Du anmärkte själv tidigare att Sverige är ett amfetamin-land, ändock är siffrorna för amfetamin och heroin likvärdiga enligt rapporten. Kan förklaringen möjligtvis finnas i det faktum att det saknas effektiv medicinsk behandling mot amfetamin och flera andra droger, medan heroinmissbruk effektivt kan behandlas med metadon eller subutex (runt 600 behandlas väl med metadon i Sverige årligen har jag för mig)? Att använda en siffra som visar på antal i behandling, och därigenom dra slutsatsen hur hög antalet heroinmissbrukare i Sverige är, är vanskligt.
Men även om den siffra du får fram mot all rim och reson skulle stämma, skulle det ändock innebära att Holland har 4ggr så många heroinmissbrukare som Sverige, detta på en befolkning som inte ens är den dubbla. Heroinmissbrukare är alltså alltjämt ett större problem i Holland än Sverige.Då kanske vi har fler amfetaminmissbrukare? Siffrorna räknar kanske folk som över huvud taget tagit drogerna, inte missbrukare.
Poängen för min del är visserligen fortfarande att man ska få maximal frihet, så länge man inte skadar andra än sig själv bör det inte vara ett brott. Ger man folket mer ansvar, så tar folket mer ansvar. Så är det, men det är klart, skulle man helt plötsligt släppa heroin löst nu, skulle många kompetenta missbrukare hamna i ett tungt missbruk lättare. Dock tror jag att man skulle kunna ge folket mer frihet, lite i taget.
Det är den jäkla häxjakten på folk som tar steroider, röker marijuana och tar kokain på krogen, som jag avskyr. Det är väl deras kropp, ingen har rätt att bestämma vad de ska trycka i sig. Dessutom vet dem mycket väl vad de köper, så att langarna ska få ta ansvar för sina kunder är också tramserier och dubbelmoral. Då kan man ju lika gärna spärra in alla kioskbiträden som säljer cigaretter. Staten bör inte styra över vilken kultur som folket ska få ta del av, vilka njutningsmedel de använder.
Du får avsky den hur mycket du vill majoriteten gör det inte och detta är en demokrati.
Det är väl deras kropp, ingen har rätt att bestämma vad de ska trycka i sig.
Om jag skadas av en påtänd jävel på mitt jobb, om mitt barn blir påkört av ett rattfyllo, om folk blir nerslagna på krogen av folk som dragit flera droger - så är det fan inte deras sak att bestämma över deras kropp. Kom inte med det där patetiska frihetssnacket - riktig frihet innebär inte att man begräsnar andras frihet. Jag har inga problem med det, jag kan foga mig i att jag inte får köra bil när jag druckit ett par bira. Men det blir rätt patetiskt när folk försöker använda frihetsargumentet för att få röka på hur de vill och vart de vill.
allan
Om jag skadas av en påtänd jävel på mitt jobb, om mitt barn blir påkört av ett rattfyllo, om folk blir nerslagna på krogen av folk som dragit flera droger - så är det fan inte deras sak att bestämma över deras kropp. Kom inte med det där patetiska frihetssnacket - riktig frihet innebär inte att man begräsnar andras frihet. Jag har inga problem med det, jag kan foga mig i att jag inte får köra bil när jag druckit ett par bira. Men det blir rätt patetiskt när folk försöker använda frihetsargumentet för att få röka på hur de vill och vart de vill.
allanAnser inte att få köra på svenska vägar är en rättighet, anser dock att man ska få köra med ett kilo heroin i kroppen, så länge man håller sig på sin egen privata mark.
Per: Jag tycker inte man ska tvinga alla människor att sitta inspärrade hela sina liv för att det finns en risk att de kan skada andra. Menar de flesta skadar andra förr eller senare.
Olle: Kom inte med det där patetiska frihetssnacket - riktig frihet innebär inte att man begräsnar andras frihet.
Självklart är det skillnad, men allt det nu nämner händer trotts att det är illegalt.
Du får avsky den hur mycket du vill majoriteten gör det inte och detta är en demokrati.Ifall majoriteten tycker att att bodybuiling ska bli förbjudet. Skulle du bara acceptera och hålla käften? Även om du tyckte anledningen var åt helvete?
Ifall majoriteten tycker att att bodybuiling ska bli förbjudet. Skulle du bara acceptera och hålla käften? Även om du tyckte anledningen var åt helvete?
Skulle väl knappast ha något val, men att lyfta skrot lär knappast bli förbjudet så din fråga är rent hypotetisk. Om de bevisade att det var gravt ohälsosamt att motionera så skulle det kanske bli relevant.
Lasse Kongo
2004-11-06, 16:52
Jag hade en nära vän som dog av en överdos heroin för 2 år sedan, han blev 26 år gammal.
Heroin är helt ofarligt tyckte jag mig läsa i denna tråd.
Jag anser att personer som inte har personliga erfarenheter av droger eller det som händer runt omkring lika bra kan hålla käften, för va har de att tillföra diskussionen eg?
Egentligen vill jag bara säga en sak i denna tråd, här kommer det; Allt som sker i livet och val man gör beror på hur man är som person, dvs det kan gå åt helvete utan droger, det kan också funka väldigt bra med droger.
Om ni skall använda droger, använd de lagliga isåfall.
Happy haloweeeeeeen :cheers:
Skulle väl knappast ha något val, men att lyfta skrot lär knappast bli förbjudet så din fråga är rent hypotetisk. Om de bevisade att det var gravt ohälsosamt att motionera så skulle det kanske bli relevant.
Så man får ett bättre samhälle, hålla käften och bara lyda.
"In any civilized society, it is every citizen's responsibility to obey just laws. But at the same time, it is every citizen's responsibility to disobey unjust laws."
- Martin Luther King
Egentligen vill jag bara säga en sak i denna tråd, här kommer det; Allt som sker i livet och val man gör beror på hur man är som person, dvs det kan gå åt helvete utan droger, det kan också funka väldigt bra med droger.Precis, "missbrukar profilen".
Lämnar denna tråden också. Hej på er!
Så man får ett bättre samhälle, hålla käften och bara lyda.
"In any civilized society, it is every citizen's responsibility to obey just laws. But at the same time, it is every citizen's responsibility to disobey unjust laws."
- Martin Luther King
HAHAHA jämställer du drogliberalism med kampen mot rasdiskriminering?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.