handdator

Visa fullständig version : Näring i frysta grönsaker?

Papi
2004-10-28, 12:40
Är frysta grönsaker lika nyttiga som färska grönsaker eller går en del mineraler, vitaminer förlorade i frysprocessen?

Vidare, tappar man mycket "näring" när man tillagar grönsaker? Jag antar att micron är värst (iaf enligt vad jag hört).
Bästa sättet att tillaga grönsaker för att inte tappa "näring"?

King Grub
2004-10-28, 12:51
"Det finns flera studier som undersökt vad som händer vid matlagning i mikrovågsugn. I de flesta fall finner man endast små förändringar. Dessa är vanligtvis mindre än de som uppkommer vid vanlig kokning och stekning.

Det har inte publicerats studier eller artiklar som visar att tillagning i mikrovågsugn påverkar näringsinnehållet negativt på annat sätt än vanlig uppvärmning. Tvärtom är det en skonsam tillagningsmetod. "

-Livsmedelsverket.

Vid djupfrysning av grönsaker kokar man dem ett ögonblick innan man fryser dem, men detta innebär inte någon signifikant förlust av näringsämnen.

LunaSpice
2004-10-28, 12:53
Jag tycker frysta grönsaker är ett bra och enkelt sätt att få i sig antioxidanter. Woka, koka eller hur man nu väljer att tillaga dem. Funkar utmärkt! :D

King Grub
2004-10-28, 12:57
Varför värma? Blunda och låtsas att det är glass. ;)

Tolkia
2004-10-28, 14:05
Att "nuka" frysta grönsaker i mikron - d.v.s. slänga in dem djupfrysta och dra på högsta effekt för att det skall gå så fort som möjligt med ett och atnnat avbrott i kokningsprocessen när det börjar "explodera" oroväckande mycket, helst även utan lock på behållaren så att det sprätter riktigt duktigt - är dock inte någon bra tillagningsmetod. Den är närmare bestämt inte någon vidare bra tillagnigsmetod för fäsrka grönsaker, kött eller någonting. Om man lagar mat i mikron somman SKALL laga mat i mikron är det nog inga problem vad gäller näringsinnehållet.

Papi
2004-10-28, 15:33
Bra, då kan jag börja käka frysta grönsaker istället för färska. Blir ju bra mycket billigare och lättare att få ihop en bra blandning.

Grub, käkar du grönsakerna frysta?! :smash:
Jag föredrar nog mina uppvärmda... ;)

King Grub
2004-10-28, 15:35
En ironisk Smiley ( ;) ) betyder vanligtvis att du inte skall tolka texten bokstavligt. :thumbup:

Papi
2004-10-28, 15:42
Oops, mitt ironi-filter måste ha råkat släppa igenom den utan att jag märkte det! :D