handdator

Visa fullständig version : Deff ok?

Mr A
2004-10-26, 15:06
jag undrar om mitt deffupplägg verkar ok. Mina huvudsakliga proteinkällor är kyckling, tonfisk, makrill, kesella samt proteinpulver. Kolhydratkällorna består av frukt, grönsaker, fullkronspasta och ris. Fettkällorna är olivolja, cashewnötter samt övrigt fett som jag får i mig tex från kyckling och makrill.

Jag har delat upp maten på 6 måltider.

Väger 91 kg och får i mig ca 3050 kcal per dag bestående av 237 g protein, 81 g fett och 330 g kolhydrater, dvs 32 % protein, 24% fett och 44% kolhydrater.

Är detta ett ok upplägg eller ligger jag för högt på kolhydraterna??

Tacksam för svar!

King Grub
2004-10-26, 15:12
Det låter inte bra... Det låter utmärkt. :thumbup:

Mr A
2004-10-26, 15:49
Tackar! =)

Zakath
2004-10-26, 17:33
Fast jag tycker du ska försöka öka fettintaget till ungefär 35% och minska kolhydratintaget, men det är en smaksak. Sen tycker jag du ska se till att äta åtminstone en burk makrill om dagen, så du får i dig ditt omega 3, rekommenderas som sista måltid innan du lägger dig :thumbup:

Lycka till!

Mr A
2004-10-26, 21:30
Fast jag tycker du ska försöka öka fettintaget till ungefär 35% och minska kolhydratintaget, men det är en smaksak. Sen tycker jag du ska se till att äta åtminstone en burk makrill om dagen, så du får i dig ditt omega 3, rekommenderas som sista måltid innan du lägger dig :thumbup:

Lycka till!

Tack! Ja jag har också tänkt på det! Men jag tänkt att jag ska köra på dessa värdena ett tag och sedan dra ner på kolhydraterna och öka fett- och proteinmängden. Hur lång tid ska man ge en diet innan man börjar ändra i den egentligen?

Jag käkar makrill till både lunch och kvällsmål =) Och dessutom tar jag omega-3 fiskolja också..Är detta förresten nödvändigt när man ändå äter så pass mycket fisk??

King Grub
2004-10-27, 06:25
Jag käkar makrill till både lunch och kvällsmål =) Och dessutom tar jag omega-3 fiskolja också..Är detta förresten nödvändigt när man ändå äter så pass mycket fisk??

Nej, det är det inte. Dessutom är ditt fettintag redan helt okej som det är.

Em1l
2004-10-27, 07:03
skulle man kunna få se ditt exakta upplägg? förösker knåpa ihopp ett men fantasin räcker dig så långt som till pasta och tonfisk :)

Mr A
2004-10-27, 21:43
skulle man kunna få se ditt exakta upplägg? förösker knåpa ihopp ett men fantasin räcker dig så långt som till pasta och tonfisk :)
Frukost
lättfil med en skivad banan och All-bran. Proteinpulver med mjölk

Mellanmål
1 äpple och cashewnötter och kesella

Lunch
makrillfilé i tomatsås med fullkornspasta. Grönsaker samt ett kokt ägg

Middag
Kycklingfilé med ris. Morot, gurka, tomat, lök och champinjoner till + lite soja över riset.

Efter träning
Proteinpulver blandat med druvsocker

Kvällsmål
tonfisk och makrillfilé

Johan
2004-10-27, 23:18
Nån mer än mig som gillar makrillfilé ser jag :)
Fast jag föredrar den rökta med antingen paprika eller peppar kryddningen, mums!
Helt perfekt som kvällsmål, tycker faktiskt den är väldigt underskattad.
Gott som attans, det går supersnabbt att göra(öppna förpackningen, lägg på tallriken :))
Och nyttigt fett!

Arnesson
2004-10-28, 00:23
Nån mer än mig som gillar makrillfilé ser jag :)
Fast jag föredrar den rökta med antingen paprika eller peppar kryddningen, mums!
Helt perfekt som kvällsmål, tycker faktiskt den är väldigt underskattad.
Gott som attans, det går supersnabbt att göra(öppna förpackningen, lägg på tallriken :))
Och nyttigt fett!

Man äter ur burken, så slipper man diska :cool:

Em1l
2004-10-28, 09:24
måste vidga mina vyer känner jag :) tusen tack!

Johan
2004-10-28, 11:55
Man äter ur burken, så slipper man diska :cool:
Jag skrev i och för sig om den rökta varianten som antingen kommer en nån slags vakumförpackad plastförpackning, eller den som jag tror är färskare och blir förpackad i affärer i sån där frigolit förpackning, den är helt klart godast, mycket mörare.
Men visst man kan äta den direkt ur förpackningen,jag brukar dock ät apå tallrik med en potatis och lite kesella eller keso.