Visa fullständig version : Osymetri
micko1982
2004-10-26, 15:43
Min högra axel är mer framskjuten än den vänstra, vilket gör att den högra ser större ut. Är det någon som kan ge förslag på va detta kan bero på? Kan det va så att Trapezius är olika tränade?
nubben81
2004-10-26, 17:06
Inte för att jag egentligen har nån aning men kan det inte vara så att du är lite sne i din hållning eller rent av i ryggen då?
Jag har samma problem. Jag antar att detta också är orsaken till att mitt högra bröst är sämre utvecklat. Jag tror mitt problem ligger i att jag sover på min högra sida. Alltid. Vissa saker lär man sig att leva med.
Hur länge har du tränat? de flesta likanade problem (symetriska) försvinner med tiden, kroppen "jämnar ut sig". Samtidigt är det så att varje kropp är unik och har sina egna former och egenheter, något du liksom alla vi andra får leva med ;)
jag har också detta problem, fast det är den vänstra som är framskjuten. Tror det kan bero på gammal hockeyträning där man håller upp ena axeln och fram den andra (klubban).
fothermucker
2004-10-26, 22:23
Det är inte ena "axelbenet" som sticker längre ut än det andra? Det är rätt vanligt och ser ut som om den är mer framskjuten. Kan ha att göra med bröstutvecklingen också.
Jag har samma problem. Jag antar att detta också är orsaken till att mitt högra bröst är sämre utvecklat. Jag tror mitt problem ligger i att jag sover på min högra sida. Alltid. Vissa saker lär man sig att leva med.
Tror snarare att det beror på att dina muskler är av olika längd på respektive sida, samma sak hos mig och det har inte med hur jag sover att göra...har man tur så blir det bättre med tiden annars får man leva med det
Hardrocker
2004-10-27, 09:04
Det går nog att träna bort. Jag har skolios vilket bl.a. gör att min högra axel är framskjuten jämfört med den vänstra. Efter ett par års träning med tips från en sjukgymnast så är min skolios nästan bort och mina axlar börjar se lika ut. De kommer nog aldrig att se helt lika ut eftersom jag inte kan bli helt bra men skillnaden är stor mot hur det såg ut innan jag började träna dem tillrätta.
Så snacka med en sjukgymnast så kan nog han hjälpa dig.
Träna så att båda sidor av kroppen får jobba lika mycket och glöm inte att stretcha.
Tror snarare att det beror på att dina muskler är av olika längd på respektive sida, samma sak hos mig och det har inte med hur jag sover att göra...
Så kan det vara förstås. Jag har bara tränat i ett år, det kanske ger med sig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.