Visa fullständig version : matdagbok vid viktnedgång..
victoria3
2004-10-30, 17:38
hey!!
Hur ser detta ut, tränar inte så mycket mer förutom promenader pga en operation..
7.00 2dl fullkornsvälling (osockrad 160kcal)
09.00 2 dl fullkornsgröt med 1-2 dl minimjölk (tot 200 kcal)
11.30 färdiglåda Quorn Curry med ris o grönsaker (tot 320kcal) el Weight Watchers grön thai curry (kyckling med jajsminris totalt 260 kcal)
14.30 antingen två hårda smörgåsar med skinka och grönsaker eller en Varma koppen (ca 100kcal)
18.30 grönsaker (kokta eller råa) med antingen kyckling eller något vegetariskt (har fått dille på det!!) typ Quorn vitlök eller som hamburgare. Även kanske lite tonfisk eller kalkon till grönsakerna. ( 1 quorn-file=100g=180 kcal)
20.30 The, någon frukt eller morötter eller fil..
Vet ju inte hur mycket kcal grönsakerna och frukten blir men utöver det blir det ca 1000 kcal. Så inklusive allt borde jag väl komma upp i lagom mängd kcal, dvs för att gå ner i vikt!!
Tycker dock det ser mycket ut i matväg men blev förvånad över att det var så lite kcal i färdigrätterna!! Just det får inte glömma dricka till detta också, minimjölk några deciliter.
Jättetacksam för svar, råd och tips!!
Puss!!
Är det verkligen bara 320 o 260kcal i färdigrätterna då? Det är inte det per 100 gram?
victoria3
2004-10-30, 18:44
japp per portion!!
Vad är det för quornfilé du köper?
Den jag köper är 100 kcal/100g = 2 st filéer
Har du gått eller går du på ViktVäktarna nu?
MVH
victoria3
2004-10-30, 20:30
Signums Quorn vitlök och örter. 1 file=100g=180kcal.
Nä inte VV, försöker själv!!
Är det verkligen bara 320 o 260kcal i färdigrätterna då? Det är inte det per 100 gram?
http://quorn.com/se/range/store/products/ica/curry.htm
Nu är det bara 300g krubb, så jag blir nog inte mätt på det. men nog är det lite kcal alltid
no1fitness
2004-10-31, 06:29
Min första rekation är alldeles för lite mat ! :nono:
Sedan för lite protein och nyttigt fett också.
Det är ju lite svårt att kunna hjälpa till när vi inte vet hur lång du är och vad du väger... :)
Jag vet inte hur mycket energi du är villig att lägga ner på din viktminskning, men jag skulle råda dig att läsa på om kost/näringslära.
Jag gick med i VV för ca 8 månader sedan för att gå ner i vikt, men det gick inte nå vidare bra. Inte förrän jag började läsa om vad maten faktiskt gör med kroppen fattade jag grejen.
Det har hjälpt mig helt otroligt mycket och det är roligt som f*n också ;)
Jag rekomenderar Fredrik Paulúns bok "allt om fettförbränning" där står ALLT du behöver veta för att få en maximal viktnedgång på hälsosammaste sättet.
För att kommentera ditt matschema så håller jag med föregående talare, det är förlite mat och fördåligt balanserat.
Mer fett, NYTTIGT fett, mer protein.
Hur lång är du? Hur mycket vill du gå ner och på hur lång tid?
Du är medveten om att det kräver en livsstilsförändring för att gå ner och sedan hålla vikten?
MVH / Nilla
victoria3
2004-11-01, 11:43
Är ca 175 o väger idag 68. Vill gå ner 10kg gärna innan jul!!
Tack för tipsen!! Ska kolla in Pauluns bok!!
tio kilo? Jag är 174 och väger 69 kg utan att se stor ut, skulle jag gå ner tio kilo skulle jag nog se aningen skelettaktig ut... tänk över varför du vill gå ner så mycket i vikt, det är hälsosammare att väga som du gör nu men kanske med mer muskler istället för fett, svårt att säga då jag inte vet hur du ser ut.
King Grub
2004-11-01, 14:13
Varför då? Du är ju inte det minsta överviktig nu? 58 kilo till den längden är rent utmärglat.
Tack för tipsen!! Ska kolla in Pauluns bok!!
10 kg!!! :eek: är du från vettet?! jag väger 60 och är 10 cm KORTARE än dig!
Dessutom tror jag att du kommer får det jäkligt svårt att gå ner 10 kg till jul när du redan nu är skitsmal. Kroppen kommer blåvägra släppa ifrån sig det sista lilla fettet.
Som det redan sagts här BYGG MUSKLER och strunta i vågen!!! Det är fasen så mycket snyggare att ha muskler och väga lite mer än att se ut som en pinne och väga fjäder.
victoria3
2004-11-01, 15:54
oki.. bara ett mål jag har då jag har flera vänner som väger runt 58-60 och är lika långa som jag.
Tyvärr är det väl en tjejgrej att fixera sig vid vågen och inte se hur man faktiskt ser ut..
anyway, thanx!!
oki.. bara ett mål jag har då jag har flera vänner som väger runt 58-60 och är lika långa som jag.
... och om det stämmer (och inte är en egen uppfattning utifrån hur du tycker att de ser ut eller en egen "avrundning" i stil med "hon väger 62, det är ju nästan 58, och så är hon 171 cm lång, det är ju ungefär lika långt som jag ..." - bli inte alltför förolämpad och förbannad nu, jag vet alltför väl hur lätt "krympblicken" slår på när man tittar på andra och "svällblicken" - "gnällblicken" - när man tittar på sig själv) har du flera vänner som definitivt inte har en sund syn på mat, vikt och träning. Visst finns det människor som har "hög ämnesomsättning" av födsel, men det är inte någon speciellt vanlig egenskap (vanligt problem, egentligen, även om vår allmänt sjuka syn på hur tjejer skall se ut gör att större delen av Sveriges kvinnliga befolkning går omnkring och lämngtaar efter hypertyreos) så sannolikheten att alla dina kompisar skall vara drabbade är typ lika med noll ... Och allvarligt talat, om dina smala vänner betalar sin smalhet med matångest och träningsnoja, är du då fortfarande avundsjuk ...? Om du inte vil lyssna på mig, så lyssna på Kost-kingen Grub - du är INTE tjock! :smash:
victoria3
2004-11-04, 18:37
Tolkia!
jag har aldrig påstått att jag varit tjock, vill bara gå ner några kilo för att bli lite tightare och fastare utan att träna alltför mycket då jag inte har så mycket tid över för det nu.
Och bara att påstå att mina kompisar har "matångest och träningsnoja"?! Nu skrev jag inte att ALLA mina kompisar väger och är så långa utan några av dom vilket är 4 stycken och ingen av dessa fyra har någonsin varit i närheten av ätstörningar eller liknande. Och de har inte hypertereos heller för den delen. Tycker inte man ska uttala sig om folk man inte känner!
Däremot kan jag erkänna att jag haft det tufft med ätstörningar och vägt betydligt mycket mindre än vad jag gör idag och det gör mig så ledsen att du bara kan slänga ur dig något sånt där.
Anyway, var bara tvungen att skriva tillbaka men no hard feelings iaf..
flikkan_helgonet
2004-11-04, 19:44
Tolkia!
jag har aldrig påstått att jag varit tjock, vill bara gå ner några kilo för att bli lite tightare och fastare utan att träna alltför mycket då jag inte har så mycket tid över för det nu.
Däremot kan jag erkänna att jag haft det tufft med ätstörningar och vägt betydligt mycket mindre än vad jag gör idag och det gör mig så ledsen att du bara kan slänga ur dig något sånt där.
Varför börja hålla på med viktminskning igen om du haft problem med det innan? Nu vet jag inte om detta stämmer på dig men de flesta ätstörningsåterfall börjar med just "några kilon bara"...
Kram
Jag har ingen önskan att hacka på någon, och var och en gör naturligtvis som vederbörande vill med sin egen kropp. Det är möjligt att jag gjorde mig skyldig till en grov missuppfattning med åtföljande grovt påhopp. MEN ändå, när jag läser vad du skriver ...
Du blir arg för att jag reagerar, du vill ju bara gå ned NÅGRA kg, men, med all respekt, jag har svårt att se att 10 kg mindre från den utgångsvikten skulle kunna kallas "några". Det skulle ge 58 kg på 175 cm; BMI 18,9 vilket nog är åtminstone på gränsen för undervikt. Med den vikten är du garanterat inte "tight och fast" - möjligen är du "hård" (i ordets bokstavliga bemärkelse) för att det inte finns speciellt mycket som isolerar mot benet ... hälsosammare än den vikt du har nu är det förmodligen inte.
... jag har flera vänner som väger runt 58-60 och är lika långa som jag.
För dem gäller väl samma sak som för dig - de ser säkert jättesmala och snygga ut, för man får sig ju varje dag itrugat hur den vackra, "riktiga" Kvinnan skall se ut, och det är just supersmal. Men att det skulle vara bra ... Det finns säkert massor av tjejer som är av naturen jättesmala, men att de skulle vara i majoritet i den grad som man tycker att det verkar som när man själv är missnöjd med sin vikt (och skulle vilja väga lite mindre) är jag tveksam till. Jag säger inte att jag inte själv varje dag ser X tjejer med den där platta magen, de där välsvarvade överarmarna, den där slanka midjan som jag själv skulle vilja ha - och det gör mig allvarligt talat rätt förbannad, för man skall inte behöva drabbas av akuta viktkomplex når BMI stiger över 18 eller så. Du blir arg för att jag uttalar mig om dina kompisar som jag inte vet något om, och visst, det gjorde jag - men du hade ju först tagit upp dem som exempel, jag kan inte riktigt se att jag startade någon direkt smutskastningskampanj, även om jag kanske uttryckte mig lite hårt.
... jag haft det tufft med ätstörningar och vägt betydligt mycket mindre än vad jag gör idag och det gör mig så ledsen att du bara kan slänga ur dig något sånt där.
Jo, det var väl ungefär det jag misstänkte (och flera med mig, om du läser inläggen i tråden), och det var därför jag reagerade - en smal tjej som vill tappa ohälsosamt mycket vikt på kort tid och inte riktigt vill lyssna på argument som antyder just att det inte vore riktigt hälsosamt, utan hävdar att det är just det det är, det finns ju så många andra som väger så lite och mår bra ... jo, ätstörningslarmet börjar ringa. Hönsmamma brli orolig, helt enkelt - och inte mindre när du skriver rent ut att du haft problem och nu bara vill gå ned "lite" (10 kg, var det väl?) fast du redan är smal. Då känns det nämligen mindre som "har haft" och mer som "har". Samma sak när du reagerar så häftigt på mitt "kritiska" (elaka?) inlägg ...
Allvarligt talat, ignorera kritik som känns omotiverad, det är inte min mening att såra elelr sätta mig på någon. Men lyssna på alla andra som redan givit förnuftiga råd: Ät (av sådan mat som kroppen behöver och mängder som kroppen behöver; King Grubs deffguide är ju en ofta citerad klassiker som alla här torde rekommendera) och träna, så kommer du att bli både tightare, fastare och mer "definierad i konturerna". Var snäll mot dig själv, både mot kroppen och mot själen!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.