handdator

Visa fullständig version : mystisk relation sötma/kolhydratmängd?

Miranda
2004-10-28, 16:27
Jag undrar över en konstig sak. Jag brukar köra sojamjölk istället för komjölk i thé och på gröt (dock ej i kaffet... den blandningen rekommenderas EJ). Köper den sort som har minst kolhydrater och inget tillsatt socker av två olika märken. Men så häromdan råkade min älskade köpa fel sort åt mig... nämligen en snarlik variant som heter "+ calcium" men där de glömt skriva med stora bokstäver att den också innehåller "+ tillsatt rårörsocker"... Den tillsatta mängden socker är väldigt låg, 2% eller nåt, och den totala mängden kolhydrater uppgår fortfarande bara till typ 4 g/100 g, dvs mindre än komjölk! Ändå smakar den här sojamjölken så obeskrivligt sött så man tror det är typ O'boy med sojasmak man dricker... *spysmiley*

Hur kommer det sig att så lite socker/carbs kan smaka så sött? Och vad händer med GI och II? Jag gissar att II fortfarande är mycket lägre än mjölk eftersom det i mjölk väl är proteinet som är "snabbt"... eller hur var det Grub? Och vad det gäller GI så brukar det väl sägas att vanligt socker inte är så "farligt" (om man jämför med t ex vetemjöl)?

M

Sverker
2004-10-28, 16:37
Kanske lite beroende på vad du vant dig vid och vad du förväntar dig.

Man vänjer sig vid en viss sötma.

Kan berätta att jag provat hundratals tunna fettlösningar med noll sötma för att en halvtimme senare dricka mjölk och uppleva mjölken sötsliskig :MrT:

King Grub
2004-10-28, 16:41
Jag gissar att II fortfarande är mycket lägre än mjölk eftersom det i mjölk väl är proteinet som är "snabbt"... eller hur var det Grub?

Proteinet i mjölk är långsamt. Aminosyreprofilen stimulerar insulinutsöndring, men det är inte pga proteinets snabbhet.

Och vad det gäller GI så brukar det väl sägas att vanligt socker inte är så "farligt" (om man jämför med t ex vetemjöl)?

De har ungefär likvärdiga GI-värden.