Visa fullständig version : Vill gå upp i vikt!
hejsanhopps
2004-11-02, 19:49
Hej hopp, nytillkommen användare här!
Jag har ett, för somliga, delikat problem, och det är att jag vill gå upp i vikt. Visst, blir det i kombination med muskler så är ju inte det fel, men jag är "nöjd" om jag så bara går upp 5 kilo p g a kosten och håller den vikten.
Jag är 172 cm lång och väger bara ca 55 kg, vilket jag tycker är för lite. Enligt bmidirekt.se är det 18,6 BMI. 18,4 är undervikt. Skulle jag väga 60 kilo är BMI 20,3 och 65 kilo är BMI på 22.
Jag tycker jag äter hyfsat mycket men jag har typ vägt 55 kilo i flera år nu. Har dock ingen utvecklad strategi. Dels p g a att det verkar vara omöjligt att gå upp ett enda gram, så jag har nästan lagt ner det. Men nu såg jag det här forumet, så jag tänkte i alla fall slänga ut en fråga=)
Kan nämna att jag har tränat på gym för två år sedan, men det hade ju givetvis ingen verkan på mig.
Min fråga är alltså: Vad för sorts mat skall jag äta, hur skall jag äta o s v för att till en början komma i närheten av 60 kg-strecket?
Som det är idag äter jag en minimal frukost på morgonen (har helt enkelt ingen aptit på morgonen). En rejäl lunch, ibland hemlagade rester, ibland "Findus färdigrätter och en smörgås" till lunch. Sedan lagad mat på kvällen vid 19-tiden. Sedan brukar jag käka lite innan jag går och lägger mig också.
Tacksam för svar=)
Om jag väger mer än 59 kilo och håller det stabilt till jul så skall jag premiera dennes råd med nåt kul=)
watertouch
2004-11-02, 19:54
BÖRJA ÄT!!
lätta grejjer som ger mycket kcal är rapsolja och bryggsocker.
Häll i dig ca 2dl rapsolja om dan ca 0,5liter bryggsocker så ska du se att du är fet o go innan jul :D
Kan väl inte va så bra att trycka så mycket bryggsocker, då tror jag hellre på bra fetter...
watertouch
2004-11-02, 20:02
Kan väl inte va så bra att trycka så mycket bryggsocker, då tror jag hellre på bra fetter...
Tvärtom så kan det faktiskt va bra :) .. Då bryggsocker frigör mycket insulin och insulin bygger muskler. Dock är det inte bra att inta så mycket bryggsocker under en längre tid då insulinkänsligheten minskar ;)
ät 6 mål om dagen. ät mycke är energi rika livsmedel tex nötter .
King Grub
2004-11-02, 20:05
Dels p g a att det verkar vara omöjligt att gå upp ett enda gram, så jag har nästan lagt ner det.
Då äter du för lite. Så enkelt (?) är det faktiskt. Alla friska individer svarar omedelbart på energiöverskott med viktuppgång.
Kan nämna att jag har tränat på gym för två år sedan, men det hade ju givetvis ingen verkan på mig.
Då äter du för lite.
Min fråga är alltså: Vad för sorts mat skall jag äta, hur skall jag äta o s v för att till en början komma i närheten av 60 kg-strecket?
Du dubblar det du äter. ;) Allvarligt. Men du gör det gradvis. Ät 6 mål om dagen. Mumsa på energitäta saker som nötter och frön.
King Grub
2004-11-02, 20:07
Tvärtom så kan det faktiskt va bra :) .. Då bryggsocker frigör mycket insulin och insulin bygger muskler. Dock är det inte bra att inta så mycket bryggsocker under en längre tid då insulinkänsligheten minskar ;)
Nej, det kan inte vara bra, annat än enbart i samband med träning.
hejsanhopps
2004-11-03, 23:00
Om jag, som jag äter nu, bibehåller vikten... Kan man säga hur mycketmer jag behöver äta för att se en ökning i vikt?
Exempel: Om jag skulle börja äta två smörgåsar till frukost (istället för typ en halv...=)) och kanske något lätt mellanmål. Skulle jag märka av någon viktökning då efter någon månad? Ellerkrävs det så mycket mer?
King Grub
2004-11-04, 07:58
Exempel: Om jag skulle börja äta två smörgåsar till frukost (istället för typ en halv...=)) och kanske något lätt mellanmål. Skulle jag märka av någon viktökning då efter någon månad? Ellerkrävs det så mycket mer?
Du märker av ett energiöverskott direkt, i form av viktökning. Ökningen står i direkt proportion till överskottet.
När du ätit 70 kcal mer än du gjort av med har du gått upp 10 gram. ;)
Ett kilo kroppsfett, för att ta ett exempel, innehåller 7000-7500 kcal. När du överätit så mycket, oavsett hur lång tid det tar (äter du 70 kcal mer än du gör av med varje dag tar det 100 dagar) har du gått upp ett kilo. Fett. Kombinerar du enn överskott från bra mat med styrketräning maximerar du mängden muskelmassa viktökningen består av.
hade lite av ditt problem för ett tag sedan
När jag slutat växa var jag ca 185cm lång och vägde ca 57-59kg
tyckte jag va allt för spinkig och tunn så jag började prova lite olika grejer för att gå upp i vikt.
(hade absolut inga kunskaper inom området förutom att mer energi=mer vikt)
Först pressa jag i mig en massa feta och onyttiga grejer (chipps/hamburgare/pizza/godis etc) under en ganska lång period.
Resultat = mådde sämre. Fick verkligen äta grymt mycket för att se nån skillnad över huvudtaget på vågen. Gick kanske upp till 59-61. Men om jag gick tillbaka till normal kost nån vecka så gick jag snabbt ner till 57-59kg igen.
sen la jag av me de och gjorde lika dant igen, fast med normal mat.
Resultat=gick inte upp nåt speciellt...kanske 1-2kg om jag verkligen tryckte i mig.
sen börja jag på gym samt fortsatte med massa normal mat. Men jag hade ingen kunskap innom ämnet, speciellt inte träning. Gick väl till gymmet 2ggr/vecka o fjanta runt lite. Verkligen ingen koll på vad eller hur jag skulle träna.
Resultat= i princip inget resulat alls på 1.5 år
Sen börja jag träna 4ggr/vecka + att jag fick lite bättre kunskaper om träning + fortsatte med massa "normal" mat + ännu mer mat än vanligt eftersom jag blev hungrig av träningen.
Resultat=gick upp 10-12kg på ca 4 månader, mår bättre än jag någonsin gjort, och ser inte så fruktansvärt undernärd ut längre :thumbup:
Innan ville jag bara lägga på mig vikt, men nu ska jag börja koncentrera mig på att gå upp mer i muskelmassa då det jag gått upp fram tills nu är mest fett/vatten.
Så är du lång/smal med stora problem att gå upp i vikt, så är detta mina råd. Tog mig 5 år att prova olika sätt, men det tog bara ca 4 månader när jag väl "hittat rätt".
Du märker av ett energiöverskott direkt, i form av viktökning. Ökningen står i direkt proportion till överskottet.
Ett kilo kroppsfett, för att ta ett exempel, innehåller 7000-7500 kcal. När du överätit så mycket, oavsett hur lång tid det tar (äter du 70 kcal mer än du gör av med varje dag tar det 100 dagar) har du gått upp ett kilo. Fett. Kombinerar du enn överskott från bra mat med styrketräning maximerar du mängden muskelmassa viktökningen består av.
det här ju riktigt roligt att läsa & tänka på & som intresserad av att lägga på sig muskelmassa ist f kroppsfett gäller väl samma teori på 1kg muskler som 1kg fett men då 4000kcal=100 dagar=40kcal/dag överkaloriintag av protein=1kg fettfri muskelmassa?
King Grub
2004-11-04, 18:10
det här ju riktigt roligt att läsa & tänka på & som intresserad av att lägga på sig muskelmassa ist f kroppsfett gäller väl samma teori på 1kg muskler som 1kg fett men då 4000kcal=100 dagar=40kcal/dag överkaloriintag av protein=1kg fettfri muskelmassa?
Nej! Överätning stimulerar inte muskelökningar i sig. Det är fettvävnad som växer automatiskt. ;)
Nej! Överätning stimulerar inte muskelökningar i sig. Det är fettvävnad som växer automatiskt. ;)
ooopss det kunde ha funkat. :cryout:
Det krävs mer energi för att skapa muskler än vad musklerna innehåller så det går inte att översätta energivärdet rakt heller när man räknar på muskler.
King Grub
2004-11-04, 18:20
Du är inte den förste som önskat, att han kunde sitta i soffan och äta och växa (på rätt ställen).
Det är överbelastning som stimulerar proteinsyntes, tillsammans med tillgång till aminosyror, och ett energiöverskott är fördelaktigt, men inte på något sätt proportionerligt till proteinsyntesen.
Ja men bara för att han äter 2-3 mackor mer på dag är de ju inte säkert att han hamnar på energiöverskott :confused: Kroppen vill ju behålla sin vikt o ökar man då sitt befintliga energiintag en liten del så är de inte säkert att de räcker eftersom kroppen då kan öka termogensen lite grann o bränna bort den där extra mackan på en dag.
Så funkar de i alla fall för mig när jag ska försöka gå upp i vikt, ja har ganska hög förbränning o får öka mitt matintag ganska mycket för att de ska hända nånting. O under perioder där jag äter mycket mat för att få energiöverskott är jag nästan konstant varm o svettas mera än om jag ligger på ett lägre energiintag.
King Grub
2004-11-04, 19:37
Ja men bara för att han äter 2-3 mackor mer på dag är de ju inte säkert att han hamnar på energiöverskott :confused:
Vem har sagt det?
Grub:Sorry, ja fattade de som att du svarade på frågan ovan, alltså att han skulle märka av en viktökning, men jag tolkade ditt svar fel :em:
King Grub
2004-11-04, 20:34
Ah! :) Nej, jag menade just generellt: att ett energiöverskott märks i form av viktökning och att viktökningen är proportionell till överskottet.
hade lite av ditt problem för ett tag sedan
När jag slutat växa var jag ca 185cm lång och vägde ca 57-59kg
tyckte jag va allt för spinkig och tunn så jag började prova lite olika grejer för att gå upp i vikt.
(hade absolut inga kunskaper inom området förutom att mer energi=mer vikt)
Först pressa jag i mig en massa feta och onyttiga grejer (chipps/hamburgare/pizza/godis etc) under en ganska lång period.
Resultat = mådde sämre. Fick verkligen äta grymt mycket för att se nån skillnad över huvudtaget på vågen. Gick kanske upp till 59-61. Men om jag gick tillbaka till normal kost nån vecka så gick jag snabbt ner till 57-59kg igen.
sen la jag av me de och gjorde lika dant igen, fast med normal mat.
Resultat=gick inte upp nåt speciellt...kanske 1-2kg om jag verkligen tryckte i mig.
sen börja jag på gym samt fortsatte med massa normal mat. Men jag hade ingen kunskap innom ämnet, speciellt inte träning. Gick väl till gymmet 2ggr/vecka o fjanta runt lite. Verkligen ingen koll på vad eller hur jag skulle träna.
Resultat= i princip inget resulat alls på 1.5 år
Sen börja jag träna 4ggr/vecka + att jag fick lite bättre kunskaper om träning + fortsatte med massa "normal" mat + ännu mer mat än vanligt eftersom jag blev hungrig av träningen.
Resultat=gick upp 10-12kg på ca 4 månader, mår bättre än jag någonsin gjort, och ser inte så fruktansvärt undernärd ut längre :thumbup:
Innan ville jag bara lägga på mig vikt, men nu ska jag börja koncentrera mig på att gå upp mer i muskelmassa då det jag gått upp fram tills nu är mest fett/vatten.
Så är du lång/smal med stora problem att gå upp i vikt, så är detta mina råd. Tog mig 5 år att prova olika sätt, men det tog bara ca 4 månader när jag väl "hittat rätt".
Tackar för detta inlägg, jag har faktiskt nästan exakt dina "före" mått just nu. Skulle du kunna dela med dig av lite mer konkreta tips, din kost först och främst, det skulle djupt uppskattas !
Metal_boy_
2004-11-06, 12:42
börja med att du ska äta en ordentlig frukost...det är grunden...som du säger att du äter macka eller nått det kan du slänga i slasken eller alt ha nån eller ett par mackor på sidan av ett fat med gröt och mjölk..samt en eller flera ägg
jag tycker inte du ska hålla på att vräka i dig rafinerade produkter som socker för att få energiöverskott...visst att det kanske gynnar vikten men inte hälsan...öka istället kolhydratintaget så som riset, pastan, potatisen och brödet dvs det du äter till köttbiten, fisken, kyckling eller annan proteinkälla samt att du ökar på med det bra fettet
sen som fler säger så ät 6ggr om dagen...för att kunna få i dig överskott och för att hålla blodsockret på en bra kurva som i kombination med att det är mycke mat du får i dig bidrar till viktökning
Tackar för detta inlägg, jag har faktiskt nästan exakt dina "före" mått just nu. Skulle du kunna dela med dig av lite mer konkreta tips, din kost först och främst, det skulle djupt uppskattas !
jag bor hemma, och pluggar, så det blir ofta det som erbjuds i kylskåpet eller skolan :)
En "vanlig" dag kan se ut ungefär så här
frukost:
havregrynsgröt + grovmacka med ägg /skinka + mjölk
mellan frukost - lunch:
nötter/frukt (praktiskt att gå o knapra på i skolan)
lunch:
det som erbjuds i skolan. Brukar vara nyttig och rejäl mat, även om alla andra gnäller för att dom bara kan käka sin pizza/hamburgare.
mellan lunch - middag:
nötter/frukt
middag:
det som erbjuds hemma
nu är klockan kanske 18.00, väntar en timme sen sticker jag till gymmet. Käkar lite proteinpulver precis innan jag sticker och lite när jag kommer hem (+ dextropur) vid 19.00 tiden. Proteinpulver har jag bara kört me några dagar, innan dess inga kosttilskott.
kvällsmat:
antingen det som blev över från middan eller kanske mackor med några ägg på. Lite olika.
frukt innan jag går o lägger mig.
Käkar så mycket det bara går vid varje mål. Har nästan slutat helt med godis/glass/kakor, iallafall i veckorna. Vissa dagar när jag tycker jag fått i mig för lite eller kanske tränat extra hårt så kan jag slänga i mig 1-2msk rapsolja eller liknande. Mycket bättre än att slänga i sig massa socker (enligt mig)
Tränar 4-5ggr/vecka (ibland blir det 3). Följer Max OT schemat med vissa små ändringar.
Mitt tränings/kost - schema är självklart inte optimalt men det funkar för mig, samtidigt som jag hinner med skola/jobb.
Lycka till :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.