Visa fullständig version : Discoflyes är inte så tokiga
nubben81
2004-10-26, 13:24
Efter att ha börjat känna något underligt i mina armbågar bestämde jag mig för att byta ut hantelflaysen(?) mot motsvarande i cabelcrossen..men skillnaden var att jag koörde extremt strikt, fötterna ihop, överkroppen låst och lättare vikt. dessutom stannade jag i främre läget och höll i 2 sekunder ungefär. satan vad det spände i hela bröstet! Har aldrig hänt det med hantlar, ska nog köra såhär och se om det blir resultat också. Någon som föredrar sånna flyes hämfört med vanliga?
Inte föredrar. Men den är riktigt härlig! :thumbup:
Styrkebyggare
2004-10-26, 14:24
Jag kanske hade föredragit den om jag varit risig i armbågarna.
Det är väl inga större problem att få tryck i musklerna med lätta vikter och hyperstrikt utförande oavsett vad man kör. Framförallt inte om det är maskiner och övningar som isolerar det man kör på ett effektivt sätt.
Jag får ett helvetiskt tryck i bröstet av hantelflyesen - även fast jag kör tungt och inte stannar och sträcker så mycket.
Vad skulle nu vara fel på flyes i cable??
Skulle vilja säga att övningen är bättre än med vanliga hantlar!
mystic[-_-]
2004-10-26, 14:40
Jag kör båda :)
Styrkebyggare
2004-10-26, 15:03
Vad skulle nu vara fel på flyes i cable??
Skulle vilja säga att övningen är bättre än med vanliga hantlar!
Nu handlade det om vad man föredrog. Visst finns det de som tycker att cableflyes är bättre (oftast med hänvisning till den jämna belastningen under hela rörelsen), men minst lika många tycker att hantelflyes med sina fria vikter är att föredra.
RobbeliRobban
2004-10-26, 15:07
Har hört av en i mina ögon mycket kunnig PT att hantelflyes är en övning man skall hålla sig borta från. Dels är det hög skaderisk, lätt att sträcka sig i, dels är bröstet inaktivt i toppläget (man lurar sig själv genom att flexa pecsen istället för att arbeta med den i toppen). kommentarer på detta?
Styrkebyggare
2004-10-26, 16:16
Har hört av en i mina ögon mycket kunnig PT att hantelflyes är en övning man skall hålla sig borta från. Dels är det hög skaderisk, lätt att sträcka sig i, dels är bröstet inaktivt i toppläget (man lurar sig själv genom att flexa pecsen istället för att arbeta med den i toppen). kommentarer på detta?
Jag kör dem iaf delvis just på grund av att jag vill flexa pecsen efter alla pressövningar.
Att sträcka sig är givetvis lätt ordnat om man släpper på okontrollerat - men PT´ns utsago låter lite väl "överförsiktig" i mitt tycke.
Jag brukar inte gå ända upp i hantel flyes, för att dom som sagt inte tar nått då (tycker jag)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.