Visa fullständig version : Protein blir till Kolhydrater...
Hallå..
Kom inte på någon bra title men =) ... Tänkte på det här med att protein kan "oxideras" till kolhydrater om man bara käkar proteinet...
Både före och efter mitt gympass så ska jag dricka 30g vassleprotein..
men vad är det MINSTA antalet snabba kolhydrater jag behöver till de 30 grammen för att de inte ska "omvandlas" till kolhydrater??
Mvh//Swede..
Man brukar anpassa mängden kolhydrater efter hur hårt träningspass man har kört.
Men i regel så brukar dom flesta inta mer kolhydrater än protein tror jag.
King Grub
2004-10-28, 13:51
Det är inte bara för den proteinbesparande effekten du bör inta kolhydrat i samband med träning, utan för att påbörja återhämtning och glykogeninlagring och få en anti-katabol insulinutsöndring som verkar synergistiskt med aminosyrorna.
Snarare bör du fråga dig: "Hur mycket av det dagliga energiintaget kan jag avvara på sockerarter?"
Att minimera mängden snabba kolhydrater i samband med träning är inget att eftersträva om man vill stimulera återhämtning och/eller muskeltillväxt.
hm.. det första visste jag faktiskt =)
men har tänkt att slänga i 30g dextropur i drinken (tillsammans med de 30 grammen vassle).. tror du det räcker för att inte proteinet ska oxideras? min ekonomi tillåter inte så mycket mer!
Så dyrt är inte dextropur eller maltsocker... Dextropur kostar väll 15 kr för ett halvt kilo (max), samt maltsocker 25 kilo här på kolozzeum för 750 tror jag.
King Grub
2004-10-28, 14:01
Ja, i det avseendet räcker det säkert. Om det räcker i övrigt är inte lika säkert.
okej.. tack! orkade inte beställa maltodextrin från nätet.. så det fick bli dextropur på ica istället, 400g för 20 spänn....
är ju student så jag har ju inte såååå mycket pengar direkt!
Någon som vet hur många gram L-GLUTAMIN som är lagom att ha i drinken?? man ska bara ta efter träning väl?
King Grub
2004-10-28, 14:21
Någon som vet hur många gram L-GLUTAMIN som är lagom att ha i drinken?? man ska bara ta efter träning väl?
Lagom för vad? Vilken effekt är det vill ha?
Jag brukar köra 50 gr protte, o 50 gr malto i min före-tränings och efter-tränings drink!
Mer malto om jag kör ben! :thumbup:
Bodylotion
2004-10-28, 14:51
Kör 1g malto per halva din kroppsvikt innan, och 1g malto/din kroppsvikt efter träningen. L-glutamin 5-10g morgon innan frukost och 5-10g efter träning.
WHITEFOLKS
2004-10-28, 16:53
lite OT: skulle tro att kolhydraterna är mer välinvesterade pengar än glutamin.
okej.. tack för svaren! =) ska försöka leta upp något billigt l-glutamin nu då... =o)
tips?
okej.. tack för svaren! =) ska försöka leta upp något billigt l-glutamin nu då... =o)
tips?
Öka mängden kolhydrater till det dubbla istället för att köpa glutamin..
Du kommer garanterat få bättre resultat krona för krona med mer kolhydrater än glutamin.
Annars är det som att säga att man inte har råd att tanka bilen för att sen köpa den dyraste jävla oljan på marknaden.. :smash:
bara jag som tycker tråden är rolig?
Först och främst beklagar du dig över din ekonomi och att du inte har råd till dextropur/kollis pulver som troligtvis är det som ger dig bäst resultat för pengarna och sedan 2 inlägg längre ner ska du smaska på med glutamin som oftast finns tillsatt i proteinpulvret, i maten osv.
Köp mer dextropur, köp mer protein, köp mer mat och skippa övriga tillskott tills du har slutat plugga eller haft den stora lyckan att vinna på lotto.
lycka till :eating:
bara jag som tycker tråden är rolig?
Först och främst beklagar du dig över din ekonomi och att du inte har råd till dextropur/kollis pulver som troligtvis är det som ger dig bäst resultat för pengarna och sedan 2 inlägg längre ner ska du smaska på med glutamin som oftast finns tillsatt i proteinpulvret, i maten osv.
Köp mer dextropur, köp mer protein, köp mer mat och skippa övriga tillskott tills du har slutat plugga eller haft den stora lyckan att vinna på lotto.
lycka till :eating:
Lite offt. - tänk på att "glutaminsyra/glutamic acid" inte är samma sak som "L-glutamin". Inte riktat mot Stybb, han har säkert koll på det - men många missuppfattar det där.
För övrigt håller jag med Stybbs fundering rakt av.. varför trilskas med detaljerna när inte basen är på plats?
Lite offt. - tänk på att "glutaminsyra/glutamic acid" inte är samma sak som "L-glutamin". Inte riktat mot Stybb, han har säkert koll på det - men många missuppfattar det där.
För övrigt håller jag med Stybbs fundering rakt av.. varför trilskas med detaljerna när inte basen är på plats?
joo.. ni har så rätt så..... =)
Stybb: Det är vanligare med protein pulver UTAN l-glutamin.. än det är med...
och de brukar oftast vara mycket dyrare..
och själv så har ja bara hittat en fåtal som innehåller l-glutamin... bland alla som finns på marknaden.....
joo.. ni har så rätt så..... =)
Stybb: Det är vanligare med protein pulver UTAN l-glutamin.. än det är med...
och de brukar oftast vara mycket dyrare..
och själv så har ja bara hittat en fåtal som innehåller l-glutamin... bland alla som finns på marknaden.....
Eiselt Fastway tex? för att ta de första exemplet på denna webshop...
osv osv..
det finns en uppsjö som har l-glutamin i sig.. mer eller mindre tillsatt. Jag tror alla proteiner har glutamin i sig, det är ju ändå en aminosyra.. som indirekt är protein.. ihopsatt...
Följdfråga.. har du kört med glutamin förut?.. Fick du magiska resultat? Trust me.. det kommer du inte få :)
Eiselt Fastway tex? för att ta de första exemplet på denna webshop...
osv osv..
det finns en uppsjö som har l-glutamin i sig.. mer eller mindre tillsatt. Jag tror alla proteiner har glutamin i sig, det är ju ändå en aminosyra.. som indirekt är protein.. ihopsatt...
Följdfråga.. har du kört med glutamin förut?.. Fick du magiska resultat? Trust me.. det kommer du inte få :)
hm.. som Pez sa...
visst finns det många som det är l-glutamin i men det finns ännu fler som inte innehåller det... och då har ja märkt att det kan bli svårt att hitta något prisvärt l-glutamin berikat.... när det finns så många olika..
nej.. har inte kört med l-glutamin förut.... därför tänkte jag att det var dax nu.. eftersom det är "den viktigaste aminosyran för muskeluppbyggnad"! och visst är det bra att göra rätt från grunden...
//Swede..
hm.. som Pez sa...
visst finns det många som det är l-glutamin i men det finns ännu fler som inte innehåller det... och då har ja märkt att det kan bli svårt att hitta något prisvärt l-glutamin berikat.... när det finns så många olika..
nej.. har inte kört med l-glutamin förut.... därför tänkte jag att det var dax nu.. eftersom det är "den viktigaste aminosyran för muskeluppbyggnad"! och visst är det bra att göra rätt från grunden...
//Swede..
Om du vill göra "rätt från grunden" som du kallar det så ska du inte skära ner på basföda som kolhydrater för att spä på med "grädde på moset"-produkter som glutamin..
Glutamin ingår i ALLA proteiner av bra kvalitet, fast i varierande mängd.
För att få bort en aminosyra ur ett protein krävs att hydrolysgraden är 100 % så att den enskilda aminosyran kan filtreras bort. En onödig och väldigt dyr process för ett kosttillskott avsett för friska människor, som dessutom smakar fruktansvärt äckligt!
Mvh
William
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.