Visa fullständig version : Diet för någon som inte kör på gym
Min flickvän tänkte gå ner ett par kilon, och jag funderar på om hon kan/bör göra det annorlunda än någon som bygger på gym och har ett större intresse av att behålla muskelmassa? Hon pysslar med spinning och aerobics som träning ska jag kanske tillägga. Tänkte på storleken på kaloriunderskottet, träningsdrinkar osv
King Grub
2004-10-30, 13:36
Varför skulle hon ha mindre intresse av att behålla muskelmassa?
Att gå ner i muskelvikt innebär förvisso att vågen visar en mindre siffra, men är det muskelmassa man förlorar blir man ju procentuellt fetare samtidigt som man går ner i vikt!
Det är ingen nämnvärd skillnad i övrigt. Både snabbt protein och snabba kolhydrater är önskvärda efter konditionsträning. Hon behöver dock inte ta någon företräningsdrink, om fettförbränning är syftet.
Dessutom kommer hon få en lägre förbränning om hon tappar muskelmassa, och måste då äta mindre än annars för att inte gå upp i vikt igen.
Varför skulle hon ha mindre intresse av att behålla muskelmassa?
Att gå ner i muskelvikt innebär förvisso att vågen visar en mindre siffra, men är det muskelmassa man förlorar blir man ju procentuellt fetare samtidigt som man går ner i vikt!
Det är ingen nämnvärd skillnad i övrigt. Både snabbt protein och snabba kolhydrater är önskvärda efter konditionsträning. Hon behöver dock inte ta någon företräningsdrink, om fettförbränning är syftet.
kapar tråden lite :$
så alltså om jag kör ett valfritt förbränningspass, då ska jag bara ta en efterträningsdrink och inte dela upp den på en före/efterdrink? för fettförbränning. Varför isf?
no1fitness
2004-11-01, 01:26
Jag delar aldrig upp drinken utan dricker hela efter träning. Är det verkligen så optimalt att dela upp den ?
Jag äter frukost som vanligt och tränar en timme senare.
tror det, så som jag förstått det?
Men nu skriver ju grub att man inte skulle göra det om det var i fettförbränningssyfte? Jag antar att det bara menas kardio pass o dyl då? För annars vet jag ju att man ska dela upp den, för att få bättre muskelutveckling eller något.. väl?
fast fettförbränninggrejset förstår jag inte riktigt.
King Grub
2004-11-01, 07:20
kapar tråden lite :$
så alltså om jag kör ett valfritt förbränningspass, då ska jag bara ta en efterträningsdrink och inte dela upp den på en före/efterdrink? för fettförbränning. Varför isf?
Därför att du inte vill trycka upp blocksocker- och insulinnivåerna med glukos och vassle, vilket skulle omöjliggöra effektiv fettförbränning. Är det däremot ett konditionspass med syfte att förbättra konditionen kan du prova, om du känner att du kan prestera bättre med en föredrink också.
King Grub
2004-11-01, 07:21
Jag delar aldrig upp drinken utan dricker hela efter träning. Är det verkligen så optimalt att dela upp den ?
Jag äter frukost som vanligt och tränar en timme senare.
Kring ett styrketräningspass? Ja, det är det.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=28677
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=28707
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=30336
Läsning:
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/2/E197
Hursomhelst är det meningen att muskelcellerna skall ha tillgång till lättupptagligt protein under själva passet istället för timmar efteråt, åstadkommet genom en synergistisk effekt av glukos, insulin och snabbt protein (vasslehydrolysat), då det är stora, plötsliga tillflöden av aminosyror som stimulerar proteinsyntes (=vassle), inte långsam aminosyreutsöndring.
Därför att du inte vill trycka upp blocksocker- och insulinnivåerna med glukos och vassle, vilket skulle omöjliggöra effektiv fettförbränning. Är det däremot ett konditionspass med syfte att förbättra konditionen kan du prova, om du känner att du kan prestera bättre med en föredrink också.
jahaa, tack så mycket :) Man lär sig något nytt varje dag :)
no1fitness
2004-11-01, 23:58
Kring ett styrketräningspass? Ja, det är det.
Tackar för länkarna Grub ! :bow:
Men jag kör nästan uteslutet HIIT direkt efter styrkan och håller mig till att ta hela drinken efteråt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.