Visa fullständig version : E% på morgonen
Har ni koll på vart energin kommer ifrån som ni stoppar i er på morgonen?
Jag undrar särskilt hur mycket fett ni konsumerar vid denna måltid.
Är 20E% fett för mycket om det utgörs av olja? Eller säg 5-10g.
Med olja antar jag att du menar en BRA olja med stor andel fleromättad och enkelomättat fett? I så fall låter 20E% alldeles lagom.
Jo, jag använder rapsolja i gröten.
Tänkte mest på att frukosten ska vara ganska fettsnål...
rpasolja i gröten???? :confused:
är det gott och häller u bara i det i gröten efter du tillagatdet?
och skär det sig inte med mjölken etc?
Huvudsaken är att det inte är mycket mättat fett i frukosten.
rpasolja i gröten???? :confused:
är det gott och häller u bara i det i gröten efter du tillagatdet?
och skär det sig inte med mjölken etc?
Nej det skär sig inte, det är ju inga större mängder vi talar om här, typ en tesked. Det häller jag i när gröten kokar. Ingen större skillnad på smak.
Varför ens ta något extra fett på morgonen?
Bättre att ta det vid någon annan tidpunkt, t.ex lunch eller kvällsmål.
Havregryn innehåller en lagom mängd av utmärkt fett. Behövs ingen olja i gröten.
Havregryn innehåller en lagom mängd av utmärkt fett. Behövs ingen olja i gröten.
Jag äter rågflingegröt eller gröt gjord på AXA´s grynblandning. Dessutom har jag svårt att komma upp i rätt mängd fett om jag inte äter lite fett på morgonen. :)
Så det får bli såhär.
Monoxide
2004-11-02, 19:42
Dessutom har jag svårt att komma upp i rätt mängd fett om jag inte äter lite fett på morgonen. :)
Så det får bli såhär.
Nu hänger jag inte med här. Det är väl bara att skippa teskeden med olja på morgonen och ta den vid nästa måltid istället? Så blir ju dagens fettintag precis lika stort...?
Nu hänger jag inte med här. Det är väl bara att skippa teskeden med olja på morgonen och ta den vid nästa måltid istället? Så blir ju dagens fettintag precis lika stort...?
För att min mat inte ska bestå av endast protein och fett så måste jag dela upp det så. Annars blir det för mycket fett per måltid och då kan jag inte hålla mig mätt. Jag vet hur mycket jag måste äta och har räknat ut hur mycket jag ska äta vid varje måltid. Jag har räknat ut mängd protein och fett i gram/dag resten fyller jag ut med kolhydrater.
Om jag äter fem gånger per dag kan jag ju isf bara använda tre mål till fett eftersom frukosten och måltiden efter träning går bort. Så därför känns det mycket bättre om jag kan börja dagen med fett utan att det blir fel resten av dagen. Usch, va lulligt jag skriver...
Men jag har ju redan fått svar på min fråga att det är OK med 20E% fett på morgonen. Jag äter bara runt 350 kcal på morgonen så det räcker med 5g fett för mig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.